Skibet er ladet med eventyr

 

1.Rejsebrev omkring teknik på båden

Båden som skal være vores hjem i 3 år, er en Vindö 40 fra 1973 bygget i Sverige

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bådtypen er en langkølet sejlbåd fra Sverige, bygget da det ikke kun var et spørgsmål

om indtjening men også at man godt ville leverer et godt håndværk.

 

Skroget er af glasfiber men overbygningen er af træ (mahogni & teak ).

Indvendig er der også kun brugt træ, mahogni, teak og ask er de træsorter der hersker her.

 

Det giver et utroligt dejligt klima og miljø inde i båden, både når det er varmt og også når det er koldt.

 

Båden er ikke så stor, men den har den plads vi skal bruge, og så er den ikke større end at man kan

håndterer den en person.

Dette var et krav fra begyndelsen da vi kiggede efter hvilken båd det skulle være.

 

 

Båden er oprindeligt købt på Nøtesunds værft af en Læge i Frederikssund i 1973.

de fleste af dens tidligere ture har været rundt i fjordene.

Den måler 30 fod, er 3m bred, og stikker 1,40m.

 

Så vi kan komme ind i selv de mindste havne og kanaler dette var også et,

af kravene da vi skulle beslutte os for hvilken bådtype det skulle være.

 

Vi har indrettet os så den forreste kahyt er børneværelse,

salonen er en kombineret daglig/spisestue med sofa, køkken,

navigationsplads, og soveværelse.

 

Udstyr på båden i forbindelse med den lange tur:

 

Sikkerhed:

EPIRB.

4 personers Viking redningsflåde.

Inmarsat C distress system.

Livliner til alle ombord.

Mandeline fra stævn til agter.

Redningsveste til alle ombord.

Diverse nødblus.

 

Kommunikation:

Inmarsat C system (mail og EGC meddelser)

Fastmonteret VHF

Håndholdt VHF 

 

Navigation:

Sextant (lidt for sjov) men det kan jo være at strømmen går.

AP navigator.

Maxsea elektroniske søkort.

Papir søkort.

Ekstra GPS "Garmin marine"

 

Ekstra monteringer i forbindelse med turen:

Aries vindror.

Duogen vindmølle fordelen ved denne vindmølle er at den kan vippes så det er vandet der driver den.

Wathermaker sikrer vandforsyningen undervejs.

Agterstag forstærket.

Stormfok omsyet, så den kan sættes uden på en oprullet genua.

Jonson 3,5HK påhængsmotor til gummibåden.

Diode pærer til lanterner.

12V til 220V omformer til opladning af elektronisk udstyr (kamara,video, pc olign.)

Komfur i stedet for de to originale gasblus.

Mastetrin helt til top.

Bruce anker i stævnen, med 60m kæde og manuelt spil.

Radio med CD/MP3/ afspiller (højtaler i cockpit og kahytten)

Sol dreven blæser til at sikrer frisk luft i kahytten.

 

Lidt data på båden

 

Konstruktør                  Carl Andersson
Konstruktør                  John H. V. Lindblom
Designår                      1970
Værft                           Nötesund Varv AB
Oprindelsesland            Swerige
Produceret                   Indtil1982
Antal                           Indtil 1982 blev der bygget 650 stk.
Motor                          Nanni

Effekt                          29 hk
Fart                             7 knob
Brændstoftank             40 liter
Deplacement               5.200 kg
Køltype                       Lang
Dybgang                     1,4 m
Antal køjepladser         5
Aptering                     Mahogni
Ferskvand                   100 liter

 

 

 

.




 

Vores nye rorbænk konstrueret af Sune i Holbæk

Nyt strømpanel til at forsyne ekstramonteringer
Vores trofaste Nanni motor