UVM||Uro-Net|| Handleplaner ||Otterup Kommune||

Præsentation
Info Otterup

Skoler
Otterup
Nordvest
Skovløkke
Fjordmark
Horsebæk
Dalskov

Ideer &
Inspiration

Skoleoversigt

Formidlings
konferencer

Otterup

blå
Otterup Kommune - Handlingsplan
blå

Særlige problemfelter i kommunens skoler set i relation til urolige elever

Otterup kommunes skoler må generelt betragtes som skoler med en lav grad af uro. Der er ikke så voldsomme problemer med urolige elever, men de er der, og de urolige elever har også hos os "flyttet sig", så problemet er størst i indskolingen.
Det anses også i dag på nogle skoler som et problem, at SFO er blevet en del af skolen, uden at der er ændret på de fysiske rammer. Der er mange børn pr. kvadratmeter, og der er lydmæssige forhold, som ikke er optimale.

Tiltag som kommunen/skolerne kunne ønske at iværksætte

I sommeren 1998 præsenterede urokonsulenterne i kommunen resultatet af uroundersøgelsen for skoleledere og SFO-ledere for at få bekræftet eller afkræftet, at det ville være relevant at sætte ind på dette område i Otterup Kommune. Der var bred tilslutning til, at uroproblemer var størst i indskolingen, og at man gerne deltog i projekter. Efterfølgende orienterede urokonsulenterne i BKU, og der var stor politisk velvilje. Der blev afsat 100.000 kr til skoleåret 1999/2000 med udsigt til yderligere 100.000 kr i skoleåret 2000/2001, så der kunne søges om projekter for et år af gangen.

Tidsplan for forsøgsperioden

(Status jun-okt 98)   (Status nov 99)


Politisk målsætning

I Otterup Kommune har BKU besluttet, at der i forhold til programmet F 2000 især skal satses på indsatsområde 5 - en god start - et fælles grundlag.
En væsentlig del af handlingerne i forhold til dette punkt ligger i aktiviteterne i Uronettet.

Projektbeskrivelser for 1. forsøgsår

blå
Otterup Skole:
blå

Målet er at samle de børn op, der giver grund til bekymring på de enkelte årgange og hjælpe børnene videre til en positiv udvikling.

  1. Samarbejdet mellem SFO og skolen skal styrkes på følgende områder:
    1. 2 gange om året skal en liste med samtlige elevnavne i 0.-3. årgang cirkulere mellem klasselærerne og en kontaktperson fra hver stue i SFO, hvor man kan afkrydse de elever, som man ønsker drøftet på et fælles møde - en elevkonference. Klasselærerne har på forhånd indhentet oplysninger hos sit team.
      Disse møder finder sted først i oktober og først i marts.

    2. En gang om året mødes alle lærerne fra indskolingsområdet og personalet i SFO - en personalekonference for at diskutere fælles holdninger og regler for området. Det finder sted i starten af august.

  2. Børnehaveklasselæreren frikøbes 4*4 lektioner, d.v.s. 20,8 timer til at besøge Kløvermarken og Kastaniegården, hvilket er de to børnehaver, vi hovedsagelig får børn fra. Første besøg skal foregå inden indskrivningen og andet besøg skal være i foråret, inden der holdes åbent hus i børnehaveklassen.

blå
Nordvestskolen:
blå

Samarbejdet mellem Rønnebærhaven og Poppelgården/Nordvestskolen:

  1. Planlægningsmøder om kommende børnehaveklasse for personale fra de tre institutioner.
  2. Kommende bh.kl.børn og børnehaveklassen besøger hinanden et antal gange i løbet af året. De, der modtager besøg, har planlagt aktiviteter.
  3. Der uddeles piecer til forældre i børnehaven om tidlig sprogstimulering.

Samarbejdet mellem Poppelgården og Nordvestskolen:

  1. For hver klasse (0.-3.) udpeges en pædagog fra SFO til klasserepræsentant/kontaktperson, som deltager i forberedelsen af forældresamtaler og i selve samtalen i de tilfælde, hvor lærer og pædagog finder det relevant.
  2. Klasserepræsentanterne fra SFO (0.-2.kl.) deltager i forberedelse og afvikling af et indskolingsprojekt i efteråret 1999 sammen med de implicerede lærere.

blå
Skovløkkeskolen:
blå

Projektet starter allerede ved indskrivningen, idet vi har aftalt koordinering af aktiviteter i forbindelse med den rådgivning og mødevirksomhed der foregår omkring indskrivningsforløbet.

I forbindelse med skolestart i bh.kl. foreslår vi en startperiode hvor børnehaveklasseleder og fritidspædagog er i daglig kontakt, sammen med eleverne, i forbindelse med skiftet fra skole til institution.

Hjemmebesøg foregår fælles således at børnehaveklasseleder og pædagog besøger hjemmene sammen en gang i løbet af vinteren. I øjeblikket besøger skole og institution hjemmene hver for sig.

Der afholdes samarbejds- og koordineringsmøder imellem lærere og pædagoger fra 0.-3. klasse i løbet af skoleåret.

Der arrangeres i løbet af skoleåret fælles emnearbejde, hvor pædagoger og lærere planlægger sammen. Emnet er bevægelse, da den motoriske træning forebygger problemer hos urolige og motorisk svage børn.

blå
Fjordmarkskolen:
blå

Samarbejde SFO og skole: Der afholdes 4 møder af en times varighed mellem klasselæreren og den ansvarlige pædagog i SFO. Dette møde kan praktisk ligge i forbindelse med Pædagogisk Rådsmøder. Målet er at sikre, at vi drager erfaringer af hinandens pædagogiske iagttagelser, således at vi kan lave fælles handlingsplaner for eleverne. De aftalte handlingsplaner evalueres på kommende møder og nye mål sættes.

