tirsdag 22. januar 2008
Det er på høje tid med en opdatering, og vi begynder med årets første kuriositet: En tysk dukketeaterversion af James Kochalkas Kærester. Tre minutters klip på YouTube:



Som det kan læses her, er det en endog meget trofast versionering. Men jeg tror nu alligevel, jeg foretrækker tegneserien (som i øvrigt bliver kaldt 'fantastisk' i det seneste nummer af Graf (nr.5, endnu ikke på hjemmesiden)).
Og så skal jeg for en god ordens skyld nævne igen, at hele Kochalkas arkiv af American Elf ligger til fri afbenyttelse. Det er vanedannende læsning.
Jeg har netop opdaget et fint, grundigt interview med James her. Han siger blandt andet:
"I've found, and this happens again and again and again. There are people who hate my work. Actively despise it for years. Then suddenly they'll read something they like and in a short period of time reverse their whole opinion and start liking everything. I've seen that happen many many many times. If someone's actively hating me, that's good. They're thinking about me. My work is slowly worming its way into their brain and eventually it will succeed in conquering them."

Jeg kan også lige pege på et interview med Dan Clowes, hvor han nævner sin reaktion på at læse Jimmy Corrigan:
AVC: What are [comics'] limitations, then?
DC: I hate to say there are any. Comics seldom move me the way I would be moved by a novel or movie. I say this as someone who would rather read comics than watch movies, listen to music, anything. But it's not an operatic medium. I hear other people talk about being moved to tears by comics. I can't imagine that.
AVC: Even for something like Jimmy Corrigan?
DC: I couldn't see it as such a tragedy. I found it very funny. Even the parts that were really miserable, I saw a sick humor in them. Maybe that says more about me as a reader than the actual comics. [Laughs.]



torsdag 24. januar
I dag starter Angoulême-festivalen i Frankrig, uden sammenligning Europas største tegneseriefestival. Aben maler & venner var dernede sidste år, men i år er det ikke blevet til noget...
Til gengæld er der allerede sat kryds i kalenderen 31. maj - 1. juni, hvor der er den tredje omgang Komiks.dk. Det skal nok blive godt.

Og så har Oscar-komitéen annonceret de nominerede. I kategorien bedste animerede kortfilm kæmper disse fem om prisen:

I Met the Walrus af Josh Raskin.
Det er kun en trailer, ikke hele filmen, men en quiz før du klikker: Hvem er the walrus?



Madame Tutli-Putli af Chris Lavis og Maciek Szczerbowski
Dukkefilm. Tegner & animationsinstruktør Cav Bøgelund spår, at den vinder.



Même Les Pigeons Vont au Paradis (Even Pigeons Go to Heaven) af Samuel Tourneux og Simon Vanesse
Sjov lille CGI-film, men en bagatel.



My Love (Moya Lyubov) af Alexander Petrov.
Linket er russisk uden undertekster, så der er nok enkelte nuancer man ikke får med. Men kig lige på den - den er utrolig flot. Især taget i betragtning, at teknikken foregår ved at male på glas, tage et billede, ændre lidt på maleriet, tage et billede, og så fremdeles, 24 billeder pr sekund. (Der er noget grædende sigøjnerbarn over Petrovs stil, men han er en dygtig håndværker.) (Nedenstående er kun en tredjedel af filmen. De to andre dele er også på YouTube. Søg på Moya Lyubov Petrov.)



Peter & the Wolf af Suzie Templeton.
Der er embedding-knas, men filmen kan ses på dette link. Og jeg har gemt den bedste film til sidst, er du da helt rådden, det er den flotteste dukkefilm, du har set i dit liv.



tirsdag 29. januar
Angoulême er slut. Til prisuddelingen blev Dupuy & Berberian kåret som vindere (og dermed næste års præsidenter); Shaun Tans bog The Arrival blev årets tegneserie (Metabunkeren har de øvrige vindere), og der var 220.000 besøgende. Læs lige det antal igen. Den franske kulturminisiter Christine Albanel var der også:
"Hvad er Deres forhold til tegneserier?"
"Til at begynde med var det meget traditionelt. I årevis abonnerede jeg på Pilote: Den maskerede agurk, Gotlib, osv. Han var én af mine yndlingstegneserieskabere i Pilote. Gai-Luron for eksempel. Derefter Brétécher, som blev meget vigtig for mig. Og så Reiser. Jeg har alt af Reiser derhjemme." (Toute l'interview ici)
Ikke ligefrem ord, man kunne forestille sig at høre fra Brian Mikkelsen...

