2col_business_toppicture.jpg

Hvorfor Agile? 

Det langsigtede mål med at blive agile

  1. Markedsdominans. At være dem der sætter trenden og holder konkurrenterne ude af balance.
  2. Intet bureaukrati og intet spild.
  3. Forbedringskultur, hvor alle hele tiden har øje for at gøre sig og virksomheden bedre.
  4. Faciliterende topledelse, personaleledelse og projektledelse.
  5. En strategi, som er smidig. Og smidighed som en del af strategien.
  6. Mål på markedsresultater i stedet på forbrug.
  7. Continuous delivery. Automatiseret test og release. Release on demand.
  8. Ingen teknisk gæld, men tekniske aktiver. 
  9. Engagerede og effektive teams og medarbejdere.
  10. Tilfredse og tilbagevendende kunder.

Agile katalyserer innovation

Agile kommer til at udgøre en del af organisationens fundament og værdisæt og man er da godt på vej til at blive en innovativ organisation, hvor alle medarbejdere bidrager direkte til de idéer, som skal bringe virksmheden videre.

It's all about people

Agile er baseret på værdier og holdninger og ikke på teknikker, værktøjer, procedurer eller tjeklister. Det stiller krav til en empatisk, katalyserende og ikke-autoritær ledelsesform. Og det er den virkelige udfordring - at opnå følgeskab til forandringen, at inspirere og motiviere til ønsket om forandring og forandringsparathed, og så at give slip, så teamene opnår handlekraft (empowerment).

Arbejdsformen 

Arbejdsformen er empirisk og iterativ. Dialog og samarbejde er essentielt og teamarbejde, gennemsigtighed og vidensdeling er helt naturligt, når man arbejder agile.

Det er et spørgsmål om at nedbryde kompleksitet, skabe overblik, lære undervejs, arbejde prioriteret, og så til stadighed kommunikere og reflektere over det man gør.

Virksomheder som benytter agile har desuden sjældent problemer med at fastholde eller rekruttere medarbejdere. Man oplever mere personlig udvikling, mere sjov, mere samarbejde, mindre stress og bedre løsninger.

Kunderne bliver mere tilfredse. De kan påvirke projektforløbet mens det finder sted, og bliver ofte dybt involverede. De kan til stadighed se systemet udvikle sig, og får konstant afstemt forventningerne. Udviklerne får tidlig og vedvarende feedback ved den selvsamme proces.