Niels Bruhn
Meredin & Jan Nøhr Christensen: Romanforfatteren Gustav Wied. En
analyse med afsæt i Michail Bachtin, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg
2000.
Bachtin i Wieds verden
Der har været
en årrække hvor man kunne foranlediges til at tro, at de eneste danske
forfattere der kunne forbindes med Bachtin og hans særegne teori om romanen
og latterkulturen var Svend Aage Madsen og Paul Vad. Vestergård &
Wulf, Ove Sylvest, Ib Johansen, Anker Gemzøe og Henk van der Liet har
alle anvendt Bachtin på enten Madsen eller Vad eller begge, og da der
har været tale om omfattende publikationer, ikke mindst hvad angår Gemzøes
og van der Liets doktordisputatser, har de været dominerende og retningsgivende
for forbindelsen mellem Bachtin og dansk litteratur. I løbet af 1990'erne
har der dog i det små, dvs. i essays, været en række ansatser til at udvide
blikket: Gemzøe har skrevet essays om bl.a. Johannes V. Jensen og Helle
Helle, van der Liet og Marianne Ping Huang har skrevet om Peer Hultberg,
mens Gunhild Agger har skrevet om Carit Etlar og Frederik Tygstrup om
Morten Søndergaard. Det er dog først med Niels Bruhn Meredin & Jan
Nøhr Christensens Romanforfatteren Gustav Wied. En analyse med afsæt
i Michail Bachtin, at der er udkommet en hel bog som er helliget det
mål at vise anvendeligheden af Bachtins teorier på et "nyt"
dansk forfatterskab. Og i sig selv er det en bedrift man kun kan imødese
med glæde og spænding.
Meredin & Christensens hensigt med Romanforfatteren Gustav Wied.
En analyse med afsæt i Michail Bachtin er - som også titlen antyder
- "ud fra Bachtins romanteori at karakterisere Wied som romanforfatter"
(s.7). Hermed angives for det første, at Meredin & Christensen vil
koncentere sig om Wieds 5 romaner og se bort fra hans satyrspil (som ellers
kunne være ganske sjove at betragte med bachtinianske briller på), og
for det andet at Bachtins romanteori skal danne afsættet for analysen.
For at indløse dette mål har Meredin & Christensen valgt at dele bogen
op i et kort forord som stikordsagtigt peger på Wieds receptionshistorie,
et længere teoriafsnit hvor Bachtins romanteori præsenteres, fem kapitler
af varierende længde hvor Wieds romaner analyseres, og til sidst en opsamlende
konklusion. Der er en klar logik i denne opbygning, og bogen er også skrevet
i et klart, ligefremt sprog, som er noget kedeligt og farveløst at læse,
men som sikrer en umiddelbar forståelse.
Med bogens forord afmærker Meredin & Christensen altså et par aspekter
af Wieds receptionshistorie, ikke mindst kritikken af Wied som sortsynet
og misogyn, af hans humor som plat og vulgær og af hans romaner som usammenhængende
og uden psykologiske personskildringer. Dette kunne med fordel have været
udvidet og nuanceret, men det fungerer dog som baggrund for Meredin &
Christensens læsning, og i den på sine steder lidt for vidtgående konklusion
modsiges kritikpunkter nærmest et for et - ikke mindst med grundlag i
den fremanalyserede karnevalistiske åre i Wieds romanforfatterskab. At
konklusionen sine steder er for vidtgående vil jeg vende tilbage til,
men først skal vejen frem til konklusionen kortlægges.
Det teoretiske grundlag hos Meredin & Christensen er som nævnt Bachtins
romanteori, og i deres fremstilling af Bachtins romanteori leverer de
en loyal, til tider lidt selektiv, gennemgang af en lille række af Bachtins
tekster, især "Epos og roman", "Kronotopen", "The
Problem of Speech Genres" og skemaet over udsigelsesformer i Dostojevskijs
poetik. Fremstillingen hviler på Meredin & Christensens opfattelse
af Bachtins romanteori, hvor de særligt vægter tre af Bachtins ideer:
1) at en given roman både skal forstås ud fra "den lille tid",
dvs. den samtid romanen er blevet til i, og "den store tid",
dvs. den tid "der opstår når litteraturens store værker udsættes
for århundredernes kulturelle udvikling" (s.9); 2) at romanen har
tre store rødder: eposet, karnevallet og retorikken, og alt efter hvilken
af disse rødder som dominerer opstår tre udviklingslinjer inden for romanen:
den episke, den karnevalistiske og den retoriske; og 3) at kronotopbegrebet
pga. dets store betydning for genrebegrebet bør tildeles særlig opmærksomhed.
