Posted by: evangelisering | marts 23, 2010

Faldne engle

Faldne engle

Nogle af de gode engle, som var skabt af Gud, gjorde oprør mod ham og mistede derved hans nåde. Det er profeten Daniel, som mest dramatisk afslører den bitre konflikt, der var mellem de gode og de onde engle.[1] De gode engle blev djævle, netop fordi de misbrugte deres frihed til at synde mod Gud og vende sig fra ham.

Det ondes realitet erfarer alle mennesker. Man kan skelne mellem to slags onder: det ene er syndens onde, som vi mennesker selv er ansvarlige for. Det viser sig i krig, misbrug, had, og vold. Der eksisterer også en anden slags onde, som kaldes ”Den Onde”, og som vi mennesker ikke er ansvarlige for, men som forsøger at udnytte og styre vor egen syndighed.

Alt det onde, som vi kan møde på jorden, kan næppe sammenfattes i summen af menneskets onde gerninger; men det er heller ikke kun udtryk for Den Ondes magt og indflydelse.

De onde magters magt og afmagt bliver synlige i Jesu virke.  Især Markus viser, at i Jesus kommer en stærkere og besejrer den stærke. Guds rige bryder frem. Derfor er ”dæmonangst” noget ukristeligt.  Den kirkelige lære holder sig til Bibelens overlevering. Den Onde findes; men han er ikke et uafhængigt princip, en modpart af samme størrelse som Gud. Den Ondes magt er med troens øjne i sidste instans bedrag. Guds rige er brudt frem i Jesus Kristus, og gennem Helligåndens virke bliver det onde mere og mere overvundet.

Selv om den Onde vinder nogle ”slag”, og vi måske mener, at hans magt er større, så kan der kun siges, at Gud er større.

Satans magt er imidlertid ikke ubegrænset. Han er kun en skabning, mægtig ganske vist, fordi han er ren ånd, men dog kun en skabning. Han kan ikke forhindre opbygningen af Guds Rige. Skønt Satan er virksom i verden af had til Gud og hans Rige i Jesus Kristus, og hans virksomhed forårsager store ødelæggelser – af åndelig art og indirekte endog af fysisk art – på ethvert menneske og på samfundet, er denne aktivitet dog tilladt af det guddommelige Forsyn, som både med kraft og mildhed styrer menneskets historie og verdens gang. Dette, at Gud tillader djævelen at virke, er et stort mysterium, men “vi ved, at Gud lader alle ting samvirke til bedste for dem, som elsker Ham”(Rom 8,28). [2]


[1] Jf. Dan 10,10-14; Es 14,12-14; Ez 28,12-17. 

[2] KKK, nr. 395.


Skriv en kommentar

Kategorier