Skriftsprog og tilgængelighed

 

Funktionel tekst er målet


Ca. halvdelen af alle voksne med kort uddannelsesbaggrund har utilstrækkelige læse- og skrivefærdigheder i forhold til de krav, der stilles i det daglige.

2-4% har vanskeligheder på grund af ordblindhed, nogle på grund af manglende danskfærdigheder, men endnu flere fordi, de læser og skriver i begrænset omfang.

Med gode funktionelle tekster, kan man både undgå misforståelser og fejl, samt spare tid.

For medarbejdere, der ønsker at blive bedre til tekst og tal, er der desuden gode tilbud om gratis undervisning.

Råd om Undervisning og Uddannelse løser opgaver, hvor funktionel tekst og/eller bedre læse- og skrivefærdigheder er målet.

Susan Møller

Februar 2012

Virksomheden tilbyder


  1. At gennemføre udviklingsprojekter. Se eksempel på projekt.

  2. At afdække medarbejderes behov for skriftlig kommunikation. Se omtale her.

  3. At give råd til funktionel tekst i virksomheder.

  4. At omskrive vanskelige tekster fx sikkerhedsregler, personaleinformationer m.m. Se eksempler.

  5. At udvikle undervisningsmaterialer og bidrage til udvikling af støtteprogrammer. Se fx StavLet.

  6. At skrive artikler på baggrund af interviews. Se artikel om FVU på Århus tekniske skole og artikel om AMU-Fyn.

  7. At udarbejde publikationer, informationsmateriale m.v.  Se fx It-hjælpemidler i AMU og Samspil mellem AMU og FVU.

  8. At afholde kurser om voksnes læse- og skrivefærdigheder og funktionelle tekster.


Råd om Undervisning og Uddannelse

ved Susan Møller

Thorvaldsensvej 19, 1. tv.

1871 Frederiksberg C

Tlf. 33 32 30 30