Lydfiler fra Historien om Kim Skov


Her følger udvalgte mp3-
lydfiler for den ægte fan. Kan også anbefales til nybegyndere i Kim Skov-universet, som her kan få en fornemmelse for filmens ånd.

Ved hver fil er indholdet angivet, ligesom der er en kort forklaring til, i hvilken sammenhæng kommentaren eller samtalen falder.


Analfabet

Dialogen mellem Klaus og en af rødderne:
Klaus (om Kim Skov): Han er kraftedme analfabet.
Rod 1: Hvad er en analfabet?
Klaus: Det er sådan en som dig!


Bange

Kims ven, tøsedrengen, kommer med guldspørgsmålet, som gør Kim mundlam (for Gud ved hvilken gang):
Tøsedrengen: Er du aldrig bange?


Befordrende
Skoleinspektørens optimistiske og utopiske kommentar, da Kims mor siger, han fik ekstraundervisning på den gamle skole:
Inspektøren: Det kan jo være de nye omgivelser og det at starte på en frisk virker befordrende på skolearbejdet, ikke Kim?


Borte med blæsten
En tåbelig filmhistoriker siger i et oplæg, før filmen i sin tid blev vist på DR, de utrolige ord, der efterhånden er gået over i historien:
Historiker: Historien om Kim Skov er dansk kortfilms Borte med Blæsten.


Du er oppe
Det mest fremragende eksempel på den meget tvivlsomme dialog, der optræder i filmen. Denne scene foregår i familien Skovs hjem en tidlig morgen:
Kim: Janni?
Janni: Ja-a?
Kim: Nå, du er oppe?
Janni: Ja-a.


Du forstår ingenting
Kims kommentar til sin mor, som skælder ham ud for at have slået Klaus, efter denne havde lagt Kims taske ind under skolebruseren. Til Kims kommentar kan man kun sige »Kim, man skal ikke kaste med sten, når man selv bor i glashus.«
Kim: Du forstår slet ingenting. Ikke noget som helst.


Farvel far
I begyndelsen af filmen kører Kim på cykel forbi sin far på marken på vej til skole. Det er ikke nok for idioten bare at vinke – nej, Kim bremser helt op og står stille, før han råber de bevingede ord:
Kim: Farvel far! (hvorefter han cykler videre)


Flot cykel

Denne igen simple dialog baner vejen for venskabet mellem Kim og Tøsedrengen. Samtidig er budskabet ude: Kims kostbareste eje er hans cykel:
Tøsedrengen: Det er en flot cykel du har.
Kim: Jeg er også glad for den. Jeg har selv sparet sammen til den.


Går ikke så godt
Kims mor beder Kims far om at tale et alvorsord med Kim, som ikke klarer sig så godt i sin nye skole. Man fornemmer klart, at faren ikke er en mand, man pisser på:
Kims far (til Kim): Nå Kim, mor siger det ikke går så godt i skolen.


Indledning
Den gode gamle speaker fra Danmarks Radio præsenterer filmen, da den blev vist i tv i begyndelsen af 80’erne. En nostalgisk stemme og stil:
Speaker: Serien Dansk Kortfilm fortsætter nu med Historien om Kim Skov. Først en indledning.


Kender du det?
Kims klasselærer søger råd hos den gamle, garvede lærer. Og han kender alt til problemerne i hendes klasse:
Klasselæreren: Kender du det, at man kan have en klasse, hvor et par stykker ødelægger det hele?
Den Gamle: Jeg kender det!


Jeg kender det
Vi tager lige den garvede lærers kommentar en gang til!
Den Gamle: Jeg kender det!


Lugter af lort
Denne sekvens er selve indbegrebet af Historien om Kim Skov. Den burde være almen viden for alle. Den onde mobbeleder, Klaus, skodder en cigaret på gulvet på skolen, hvor Kims mor gør rent:
Klaus: Kim! Din mor gør ikke ordentligt rent. (Klaus tværer skoddet ud på gulvet med sin sko) Her lugter af lort – ko-lort!


Med hjem
Tøsedrengen har fået hovedet dyppet i toilettet af rødderne, som beder ham holde sig væk fra Kim. Derfor kommer han op med denne geniale undskyldning for ikke at lege med Kim:
Kim: Kommer du ikke med hjem i dag?
Tøsedrengen: Nej, jeg kan ikke i dag. Jeg har lovet at hjælpe min mor med noget.


Melde hos inspektør
Første skoledag i den nye skole. Kim er mødt op for at få sine bøger og anvist sin kommende klasse. Bemærk den snøvlende, om end forventningsfulde stemme:
Kim: Jeg hedder Kim Skov. Jeg skulle melde mig hos inspektøren.


