David Shepherd (ed.):
The Contexts of Bakhtin. Philosophy, Authorship, Aesthetics, Harwood
Academic Publishers, 1998.
Bachtin i øst og vest
Bachtin-forskningen - som efterhånden
er vokset til en genuin Bachtin-industri - er trådt ud af sine barnesko
og kan endelig begynde at se i øjene, at selv Bachtin - ligesom alle andre
tænkere - er en dværg, der står på skuldrene af kæmper. Denne erkendelse,
som vi betragter som så selvfølgelig for alle mulige andre store tænkere,
har af forskellige grunde været specielt længe undervejs i dette forskningsfelt,
som uden tvivl er et af de hurtigst voksende indenfor slavisk filologi
og moderne litteraturteori i det hele taget. Frem for alt har den specielle
og kringlede udgivelseshistorie naturligvis været afgørende i denne forarmede
reception, og desuden er en mere eller mindre udtalt øst-vest-konflikt
også på spil. Den russiske og østeuropæiske læsning har, alt andet lige,
større tilbøjelighed til at understrege Bachtins unikke tanker og dermed
genialitet, mens en voksende tendens i dele af den vestlige forskning
omvendt betoner Bachtins svagheder og gæld til tidligere tænkning for
på den måde - er ideen - at afgrænse Bachtins egentlige styrker (som stadigvæk
fremhæves).
Contexts of Bachtin udmærker sig ved i et enkelt bind at repræsentere
begge disse traditioner, der ellers ofte står stejlt over for hinanden,
og David Shepherd viderefører med det velredigerede bind det store arbejde,
han også som leder af Bachtin-centret i Sheffield har været primus motor
i. De to parter er dog - næsten som for at skille de to stridende parter
i de mest ekstreme versioner - lagt ud i hver sin ende af bindet. Mens
de første, russiske bidrag, med basis i forskning i de my(s)tiske Bachtin-arkiver,
kan pege på forbindelseslinier mellem Bachtin og hans russiske kontekst,
af og til formuleret i en ret patetisk tone, er flere af de sidste, vestlige
bidrag i bogen fokuseret på en mere distanceret tilgang til Bachtin, hvilket
afspejler sig i en mindre følelsesladet tone, en mere nøgtern vurdering
af hans tænkning og en mere uimponeret videreudvikling af hans teorier.
Bindets bidrag - som oprindeligt stammer fra et møde eller næsten et forsoningskonvent
mellem det vestbachtinianske og det østbachtinianske rige i 1992 ved en
konference i Manchester - er meget forskellige i metode, tone, ambitionsniveau
og interesseområder. Der er næsten uendeligt langt fra det første smerteligt
smukke erindringsstykke (af Iudif’ Kagan), som formelig råber på at blive
taget på ordet som historisk sandhed, over Angela Binacofiores tentative
men spændende sammenstilling af Valéry og Bachtin, til de genuine literaturhistoriske
bidrag om forfatteren og helten i post-revolutionær prosa (Marietta Chudakova)
eller sammenligningen af Vaginov med Bachtin (Tony Anemone), som så kan
lede helt frem til Ken Hirschkops funderinger over spørgsmålet ”Is Dialogism
for Real?”. For slet ikke at tale om Anthony Walls afsluttende selvrefleksive
og bablende bagatel om - netop – babble, sludder eller småsnak. Efter
min opfattelse - og interesse og viden - er bindets stærkeste bidrag nok
den lille men vigtige skitse til en ny læsning af Bachtins romanteorier
af Graham Pechey, Natal’ia Bonetskaias forsøg på at skabe en homogen æstetisk
teori ud af Bachtins (tilsyneladende?) modsigelsesfulde korpus, Bernhard
F. Sholzs oplysende og kritiske (men vel lange) skitse af kronotopbegrebets
kantianske rødder og relation til og fordele i forhold til en strukturalistisk
praksis.
Og ud over disse enkeltbidrag bør man desuden - hvis læseren undskylder
denne platitude - understrege værdien af bogens nærmest romaneske konstruktion
af stærkt divergerende stemmer set som helhed.
Generelt bliver bindets egentlige styrke derfor snarere heterogeniteten
end sammenhængen, viften af læsninger og indbyrdes modstridende teser,
den udnyttelse af Bachtins mangefacetterede œuvre snarere end eksklusionen
i form af stramme læsninger og redigeringer. Det betyder imidlertid også,
at nye læsere nok ikke skal starte her. Den mere erfarne Bachtinianer,
derimod, som allerede har nogle af de basale fakta på plads, (dvs. nok
viden til at kunne genkende en diskutabel påstand når de ser den!) - vil
sikkert som denne læser blive stimuleret, irriteret og belært, omtrent
i den rækkefølge.
© Jørgen Bruhn, 2002
|