Hvorfor vælge at arbejde indenfor specialområdet fremfor normalområdet?Informantens baggrund:
Hvilken uddannelse?Bager efter folkeskole, fik en skade. Arbejdsprøve i vuggestue. Fik medhjælperstilling i en almindelig instititution. Læste på merit og var på Humlehaven i 1. praktikperiode. Færdig i 2007 og fik arbejde på Humlehaven.
Kan du give et bud på hvorfor specialområdet er så attraktivt?Stor personlig udfordring. Lærer meget om sig selv. Skal kunne meget, tænke meget. Sikre børn en god hverdag og få det til at ligne almindelige børns hverdag. Udfordring i at det er specielområdet, både fysisk og psykisk.
Ser du dig selv indenfor samme område om ex. 5 år?Ja, der er gode muligheder for videreuddannelse, tværfagligt samarbejde og opgaverne er forskellige fra dag til dag. Og jobbet kan se fuldstændig anderledes ud om 5 år. Det der er godt ved jobbet er at man er børnenes verden.
Humlehaven
Hvor gammel er døgninstitutionen?1989, udvidet i 2001
Hvor mange ansatte er der, uddannede kontra uuddannet personale?80 i alt. Det skifter tit. Men det er overvejende pædagoger og vikarer. På afdeling 1 kun 4 faste pædagoger. Optimalt skal der være tilknyttet en pædagog pr. barn, men pt. 2 børn om en pædagog pga. besparelser.
Hvordan er arbejdstiderne?6-23 og indenfor det tidsrum er der et overlap på ½ time
Nattevagter er typisk sosu-hjælpere og vikarer. Pædagoger kommer kun ind på nattevagter ved sygdom
Hvor mange bor der på institutionen, fast og aflastningen?På afdeling 1 og 2 er der 8 på hver. Og på aflastningsafdelingen er der 33 på skift.
Hvor lang ventetid er der til en plads?Ventetiden videre fra Humlehaven kan være meget lang.
Er der lige antal drenge og piger?
Lige pt. er der en ligelig fordeling af drenge og piger, men det er afhængig af hvilke børn, der nu står på venteliste
Aldersfordeling?På afdeling hedder det fra 0-18 år, men det er typisk fra 7-18 år. Den yngste de har haft var en dreng på 6 måneder i aflastning. Det er vigtigt når de er så små at de ikke bo på Humlehaven men i plejefamilie eller hjemme. Men drengen på 6 måneder var på Humlehaven i 4 måneder for at blive udredt.
Hvilke diagnoser har børnene på de forskellige afdelinger?Multihandicappede, autister, senhjerneskadede og Downs syndrom.
Hvordan foregår visitationen, hvordan får man plads på Humlehaven?Man er inde over aflastningen og hvis forældrene giver udtryk for at de har brug for hjælp på længere sigt, så kan de komme ind og bo fast. Aflastningen er en forberedelse til at skulle ind og bo fast.
Hvor tit får I nye beboere til stedet – stor/lille udskiftning?”Konstant flow”
Hvordan påvirker det de andre børn, når der kommer nye til?Der bliver lavet et stykke forarbejde, så børnene er forberedt. Der er nogle der bliver nysgerrige og de glæder sig til der kommer nye, mens andre ikke kan tåle forandringer. For de børn laves der en gradvis tilvænning.
Hvad gør man i personalegruppen for at tage i mod et nyt barn?Man sørger for at lave en velkomst så både det nye barn og de andre børn kan hilse på hinanden.
Ligesom man også sørger for at der bliver lavet afskedsfest, når et barn rejser, så barnet ikke pludselig bare er væk. Eksempelvis har man også understøttet et barn i at holde kontakten via Skype til et barn, der er rejst.
Hvordan er personaletrivslen på Humlehaven – højt/ lavt sygefravær?Sygefraværet er faldende, men der er meget udskiftning. Man tager personalet alvorligt og der er stor fokus på at arbejdsopgaverne er ligeligt fordelt. Man har også sikkerhedsrepræsentanter der er med til at holde øje med at folk ikke er kede af det og coach og psykolog tilknyttet til stedet.
