fredag den 2. november 2007

Sansevæg og neuropædagogik

Skrevet af: Emi Joensen, Bjørg Rasmussen, Sólbjørg Fríheim og Diana Jensen, MV06NF, Danner Seminariet.



Kulturmøde
September 2007
Modul 10





Hvad skal vi dog vælge! Det vi kom til var at høre om en døgninstitution for udviklingshæmmede, som arbejdede med neuropædagogik, det i sig selv var meget interessant, men på vej ind til værkstedet, som lå ved siden af, mødte vi i gangen en sansevæg, som vi alle fire pædagogstuderende faldt pladask for.

Det var i uge 38 at vi var på studietur i Danmark, vi havde mulighed for at besøge nogle institutioner og der iblandt var der en døgninstitution, som vi syntes så meget spændende ud, det var institutionen Lunden som er en døgninstitution for voksne udviklingshæmmede, hvor man arbejder med neuropædagogik.
Institutionen lå nogle kilometer fra skolen, så vi kørte derhen i vores udlejningsbil. Da vi ankom, blev vi modtaget af to pædagoger, som skulle vise os rundt og som skulle forklare os om neuropædagogik, de var godt forberedte.



Sanser: de fysiologiske reaktioner, hvormed vi fornemmer omverdenen. Fra gammel tid har man tilskrevet mennesket fem sanser: syn, hørelse, lugt, smag og følelse. Senere tider har imidlertid vist, at vort sanseapparat er meget rigere udviklet.



Mennesket har således en dybdefølsomhed, der bl.a. omfatter ligevægtssansen og stillingssansen. En af de "gamle" sanser, følesansen, registrerer ikke blot tryk og berøring, men også smerte, varme og kulde. De enkelte sanser er knyttet til specielle anatomiske strukturer [1]


Fakta om neuropædagogik

Neuropædagogik er en special-pædagogisk indfaldsvinkel, der tager sit afsæt i en analyse, der fremstiller hjernens intakte funktioner og fejlfunktioner (dysfunktioner), og på den baggrund anlægger et pædagogisk tiltag, der kompenserer for dysfunktionerne og trækker på - samt søger udvikling ved hjælp af de intakte
funktioner.
Neuropædagogik bruges, når der er tale om psykologiske dysfunktioner, der skyldes neurologiske dysfunktioner (hjerneskader). Dette forhold er uden undtagelse tilfældet hos alle, der er diagnosticeret som udviklingshæmmede.
Målet med neuropædagogikken er at den hjerneskadede (udviklingshæmmede) kommer til at leve under omstændigheder (miljø, opgaver, kommunikation m.v.) der står i forhold til de ressourcer, den pågældende er i besiddelse af samt får mulighed for at udvikle og udnytte ressourcerne = vækst-og handlingsmål[2]


Vi kom ud igen og var spækket med ny information om neuropædagogik, det havde været et super godt besøg. Som dagene gik og vi fik snakket sammen omkring besøget, fandt vi ud af at sansevæggen havde gjort et stort indryk på os alle fire. Det som var fantastisk med netop denne væg, var at den var lavet af forskellige brugsting og at den lå i gangen som er tilgængelig for alle. Vi blev draget til den uden at vi i dag kan sige hvorfor, den var helt fantastisk og dog så enkel.

Vores konklusion på sådan et institutions besøg er, at man aldrig ved hvad man møder, vi havde i forvejen “kun“ tænkt at det ville være de neuropædagogiske arbejdsmetoder som ville optage os, men det var sansevæggen, som fangede vores opmærksomhed og blev diskussionen til denne artikel. Så kulturmøde, ja det har det i allerhøjeste grad været for os.

[1] Lademann Leksikon
[2] http://www.bakkedal.dk/artikler/neuro.htm

Vi kom ud igen og var spækket med ny information om neuropædagogik, det havde været et super godt besøg. Som dagene gik og vi fik snakket sammen omkring besøget, fandt vi ud af at sansevæggen havde gjort et stort indryk på os alle fire. Det som var fantastisk med netop denne væg, var at den var lavet af forskellige brugsting og at den lå i gangen som er tilgængelig for alle. Vi blev draget til den uden at vi i dag kan sige hvorfor, den var helt fantastisk og dog så enkel.



Vores konklusion på sådan et institutions besøg er, at man aldrig ved hvad man møder, vi havde i forvejen “kun“ tænkt at det ville være de neuropædagogiske arbejdsmetoder som ville optage os, men det var sansevæggen, som fangede vores opmærksomhed og blev diskussionen til denne artikel. Så kulturmøde, ja det har det i allerhøjeste grad været for os.

Ingen kommentarer: