Gitte Holten Ingerslev
Forside
Publikationer
Artikler
Forskning
CV

Undervisningserfaring
Gedehuset
Huset i Rørvig

Publikationer

Udgivelser. Forskning.

 

 

1984                    Is THAT what people do? (Systime 1984)

Antologi til engelskundervisningen i Gymnasiet og hf. Sammen med Lektor Merete Biørn, Nørre Gymnasium. Systime.1984.

 

1991                    Nye Piger I Gymnasiet. Spørgeskema- og interviewundersøgelse. Udg. i Køn i Forandring (Ny Forskning om køn, socialisering og identitet) 1993. Sammen med Lektor Inger Frimodt-Møller, Herlev Gymnasium. Underkastet uvildig faglig vurdering i forb m. proceedings til "Køn i Forandring". Vallekilde. Sept 1992.

 

1991                    De Store Opgaver i Gymnasiet. (Dansklærerfor.)

Sammen med lektor Henrik Vestergaard, Køge Gymnasium.

 

1993-1994            Sammen med lektor Jens Dolin, Køge Gymnasium stået for den danske del af OECD-rapport om Active Learning. Projektet indebar bl.a. design og gennemførelse af en række klasserumsobservationer med henblik på at afdække muligheder og begrænsninger for elevers aktive deltagelse i undervisningen.

 

1994                      udkom OECD rapporten Teachers and Students as Active Learners  med det danske bidrag:  CERI Study of Teachers and Students as Active Learners in Danish Secondary Education af Jens Dolin og undertegnede.

 

1993-94               Undervisningsforsøg i Procesorienteret Skrivning i Dansk og Fysik (med Jens Dolin)

                            Forsøget præsenteredes på Nordisk Forskersymposium, 1993, samt udgivelse af rapporten i Naturfagenes Pædagogik - mellem Udviklingsarbejder og Teoridannelse. Samfundslitteratur 1994.

 

1994                    At Lære At Lære - om PEEL projektet i: Erik Damberg (red.) Pædagogik og Perspektiv - en gymnasial Didaktik. Munksgård 1994. (Sammen med Jens Dolin).

 

1995                    Sammen med lektor Jens Dolin, Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Syddansk Universitet, redaktør af  Erfaringer fra PEEL projektet. (Klim 1995)

 

1995                     Hvordan man lærer at lære mens man lærer i: Uddannelse 1. (Sammen med lektor Jens Dolin).

 

1995                    Undervisning, der virker. Oplæg på Undervisningsministeriets, Amtsrådsforeningens og Gymnasieskolernes Lærerforenings konference december 1994. Trykt i Debatbogen "Gymnasiet 2005".

 

1996                    Forsøg nu! – om undervisningsdifferentiering og læreprocesser i gymnasiet og på hf. Undervisningsministeriet. Gymnasieafdelingen 1996. (Medforfatter)

 

1996                    Active and effective learning in Danish upper secondary Education. Oplæg på European Educational Conference and Fair in Denmark. Maj 1996. Aalborg Kongres & Kultur Center. Underkastet uvildig faglig vurdering og accepteret i forbindelse med proceedings til konferencen.

 

1997                    Pædagogik og faglighed. Artikel om faglighedsbegrebet i Gymnasieskolen 11, 1997 m. Lektor Jens Dolin

 


1999                    Incentives and Constraints for Educational Innovation in Danish Upper Secondary Schools. Undersøgelse med efterfølgende oplæg på European Association for Research in Learning and Instruction (Earli) Göteborg, august 1999.

 

1998-2001           Ph.d. stipendium ved Danmarks Lærerhøjskole, Kbh.

              Forestillinger om Dansk – en fænomenografisk analyse.

En kortlægning af forskellige elev- og lærerpositioner i gymnasiets danskfag samt konsekvenserne af deres sammenstød

                            Afhandlingen forsvaret 12. april 2002.

 

 

Derudover diverse mindre artikler i fagblade, samt op gennem 90erne oplæg på omkring 70 gymnasieskoler om fagdidaktiske tilgange til faget dansk.

 

2000                                  Hvordan får man adgang til kulturens ressourcer? Artikel om dialogen i (dansk)undervisningen i Dansk i Dialog.  Dansklærerforeningen.

 

2004                    De mange Maader  Undervisningsministeriet 2004. Aktionsforskningsrapport. Differentieret undervisning i dansk i 1.g   

 

2005                                          Learning and instruction in the teaching of literature

Insight into learning conceptions and interpretation strategies

Paper præsenteret på IGEL International Society for the Empirical Study of Literature (Gesellschaft für Empirische Literaturwissenschaft)
Edmonton, Canada: August 3-7, 2004

Trykt i antologien Stylistics and Pedagogy: a critical reader (Forlaget Equinox 2005) (in print)

 

 

 

Webmaster: Gitte Holten Ingerslev
Sidst opdateret: 20-08-2016
Denne sides adresse: www.ghi.dk/ghi/publikationer/index.php
SmartSite Publisher