Og så blev Marjane Satrapi interviewet på The Colbert Report i går.



torsdag 1. maj
Glædelig tegneseriernes internationale kampdag! Bloggen har ligget braklagt, mens der er blevet arbejdet på ikke mindre end seks samtidige udgivelser. Alle debuterer 31. maj til Komiks.dk i Vanløse Kulturhus. Programmet er endnu ikke offentliggjort, men blandt de udenlandske gæster bør man især hæfte sig ved Martin tom Dieck (Salut, Deleuze!; Hundert Ansichten der Speicherstadt; m.fl.) og David B. (Det store onde, to af vor tids allerstørste tegneserie- tegnere. Billetsalget er begyndt.
Aben malers seks udgivelser er Edward Goreys Den epiplektiske cykel, som har et noget lavere dødstal end Gravengrum-ungerne, men til gengæld har skruet op for den skæve surrealisme. Den epiplektiske cykel er fra 1969 men ligner i virkeligheden noget fra starten af det tyvende århundrede.
De øvrige fem titler er alle fra 676-serien og er en skønsom blanding af selvbiografi og fri fantasi, ordløst og ordstyret, stramme fortællinger og løse improvisationer. Alle afsløres snarligst!

I mellemtiden kan du vade over til The New York Times, hvor du kan læse en ny 19-siders historie af Dan 'Ghost World' Clowes. NYT har det seneste år eller to haft forskellige tegneserietegnere til at levere en ugentlig side, og Clowes er den, der bedst har forstået formatet og har konstrueret en historie, man husker fra uge til uge, og som er rig på cliffhangere. (Men nu er historien altså færdig og kan læses in one sitting.)

Det skal også lige nævnes, at Aben maler har fået en profil på Facebook, hvor man kan se uddrag af nogle af udgivelserne og i øvrigt holde sig orienteret. Gå hen og bliv fan.

Nogle dygtige briter er ved at trykke en stak plakater med et motiv af Tom Gauld. Jeg glæder mig til at se det færdige resultat (som koster £50). Jeg linker, når de er færdige.



Arh, ved I hvad, I får også lige en glimrende lille portrætartikel om James Kochalka.



torsdag 8. maj
Og i dag skal det handle om jer.
Nogle gange må man undre sig over, hvilke søgeord der leder folk ind på Aben malers hjemmeside. Her er et par stykker, hvor personen formentlig er blevet slemt skuffet:

verdens største abe
købe abe
strip med pige
alt med stripper daniel
erik svane playboy
stine stengade nøgen
morsomme billeder
animerede billeder af rockstjerner
tryk  telefonfis
rum måler
tegning and nøgen (man må formode, det midterste ord er engelsk og ikke dansk)
regnfrakke
børnepunk
stadion i flertalsform
klogeste i verden
tekst med ironi
gul regnfrakke

En hel fjerdedal af de internauter, der læser denne hjemmeside, kommer fra udlandet. Det ser nogenlunde sådan ud:
Danmark 73%, USA 5%, Storbrittanien 5%, Sverige 3%, Tyskland 2%, Canada 1%, Polen 1%, Spanien 1%, Norge 1%, og resten er fra Argentina, Belgien, Brasilien, Finland, Frankrig, Færøerne, Grønland, Holland, Iran, Irland, Island, Israel, Japan, Marokko, Mauritius, Portugal, Schweiz, Sydkorea og Ungarn.
Imponerende 23% er Firefox-brugere!

