Hvor meget rust er der i sådan en pæn bil fra 1976?

Ikke så meget der hvor synsmanden kikker – men andre steder ser det lidt mere kritisk ud.

 

Speeder pedalens fastgørelse var der ikke rigtigt…

P3290097Reduced600.jpg

 

Efter en tur med svejeren var der lidt mere metal igen.

 

P4080104Reduced600.jpg

 

Over fødderne i passagersiden manglede en ordentlig luns metal. Formodentlig er den blevet ædt af syre fra et lækkende batteri.

Se i øvrigt hele renoveringsprojektet her: http://www.behrndt.dk/biler/svejseri.htm

 

P4080109Reduced600.jpg

 

Men en tur med pladesaks, vinkelsliber og svejseapparat har fået det lukket. De andre huller er på vej mod samme skæbne.

P4080113Reduced600.jpg

 

 

Bag den pæne forskærm har ”stålormene” også været i gang...

P4080110Reduced600.jpg

 

 

Når man går ordentligt efter har de faktisk været rigtigt meget i gang…

Se også den indvendige side af den lukkede kasseprofil – her har den fået en ordentlig lap.

 

Der er ingen nåde overfor rusthuller fra den gasløse svejser. På 2. Påskedag blev de sidste (?) huller i højre inderskærm lukket.

Her har lappen på den lukkede kasseprofil fået grunder, maling, kit og grunder. Efter lidt sort lak ser det pænt ud igen.

P4250129.jpg

Nu skal lapperne overfladebehandles ude og inde og have Tectyl, så kan den højre forskærm komme på plads igen

 

Sådan – grunder, maling, kit, grunder. Klar til lidt toplak og rustbeskyttelse.

P4250125.jpg

 

Her er der blevet rustbeskyttet, og skærmen er kommet på igen.

P5120163.jpg

 

I højre side var der ikke der ikke gennemtæring i den lukkede kasseprofil. Dog stod der vand i den, som blev tørret ud.

Ved gennemføring af ledning til side blinklys var der ikke blevet forseglet – faktisk var der ikke engang en gummi gennemføring, bare et stort hul fra hjulkassen og ind i kabinen.

Vand var løbet ned på indersiden og havde tæret den galvaniserede plade indefra. Der kunne ikke svejses en lap på, da pladen var for tynd. Se f.eks. nederst, hvor jeg hamrede lidt i pladen – den var der stort set ikke.

Dårligdommen blev klippet af og ny plade svejset i.

 

P5120166.jpg

 

Her er der kommet ny plade på og der er også boret nyt hul til lednings gennemføringen.

(Den røde farve er rester fra den gamle Toyota Camry, som bruges mellem grunder og karosseri kit.)

P5120155.jpg

 

Øverst i venstre A-stolpe var der også lige et hul, som her har fået en lap og lidt rød Camry maling.

Hullet lige under forruden turde jeg ikke svejse – så revner ruden bare.

Det blev slebet ned, malet og der er puttet karosseri kit i hullet.

P5120156.jpg

 

Inde under forruden var der osse’ et hul, der ikke kunne svejses. Her er osse’ kommet lidt kit i.

Skal det laves rigtigt skal forruden ud. Måske kan en tur med en sandblæser også komme på tale, for det var svært at rense rigtigt ned til bart metal, selv med en Proxon sliber på kabel forlængelse.

P5120157.jpg

 

Tværbjælken under højre forsæde havde det ikke for godt. Her havde Tjørnely Auto svejset vangen neden under, men ikke tværbjælken.

 

P5120160.jpg

Tværbjælken blev slebet ned, rustne dele fjernet og der blev svejset nyt metal på.

Her har den også fået lidt maling

P5190171.jpg

 

Indenfor venstre inderskærm havde vandet fra lednings gennemføringen også tæret oversiden af vangen.

Der kom en lap på. Svejsningen nedad mod gulvet er lavet af en tidligere ejer.

P5120161.jpg

 

Status ved syn 22/5-2009: Rustarbejder i karosseri i orden, synsmanden fandt ikke flere huller.

Ankerpladerne ved baghjulene skal dog skiftes, og forreste venstre bærearm havde jeg svejset lidt i – det må man ikke, så den skal også skiftes.

Dertil skal højre forlygte justeres og nummerpladelyset skal laves. Herefter kan bilen synes.

 

Status d. 4. Juni 2009:

Ankerpladen i højre side er skiftet. I venstre side er den gamle ankerplade afmonteret. Larsen Bilsyn i Hillerød havde helt ret i, at især den venstre ankerplade var gået fra. Faktisk forsvandt håndbremsekablets fastgørelsespunkt, da jeg skruede det af.

 

Højre bagbremse før renovering

P6010003.jpg

 

Og sådan tager den sig ud efter renovering. Jeg var nødt til at skære højre øverste bolt fri, og sådan en M10 med 14 mm hoved er ikke lige til at få fat i. Heldigvis havde Frank Splid en M10 med 17 mm hoved og så var det bare at gå i gang med slibemaskinen.

P6030013.jpg

I venstre side var der ikke meget tilbage af den gamle ankerplade. Her ses den sammen med den nye.
Den ene bremsebakke i venstre side er meget tæt på at være slidt op, så jeg skal også have fat  et sæt bakker til den.
Så jeg kommer nok til på et tidspunkt at skille højre side ad igen, så jeg kan få nye bakker på den side også.
Her var der ellers pænt med belægnnig tilbage, som det også fremgår af billederne.

P6040018.jpg

 

Sådan ser bagakslen ud, når ankerpladen er væk. Den skal helt klart have en tur med en stålbørste på vinkelsliberen og så 2 lag maling.
Men først når bilen har fået nummerplader på!

P6040021.jpg

 

Forreste venstre bærearm skulle være skiftet umiddelbart, men den jeg fik hjem fra Tyskland manglede desværre fastgørelsespunkt til krængnings stabilisatoren.

P6100032Reduced600.jpg

P6100037Reduced600.jpg
Så den 22 Euro billige tysker er nu backup - jeg måtte en tur til Køge og hente en brugt der passer. Den fik jeg ”forærende” for 1250 kroner. En ny står i den nette sum af 3375 kroner...  K

 

Fredag d. 12. Juni 2009 var meget kold og våd. På vej til omsyn fik jeg sparket et ledningsbundt ud af stikket. Med det resultat at bilen stod bomstille på motorvejen i tre kvarter mens jeg fumlede med at få ledningerne på plads. Det var ikke helt ufarligt da alle bilerne kørte udenom en stor sø der stod på kørebanen – lige over mod nødsporet, hvor jeg holdt parkeret. Charlotte måtte også en tur forbi med en lommelygte på sin sove-længe dag – tak for det. Det var en kold våd og sur omgang, men det varmede da bilen lidt senere kørte glat gennem omsyn. Synet uden bemærkninger. Og trods skybrud var bilen tør indvendig bagefter, så mit svejsearbejde er godkendt! Bilen blev registreret med nummerpladen ZV 47 521.

 

P5220183Reduced600.jpg

P5220184Reduced600.jpg