Har de fysiske rammer kunnet følge med udviklingen eller sætter de en begrænsning for hvad man kan med beboerne?Der er pga. besparelse sat stop for indkøb. Men børnene mærker ikke besparelserne da man finder alternativer. Eksempelvis er svømning sparet væk, men det mærker børnene ikke, da de har det i skolen i stedet.
Hvilke indefaciliteter er der på stedet?Det kommer an på det enkelte barn. Men i fællesrummet var der bl.a. fjernsyn og hængekøje. I en anden del af huset er der placeret et spabad.
Hvilke udefaciliteter er der på stedet?3 forskellige legepladser. Der var indrettet en sandkasse til kørestolsbruger og en alm. Sandkasse.
Derudover et lille trærum med figurer i med farvet plexiglas, hvor solen kan spille i.
Ridning ude af huset 2 gange om ugen.Dobbeltcykler.
Hvor meget ”frihed” har beboerne. Hvor kontrolleret er opsynet af børnene?Der er mere eller mindre konstant opsyn med beboerne. Der er respekt for personens privatliv.
Pædagogik
Hvilket værdigrundlag har man på Humlehaven?Kommunikation, handicapforståelse, udvikling, relationer, respekt, anstændighed, engagement, samarbejde, forventninger og faglighed
Hvilken pædagogik bruger man på Humlehaven?Relationspædagogik, neutralpædagogik, neuropædagogik og socialpædagogik.TEACCH(Treatment and Education of Autistic and related Comunication), PECS (Picture Exchange Communicationssystem) og Gentle Teaching(tryghedsskabende, nærhed, omsorg. Bliver bygget lige så stille op). Kommunikationsredskaber såsom skemaer, bøger, billeder og kropssprog. Bliver prioriteret højt og det tager tid inden man finder ud af hvad der fungerer. Den tid tages fra administrationstiden, som også bruges til arbejdsbeskrivelser, medicinbestilling, møder m.m.
Giv venligst nogle eksempler på nogle etiske dilemmaer i støder på i hverdagen?Der er noget grænseoverskridende ved eks.nøgenhed. Der er jo nogen der har en voksen krop med deraf følgende seksualitet, men mentalt kun er et år. De er ikke blufærdige og der kan opstå situationer hvor personalet skal vise hvad der er rigtig at gøre i den givne situation.
Der er nogle drenge og piger der ikke kan være sammen uden opsyn pga. faren for seksuelle overgreb. De er begge ofre, da ingen af dem ved hvad det er der foregår.
Problematikker:
Hvordan sikrer man kontinuitet i arbejdet med beboerne, når det er en døgninstitution og pædagogerne har skiftende vagter?Man har et system hvor man skriver en dagbog, så alle ved hvad der er nået og ikke nået. Derudover overlapper man hinanden med ½ time ved vagtskifte. Man har et IT-system, hvor man har kontakt til pedel, køkken og vikarer.
Hvilke problemer ser i eksempelvis ved vagtskifte?Vi havde en forestilling om, at der kunne opstå problemer ved vagtskifte, således at et barn som var knyttet til en bestemt person, ville føle svigt, men vi har fået at vide at det ikke viser sig så tit at et barn knytter sig til en pædagog/medhjælper/vikar, men blot ser dem som ”hende, der hjælper med…” og ”ham der gør sådan…”. Derfor er der ingen problemer i vagtskifte, med endvidere hjælp fra dagbogen. Man ved alt om barnet og dets dag.
Vi kan se på hjemmesiden at, det er pædagogstuderende og medhjælpere, der tager hjem til brugere, der skal passes i eget hjem. Hvordan sikrer man at den pædagogik, der er gældende for huset som sådan også anvendes, når det eksempelvis er en studerende, der varetager opgaven.Er det pga. økonomi man gør det således?Der er mulighed for en barnepigeordning til at aflaste forældrene i hjemmet. Man bruger en medhjælper fra aflastningen for at sikre genkendelighed. Det er dog ikke alle familier der bliver tilbudt en barnepigeordning, da det er en vurderingssag om hvor vidt det er nødvendigt at hjælpe en familie på dette punkt.
