Syd England 2004

Ferien 2004 var 11 dage i lejet bil rundt i den sydligste del af England.

Ferie 2004

Dag 1 København-Gatwick-Canterbury
Dag 2 Canterbury - Dover
Dag 3 Brighton
Dag 4 Portsmouth
Dag 5 Salisbury - Stonehenge
Dag 6 Torquay-Plymouth
Dag 7 Lands End - Tintagel
Dag 8 Tintagel - Cardiff
Dag 9 Abergavenny - Brecon - Hay-on-Wye - Hereford
Dag 10 Stratford-upon-Aven - Warwick
Dag 11 Oxford

Dag 1 København - Gatwick - Canterbury

Vi fløj til Gatwick, lufthavnen syd for London. Vi ville til Canterbury og white Cliffs of Dover, så denne lufthavn var den nærmeste. Vi havde på forhånd bestilt en bil hos Avis. Det viste sig at være en splinter ny Wauxhall, den havde kun kørt 16 miles. Vi var ude af lufthavnen midt på eftermiddagen og så gik turen mod øst, langsomt til at begynde med. Jeg skulle jo lige vænne mig til at køre i venstre side af vejen.

Det er en tur på lidt over 100 Km, så det skulle jo være til at overkomme den første dag. Vi ankom til Canterbury kl.19.00 lige tids nok til at se den berømte katedral. Canterbury er en middelalder by omkranset af en høj bymur og der går en vej langs med muren hele vejen rundt. Her fandt vi en parkeringsplads og gik ind i haven til katedralen.

Det viste sig at katedralen var åben så vi kunne kommer indenfor.

Mens vi tullede rundt indenfor og beundrede de flotte mosaik vinduer, kom kirkekoret og begyndte at synge. Det lød hamrende godt i denne akustik, så vi blev hængende lidt.

Canterbury Cathedral set fra udgangen til Cathedral gate, der fører ud til gaderne i byen.

Cathedral Gate

Vi skulle jo finde et sted at sove og hvorfor ikke prøve hotellet lige ved siden af Cathedral Gate, det så jo spændende ud. Det gjorde vi så og fik et værelse, man kan lige ane det til højre for de hvælvede vinduer over indgangen til hotellet. I bagklogskabens klare lys kan jeg ikke anbefale det til andre. Man går ind i hotellet, op af en stejl lille trappe, over et tag, gennem en smal gang, ned af endnu en trappe og henad endnu en lille gang. Det var ikke sjov at slæbe kufferter den vej, så vi lod dem blive i bilen. Netop af denne årsag havde vi bestemt os hjemmefra for at få så stor en bil at det hele kunne gemmes væk i bagagerummet. Nu var vi ved at være godt sultne, så ud i byen igen.

Vi endte med at spise i baghaven til "The Old Weavers", vi fik et bord lige ned til en lille flod hvor ænderne svømmede rundt. Da vi havde spist gik vi videre rundt i byens smalle gader.

Det er lige før man kan bytte avis med genboen, bare ved at række den ud af vinduet. Der var ingen biler inden for bymuren.

-----------------------Til Toppen-----------------------

Dag 2 Dover - Brighton

Henad 11 tiden kom vi til The White Cliffs of Dover. De er da imponerede, der er temmeligt lang ned. Vejret er med os , med det er jo også sidst i Juli.

Når man står heroppe kan man kigge ned i Dover havn. Dover ligger jo lige der hvor den Engelske Kanal er smallest og dermed kortest afstand til Frankrig. Vi kunne lige ane at der var en stor borg inde i Dover, den må vi se. Herligt at man selv kan bestemme hvad man vil se.

Dover Castle er et gigantisk bygningsværk.

Udsigten over havnen fra Dover Castle.

Udsigten ind over Dover by.

Det kæmpe netværk af undergrunds tuneller under Dover Castle blev anvendt under 2 verdenskrig som War-room. Hele invasionen blev styret herfra. Vi gik ikke derned, man kan gå i timevis.

Et kig ned over Folkestone kyst område.

Dag 3 Brighton

Formiddagen brugte vi på at gå rundt i Hastings og Peaceheaven, en lille by lidt øst for Brighton. Vi kørte så til Brighton og ankom lige efter frokost.

Brighton er englændernes mest kendte ferie sted. Vi er her ugen før industri ferien, ellers havde der været sort af mennesker.

Brighton Peer

Her er Vest Peer, den udbrændte for nogle år siden, mens den var under restaurering.

Vi tog en sightseeing rundfart og her fik jeg lige et skud af det flotte royale palads bygget af George IV.

-----------------------Til Toppen-----------------------

Dag 4 Portsmouth - Salisbury

Vi kom til Portsmouth havn henad middagstid, vi ville se Portsmouth Historical Dockyard.

Lige inden for ligger HMS Warrier 1860. Det er fulstændigt restaureret, meget imponerende.

