Line


Eifel
De små europæiske Forder blev som hovedregel markedsført under navnet Ford Junior i Skandinavien og materialerne til samlingen af disse i København kom i starten udelukkende fra Dagenham. I Tyskland hed Y-modellen Köln og da C-modellen kom blev den opkaldt efter bjergene omkring Køln: Eifel.
Köln og Eifel afveg faktisk mere fra de engelske udgaver end det ydre lader ane, og efterfølgeren Taunus, også opkaldt efter nogle andre bjerge omkring Køln, var et rent tysk design.
Afvigelserne var begrundet i Adolf Hitlers krav om at mindst 50 % af komponenterne skulle være tysk fremstillet. Derfor blev produktion af motorer taget op i Køln ligesom der er Boge støddæmpere, andre tændingsnøgle og lyskontakt og mange andre detaljer. På karosserisiden kom mange af de tyske karosserismedjer i arbejde og der fremkom flere helt unikke tyske modeller i form af forskellige cabriolet og den typiske tyske Cabrio-Limousine.
Da Ford Köln i slutningen af 1936 introducerede "version 2" af Eifel stod man angiveligt tilbage med et antal Cabrio-Limousine af den forrige type.
Disse blev sendt til København og i Ford Nyt Februar 1937 annoncerede man:

Det "nye" bestod i at man ikke havde set den model i Skandinavien før, for det var jo i virkeligheden en gammel model. I Köln var man på dette tidspunkt i fuld gang med at producere den nye Eifel med "aligator næse".
Der kendes 4 af disse tidlige Ford Junior Cabrio-Limousine biler som har overlevet i Danmark.
Cabrio-Limousine må alligevel have haft en hvis success, for i månederne efter importeres også Cabrio-Limousine med det nye Eifel look og senere i 1937 begynder der også at komme andre Eifel modeller. På et tidspunkt i 1938 skifter Ford taktik omkring navngivning af modellerne, idet bilerne med engelske rødder fortsat markedsføres som Ford Junior, men de tyske modeller nu markedsføres med det oprindelige tyske navn. Ford Eifel.

Her er en tysk brochure for Ford Eifel fra 1938

Line