I en række nye kampagnefilm, der skal få folk til at holde op med at ryge, når skrækkampagner nye højder. Filmene viser på klammeste vis, hvordan rygning nedbryder og ødelægger organerne. Kampagnen, der kommer til at tone hen over danskernes tv-skærme her i efteråret, står Sundhedsstyrelsen bag og er navngivet “hver eneste cigaret skader dig”. Læs mere om kampagnen her på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.
Se én ud af de i alt fire kampagnefilm her og afgiv herefter din stemme – synes du kampagnefilmen går over grænsen og derfor ikke skal vises på tv, eller synes du kampagnen er acceptabel eller super og derfor har ret til at blive vist i reklamernes sendetid?
Kampagnen er en splatterkampagne. Den er beslægtet med genren af splatterfilm som ‘Motorsavsmasakren’. Med grafiske kneb og billeder af blodige indre organer, der behændigt forbindes med rygning, skal rygere udstilles som universets affald. Rygere er dumme. Rygere er syge. Rygere er død og ødelæggelse. Det er en negativ kampagne af værste skuffe.
Denne kampagne vil med meget stor sandsynlighed frastøde rygere. Kampagnemagerne er for længst gået over gevind. Den ‘nye’ skræmmekampagne fra Sundhedsstyrelsen er et glimrende eksempel på, at kampagnemagerne går mere og mere over gevind. Rygere vil blive mere stålsatte. De vil holde mere fast i deres rygning på grund af kampagnen. Kampagnen vil fejle. Når den gør det, vil kampagnemagerne finde på noget mere perfidt.
Jeg kan sagtens følge tanken om, at kampagnen er så ekstrem, at den vil frastøde rygerne, mere end den vil gavne. Rygere vil føle sig hårdt angrebet og evt. holde endnu mere fast i deres ret til at ryge og selv være herre over deres helbred – der skal ikke komme sådan en flok kampagnemagere og fortælle dem, hvad der er rigtigt og forkert, det skal de nok selv finde ud af. På den måde kan kampagnen rigtig nok backfire.
På den anden side har en lignende aggressiv og voldsom kampagnestrategi vist gode resultater i Australien jo, men her taler vi selvfølgelig også om et andet folkefærd. Men jeg tror ikke, at man skal afskrive kampagnens positive virkning endnu. Det bliver spænende at se, hvad de videre reaktioner bliver, når kampagnen toner hen over skærmen.
Jeg kan ikke se det klamme i kampagnen.. Jeg kan derimod se det klamme i at ryge og resultatet deraf.
Det er vel hovedsagligt rygerne, der finder en sådan reklame for klam. De føler sig ramt.. Og de har simpelhen bare ikke evnen til at stoppe med deres selvdestruktive handling. Og så er det jo lettere for dem at “skyde” budbringeren frem for at lytte til budskabet.
Det er også skadeligt for deres omgivelser. Passiv rygning er også årsag til både kræft og andre dårligdomme.
Problemet er ikke at kampagnen er klam, problemet er, at den ikke virker. Alle rygere, og jeg gentager, ALLE rygere ved at det er usundt og dårligt for kroppen at ryge. At vise skræmmebilleder og fortælle dem, at de dør af at ryge vil kun få dem til at ryge endnu mere. For når en ryger bliver bange eller frustreret, så gør han/hende det, som en ryger gør – tager en cigaret.
Beviset er at INGEN rygere vil have at deres børn ryger. Selvom de selv ryger løs.
Rygning er ikke en dårlig vane. Rygning er en afhængighed af et stof. Eller mange stoffer. Dét skal man fortælle. At der stort set ikke er forskel på alkoholikere, stofmisbruger og rygere – ikke på den psykiske afhængighed af indtagelsen af et fremmed stof, som kroppen dybest set ikke har behov for.
En sådan kampagne har kun til formål at tilfredsstille ikke-rygeres harme over rygere. Og det er ærgeligt, når vi burde have medlidenhed med dem. Jeg synes, det er synd for rygerne at de stadig er afhængige, når livet er SÅ meget bedre uden cigaretter.
– en ex-ryger
kampagnen har ikke andet formål end udpege en af tidens ofre for perfektheds og kontrollerings syndromet.
Der er snart ikke en gruppe af voksne som ikke er udpeget som emne eller kommende emne for nyt forbud, når de ikke lige passer ind i den pæne rene ordentlige nypuritanske “norm”.
er selv exryger, de film siger mig intet.. så dem også som ryger.. da sagde de mig endnu mindre. Jeg stoppede med at ryge fordi jeg blev inderligt træt af den fysiske som psykiske afhængighed, jeg var så afhængig jeg måtte have medicinsk hjælp og ingen kampagner har haft indflydelse på mit rygestop.
LilleQ
Når jeg læser det her, får jeg sådan lyst til som ryger at fortælle om mit foretrukne cigaretmærke, Marlboro. Der er nemlig nogen, som kan lide at ryge, så her kommer en lille reklame.
Verdens mest populære & kendte cigaretmærke. Marlboro cigaretter har en karakteristisk smag og røgtype. Den rige og stærke smag, er det der gør Marlboro cigaretter så populære blandt rygere overalt i verden. Marlboro cigaretter findes i tre forskellige farver: Rød er den originale, stærke version, Guld er Mild og Grøn er mentol.