På den positive side kan man sige, at Meredin & Christensen er meget
grundige og loyale i deres gennemgang af Bachtins tekster. Der er kun
små fejl - f.eks. skriver de "Folkekulturen er cyklisk" (s.10),
hvilket naturligvis er noget vrøvl: folkekulturen opfatter kulturen
som cyklisk, men selve folkekulturen er ikke cyklisk, den er (også ifølge
Bachtin) en kultur som i stigende grad er blevet opløst. Men denne og lignende
små fejl, som har sneget sig ind, er absolut til at leve med.
Værre - omend ikke katastrofalt - er, at Meredin & Christensen skriver
at de vil gennemgå romanens tre store rødder, altså eposet, karnevallet
og retorikken, og mens det går udmærket med eposet og karnevallet, så
indskyder Meredin & Christensen i en parantes, at de forstår det retoriske
som "det udsigelsesmæssige" (s.10). Og undervejs afsløres det,
at 'det udsigelsesmæssige' dækker over Bachtins ideer om talegenrer, forholdet
mellem autor, ytring og adressat samt udsigelsesforhold. Men det har intet
at gøre med den retoriske tradition som Bachtin mener danner grundlag
for en af romanens tre udviklingslinjer - disse udsigelsesmæssige forhold
har jo relevans for enhver tekst (/ytring), om den er episk, karnevalistisk
eller retorisk. Så Meredin & Christensen 'snyder' læseren for en linje
i Bachtins opfattelse af romanens rødder, og det ville være i orden, hvis
de begrundede, at de ikke ønskede at fremstille denne linje - men det
er irriterende at de i en parantes sniger sig uden om (for det er svært
at forestille sig, at de ikke er bevidste om dette lille trick).
Men lad det så være. Det som bliver et alvorligt problem er, at Meredin
& Christensen slet og ret rykker så tæt på Bachtins tekster, at de
mister distancen til hans fremstilling. Dette betyder at Meredin &
Christensen kommer til - ganske hovedløst - at gentage Bachtins uklarheder
- man kan f.eks. pege på den ovenfor anførte definition af "den store
tid": hvordan opstår denne tid konkret, hvad skal der konkret forstås
ved den mv.? eller man kan pege på gentagelsen af, at sprogets naturlige
væsen er dialogisk (jvf. s.41). Meredin & Christensen synes - ligesom
Bachtin (sine steder) - at begrunde det med, at sproget udveksles mellem
to subjekter i dialog, men det bliver sprogets væsen altså ikke dialogisk
af. Muligvis er problemet, at Meredin & Christensen har valgt at se
bort fra sekundærlitteraturen om Bachtin - Gemzøe, Sylvest, Helge Nielsen
og Jostein Børtnes er de eneste som nævnes og de anvendes i meget begrænset
omfang.
Dette forhold er måske også baggrunden for, at Meredin & Christensen
kun har en meget, meget begrænset perspektivering af teorien - de peger
i spredt fægtning på det danske guldalderkoncept, Lars von Trier og Svend
Aage Madsen - og at de ikke udfolder nogen diskussion eller kritik hverken
af Bachtins teori set i forhold til andre (roman)teorier eller af Bachtins
romanteori i forhold til Bachtins værk som helhed (Bachtin har immervæk
flere romanteorier, som ikke understøtter hinanden, f.eks. kan man pege
på tankerne i Forfatter og helt over for Dostojevskjis poetik
eller Bachtins tale om romanens tre udviklingslinjer i Dostojevskijs
poetik og kun to udviklingslinjer i "Discourse in the Novel"
osv.).
Det betyder alt i alt at Meredin & Christensen reelt ikke udfolder
nogen form for refleksion over den metode de har valgt at anvende. Dette
er ikke blot kritisabelt, bl.a. fordi Bachtins teori fremstår i et underligt
teori- og perspektivløst tomrum som den lige så lidt som enhver anden
teori hører hjemme i, men det er også kedeligt, fordi den danske Bachtin-forskning
allerede for længe har befundet sig på et niveau, hvor Bachtins tanker
gengives kritikløst (der findes naturligvis undtagelser).
