Det er næsten umuligt at finde en tegneserie uden talebobler. Talebobler er det tekniske ord for en begrænset plads i en histories ruder, hvorigennem personerne taler og tænker. Carl Barks' historier var bestemt ikke undtagelser. Tværtimod mestrede han ikke alene utrolige dialoger i taleboblerne, men han anbragte dem også optimalt, og han gav dem ofte opfindsomme og interessante udformninger, der skulle forstærke læserens forståelse af, hvad der foregik i ruderne.

 

 

 

DE GRUNDLÆGGENDE
Størstedelen af taleboblerne i en tegneserie er helt ligetil og let forståelige. Barks' første 10-siders WDCS031 'Victory Garden' (GB02 Køkkenhaven) er valgt som eksempel på det grundlæggende ved boblerne. En taleboble består af tekst i et hvidt, luftigt udseende areal, der på en vis måde ligner en sommersky, og boblen findes da som regel også i rudens øverste halvdel. Dens udstrækning er altid tilpasset de andre grafiske elementer i ruden.

Hvis en person taler, vil boblen have en klar udløber, der peger i retning af den talende person.

Hvis flere personer taler, er det vigtigt at vise boblerne i præcis den orden (fra venstre til højre), som personerne taler.

Hvis personen tænker, vil boblen have en udløber af stadigt mindre cirkler ned mod personen.

 

DE AVANCEREDE
Talebobler kan sagtens indeholde mere information end blot skreven tekst og tanker. Som det ses herunder, kan de også benyttes til at understrege handlingen i ruden.


FØLELSER

Følelser kan indsættes i talebobler for - som eksempel - at forstærke udtrykket i en persons ansigt. Raseri kan illustreres med en tordensky, kærlighed med små hjerter inde i boblen, og sang ved at tilføje noder. I dette eksempel er betydningen af istapperne, der hænger fra Anders' taleboble, ikke til at tage fejl af.


DRØMME

Det gamle ord om at 'Ét billede siger mere end 1.000 ord' kommer virkelig til sin ret, når en talebobles tekst udskiftes med en separat tegning, hvor vi rent faktisk kan se personens tanker i grafisk form.


UKVEMSORD

Ukvemsord synes at være nødvendige fra tid til anden, men i dyreuniverserne kan disse ord ikke vises som ren tekst. Så ukvemsordene udskiftes med et tilfældigt udvalg af lyn, bomber, stjerner, dødningehoveder og meget andet for således at klargøre, at personen bander.

 

DE GENIALE
Barks tegnede talrige talebobler til at opfylde hans mål i specifikke situationer. Ikke alle typer var opfundet af ham, men det lykkedes ham altid at vælge præcis den rigtige løsning ved et givent tidspunkt. Her er nogle eksempler:


TALEBOBLER TIL DE UMÆLENDE

Et umælende dyr såsom Grønspætternes tropshund 'taler' sommetider om sine opdagelser, som det ses her i AA28/1963. Men også Gearløs' mere menneskelignende Lille Hjælper 'taler' ofte, som for eksempel i AA18/1964, hvor han endog foredrager sine videnskabelige færdigheder!


FREMMEDSPROG

Lejlighedsvis tilføjede Barks underlige tegn, der skulle gøre det ud for fremmede sprog som f.eks. arabisk og bengali. Men han 'opfandt' også endnu mærkeligere typer af dialog, som bl.a. i GB09 Verdens dyreste Mønt (atlantiderne) og AA52/1961 Onkel Joakim i Dvrægindianernes Land (fiskene).


INTERAKTIVE TALEBOBLER

Taleboblerne i Barks' historier kan næsten have deres eget liv. I AA08/1955 drømmer Anders, at han befinder sig i en skudduel, hvilket får ham til at udleve drømmen i søvne. Og i SH02 Anders And på Grønland tvinger en 'dårlig samvittighed'-boble ham fysisk i knæ.

 

 

http://www.cbarks.dk/TALEBOBLERNE.htm   Dato 25-05-2005