Eifel
De små europæiske Forder blev som hovedregel markedsført under navnet Ford
Junior i Skandinavien og materialerne til samlingen af disse i København
kom i starten udelukkende fra Dagenham. I Tyskland hed Y-modellen Köln
og da C-modellen kom blev den opkaldt efter bjergene omkring Køln: Eifel.
Köln og Eifel afveg faktisk mere fra de engelske udgaver end det ydre lader
ane, og efterfølgeren Taunus, også opkaldt efter nogle andre bjerge omkring
Køln, var et rent tysk design.
Afvigelserne var begrundet i Adolf Hitlers krav om at mindst 50 % af komponenterne
skulle være tysk fremstillet. Derfor blev produktion af motorer taget op
i Køln ligesom der er Boge støddæmpere, andre tændingsnøgle og lyskontakt
og mange andre detaljer. På karosserisiden kom mange af de tyske karosserismedjer
i arbejde og der fremkom flere helt unikke tyske modeller i form af forskellige
cabriolet og den typiske tyske Cabrio-Limousine.
Da Ford Köln i slutningen af 1936 introducerede "version 2" af
Eifel stod man angiveligt tilbage med et antal Cabrio-Limousine af den
forrige type.
Disse blev sendt til København og i Ford Nyt Februar 1937 annoncerede man:
Det "nye" bestod i at man ikke havde set den model i Skandinavien
før, for det var jo i virkeligheden en gammel model. I Köln var man på
dette tidspunkt i fuld gang med at producere den nye Eifel med "aligator
næse".
Der kendes 4 af disse tidlige Ford Junior Cabrio-Limousine biler som har
overlevet i Danmark.
Cabrio-Limousine må alligevel have haft en hvis success, for i månederne
efter importeres også Cabrio-Limousine med det nye Eifel look og senere
i 1937 begynder der også at komme andre Eifel modeller. På et tidspunkt
i 1938 skifter Ford taktik omkring navngivning af modellerne, idet bilerne
med engelske rødder fortsat markedsføres som Ford Junior, men de tyske
modeller nu markedsføres med det oprindelige tyske navn. Ford Eifel.
Her er en tysk brochure for Ford Eifel fra 1938
|