FORSIDENCV • OPGAVER • KUNDER • ARTIKLER

Mobilbetaling vinder frem

 

I dag kan danskerne betale for benzin, parkering og overføre penge til hinanden via mobiltelefonen. Og skal man tro de firmaer, der tilbyder sine kunder at bruge mobilen som en trådløs pengepung, har vi kun set begyndelsen på de muligheder, der ligger i mobilbetaling. 

 

   Et par tryk på mobiltelefonen – og så er regningen betalt. Endnu er det kun få varer, forbrugerne kan afregne så let. Men i fremtiden vil mobilen i langt højere grad fungere som et betalingsmiddel, for eksempel i solcentret, i biografen og på togstationen. Sådan spår tre danske firmaer, som i dag giver kunderne mulighed for at bruge mobilen til at betale med.

 

   Benzinselskabet Metax fik allerede idéen til at indføre et mobilbetalingssystem i 1996. Det var i en tid, mens de færreste mobilbrugere endnu havde fundet ud af at sende en simpel sms, men tanken var, at mobiltelefonen kan bruges til at identificere kunden, nøjagtigt ligesom med et dankort.

 

   I 2004 blev idéen til virkelighed under navnet ”mobiltankning”. Anders Buus Jensen, administrerende direktør i Metax, vil af konkurrencehensyn ikke fortælle, hvor mange kunder, der benytter mobiltankning, men han oplyser, at han er meget positivt overrasket over kundernes respons på systemet.

 

Mobilbetaling skal tilføre værdi

   Mobiltankning fungerer ved, at kunden opretter en mobilkonto på Metax hjemmeside. Når kunden holder ved en benzinstander, ringer han op til et gratisnummer, hvor en stemme beder ham om at indtaste sin kode og nummeret på den stander, han holder ved. Det tager ca. 10 sekunder, og derefter kan han tanke. Pengene bliver trukket fra kontoen.


   Mobiltankning gør det altså nemmere og hurtigere at tanke benzin. Men ligeså vigtigt er det efter Anders Buus Jensens mening, at det tilfører kunden en merværdi, fordi systemet også giver ham mulighed for at holde øje med sit kørselsregnskab. Det kræver blot, at kunden indtaster sin kilometerstand, når han ringer til gratisnummeret. Derefter kan han gå ind på internettet og se en beregning overkørselsøkonomien, som han for eksempel kan bruge til at sætte sig en målsætning for, hvor mange kilometer på literen, han vil køre.

 

   Anders Buus Jensen mener, at mobilbetaling først og fremmest har en fremtid på områder, hvor man kan give kunden en ekstra service udover nem og hurtig betaling.

 

   »Jeg tror ikke på en berettigelse der, hvor det bare er popsmart teknik. Der skal være et reelt behov, og betalingen over mobilen skal give kunden en ekstra værdi, ligesom vi gør det nemt at holde øje med kørselsøkonomien via mobiltankning,« siger Anders Buus Jensen.

 

Fleksibel p-billet

   Den betragtning er Steen Nørgaard, projektleder i Siemens trafikdivision, enig i. I 2003 gik Siemens Mobile Parking i luften. Systemet giver trafikanter mulighed for at betale p-billetten over mobiltelefonen.  

 

   »Mobilbetaling vil blive brugt dér, hvor det er relevant med fjernbetaling. Hvis man står ved siden af en dankortautomat i supermarkedet, kan man jo ligeså godt betale på den gammeldags måde. Derimod giver det mening at betale for eksempel sin biografbillet med mobilen og på den måde slippe for at stå i kø og hente de bestilte billetter før tid,« siger Steen Nørgaard.

 

   Heller ikke han vil ud med et tal på, hvor mange brugere Siemens Mobile Parking har. Men han understreger, at trafikanterne virkelig har fået øjnene op for systemet de seneste kvartaler, hvor både antallet af tilmeldinger og antallet af transaktioner steget med 50 procent per kvartal.

 

   Steen Nørgaard mener, at parkering er et oplagt sted at bruge mobilbetaling, da det gør et ellers stramt system meget fleksibelt. Kunder, som er tilmeldt systemet, slipper for at stå ved parkometret og putte 20 kr. ekstra i, fordi de vil sikre sig ikke at komme for sent tilbage til en dyr bøde. I stedet får de en sms, når p-billetten er ved at løbe ud, og så kan de forlænge betalingsperioden over mobilen. De kan også aflyse betalingen, hvis de kommer en halv time tidligere tilbage til bilen end beregnet.

 

   Kunden betaler altså kun for det, han reelt får. Det giver kunden en fordel, som gør udsigterne for mobilbetaling gode.

 

   »Det er så fleksibelt et system, at det næsten er skørt ikke at bruge det. Man kan hurtigt spare en masse penge. Samtidig er den generation, der vokser op nu, vant til at bruge mobiltelefonen ligesom en tamagotchi – den skal holdes i live hele tiden. De unge vil tage det som en selvfølge, at de kan bruge mobilen til alt, også til at betale med,« fastslår Steen Nørgaard.   

 

På vej mod et mobilt samfund

   Også administrerende direktør i ewire, Morten Holst, mener at mobilbetaling i de kommende år vil vokse gevaldigt. Han forudser, at der vil gå to-tre år før antallet af mobilbetalinger vil gøre sig gældende i det samlede antal af transaktioner, mens der vil gå omkring 10 år før mobilbetaling er på højde med – eller helt overtager – dankortbetalinger.

 

   Ewire er et internetbaseret betalingssystem, som tilbyder kunderne at overføre penge over nettet eller via mobiltelefonen. Det eneste, modtageren behøver for at modtage beløbet, er en e-mailadresse, og så kan han selv gå ind og hente pengene på en ewire-konto.

 

   Endnu bruger ewires kunder fortrinsvis systemet til at overføre penge over internettet, men det vil ifølge direktøren ændre sig i løbet af kort tid.

 

   »Vi kan se, at der er kommet meget mere gang i alternative betalingsformer de seneste år. Vi går alle sammen i retning af et mere mobilt samfund. Systemet er ikke så brugervenligt i dag, fordi man skal huske en bestemt kode, som skal indtastes hver gang, man vil overføre penge. Men i takt med at der kommer bedre display på mobiltelefonen, vil vi se løsninger, der minder om netbank i forhold til grafik og brugervenlighed, og så vil det tage fart,« siger Morten Holst.

   

Bankerne bremser udviklingen

   I modsætning til Metax og Siemens-folkene ser han ikke nogen grund til, at mobilen ikke skulle blive det foretrukne betalingsmiddel – også i supermarkedet. Man har den jo altid på sig, og den er hele tiden opkoblet. Så kan man ligeså godt betale med mobilen som med dankortet.

 

   Grunden til, at vi endnu må vente nogle år, før mobilbetaling for alvor bliver udbredt, skal ifølge Morten Holst findes hos bankerne.

 

   »Mobilbetaling bliver holdt tilbage af, at dem, der tilbyder betalingsservice, er meget konservative når det kommer til ny teknologi. Bankerne gør ikke noget aktivt for at fremskynde denne her udvikling. Derfor sker det, at sådan nogen som Metax og os laver en service, der passer til en efterspørgsel hos kunderne,« siger ewire-direktøren.

 
 

 
 

Kontakt
26 74 44 44
mail@elineholm.dk
www.elineholm.dk