Forleden skrev jeg om Greenpeaces angreb mod Mattel. Nu er de ude med riven igen. denne gang med deres kampagne mod VW, som, ifølge Greenpeace modarbejder VW 2 vigtig klimalovændringer. De gør det med en yderst rammende perfektion i et reklame univers, der forstås og med en stilsikkerhed, der er helt igennem fortræffelig. Som forrige blogpost også viste, så formår Greenpeace, ud fra reklame-filmens-præmisser at skabe et kommunikativt rum, hvor de underholder, understreger brandetsværdi for vores verdens overlevelse. Samtidig pointerer greenpeace, at den dagsorden som de her sætter fordagen er mindst lige så vigtig, og kan se lige få fornem og sjov ud, som VWs.
Nedenstpende er den originale reklamefilm som VW har kørt.
Greenpeaces svar på VW´s reklame. Her skal man dels lægge mærke til den reklameæstetiske formel, som de lægger sig op af – dog med afvigelser, for at fastslå deres pointe – men samtidig også den magt der er indlejret i Star Wars historie, som reklamen kører på.
Det er, syntes jeg, helt igennem fantastisk at se, hvordan begge parter bruger deres reklame- og kommunikative-budskaber. VW´s reklamefilm er set over 40 millioner gange inden for de sidste 4 mdr. Er spændt på at se, om de kan nå op på det samme Greenpeace – deres film blev postet igår, d. 27. juni. og er set af 281 mennesker.
Via sitet: vwdarksite.com – her kan du læse deres manifest om, hvorfor de mener, at VWs gør en stor fejl, og hvad det vil afstedkomme.
Tror du det virker, det Greenpeace gør, når de lægger sig så hårdt op af en kommerciel kommunikationskanal(er)
Tak til Morten Gad, for at gøre mig opmærksom på disse to film.
Hmm, meget fint produceret, men historien i filmene var ret svag, tilnærmende det kedelige. Hvor er hook’et, der gør at man gider se den igen og igen og dele den – udover “se her er endnu en parodi på VW-reklamen”.
Den har været ude i snart et døgn uden rigtig at fænge an. Under 1500 visninger på den engelske version, og læser man kommentarerne er de ikke rigtig i Greenpeaces favør. Lugter lidt af et vildskud.
Jeg har naturligvis skrevet under på kampagnen – som Jar Jar Binks
Hej Jonas.
Jeg syntes den er fint produceret, idet at den med vilje ikke skal se, så poleret ud – børnenes masker hænger skævt, tøjet er en anelse for stort – hvor imod VWs her er alt perfekt – den dikotomiske forskel gør, at man allerede der ser, at der er en forskel, en forskel som det æstetiserede ikke kan hamle op med.
Det er klart, at et er et spørgsmål om smag, om man kan lide den, og om man der igennem gider at dele den.
Ved ikke, om jeg vil tilslutte mig din holdning til, at det er et vildskud – det vil tiden vise – men du har måske ret.
Det at du har skrevet under som Jar Jar Binks, er jo ikke hensigtsmæssigt for dem – men alligevel viser det, at du går med på konventionen – så en modstands-underkrift er vel en underskrift? 😉
//Martin