Er man interesseret i bogdesign (og helt ærligt, det tror jeg, denne blogs læsere er), er der her et foredrag med Milton Glaser, Chip Kidd og Dave Eggers. Hvis ingen af de navne siger dig noget, kan du godt springe denne 104-minutters seance over, men ellers er det interessant snak.






torsdag 15. maj
Så er der lidt over to uger til, at de fem nye 676'ere udgives. (De udkommer hvert halve år, fire ad gangen - men det blev kun til tre sidste efterår, derfor fem nu.) Her er kollektionen:
Mårdøn Smet: Lazarus
Signe Parkins: Bordskik
Peter Adolphsen, Ejler Nyhavn & Zven Balslev: Duerne flyver højt over byen
Christoffer Zieler: Pigen og katten
Johan F. Krarup: Pibemanden

Her er en oversigt over de otte hæfter hidtil, og man kan se uddrag fra alle sammen.
Meget forskellige? Det tror jeg nok. Kommer du til Komiks.dk, får du mulighed for at få et signeret eksemplar. Detaljer følger.

Og mens vi venter på udgivelsen af Jimmy Corrigan, den klogeste dreng i verden, kan man se en fin lille animationsfilm af Chris Ware her:





torsdag 22. maj
Enhver ordentlig festival har en prisoverrækkelse og således også Komiks.dk. Aben maler er nomineret med tre titler:

Bedste danske debutant
Rikke Bakman: Tag mig med, Aben maler
Vibe Bredahl: Der var engang, Aben maler
Tobias Enevoldsen: Sidste år som makulatoroperatør, Brun blomst
Oscar K og Rasmus Bregnhøi: Lille Miss Nobody, Branner & Korch
Jannick Næsted: Flot!, Forlaget Forlæns
Anders Walter: Solas: Opikayana, Fahrenheit

Bedste udenlandske udgivelse på dansk
David B.: Det store onde, Carlsen
Dan Clowes: Ghost World, Aben maler
Guibert, Lefévre og Lemarcier: Fotografen, Egmont
Martin Kellerman: Rocky 2, Politisk revy
Joan Sfar: Rabbinerens kat 1-2, Egmont
Brian K. Vaughan: Bagdads løver, G Floy

Vinderne kåres ved en ceremoni 30. maj. (Der findes også vindere i kategorierne bedste børneudgivelse på dansk, bedste udenlandske udgivelse, bedste danske udgivelse og bedste danske serieskaber.)

Adskillige af bagmændene m/k i 676-serien dukker op til Komiks.dk og er at finde i Aben malers stand, hvor man kan få en signatur og måske en lille tegning også. Programmet ser sådan ud:
Lørdag kl.11-11.30
Christoffer Zieler (Pigen og katten), Johan F. Krarup (Pibemanden), Mårdøn Smet (Lazarus), Peter Adolphsen, Ejler Nyhavn & Zven Balslev (Duerne flyver højt over byen), Rikke Bakman (Tag mig med), Signe Parkins (Bordskik).

Søndag kl.11-11.30
Christoffer Zieler (Pigen og katten), Johan F. Krarup (Pibemanden), Mårdøn Smet (Lazarus), Rikke Bakman (Tag mig med).

Tsugumi Nishino og Kouhei Nishino vil også signere hos Aben lørdag 12-13 og søndag 13.30-14.30. Jeg har ikke udgivet noget af dem og har heller ikke planer om det, men de manglede et sted at sidde.
Af større personlig interesse er Martin tom Dieck, som signerer i Abens stand lørdag 15.30-16.30 og søndag 14.30-15.30 12-13, og jeg interviewer ham i Kultursalen lørdag 12-13.