Lidt længere inde ligger HMS Victory, bygget 1759-1765. På dette skib mistede Lord Nelson livet i kamp ved Trafalgar oktober 1805, han blev ramt af en enkelt kugle mens han gik på quaterdækket. Britterne vandt slaget.

Efter at have set begge skibe invendigt blev vi enige om at det må have været meget barsk at være her.

-----------------------Til Toppen-----------------------

Dag 5 Salisbury - Stonehenge - Exceter

Salisbury ved middagstid, vi gik lidt rundt i byen.

Naturligvis så vi også Salisbury Cathedral.

15 Km nord for Salisbury ligger Stonehenge. En håndful store sten, MEGET store sten. Videnskaben er stadig ikke enige om hvad de har været brugt til.

-----------------------Til Toppen-----------------------

Dag 6 Torquay - Plymouth

Torquay nåede vi til ved frokost tid.

Der blev også tid til at gå en tur i byen. Se lige denne statue på gågaden. Den lille pige hoppede en hel meter da han bevægede sig. Mand han kunne stå stille.

Så er vi nået til Plymouth, ved kaffetid. Her står vi uden for citadellet, imponerende fæstningsværk. Det er stadig militært område, så man kan kun komme på guidede ture indvendigt. Vi kom ikke ind.

Her et kig ud over bugten mod syd.

-----------------------Til Toppen-----------------------

Dag 7 Lands End -Tintagel

Så er vi nået helt til Lands End. På huset til højre hænger et skilt hvorpå der står: The first and last house.

Et kig ned og ud på Longships Lighthouse, der ligger på nogle små øer ca. 2,3 Km ude.

Lands End mod Syd-Øst.

Efter et par timer på Lands End kører vi langs nordkysten mod nord. Vi kørte næsten ned til havnen i Saint Ives, men opgav på grund af trafik kaos. Vi kørte videre til en lille by Tintagel.

Inde midt i byen ligger et gammelt post kontor. Det er bygget i det 14 århundrede.

Klokken er kun 17.00 så vi kan lige nå at gå ned at se på Kong Arthur's slot på toppen af klippen udfor Tintagel.

Vi går ned af en lang grusvej mod havet og dette syn møder os. En lille bugt med huler på begge sider. Hulen til højre skulle efter signede være den hvor troldmanden Merlin holdt til. Vi går til venstre og her møder os en række trapper til toppen af klippen.

Der var langt op så folk tog den med ro.

Her er så hvad der er tilbage af Kong Arthurs slot.

Øverst på denne lille klippe var der en tunel, ca. 10 m lang og kun lige under overfladen, det er køleskabet anno 1233.

På vej ned igen, Merlin's hule er lige midt i billedet.

Dag 8 Tintagel - Cardiff

Vi kørte derefter et langt stræk til Cardiff.

Cardiff Castle består af en ruin,

Og en imponerende hovedbygning. Det var simpelhen så flot indvendigt. Man må ikke fotografere, køb et hæfte til en formue. Vi kørte nordpå og sov i en lille by Abergavenny.

-----------------------Til Toppen-----------------------

Dag 9 Abergavenny - Brecon -Hay-on-Wye - Hereford

Vi kørte rundt i området mellem Brecon og Hereford i dag. Jeg har ikke taget billeder, kan ikke huske hvorfor. Billedet ovenfor er taget om formiddagen og giver et godt indtryk af området. Vi kom til en lille by Hay-on-Why. Det er er stor samling af boghandlere, næsten alle butikker handler med brugte bøger. Sjovt sted.

Sent på eftermiddagen nåede vi til Hereford Cathedral, den skulle vi da lige ind at se.

Dag 10 Stratford-upon-Aven - Warwick

Vi er nu i Stratford-upon-Avon i William Shakespeare fødehjem.

Stratford-upon-Avon er en samling utroligt flotte gamle huse i tudor stil.

Her er vi en have med hundredevis af blomster.

Flere gamle huse i tudor stil.

Vi er nu nået til Warwick og står midt i Warwick Castle.

Her måtte man fotografere, så nu følger en række billeder taget i de forskellige rum i slottet. Her er det riddersalen med et stort udvalg af våben.

Sågar en ridder i rustning til hest.

Dagligstuen.

Fruens soveværelse.

Herrens soveværelse.

Børne-soveværelse.

Vi sov i en lille by i et charmerende gammelt hotel, vi fik ikke lov til at gå i restaurenten, de skulle have bryllup. Vi gik så over på den anden side af gaden og fik det bedste måltid på ferien.

Dag 11 Oxford

Vi nåede Oxford henad 12 tiden.

Fra Oxford kørte vi tættere på London og fandt et lille hotel der lå ned til Themsen. Det var Thameside Hotel, Caversham Road i Reading

Ænderne og svanerne nød det.

Her slutter vi så, dernæst gik turen direkte til Gatwick Lufthavn og flyveren hjem.