Rød Marlboro kan stolt hævde, at være det mest populære mærke i alle lande iblandt alle mennesker. Den fortjener en særlig vurdering af taknemmelige Marlboro rygere. Dens særegenhed er den ret stærke smag som er i stand til at tilfredsstille den mest inkarnerede ryger. Den blev med stor succes reklameret af en flot og sejt udseende cowboy som ved hvad det drejer sig om.
Disse er ægte amerikanske cigaretter som erobrede verden ved deres kvalitet og rimelige priser. Det bedste mærke der nogensinde er blevet røget, men der vil selvfølgelig altid være folk som foretrækker andre mærker, eller som ikke selv har råd til dette tobaksvidunder. Af og til fortjener du en Marlboro, forkæl dig selv og køb en pakke Marlboro. Folk som havde røget andre mærker og som havde muligheden for at prøve Marlboro, skiftede straks til dette originale mærke.
Det er en god, afslappende cigaret med fin tobak og en normal pris. Røde Marlboro er bløde og velsmagende, meget stærke og aromatiske. Der findes intet bedre end at sidde udendørs og iagttage solnedgangen, med en Marlboro cigaret i en hånd og en øl eller et glas vin i den anden, eller med en kop kaffe og en Rød Marlboro når solen står op.
Hvorfor bliver nogle rygere harme og forargede over reklamens grad af klamhed? Den nye kampagne er blot et skridt på vejen og et skub i ryggen til de rygere der overvejer at holde op, men ikke har fået taget sig sammen til det endnu..
Som ikke-ryger sidder man på ingen måde og godter sig over den..Hvad skulle man godte sig over? Andres dårlige vaner? Det synes jeg er under lavmålet..Jeg tænkte mest på det kunne være en hjælp til dem, at se hvor farligt det rent faktisk er- i detaljerede billeder, så de forstår det.
Reklamen er jo ment som en oplysning, og belyser hvor farligt rygning faktisk er.
Farligheden af rygning blir tit negligeret af rygere, men sandheden af at den største dødsårsag i Danmark er rygning, og Danmark er det land i nordeuropa med suverænt højest antal tilfælde af lungekræft blandt kvinder.. Iforhold til Sverige ryger vi Danmark rigtig meget..
Hvis cigaretter blev opfandt idag var de helt sikkert blevet forbudt, pga de meget skadeliges stoffer der er i, men fordi det har været tradition i så mange år, er det sværere at gennemføre et forbud..
Og hvorfor er det vigtig rygere holder op?
Ikke kun for jeres egen skyld, men tænk på hvor mange penge samfundet bruger på kræftbehandling til rygere.. Og hvor mange år rygerne går glip af. Set ud fra samfundsperspektiv koster rygerne virkelig kassen!! Derfor skal de stoppe.. De penge kunne være brugt af staten på mange andre spændende ting..
Hvor ser du harmen og forargelsen fra rygere?
I de ovenstående kommentarer finder jeg den ikke, tværtimod finder jeg denne kampagne på linie med andre anti-kampagner i dag som nedgørende og som jagt på minoriteter.
Tidligere blev kampagner brugt oplysende, men med respekt for folks ret til privatliv og valg.
I dag bruges kampagner på en måde så de virker som jagt på minoriteter, udleverende og kontrollerende uden den respekt for individet og retten til private valg. DEt snart ligegyldigt hvilken form for anti-kampagne man støder ind i..anti fedme, anti ryger, anti prostitution osv. Nedgørende og bedrevidende.
Din logik hænger ikke sammen.. det for dyrt for samfundet derfor burde tobak forbydes…Der er eddermeme mange ting der er langt dyrere for samfundet, men som vi uden at blinke accepterer og betaler for, på trods af de forringelser og elendigheder de frembringer.
eks der betales gladeligt for billigere luksusvarer fremstillet af mennesker der lever under kummerlige arbejds- og leveforhold, tvang, vold, sult, mishandling, overgreb, mennesker som er ofre for trafficking.
Ingen forbud af den slags vil få mennesker der allerede ryger til at stoppe og vil nok i højere grad end i dag påvirke unge til at ryge, alene ud fra den ungdommelige oprørstrang og så det faktum at det er forbudt.
Reaktionen ses ved at se på euforiserende stoffer og hvordan forbud har virket der. Stofferne forsvandt ikke ved forbud og ydermere voksede en stigende kriminalitet op omkring stofferne.
Forbud af den slags er kun kontrollerende og nedværdigende i sin udforming, men har ingen reelle effekter i forhold til løse nogen problemstillinger. forbud af den slags er ikke andet end hive et par skyklapper op for blikket og vende det blinde øje til realiteterne.
LilleQ
LilleQ!
Dine kommentarer og holdninger har reddet min dag.
Tak for et opløftende og støttende udsagn.
Mvh- Casper R Friis
Jeg sidder her og undrer mig over, at alle indlæggene handler om, hvorvidt kampagnen kan få folk til at holde op med at ryge eller ej. Er der slet ingen, der overvejer, at den eventuelt kunne virke på folk, som ikke er begyndt endnu? Personligt har jeg i hvert fald ikke lyst til at begynde at ryge, når jeg ser den.
[…] Videoen er fundet på kommunikationsbolcheriets hjemmeside […]