Men må man således konkludere, at Meredin & Christensen giver en rimelig
loyal men nærmest referatagtig, kritik- og perspektivløs
gennemgang af (en del af) Bachtins romanteori, så ser det en hel del bedre
ud i analyserne af Gustav Wieds romaner. De eneste to suk som skal lyde
i den forbindelse er for det første, at formidlingsniveauet er for lavt,
fordi Wieds romaner slet og ret forudsættes bekendt og der derfor ikke
gøres den ringeste indsats for lige at introducere læseren for romanens
personer og plot, og for det andet at de intertekstuelle forhold, Meredin
& Christensen ønsker at påpege i forbindelse med romanerne bliver
alt for begrænset - kun enkelte henvisninger til G. Brandes, J.P. Jakobsen,
H.C. Andersen og et par stykker til bliver det til hist og her - men når
man tænker på, at Meredin & Christensen trods alt har anvendt Gemzøes
doktordisputats, hvor et af de mest originale bud på en differentieret
anvendelse af intertekstualitetsbegrebet er givet, så undrer det at de
ikke kan få mere ud af det aspekt.
Men bortset fra disse to suk skal analyserne af Wieds romaner klart have
topkarakter. Med stor sikkerhed fører Meredin & Christensen os gennem
de genremæssige, kronotopiske, karnevalistiske og udsigelsesmæssige forhold
i Slægten, Livsens ondskab, Knagsted, Fædrene
æde druer-, og Pastor Sørensen & co. Meredin & Christensen
har valgt især at analysere Slægten og tildels Livsens ondskab
meget omfattende, og det skyldes, at de mener, at Slægten er et
overset mesterværk. Personligt ville jeg nok fastholde Livsens ondskab
som mester- og hovedværk hos Wied, men Meredin & Christensen argumenterer
- gennem den lange analyse - godt og grundigt for deres holdning, og de
får perspektiveret deres holdning via analyserne af de andre værker. Man
kunne måske synes, at de sidste analyser, især af Pastor Sørensen &
co, er lidt kortfattede og ikke helt yder romanerne retfærdighed,
men som helhed er analyserne gode og spændende.
Samtidig lykkedes det fint for Meredin & Christensen at få bragt det
teoretiske grundlag i anvendelse i analyserne. De arbejder sikkert med
de aspekter af Bachtins romanteori, som de har præsenteret, og de får
de forskellige forhold - genre, kronotop, udsigelse - til at fungere fint
i en sammenhængende analyse.
Hertil kommer, at Meredin & Christensen på virkelig imponerende vis
undervejs i deres analyser undgår at forfalde til at se Wieds forfatterskab
- eller de enkelte værker - som mere dialogiske eller mere karnevalistiske
end værkerne kan holde til: en del af Wieds romaner har klare monologiske
træk og hans satiriske holdning falder ikke fuldstændigt sammen med karnevallets
altfavnende karakter ( - og især påpeger Meredin & Christensen flere
gange, at de karnevalistiske elementer hos Wied mangler karnevallets 'genfødende'
princip). Det er godt og det virker overbevisende. Og det er godt, for
det modsatte er set for tit.
Desværre - og nu vender jeg tilbage til det forhold, jeg omtalte indledningsvist
- "mister" Meredin & Christensen det kolde overblik og den
rolige distance til Wied i deres konklusion: her bliver Wieds mere eller
mindre monologiske værker indskrevet i "den store tids" evige
dialog og de hyldes som romaner, hvis "meningsløsheder og absurditet
pga. latterens renselsfunktion bliver et led i karnevalismens evigt genfødende
princip" (s.190). Man kan her kun sige, at konklusionen er for
vidtgående - i forhold til det som Meredin & Christensen har argumenteret
(så godt) for undervejs. Og man kan kun mene at det er ganske synd, at
Meredin & Christensen synes at de skal 'redde' Wieds værker ved at
indskrive dem i "den store tid", dette ejendommelige konstrukt,
når nu de gennem 150 sider har vist, hvorfor det er værd at læse disse
værker!
© Jan Lundquist, 2001
|