Kommunikation og medier |
|
Tabel 5.1 – 5.4 |
Dagbladene |
Opgaver: |
Lav en tabel med indeks over det samlede oplag for -hverdagsaviser, -aviser i hovedstadsomr?det, -aviser i provinsen og -Ekstrabladet og BT. 1980=100. Hvad kan konkluderes p? grundlag af tabellen? Udv?lg enkelte dagblade i tabel 5.1 og sammenlign deres oplagstal med den udvikling, der kendetegner hverdagsaviserne generelt.
Hvad betyder henholdsvis k?n, erhverv og socialgruppe for avisforbruget? |
Links: |
En grundig men ikke helt ny unders?gelse af danskernes
anvendelse af aviser, ugeblade, TV m.v. findes p? Medieudvalgets hjemmeside
hvor samtlige rapporter findes.
P? Gallups
hjemmeside kan man under statistik finde en oversigt over avisernes aktuelle l?sertal,
og deres d?kningsgrad se Nyhedscenter / statistik
/l?sertal. I UNESCOs statistik om
kultur og kommunikation kan man finde oplysninger om antallet af
Tv-modtagere og oplagstal for st?rre dagblade pr. tusind indbyggere i
forskellige dele af verden. V?lg Data Centre – Predefined Tables -
Culture and Communication. |
Tabel 5.6 |
Kommunikationsudstyr |
Opgaver: |
Lav et diagram p?
grundlag af tabel 5.6, der viser udviklingen i andel med to eller flere TV,
video og DVD. Hvad viser diagrammet? |
Links: |
P? kulturministeriets hjemmeside kan man finde en lidt
?ldre publikation om b?rns besiddelse af og brug af
kommunikationsudstyr AKF har udgivet en
nyere unders?gelse: Tal om
b?rnekultur – se tabel 2.15. |
Tabel 5.5, 5.7, 5.9, 5.10 og figur 5.3 |
TV-forbrug og TV-reklamer |
Opgaver: |
TV-forbruget i 1990 ligger markant under de ?vrige ?r.
Hvad kan forklaringen p? det v?re?
Hvordan svarer det til jeres eget TV-forbrug.
Unders?g, hvilken betydning terroraktionen i USA d. 11/9 2001 fik for nyhedsseningen i denne uge (uge 37). Find selv andre vigtige mediebegivenheder og unders?g deres effekt p? Tv-forbruget.
Hvordan har udviklingen v?ret i m?ngden af TV-reklamer ? Diskuter, om det er rimeligt at l?gge begr?nsninger p? tv-stationernes ret til at placere reklamer i sendefladen. Inddrag evt. Birgittet Tuftes unders?gelse i diskussionen (se nedenfor).
|
Links: |
Gallup har oplysninger om medieforbrug TV og radio
og forbruget i en given uge.
Se ?Nyhedscenter? - 'Statistik'. Der er ogs? oplysninger om
enkeltudsendelsers seertal udtrykt ved rating. Rating omregner til
fuldtidsseere – har to seere hver set halvdelen af udsendelsen t?ller
det for en seer i ratingen.
P? Kulturministeriets hjemmeside findes relevante publikationer. Et eksempel er Birgitte Tuftes unders?gelse af b?rn og TV-reklamer.
P? Eurostats
hjemmeside kan man en publikation fra 2004 om film,
TV og radio i EU 1980-2002. P? det nordiske informationscenter NORDICOMs hjemmeside kan man finde artikler om nordiske medier og statistiske oplysninger om medieforhold i de nordiske lande – se ? Nationell mediestatistik?. S?rlig interessant for studiet af danske forhold er ?Mediestatistkbanken? |
Tabel 5.8 |
Kommercielle og
public servicekanaler |
Opgaver: |
Sammenlign forbruget af forskellige typer udsendelser.
Hvilke er de mest popul?re. Unders?g om der er ?ndringer i populariteten fra
1997 til 2009. I Mediestatistikbanken (se ovenfor) kan man under tabeller
forbrug sammenligne forskellige kanalers programtyper.
|
Links: |
P? Gallups hjemmeside
kan man finde oplysninger om hvor mange, der har set de enkelte programmer,
og hvordan de har vurderet dem. Vurderingen g?r fra 1-5, hvor 5 er bedst. (Se
Nyhedscenter – statistik – TV meter). Rating angiver, hvor mange,
der ser udsendelsen, hvis andelen af den samlede m?lgruppe svarer til andelen
blandt dem, der m?les via TV-meter..
En grundig diskussion af public service findes i Frands
Mortensen: Public service i netv?rkssamfundet? fra 2008. Kan
l?nes p? biblioteket. |
Tabel 5.12 og
5.13 |
Politik og medier |
|
Redeg?r for, hvad der menes med mediernes
dagsordens?ttende funktion. Se Minilex ?Medieteori?. Hvad kendetegner udviklingen i mediernes dagsorden i valgkampen? Hvilken sammenh?ng er der mellem mediernes dagsorden og v?lgernes dagsorden? Unders?g valgkampens betydning for v?lgernes partivalg p?
grundlag af tabel 5.13. |
Tabel 5.5 |
Internet |
|
Hvilken rolle spiller alder og stilling for omfanget af
internetforbrug? Sammenlign internetforbruget i Danmark med forbruget i andre europ?iske lande. |
Links: |
Befolkningens adgang til Internet fordelt p? k?n, alder, erhverv m.m. kan man finde oplysninger om i Statistikbanken under serviceerhverv. Danmarks Statistik har lagt en del publikationer p? sin hjemmeside til fri download. Det drejer sig bl.a. om publikationer om Informationssamfundet i Danmark. P? Eurostats hjemmeside kan man under ?Information Society? finde oplysninger om Internetforbrug i forskellige lande. |