Hvad er en medieplan?

Posted: maj 4, 2010 in Markedsføring
Tags: , , , , , , ,

Ved du hvad en medieplan er? Hvis du starter en ny virksomhed op, eller lancerer et nyt produkt, har du brug for at markedsføre virksomheden eller produktet. Det er vigtigt at gøre sig klart, hvor man bedst finder sine potentielle kunder. Har du, eller kan du skaffe dig et netværk, af potentielle kunder, er det en god idé at starte der. Har du mulighed for at få dit produkt omtalt i medierne er dette også en alle tiders og gratis markedsførings mulighed. Men det er ikke altid nok. For mange produkttypers vedkommende er det nødvendigt med en eller anden form for annoncering.

Hvem er målgruppen
Du må derfor gøre dig klart, hvem din målgruppe er. Er din virksomhed netbaseret, er det en god idé at starte her. Hvis du har en webshop, er det ikke så sandsynligt, at dine kunder vil huske webadressen, hvis de ser den på en annonce i toget. Adwords og bannerannoncer er derimod oplagte muligheder. Når dine potentielle kunder leder efter en bestemt ting, lander de måske lidt tilfældigt hos dig, og har du gjort dit arbejde godt med en spændende og indbydende webshop, der leder kunden nemt hen imod et køb, ja så har din annoncering båret frugt.

Reklametryk
Du undrer dig måske over, hvorfor der ikke var så stor respons på den ene annonce, du indrykkede i et blad med mange læsere?
Kunder har ofte brug for at se et produkt i forskellige sammenhænge, før de er klar til et køb. Det er grunden til, at man ser reklamekampagner med et reklametryk fra flere forskellige medier på en gang. Så ser man både annoncer, og hvis der er tale om et produkt henvendt til en stor del af befolkningen, tv-reklame, outdoorannoncering, radiospots mv. Er produktet mere specialiseret er det mere hensigtsmæssigt at annoncere i specialmagasiner og fagblade. Her får man mest for sine annoncekroner, fordi man rammer målgruppen mere præcist. Med andre ord er der flest muligt af læserne, der også vil være interesserede i din type produkt.

Kommentarer
  1. Thomas Planck siger:

    Hej Eva

    Fin artikel. Må jeg tilføje grundsætningen inden for medieplanlægning: En god medieplan sørger for at ramme målgruppen på det rigtige tidspunkt, men det rigtige budskab til den rigtige pris.

    Jeg vil gerne invitere dig til at være til at skrive en bog om kreativ medieplanlægning, hvis du har lyst til det. Jeg er i gang med at skrive en bog efter crowd sourcing princippet. Du kan se her hvor langt jeg er kommet http://www.medieplanlægning.dk

    \Thomas

  2. evagottrup siger:

    Jeg er gået i tænkeboks for at finde den rette vinkel til et indlæg

Skriv en kommentar