NYHEDER 10. OKT 2018 KL. 14:18

Arriva kommenterer klima- og luftplan: Pas på at klimaplanen ikke blot resulterer i mindre kollektiv trafik

Af: kollektivtrafik

Arriva, Danmarks største busoperatør, næststørste togoperatør og selskabet bag det københavnske bybilssystem DriveNow, kommenterer VLAK-Regeringens klima- og luftplan, som blev offentliggjort tirsdag. Hvis klimaplanen på grund af økonomiske forhold betyder mindre kollektiv trafik, vil det ikke gavne klimaet, påpeger Arriva


- Hvis ikke der følger investeringer med klimaplanen, kan resultatet være mindre kollektiv trafik, lyder der fra Nikolaj Wendelboe, der er administrerende direktør i Arriva Danmark.

Han fremhæver, at det er meget positivt, at VLAK-Rgeringen sætter ambitiøse krav for den kollektive trafik.

- El-busser er markedsmodne og et reelt alternativ til de nuværende dieselbusser. Det er dog vigtigt, at kravet til nulemission for bybusser i 2025 ikke betyder mindre kollektiv trafik. Og det vil blive konsekvensen, hvis ikke der følger midler med til kommunerne, når de skal indkøbe kollektiv trafik, eller hvis den grønne omstilling skal finansieres af passagererne via højere billetpriser. For busdrift på el er stadig dyrere end busdrift på diesel, siger Nikolaj Wendelboe, der understreger, at kun den kollektive trafik kan løse trængslen i byerne.

- Regeringens egen ekspertgruppe konkluderede i foråret, at presset på vejene i de større danske byer vil stige markant i fremtiden. Den eneste reelle løsning på trængslen er den kollektive trafik, der bør bære langt størstedelen af transportbehovet i byerne, siger han og fremhæver, at det faktisk bedre for samfundet, hvis regeringen investerer i mere kollektiv trafik, hvor størstedelen af busserne skal være nulemission, og resten kører efter højeste miljønorm, end hvis kommuner og trafikselskaber køber mindre kollektiv trafik på ren el-drift grundet en højere indkøbspris.


Elbiler i busbanen er ikke den rette løsning

Nikolaj Wendelboe kalder det også for glædeligt, at VLAK-Regeringen sætter mål for konverteringen af privatbilismen, men det bør ikke ske på bekostningen af den kollektive trafik, da det vil være negativt for trængslen og for alle pendlerne.

- Ved at lade elbiler køre i de dedikerede busbaner, forringer man den service, busserne kan levere for eksempel i forhold til rettidighed - og dermed tiltrækningskraften til den kollektive trafik. Derfor bør regeringen snarere fokusere på at øge kapaciteten og passageroplevelsen frem for at gøre bussen mindre attraktiv. For eksempel kunne man forestille sig, at de nye vejprojekter, som regeringen lægger op til i infrastrukturplanen, skal inkludere dedikerede busbaner, som kan bruges til højklassede busløsninger, og ikke til elbiler, der vil påvirke busdriften negativt, siger Nikolaj Wendelboe.