Og som belønning til de læsere, der stadig hænger på efter dette faktabombardement, er her et bogdesignlink, som er endnu mere nørdet end forrige uges foredrag. Det handler om indholds- fortegnelser... (Tryk på Play Slideshow)



søndag 1. juni
Fantastisk festival! Mere senere, men for nu blot et enkelt foto fra en kringle- og cava-inficeret fællessignering ved veloplagte forfattere/tegnere. Fra højre mod venstre: Peter Adolphsen, Johan F. Krarup, Mårdøn Smet, Christoffer Zieler, Ejler Nyhavn, Zven Balslev, Rikke Bakman, Signe Parkins. Et stort tak til dem.






torsdag 19. juni
Og nu, med 39 års forsinkelse: Den epiplektiske cykel af Edward Gorey. Aben maler har arbejdet på den danske version i væsentligt kortere tid end 39 år, men den har været længe undervejs, så det er rart endelig at kunne præsentere den. Den er lidt sværere at beskrive end Goreys Gravengrum-ungerne ("Et alfabet af børn kommer sorthumoristisk af dage"), for den handler om søskendeparret Embley og Yewbert, der rejser af sted på en cykel og så... ja, kommer de ud for nogle meget mærkelige ting, der ikke rigtig har noget med noget at gøre. Men den er skammeligt charmerende.
Edward Gorey lavede et sted mellem 50 og 100 fine små bøger, som alle sammen synes at foregå i et victoriansk eller edwardiansk England. Men han blev altså først født i 1925, var amerikaner og nåede aldrig at besøge England.
Hvis I bliver ved med at købe hans bøger, bliver vi ved med at udgive dem. Der er nok at tage af.


Komiks.dk var en stor succes. Fra Abens eget lille perspektiv var det MAX hyggeligt at kunne samle alle de nye bidragydere til 676-serien til fællessignering. Nyhedsbrevslæsere og Facebook- venner vidste, at der var cava og kringle, og det gik som, ja varmt brød, men kringlen var også bagt samme morgen.



Tysklands bedste tegneserietegner, Martin tom Dieck, var også gæst på festivalen, hvilket passede mig godt, for så kunne Aben maler og Fahrenheit cementere vores aftale med ham om at udgive hans Salut, Deleuze! på dansk. Format, størrelse, papirtype, forside og al den slags er stadig ikke på plads, så der er endnu lang vej til en udgivelse. Men godt bliver det!





tirsdag 9. september
Forlagsdirektøren har netop spist et stykke tarte tatin og drukket en kop the, er iført rullekravesweater og føler sig i det hele taget så efterårsagtig, at han opdatere bloggen. For efterår betyder bøger.
Det næste, Aben maler producerer, bliver efterårskollektionen af 676 - vi er allerede nået til nr. 9-12. Der kommer uddrag med i næste nyhedsbrev og på Facebook-siden. Selv om forårets 676ere udkom i maj, er anmeldelserne først nu begyndt at dryppe ind. Under overskriften "Aben maler er kvalitet" roser Information hæfterne. Ja, og Berlingske var svært glad for Den epiplektiske cykel af Edward Gorey og gav den 5 ud af 6 stjerner.
D'herrer Adolphsen og Nyhavn er i øvrigt blevet så inspirerede af deres eventyr udi tegneseriemediet, at de nu har kreeret en ugentlig stribe i Information og her tegnet af Erik Petri.

Sæt allerede nu kryds i kalenderen 14.-16. november - Aben maler tager til bogmesse i Forum!



mandag 22. september
Så er der lagt klip op fra to af de kommende 676ere: Sorte af Cav Bøgelund (som lige har vundet hædrende omtale på Odense Film Festival for en tegnefilm!) og Jørgen Leth af T. Thorhauge. Gå hen og kig.

Læs i øvrigt denne tolkning af den allersidste replik i Dan Clowes' Ghost World. Der er spoiler alert, naturligvis, men har man læst Ghost World, er det interessant læsning. (Og er man fan i ordets etymologiske betydning, kan man klikke over til Fantagraphics og købe den nye Special Edition på 288 sider (!) med filmmanus, skitser og hele pibetøjet.)

