Kugletryksvægt


Normalt "anbefales" det at holde en kuglevægt på mellem 4 og 5% af CV'erens totalvægt. - På trækkrogen nærmest kuglen kan belastning aflæses, og bemærk at på labelen nærmest elstikket er oplyst Max. for anhængervægt, D = xxxx, og S = 75 kg. Sidste tal er hvad fabrikanten af dit træk "anbefaler" som kugletryk. Dette er udelukkende et "anbefalet" kugletryk og ikke lovkrav.

Det er udelukkende tallet der enten er præget ind i stangen eller optræder på en label på selve trækstangen der skal overholdes.
Man skal selvfølgelig også tænke på campingvognens max. kugletryk. Dette er beskrevet i campingvognens typegodkendelse. som iøvrigt kan oplyses hos SBI. Min Cabby 51F3 har et max på 100 kg, og derfor vil disse 100 kg være det maximale til mit vogntog.

Tallet = xxx, er en kode for hvor meget trækket må belastes med. Koden er en værdi der viser hvad fabrikanten af trækket garanterer at trækket kan belastes med. Hvorfor dette tal er kodet skyldes bl.a. at det ikke må forveksles med det tal der angiver max. anhængervægt godkendt til bilen. Max. anhængervægt er det tal som fabrikanten af bilen siger at bilen kan trække ud fra nogle givne specifikationer. Man kan sige at bilfabrikanten "siger god for" max. anhængervægt, og trækfabrikanten, "siger god for", via koden, at trækket kan klare denne belastning. Det som Statens Bilinspektion tjekker er om trækket er godkendt til den af bilfabrikanten godkendte anhængervægt. De eneste der interreserer sig for kugletryk er fabrikanten af trækket. De skriver enten med en label eller med præget tal hvor meget trækstangen kan belastes vertikalt.

For eksempel er min Peugoet, S = 60 kg (anbefalet kugletryk beregnet på 1300 kg max. anhængervægt). På mit træk står max. 112 kg maxbelastning. Faktisk må jeg køre med et kugletryk på 112 kg. Hvis jeg så mente jeg fik noget ud af det.