RST - De 5 ressourcer
1. Energi Det handler om måden du skaber energi i kroppen i form af lufttryk. Der er ingen lyd eller stemme i dette, men energien er det helt grundlæggende og måske det vigtigste emne indenfor sang og tale. 2. Stemmen Stemmen sidder inde i struben og det er her du laver din grundklang. Stemmen skal være i balance med energien/lufttrykket for at klinge optimalt. Her regulerer du 2. ressource. Det er et samspil mellem kompression, strubestilling og tonehøjde. 3. Artikulation Når vi har dannet vores grundklang skal den formes til sprog, udtryk og kommunikation. Artikulationen foregår efter lyden har forladt struben og den formes blandt andet i mund- og næsehule. 4. Hjernen Det er hjernen der styrer hele processen og det er vigtigt at du tænker de rigtige tanker samt lytter til og evaluerer din klang. Der skal være sammenhæng mellem din vilje og det der kommer til udtryk. Hjernen er 4. ressource. 5. Omgivelser Effekter er noget vi tilfører vores lyd for at smykke eller understrege udtryk og budskab. Effekter skal selvfølgelig bruges med omhu, da de ellers mister deres…effekt. Effekter er ofte styret af et samspil mellem de 4 første ressourcer. Målet er at blive så fri i musikken som overhovedet muligt. Så fri, at du kan udtrykke det der kommer til dig indefra og fra samspillet med dine omgivelser. Derfor er det godt at øve sig i at improvisere og når du bruger det, laver du ægte rytmisk improvisatorisk musik. Muligheder for at kombinere Energi og Stemmen I bunden af linie 1 er din talestemme og sangstemmen der er i lige forlængelse af talen. Når du bevæger dig op ad en dur-skala vil din stemme hurtigt gå i Rand / Falset hvis du ikke tilfører mere kraft. I bunden af linie 2 er din talestemme og sangstemmen der er i lige forlængelse af talen. Når du bevæger dig op ad en dur-skala skal du her tilføre kræfter så du blir i klangen. Du skal bevare bunden i klangen! Sangen vil hurtigt blive kraftig og til sidst gå over i råb. I denne funktion er der ikke speciel forskel på piger og tenorer. Det er vigtigt du ikke tænker på den klassiske udvidelse af rum!! Linie 3. Mange taler om et hold/klynk hvilket medfører rigtig mange misforståelser! I denne funktion skal du hæve din strube og det vil medføre en mere metallisk klang. Du opnår ikke denne funktion før du kan fremsige den ægte metalliske lyd. Lyden er faktisk lidt høne agtig når man bruger den 100% og hvis du tar blødt fat i funktionen får du en almindelig popklang. Du kan gå fra bunden af 2 over i 3 ved at tage bunden ud af klangen og tilføre metal. Denne poppede klang kan du også synge i et dybere leje men husk ikke at tilføre bund. Du skal vente med bid/låse kæbe til du skal lave et meget kraftig skrig. I denne linie 4 funktion har du lært at tænke stort og udvide dine “sangrum”. Du kan bruge denne funktion i klassisk rock, Elvis-agtig (I can't help falling in love with you) sang. Sangerinden Cher synger meget her og i toppen synger Michael McDonald Du skal altså som oftest ikke tænke det store rum i rytmisk sang/tale da det kræver en lavtstående strube. En lavt stående strube kan ikke forenes sundt med ønsket om lyden fra en normal eller højt placeret strube. Dette skema er for en mand ♂. Piger ♀ har en halv oktav mindre fuldregister end drenge (forudsat ens niveau).
H A N S T O F T O L S E N |