Også Ron Regé, Jr. har for nylig udgivet en ny bog: En flot antologi med en masse af hans kortere ting. Han er en af vor tids mest oversete serieskabere, så køb! For at forvirre hedder bogen Against Pain, men den er altså ikke identisk med hans Piger mod smerte - selv om den historie også er med i bogen.



tirsdag 23. september
Ho ho, Ron Regé har nu lavet en alternativ version af forsiden til Against Pain.





torsdag 30. oktober
Lige pludselig er der kun to uger til Bogforum (14.-16. nov.). Aben maler er med igen i år (stand 38, ovre i venstre side af hallen) og debuterer fem titler:

Anders Nilsen: Sisyfos
T. Thorhauge: Jørgen Leth
Cav Bøgelund: Sorte
Gitte Skov: Den der får aben
Anders Jørgen Mogensen & Simon Bukhave: Skæbnen er en ådselæder

De fire sidste er nr.9-12 i 676-kollektionen. Klik straks for at se uddrag fra de fire toplækre hæfter.
Den første er en diger sag på 160 sider i hardcover. Sisyfos er af amerikaneren Anders Nilsen (han har skandinaviske aner) og består af flere kortere og længere historier, tegnet i et væld af stilarter. Det hele er en skønsom blanding af humor og et forsøg på at finde meningen med livet! Det virker også, som om Anders Nilsen helt ned i sin tegnestil forsøger at finde frem til en mening. I flere af historierne er han fuldkommen uinteresseret i at tegne over- bevisende, men bruger dem alene som et nøgent kommunikations- middel. I Sisyfos ser vi den kreative proces, som den udspiller sig på papiret. Sisyfos viser spændvidden hos en af tegneseriescenens mest eksperimenterende, men samtidig meget letlæste udøvere.
Kan man mærke, at i forlagsdirektøren selv er glad for bogen?
Anders Nilsen har for nylig tegnet en tre-siders historie til Kramers Ergot 7 - en 50 cm høj tegneserieantologi (!). Vi ville meget gerne have den med i Sisyfos (som dog kun er 23 cm høj), så løsningen blev et smudsomslag, der kan tages af og foldes ud til et ark på 50 x 70 cm.

Kom forbi på Bogmessen og se de nyfødte. Kom evt lørdag mellem 14 og 15, hvor der vil være signering ved T. Thorhauge, Cav Bøgelund, Gitte Skov og Anders Jørgen Mogensen.





tirsdag 4. november
Forleden havde American Elf, James Kochalkas tegneseriedagbog, ti års jubilæum. Lad os lige tage den i langsom gengivelse: En stribe hver dag i ti år - over 3600 styk. Læser man kun en enkelt dag eller to, virker det måske relativt ligegyldigt og uden pointe - men sådanne dage har vi vel alle? Det er først, når man har læst nogle måneder, at man begynder at påskønne rytmen i American Elf. Alle ti år kan læses online og fås også i bogform. I anledning af jubilæet interviewes James på skrift og på kamera. Begge er gode interviews.
Og så gør tegneren James Sturm venligt grin med James:



Og så tag lige at købe Kærester.



mandag 10. november
Sammenlignet med antallet af bøger udgives der næsten ingen tegneserier i Danmark - især når det gælder grafiske romaner og beslægtede ting. Derfor har aviserne ikke en fast plads reserveret til tegneserieanmeldelser. Når anmeldelserne endelig kommer, er det ofte bunkeanmeldelser og ofte helt op til et halvt år efter udgivelsen. Det skyldes selvfølgelig også, at tegneseriemediet stadig må kæmpe for at blive taget seriøst selv af kultursektionernes redaktører. Generationen af nyuddannede bibliotekarer er helt med på de grafiske romaner, men de midaldrende kultur-runkedorer halter altså lidt bagefter.
Nå, selv forsinket spalteplads bliver forlagsredaktøren glad for, og forleden skrev Information endog rigtig pænt om Johan F. Krarups Pibemanden (som udkom for lidt over fire måneder siden): "Mest vellykket [af Krarups tegneserier] er faktisk den selvstændigt udgivne novelle Pibemanden, hvor den bevidst skramlede underground-æstetik kommer bedst til sin udfoldelse i stram sort/hvid og mere avancerede sidekompositioner. Her bliver personerne ikke holdt ud i nær så strakt arm, og skildringen af en gruppe unge, der i en blanding af uskyld og udspekulerethed terroriserer en gammel mand, er meget overbevisende."

