Publikationer
Udgivelser. Forskning.
1984 Is THAT what people do? (Systime 1984)
Antologi til engelskundervisningen i Gymnasiet og hf. Sammen med Lektor Merete Biørn, Nørre Gymnasium. Systime.1984.
1991 Nye Piger I Gymnasiet. Spørgeskema- og interviewundersøgelse. Udg. i Køn i Forandring (Ny Forskning om køn, socialisering og identitet) 1993. Sammen med Lektor Inger Frimodt-Møller, Herlev Gymnasium. Underkastet uvildig faglig vurdering i forb m. proceedings til "Køn i Forandring". Vallekilde. Sept 1992.
1991 De Store Opgaver i Gymnasiet. (Dansklærerfor.)
Sammen med lektor Henrik Vestergaard, Køge Gymnasium.
1993-1994 Sammen med lektor Jens Dolin, Køge Gymnasium stået for den danske del af OECD-rapport om Active Learning. Projektet indebar bl.a. design og gennemførelse af en række klasserumsobservationer med henblik på at afdække muligheder og begrænsninger for elevers aktive deltagelse i undervisningen.
1994 udkom OECD rapporten Teachers and Students as Active Learners med det danske bidrag: CERI Study of Teachers and Students as Active Learners in Danish Secondary Education af Jens Dolin og undertegnede.
1993-94 Undervisningsforsøg i Procesorienteret Skrivning i Dansk og Fysik (med Jens Dolin)
Forsøget præsenteredes på Nordisk Forskersymposium, 1993, samt udgivelse af rapporten i Naturfagenes Pædagogik - mellem Udviklingsarbejder og Teoridannelse. Samfundslitteratur 1994.
1994 At Lære At Lære - om PEEL projektet i: Erik Damberg (red.) Pædagogik og Perspektiv - en gymnasial Didaktik. Munksgård 1994. (Sammen med Jens Dolin).
1995 Sammen med lektor Jens Dolin, Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Syddansk Universitet, redaktør af Erfaringer fra PEEL projektet. (Klim 1995)
1995 Hvordan man lærer at lære mens man lærer i: Uddannelse 1. (Sammen med lektor Jens Dolin).
1995 Undervisning, der virker. Oplæg på Undervisningsministeriets, Amtsrådsforeningens og Gymnasieskolernes Lærerforenings konference december 1994. Trykt i Debatbogen "Gymnasiet 2005".
1996 Forsøg nu! om undervisningsdifferentiering og læreprocesser i gymnasiet og på hf. Undervisningsministeriet. Gymnasieafdelingen 1996. (Medforfatter)
1996 Active and effective learning in Danish upper secondary Education. Oplæg på European Educational Conference and Fair in Denmark. Maj 1996. Aalborg Kongres & Kultur Center. Underkastet uvildig faglig vurdering og accepteret i forbindelse med proceedings til konferencen.
1997 Pædagogik og faglighed. Artikel om faglighedsbegrebet i Gymnasieskolen 11, 1997 m. Lektor Jens Dolin
1999 Incentives and Constraints for Educational Innovation in Danish Upper Secondary Schools. Undersøgelse med efterfølgende oplæg på European Association for Research in Learning and Instruction (Earli) Göteborg, august 1999.
1998-2001 Ph.d. stipendium ved Danmarks Lærerhøjskole, Kbh.
Forestillinger om Dansk en fænomenografisk analyse.
En kortlægning af forskellige elev- og lærerpositioner i gymnasiets danskfag samt konsekvenserne af deres sammenstød
Afhandlingen forsvaret 12. april 2002.
Derudover diverse mindre artikler i fagblade, samt op gennem 90erne oplæg på omkring 70 gymnasieskoler om fagdidaktiske tilgange til faget dansk.
2000 Hvordan får man adgang til kulturens ressourcer? Artikel om dialogen i (dansk)undervisningen i Dansk i Dialog. Dansklærerforeningen.
2004 De mange Maader Undervisningsministeriet 2004. Aktionsforskningsrapport. Differentieret undervisning i dansk i 1.g
2005 Learning and instruction in the teaching of literature
Insight into learning conceptions and interpretation strategies
Trykt i antologien Stylistics and Pedagogy: a critical reader (Forlaget Equinox 2005) (in print)
|