Der er spørgsmål, der altid vender tilbage, når Euroman taler med mænd. Et af dem lyder: Hvad bør enhver mand udrette før han dør? Et svar fra Christian Grau kunne være: Eje en åben bil. Her er hans bud på tre cabrioleter, du har råd til og tre cabrioleter, du kan drømme videre om:

Klassikeren

Alfa Romeo Spider

Smuk som en sommeraften og klassisk som et koldt glas Frascatti. Alfa Spider er intet mindre end et ikon, og jo ældre de er, jo smukkere bliver de. Til gengæld er køreegenskaberne afgjort mere hyggelige end sportslige. Du får køreglæde uanset hvilken aftapning du vælger, men æstetisk set bør du gå efter første eller anden generation, altså modellerne før den grimme plastikhæk blev introduceret i 1982. De vil givetvis også holde prisen bedre, og så kan de i mange tilfælde forsikres som veteranbiler.

Pris: Set til 85.000 på dba.dk

Den brugte

BMW 325 cabriolet (E30)

Det er ikke tilfældigt, at BMW har et belastet image. Kig bare på udbudet af brugte 3-serie cabrioleter. 85% af bilerne er ødelagt af dårlig styling, men kan du finde en jomfruelig, original E30’er, så har du fat i en kommende klassiker. Gå efter en 325’er, så du kan nyde lyden fra de seks cylindre – eller spar på forsikringen og nup en 318. Under alle omstændigheder får du en meget anvendelig cabriolet med fire sæder og baghjulstræk.


Pris:

Set til 79.000 kr. på Bilbasen.

Den nye

Fiat 500 C Lounge

Med startpriser under 200.000 bliver det ikke meget billigere. Du kan få en Smart Fortwo, men den er endnu mere uanvendelig, eller du kan få en brugt Peugeot CC, som ligner en cykelhjelm med hjul på. Trods downsizing-trenden kræver det stadig et stort mandshjerte at hoppe ned i en lille ”konebil” som Fiat 500, men vi lover, at du bliver glad. Er det bøsset? Nej, det er overskud.

Pris:

fra 215.000 kr.

Når du først har fået den cabriolet du har råd til, vil du opdage, hvad køreglæde handler om. Der er meget godt at sige om den tilstand, men tro ikke, du holder op med at drømme...

Klassikeren

1956 BMW 507

Der er langt mellem de virkelig efterspurgte klassikere fra BMW, men 507 er absolut blandt undtagelserne – og i vores øjne en af de smukkeste cabrioleter nogensinde. Bilen blev bygget med ambitionen om at sælge 1000 biler om året i USA, men produktionen blev så dyr, at kun 252 eksemplarer så dagens lys, og det er bilen bestemt ikke blevet billigere af. I 2007 solgte Bernie Ecclestone sit eksemplar på auktion, og inkasserede over 430.000 pund. Blandt andre kendte ejere kommer vi ikke udenom Elvis Presley.

Pris: set til 6.200.000 kr. på mobile.de

Den brugte

Ferrari F430 Spider F1

Euromans motorredaktør havde engang fornøjelsen af at skrive en bilbog. Undervejs kørte vi et utal af utrolige biler for at få de helt rigtige billeder i kassen. Da vi til sidst nåede til Ferrari F430 Spider F1, sagde den moderat bilinteresserede fotograf: ”Nu har du haft mig ude i alverdens fede biler – den her føles på en eller anden måde mest ægte.” Præcis sådan er det at køre Ferrari. Det bliver ikke bedre.

Pris:

2006 Ferrari F430 Spider F1 set til 995.000 kr. plus afgift hos Formula Automobile.

Den nye

Audi R8 GT Spyder

Vi kigger efter en helt ny cabriolet. Ferrari 458 er ikke kommer som cabriolet endnu. Mercedes SLS er ligesom ikke det samme uden vingedørene, og Alfa 8C og Maserati GranCabrio er old news, men fortvivl ikke. Audi har netop sat gang i produktionen af 333 ekstra lette R8 Spyder’e i magnesium, kulfiber og aluminium. Under hjelmen finder du en 5,2 liter V10-motor med 560 hk, der bringer GT’versionen fra 0-100 km/t på blot 3,8 sekunder og først stopper ved 317 km/t. Hvorfor køber du den ikke? Fordi den ikke kommer til Danmark...

Pris:

Ukendt