Hey, hvad laver du på lørdag aften?





fredag 14. november
Det var nu ikke nogen dum måde at starte Bogmessen på: Berlingske skriver om 676erne: "Bøgerne tegnes og skrives af de bedste nyere tegneserietalenter i landet... Mest spektakulær er måske Thorhauges »Jørgen Leth«, hvori filminstruktøren er tegnet som en lille trold med alvorsmine og bar numse. Han fremsiger et manifest om at stå ved sine handlinger. Thorhauges form- sprængende billeder og dobbeltbundede brug af Leths egen tekst er i sig selv endnu et eksempel på tegnerens mangeårige arbejde med principperne i tegneserieteoretikeren Scott McClouds »Under- standing Comics«. De øvrige udgivelser er på samme måde kunstnerisk selvbevidste og helstøbte og kan med fordel indkøbes som en samlet pakke, der giver en god omgangshøjde med dansk tegneseriekunst pt. (5 stjerner)"



mandag 1. december
Sidste år lavede Aben maler julekalender, og succesen bliver gentaget igen i år: Hver dag i december kan man her se en animationsfilm. Der vil blive blandet godt i genrer og medier, og filmene bliver i mundfuldstørrelse, så som regel ikke over ti minutter.
Vi lægger ud med en Oscarnomineret tegnefilm af Cordell Barker (han var også med sidste år) fra Canada, som har fostret adskillige animationsmestre.


The Cat Came Back, Cordell Barker, 1988, Natinal Film Board of Canada.



tirsdag 2. december
Det var 2003, det var sommer, og der var en uimodståelig popsang i radioen. Videoen, af det fantastiske og fantastisk alsidige britiske designerkollektiv Shynola, var perfekt kongenial: Bolsjefarvet og sprælsk sød.


Move Your Feet, Shynola, 2003, Crunchy Frog



onsdag 3. december
Ingen jul uden Tex Avery. Her instruerer han i Droopys allerførste optræden. Plottet kan skrives bag på et frimærke, men det er Averys timing og de mange gode gags, der sikrer klassiker- statussen.


Dumb-Hounded, Tex Avery, 1943, MGM.



torsdag 4. december
Og så er det med at sende børnene i seng, for i dag er tegnefilm ikke for børn. Det ses i Rejecteds kyniske og kulsorte humor, at Don Hertzfeldt var i starten af tyverne, da han lavede filmen i 2000. Det er umiskendeligt et værk fra MTV-generationen. Og selv om det til at begynde med ligner noget, naboens teenagesøn har lagt op på nettet, så er der fuld kontrol over både billed- og lydside.


Rejected, Don Hertzfeldt, 2000, Bitter Films.



fredag 5. december
I dag ændrer formatet sig radikalt. Teknikken er for så vidt ikke anderledes end de fleste tegnefilm: Affotografering af tegninger, men udtrykket er alligevel helt anderledes end "almindelige" tegnefilm. MUTO er optaget i Buenos Aires og Baden (Schweiz), men hvor Blu er fra, ved jeg ikke. Han har for nylig lavet et gavlmaleri med en stor blyant i Århus. Typisk street artists at være sådan lidt mystiske og ukendte...


MUTO, Blu, 2008, Mercurio Film.



lørdag 6. december
Og nu tilbage til de gode gamle dage. I 30erne lavede Fleischer Studios tegnefilm, som var lige så populære som Mickey Mouse. De stod bag Betty Boop og de storhittende tegnefilm med Skipper Skræk. Dagens film er en såkaldt two-reeler, så den varer et kvarters tid, men det er seksten minutter, som er fyldt med musikalitet i stregen og animationen. Ren nydelse.