Møgbeskidt taske
Efter Kim har tilladt at svare Klaus igen, tager bandelederen hævn. Han har lagt Kims skoletaske under bruseren i omklædningsrummet og giver her Kim et hint til, at det er dér, han kan finde den.
Klaus (til Kim): Det er en møgbeskidt taske du har. Den stinker af ko-lort.


Opfør dig ordentligt
Efter Kim er blevet en del af banden, går han ikke af vejen for en smule hærværk. Her er farens reaktion på en regning for knuste ruder, som skolen har bedt forældrene betale:
Kims Far: Jeg skal fandengalemig lære dig at opføre dig ordentligt! (efterfulgt af et højt klask fra en velplaceret lussing)


Politi eller forældre
Da Kims mor opdager, at kolorten hugger hendes smøger og hendes penge og har taget sine forberedelser, tvinges stakkels Kim ud i butikstyveri. Det bliver uheldigvis opdaget, og så står Kim foran et skæbnesvangert valg:
Butikschef: Skal jeg ringe til politiet… eller dine forældre?


Skaf nogen alligevel
Da Kims forældre har låst skabet med smøger, har kolorten problemer med at forsyne sine nye venner i banden med smøger. Men så let giver de ikke op:
Rod 2 (mens han holder Kim op mod en væg og klemmer sammen om hans mund): Hvornår kommer du med flere smøger?
Kim: Jeg kan ikke skaffe nogen for tiden – min far kører ikke.
Rod 2: Skaf nogen alligevel!


Skaffe toldfrit
Efter Klaus har flyttet skole, får Kim en chance for at blive dus med resten af rødderne i banden. Selv om han her tøver, viser han anderledes handlekraft, da han senere tager hjem og hugger morens cigaretter.
Rod 2: Har du ikke en smøg, Kim?
Kim: Nej!
Rod 2: Er din far ikke langturschauffør?
Kim: Jo!
Rod 2: Kan du ikke skaffe noget toldfrit så?
Kim (tøver): Det ved jeg ikke...
Rod 2: Prøv.


Skidegodt Kim
Den chance, Kim tog med at stjæle forældrenes smøger, giver straks resultat. Da han afleverer udbyttet til rødderne, kommer han ind i varmen – i hvert fald for en tid:
Rod 2: Skidegodt, Kim. Du er en ven.


Sove
Kim går sammen med rødderne (undtagen Klaus) til ekstraundervisning. Her hører de særdeles inspirerende bånd, hvor man tydeligt kan høre, hvordan ordene staves:
Bånddame: Manden lagde sig til at sove. So-ve.


Tak for mad
Kims lillesøster, Janni, giver Kim et vink med en vognstang om, hvordan man bliver god til skolearbejdet. Men om han gider lytte efter…:
Janni: Tak for mad.
Kims far: Kan du ikke hjælpe mor med opvasken?
Janni: Nej, jeg skal altså lave lektier.


Tak
En ofte overset, men så meget desto mere ynkelig kommentar fra tøsedrengen, da klasselæreren giver ham hans hjemmeopgave tilbage
Tøsedrengen (efter lyd af hjemmeopgave, der lander på hans bord): (pivende) tak.


Tyveknægt
Bemærkningen falder, efter Kims far får at vide, at Kim har forsøgt at stjæle smøger i en butik. I filmen efterfølges denne dialog med Kims far, der i slow motion tæsker Kim med en bøjle:
Kims Far: Jeg skal lære dig, din lille tyveknægt! (efterfulgt af klasket fra endnu en lussing, der sidder perfekt på Kims kind)


Udsagnsled
Kim søger forgæves hjælp hos sin mor, da han når til et begreb, han ikke forstår. Her er der imidlertid ikke meget hjælp at hente:
Kim: Moar, hvad er et udsagnsled?
Kims mor: Det er… Ja, jeg kan ikke huske det.


Vil du ikke have en smøg
En af de første dage på den nye skole, tilbyder han Kim sit venskab. Men om ko-lorten tager imod – nej!:
Klaus: Kim! Vil du ikke have en smøg?
Kim: Nej tak, jeg ryger ikke.
Klaus: Må du ikke for din moar?
Kim: Jo, men jeg vil bare ikke.


Ødelagt cykel
Det direkte oplæg til filmens voldsomme afslutning. Rødderne har smadret Kims cykel, og så er der ballade i luften:
Kim: Er det jer, der har ødelagt min cykel?
Rod 2: (ryger og ser uforstående om end en anelse provokerende ud) Er der nogen, der har ødelagt din cykel?