Giv venligst nogle eksempler på hvordan beboerne kan reagere når de kommer tilbage på institutionen efter hjemmeophold?Ved nogle af børnene, er der ingen reaktion at spotte, mens andre børn glæder sig og fortæller gladelig ved der er sket derhjemme. Men der er ikke nogle problemer i at få børnene tilbage på institutionen. Dog kan de godt ytre at de ønsker at blive hjemme en dag eller to mere. Men det er uden større udfordring.
Giv venligst nogle eksempler på hvordan beboerne kan reagere når de skal på hjemmeophold?Se ovenfor.
Giv venligst nogle eksempler på hvordan beboerne kan reagere når de kommer ind på aflastning?Se ovenfor.
Hvordan sikrer man at viden om beboerne bibeholdes, hvis kontaktpersonen skifter job?Alt det pædagogerne ved om et barn, bliver skrevet ind i en mappe; Medicin, forældreforhold, aftaler, sagsbehandler, forflytninger, hvad der skal være i barnets rygsæk, en inventarliste, reaktioner, mulige løsninger på problemer, toilet/bad, rutiner osv. ALT. Denne mappe ligger også elektronisk, hvor man arbejder på at metoden bliver mere udbredt. Det kaldes: Bostedssystem. Barnets børnehave/skole/forældre kan gå ind og se oplysninger i denne elektroniske mappe.
Forældrene må ikke besøge deres børn under aflastningen, hvilke problemer kan det afstedkomme?I aflastningen må forældre ikke besøge børnene, da det er en del af ideen at aflaste forældrene. Det er også nemmere at arbejde med børnene, når de er alene. På eksempelvis afdeling 1, har forældrene lov til at besøge deres barn hver dag. Nogle kommer tit, mens andre aldrig kommer. Man oplever ikke jalousi blandt børnene og besøgene, da forældrene er gode til at inddrage alle børnene hvis de opholder sig i fællesrummet.
Oplever man at man er nødt til at beholde beboere efter de er fyldt 18 år fordi man ikke umiddelbart har et nyt tilbud til vedkommende?Ja. Der kan være lang ventetid på at komme videre fra Humlehaven. Eksempelvis er der pt. en pige på afdeling 1, som er fyldt 21 år, men stadig venter på at kunne komme videre.
Der må være nogle forskellige problematikker afhængig af aldersgruppen. Giv venligst nogle aldersbestemte problematikker?Se tidligere svar.
Finder mobning sted mellem børnene?Nej, de ved ikke hvad det er. De handler ud fra hvad pædagogerne gør. Ironi bruger man heller ikke så tit, da der er mange af beboerne, der har svært ved at skille ironi og alvor ad.
Hvordan sikrer man at ansvarsfordelingen forældre og institution imellem er fuldstændig klar?Man laver handlemøder, hvor der laves aftaler og en kontrakt om hvem der gør hvad. Forældrene har forældremyndigheden, men barnet har adresse på Humlehaven, og der aftales at alle oplysninger om barnet skal gå begge veje. Eksempelvis breve, lægebesøg, osv. Dog kan forældrene sige til hvis de ikke ønsker at vide alt om barnets hverdag.
Ekstra spørgsmål:
Man ved hvor vigtigt det er for børn at have kammeratskabsrelationer. Kan man honorere dette, hvis ikke der er jævnaldrene på institutionen – har de mulighed for at danne og vedligeholde venskaber/sociale relationer udenfor institutionen?De har venner i skolen, men der er ikke yderligere behov for samvær uden for skoletiden. Hvis det alligevel skulle være tilfældet, er der mulighed for at lave en aftale om samvær under opsyn.
Skolegang, specialklasse/normalklasse med støtte – fordele/ulemper?Alle beboere bliver kørt ud i specialskole og væresteder, og er hjemme igen ved en 14-tiden.