Popeye the Sailor Meets Sindbad the Sailor, Dave Fleischer, 1936, Fleischer Studios.



søndag 7. december
Technicolor pachyderms! Disney Studios gør flittigt brug af ordet magic i deres reklamer, og det klinger ærlig talt lidt hult, når de sælger Bambi II. Men for over et halvt århundrede (!) siden var Disney faktisk i stand til at fremtrylle magi på lærredet. Mine damer og herrer, hold fast på underkæben og se denne fantastiske sekvens, som smukt demonstrerer, hvad tegnefilmsmediet er i stand til.


"Elephants on Parade" fra Dumbo, Ben Sharpsteen, 1941, Disney.



mandag 8. december
Dagens instruktør, Len Lye, lavede eksperimenterende film og var i øvrigt også skulptør, digter og alle mulige andre ting. Og så var han fra New Zealand. Filmen i dag er tegnet direkte på celluloiden - og mindst lige så funky som gårsdagens dansende elefanter.


Swinging the Lambeth Walk, Len Lye, 1940.



tirsdag 9. december
Børge Rings streg har noget umiskendeligt 60-70er-Disneysk over sig. I 1985 vandt han en Oscar for tegnefilmen Anna & Bella (find den selv på YouTube), men her bliver det en nær slægtning til den film, Oh My Darling (og her er man nødt til at gøre noget så kedeligt som at klikke på linket).

Oh My Darling, Børge Ring, 1978, Nico Crama.



onsdag 10. december
I dag er der måske nok dem, der vil mene, at filmen slet ikke er animation. Dem om det. Martin Arnold er en østrigsk eksperimente- rende filmskaber, og Passage à l'acte er typisk for hans modus: At klippe små sekvenser op fra fundne film (i dette tilfælde To Kill a Mockingbird) og få noget nyt, næsten abstrakt ud af det. Jeg så den først på Odense Filmfestival i 1993 og blev nærmest chokeret.
V-v-v-værsgo.


Passage à l'acte, Martin Arnold, 1993.



torsdag 11. december
Der er ingen tvivl om, at de fleste film på denne 24 punktsliste bliver amerikanske. Sidste år var det en tredjedel, og i år ligger andelen indtil videre på 40%. Men når jeg nu siger, at dagens instruktør er estisk, vil de hardcore tegnefilmsnørder straks råbe 'Priit Pärn' - og de fleste af jer vil så spørge, hvad betyder det? Han laver sære, surrealistiske (og morsomme!) tegnefilm, hvis plot ikke altid er til at gennemskue, men som oser af stemning.
Jeg ville have vist en af hans film sidste år, men på det tidspunkt lå ingen af hans film på nettet. Synes man om Time Out, er der mere at finde.


Time Out, Priit Pärn, 1984, The Tallinnfilm Studio.



fredag 12. december
Canada, oh Canada. I dag en lille, voldsomt prisbelønnet film om at være menneske. Og så er det julekalenderens første, som ikke er instrueret af en mand.


When the Day Breaks, Wendy Tilbis & Amanda Forbis, 1999, National Film Board of Canada.



lørdag 13. december
Intet at tilføje i dag. I ved, hvad det handler om, og det er sublimt.


Duck Amuck, Chuck Jones, 1953, Warner Brothers.



søndag 14. december
Ray Harryhausen er the godfather of stop motion-animation. I halvtredserne og tresserne leverede han alskens dinosaurer og uhyrer til nåja, b-film. At Don Chaffeys Jason and the Argonauts stadig huskes i dag, skyldes ikke mindst denne fantastiske scene (som altså er lavet helt uden brug af computere):


Fra Jason and the Argonauts, 1963, Ray Harryhausen, Columbia Pictures.



mandag 15. december
John Hubley begyndte sin karriere hos Disney, men dagens film lavede han hos UPA (hos hvem han også fandt på figuren Mr. Magoo - hvis flade, karikerede stil går igen i Rooty Toot Toot. Samme år, som Hubley lavede dagens film, måtte han forlade UPA, fordi han nægtede at vidne under McCarthy-høringerne. Helt rammende, at Rooty Toot Toot så handler om løgn, sandhed og vidneforklaringer...