Informationsmøde før skolestart: I november indbydes forældre til kommende børnehaveklassebørn til møde omkring skolestart. Skolepsykolog og sundhedsplejerske giver et oplæg om, hvad skoleparathed er. Indbydelsen skal komme fra skolebestyrelse, SFO og skole. Der udarbejdes en fælles piece fra skole og SFO med bistand fra psykolog og sundhedsplejerske. Piecens indhold: Hvad er skoleparathed? Forældrene skal også have informationsfolder om Fjordmarkskolens målsætning.

Indskrivning: Skoleinspektør og SFO-leder tager sig af indskrivning i januar. Ved indskrivningen skal de gå tæt på de nye forældre, således at de får belyst, om der evt er specielle problemer med barnet. Børnehaveklasselederen er i børnehaveklassen, og i SFO er der en pædagog. I aulaen er der åben cafe, hvor den kommende førsteklasselærer serverer kaffe, saft og kage.

Fælles aktivitetsdage: SFO og skole laver to fælles aktivitetsdage fra kl. 8.35 -13.15. Indhold. F.eks. skovtur, strandtur eller en dag, hvor vi bare er hjemme med bål og madlavning eller andet. Den almindelige klasseundervisning omlægges derved til fælles undervisning på tværs af klasserne.

blå
Horsebækskolen:
blå

Forebyggende indsats overfor den megen uro, som i de senere år har været dominerende i indskolingen. Vi ønsker en tidlig indsats, allerede i børnehaven. Vi ønsker at arbejde videre ud fra børnehavens erfaringer, modsat at starte forfra hvert år. Vi ønsker at fokusere på skoleparathed, at afdække, hvad vi mener med det, både i børnehave, SFO og skole. Vi ønsker kontinuitet og helhed i barnets liv uden for hjemmet, d.v.s. et konstruktivt samarbejde institutionerne og skole imellem og også en udbygning og forstærkning af samarbejdet lærerne imellem (teamsamarbejde). Vi vil bl.a. inddrage børnehaveklassens kommende 1. klasselærer allerede fra børnehaveklassens start i et fast samarbejde. Ligeledes inddrages SFO-medarbejderne i undervisningen.

Vi ønsker at styrke og udbygge forældresamarbejdet, forældrevilje og evne til ansvar for deres børns skoledag. Vi ønsker at skabe et godt skoletilbud til børnene, varieret og attraktivt med forskellige muligheder, bl.a. gennem en fælles ugentlig arbejdsdag med naboklasserne (1. og 2. kl.), hvor vi bl.a. vil arbejde ud fra et udviklingsarbejde, vi foretog på skolen i 96/97. Vi ønsker at følge op på tingene med evalueringsmøder, interne og også med forældrene, således at der markeres en fælles, energisk og konstruktiv indsats med henblik på at eliminere graden af uro for børnene.

  1. 2 besøg af bh.klasseleder og pædagog i de berørte børnehaver i løbet af foråret 99.
  2. To-lærerordning + deltagelse med SFO-pædagoger.
  3. Forældremøde i 2. skoleuge om skoleparathed.
  4. Forældresamtaler efter forældremødet, hvor der laves individuelle handlingsplaner for bh.kl.
  5. To årlige konferencer forud for forældresamtalerne med SFO-pædagoger og børnehaveklasseleder og klasselærer.
  6. Børnehaveklasseleder tilsynsførende for bh.klassen i frikvarterer.

  7. Børnehaveklasseleder + SFO-pædagog aflægger hjemmebesøg.
  8. Ugentlig klasselærerdag i indskolingsgruppen med samværsaktiviteter jvnf. Hjadstrupforsøg 96/97.
  9. Fællesrejse med 2 overnatninger med indskolingsgruppen med skole og SFO i slutning af skoleåret.

blå
Dalskovskolen:
blå

En kuffert med på rejsen: For at barnet kan have sin identitet med sig, startes allerede i børnehaven en "kuffert" op, som barnet kan have med på rejsen. Dette er en samling af ting, som er med til at beskrive, hvad det er for et barn. Meningen er, at den skal følge barnet gennem børnehave op i skolen. Ting til kufferten kan måske allerede følge med fra dagplejen og forældrene.

Forældresamarbejde: Fælles debataften. Hvad forventer forældrene af børnehaven? Hvad forventer forældrene af skolen og hvad forventer lærere og pædagoger af forældrene?

Børnehaveklasseleder og pædagog fra SFO skal lære børnene at kende allerede i børnehaven.

Børnehavebørnene skal lære skolen og SFO at kende før skolestart. Herunder også vise børnene, hvordan skolebuskørslen fungerer.

En pædagog fra Uglereden med til indskrivning på Dalskovskolen.

Hvad der i øvrigt kan etableres af gensidig udveksling af personale mellem Uglereden, børnehaveklassen og Skovmyrerne, uden at det medfører omkostninger for projektet.

Skolestartsarrangement på Dalskovskolen hvor arrangemnet tilrettelægges og gennemføres af pædagoger fra Uglereden, Skovmyrerne og børnehaveklasselederen.

Fælles tiltag i forsøgsperioden

De kommunale urokonsulenter vil i perioden samle erfaringerne i en Uro-avis, der distribueres til skoler, institutioner og BKU til gensidig inspiration.

Desuden vil der blive arrangeret inspirationsture til andre skoler/kommuner, hvor der sker tiltag på området.

Endelig vil der forsøges afholdt en konference med deltagelse af projektgrupperne og repræsentanter fra børnehaverne for at drøfte et fælles grundlag.