Et simpelt håndværk

 

Det er simpelt at designe sit eget nyhedsbrev. Du behøver hverken at være webdesigner eller grafiker. Opskriften finder du i en pædagogisk bog om emnet.

Bogen hedder ”E-mail nyhedsbreve” og er skrevet af Rikke Moos, indehaver af firmaet Webskribenten, der har specialiseret sig inden for kommunikation på nettet. ”E-mail nyhedsbreve” giver skridt-for-skridt opskriften på et elektronisk nyhedsbrev – fra idéfase og planlægning til design og distribution. Bogen indeholder flere tjeklister for de forskellige faser i produktionen af et nyhedsbrev. Og med bogen i hånden kan man slet og ret designe sit nyhedsbrev i en html-editor som FrontPage – sådan er dette nyhedsbrev f.eks. blevet til.

Målrettet og overskueligt
Rikke Moos påpeger – som mange andre aktører på feltet – betydningen af at kende sin målgruppe for nyhedsbrevet. Hun opfordrer ligefrem til at lave en profil på modtageren ud fra alder, køn, stilling, uddannelsesniveau, relation til afsender m.m. Finder man ud af, at ens påtænkte målgruppe for et nyhedsbrev er for bred, er det bedre at lave flere forskellige.

Ligesom den danske internetguru Jakob Nielsen (se også artiklen ”Ugens tilbud eller mere mellem ørerne?” her i nyhedsbrevet) understreger Rikke Moos, hvor nødvendigt det er at strukturere sit nyhedsbrev, så læseren hurtigt kan skimme det og vurdere relevansen. Og så betaler det sig at tænke godt over en fængende emnelinje på e-mailen med nyhedsbrevet, så man også på det punkt kan prøve at skille sig ud fra konkurrenterne i indbakken.


Brug et professionelt system
E-mail nyhedsbreve” viser som sagt, hvordan man opbygger sit eget layout i Microsofts program Frontpage. Det er nemt og overskueligt, hvis man bare er fortrolig med at bruge f.eks. Word. Nyhedsbrevet designes og formatteres i en tabel, og Frontpage gemmer automatisk layoutet i html-format. Bogen fortæller desuden, hvordan man bruger Oulook til at distribuere sit nyhedsbrev. Rikke Moos er dog en stor fortaler for professionelle e-mail marketingsystemer, fordi de både kan håndtere udsendelse af nyhedsbreve, til- og afmelding m.v. og måling af brugernes adfærd, når de læser nyhedsbrevet. Målingen - også kaldet tracking – viser bl.a., om modtageren åbner nyhedsbrevet, hvad han/hun i givet fald læser, og om modtageren har sendt nyhedsbrevet videre til andre. Den viden kan man så bruge i opbygningen af sine fremtidige nyhedsbreve. Rikke Moos giver flere eksempler på e-mail marketingsystemer,der kan håndtere mere eller mindre avancerede opgaver. Priserne er også meget varierende, men som udgangspunkt betaler man efter, hvor mange modtagere, man sender til. De fleste firmaer tilbyder en gratis prøveversion i f.eks. en måned. Dette nyhedsbrev er sendt til dig via systemet Constant Contact, og det koster $15 om måneden efter 60 dages gratis prøvetid.

Altid om tirsdagen
Når du så har fået strikket dit nyhedsbrev sammen og valgt et e-mail marketingsystem, så vær opmærksom på, at det ikke er ligegyldigt, hvornår du sender det afsted. Statistikken viser, at tirsdag er den mest populære dag for afsendelse af elektroniske nyhedsbreve. Her har modtageren fået tømt indbakken efter weekenden og føler sig endnu energisk og fuld af mod på ugens nye projekter. 25,4% af afsenderne vælger tirsdag til at sende nyhedsbrevet afsted, mens 23,3% vælger onsdag.

Kilder:
Rikke Moos: ”E-mail nyhedsbreve”, Libris, 2006
www.emaillabs.com


 

ad hoc input september 2007

Dette nummer af nyhedsbrevet ad hoc input handler om ... nyhedsbreve!

Klik her for at læse artiklen
"Ugens tilbud eller mere mellem ørerne?"

Klik her for at læse klummen "Barselsorlov og ligestilling"

 

adhockommunikation.dk • Langelandsgade 39 • 9000 Aalborg • tlf. 2032 0187 • CVR-nr. 3042 4778 

e