Rooty Toot Toot, John Hubley, 1952, UPA.



tirsdag 16. december
Og så til en teknik, som vi ikke har set før her i julekalenderen: Maling på glas. For hvert billede på filmen ændres maleriet en lille smule - og 14.000 ændringer senere har man en færdig film. (Det er i princippet helt det samme som på MUTO (5. dec.), blot i et noget mindre format.)
Det er National Film Board of Canada, som står bag filmen - igen. Den institution har bare kunnet spille med de kreative muskler i flere årtier...


The Street, Caroline Leaf, 1976, National Film Board of Canada.



onsdag 17. december
I dag kan man i den grad tage børnene med hen til computeren, for An Eye for Annai er lige så sødmefuld og rørende som Vor Barndoms tjekkiske muldvarp Krtek. Filmen er begået af to amerikanske animationsstuderende, og det er en lille perle.


An Eye for Annai, Jonathan Klassen and Daniel Rodrigues, 2005.



torsdag 18. december
I forhold til i går bevæger vi os nu laaangt hen i den anden ende af tegnefilmsmediet. Det er bestemt ikke for børn, det er ikke nogen opbyggelig historie om at finde sin plads i tilværelsen, stregen er ikke sød naivisme, men karikeret realisme, og det er ikke 2d, men 3d-computeranimation. Egentlig synes jeg ikke, Chris Landreth i sin animation er fantastisk, men han laver flotte figurer og fortæller nogle spændende historier (sidste års julekalender havde hans portrætfilm Ryan).


Bingo, Chris Landreth, 1995.



fredag 19. december
Her er en film, som i virkeligheden har relativt lidt animation; livet opstår i zoomen, i James Masons stemme og i det, vi ikke ser i alle skyggerne. Do not adjust your set - der er meget mørke sekvenser.


The Tell-Tale Heart, Ted Parmelee, 1953, UPA.



lørdag 20. december
Endnu en god fortællerstemme til dagens film: Christopher Plummer. Filmen er The Man Who Planted Trees, en stemnings- fuld, sympatisk og flot episk fortælling.

Det skal ikke være for let at se dagens film. Herunder er filmen i to udgaver: En engelsk i dårlig billedkvalitet (øverst) og en spansk i god billedkvalitet (nederst). Jeg anbefaler, at man sætter begge udgaver i gang samtidig, skruer helt op for lyden i den engelske, ned for lyden i den spanske og ser billedsiden i den spanske.
Dette er julekalenderens længste film; den varer en halv time, men den er det værd.




The Man Who Planted Trees, Frédéric Back, 1987, Radio-Canada.



søndag 21. december
Denne film har I med garanti alle sammen set. Den danske tegne- filmklassiker over dem alle.
Med hippieblues.


Fra Bennys badekar, Jannik Hastrup & Flemming Quist Møller, 1971, Fiasco Film.



mandag 22. december
Og så til en rigtig gør-det-selv-internet-animationsvideo til Familjen. Manden bag hedder Kristofer Ström, og jeg ved intet om ham. Men god fornøjelse.


Hög luft, Kristofer Ström, 2006, Hybris/Adrian Recordings.



tirsdag 23. december
Endnu en musikvideo: Den franske danceduo Justices elegante t-shirtavaganza D.A.N.C.E., instrueret af Jonas & François med animation af So Me. Det er superlifligt.


D.AN.C.E., So Me, 2007, Ed Banger Records.



onsdag 24. december
Endnu et eksempel fra dengang, Disney kunne lave gode tegnefilm (uden Pixars hjælp). Det her er Anders And, når det er allerbedst. Glædelig jul og på gensyn i det nye år.


Clown of the Jungle, Jack Hannah, 1946, Disney.










Blog-arkiv:
2010.
2009.

2007.
2006.
2005.