Brugernavn:       Adgangskode:    


  

 

Peter Sørensen:

 

 

 

 

Matematik C interaktivt for hf

 

(Blåt hæfte)

 

 

Version 6.5

 

     

 

DEL  2

 

 

PeterVedTavle

 


© PeterSoerensen.dk


 

©         PeterSoerensen.dk  :
Kan frit printes og fotokopiers af institutioner,
der har aftale med CopyDan
                                      

 

Matematik C interaktivt for hf 

 

(Blåt hæfte)

 

Version  6.5

 

DEL  2

 

Forord.. 4

Lektion 15:     Potens-funktioner.. 5

Sådan findes en regneforskrift 6

Sammenhæng mellem x og  y ved potens-vækst 6

Tegning af graf for en potens-funktion. 8

Lektion 16:     Statistik.. 9

Ikke grupperede observationer.. 9

Boksplot (eller kassediagram): 10

Definition af middeltal  ved ikke grupperede observationer. 10

Grupperede observationer.. 10

Boksplot kan bruges både ved.. 11

Histogram.. 11

Middeltal ved grupperede observationer. 11

Sumkurve. 12

Kumuleret hyppighed. 12

Kumuleret frekvens. 12

Definition af median og kvartiler.. 13

Ved ikke grupperede observationer defineres således: 13

Ved grupperede observationer defineres således: 13

Lektion 17:  Repetition og flere beviser  mv. 14

Geometri 14

Vinkelsummen i en trekant er 180°. 15

Vinkelsummen af de to spidse vinkler i en retvinklet trekant er 90°. 15

Pythagoras’s sætning. 15

Definition af Sinus og Cosinus. 18

Bevis for Sinus- og Cosinusformlerne. 20

Tangens. 21

Lineær funktion.. 21

Potensfunktioner.. 24

Lektion 18   Mundtlig eksamen.. 26

Eksempel på undervisningsbeskrivelse. 26

Eksempel på eksamens-spørgsmål. 26

Om Eksamen.. 28

Eksempler på dispositioner.. 29

1. Procent- og rentesregning. 29

2. Procent- og rentesregning. 29

3. Variabelsammenhænge og grafer. 30

4. Variabelsammenhænge og grafer. 30

5. Lineær vækst 30

6. Lineær vækst 30

7. Eksponentiel vækst 30

8. Eksponentiel vækst 31

9. Eksponentiel vækst 31

10. Potensfunktioner. 31

12. Trekantsberegning. 32

13. Trekantsberegning. 32

14. Trekantsberegning. 32

16. Statistik. 34

2)     Se            Videoer med demo af mundtlig eksamen        Variabelsammenhænge   (De første 2 min er i forringet billedkvalitet) 34

Procent og rentesregning. 34

Trekantberegning      (samme video som i Lektion 17) 34

Lineær Vækst 34

Eksponentiel vækst 34

Potensfunktioner. 34

Statistik. 34

Facitliste for  vejledende eksamensopgaver.. 35

Facitliste for ”Vejledende prøvesæt 1”    Fra og med opg. 2001  i opgavehæftet.. 41

Facitliste til ”vejledende prøvesæt 2”   Fra og med opgave 2010 i opgavehæftet.. 43

Formelsamling Mat. C.. 46

Brøker.. 46

Parenteser.. 47

Procent.. 48

Rente. 49

Indeks. 50

Geometri 51

Areal   af   trekant 51

Vinkelsum i en trekant 51

Ens- vinklede trekanter. 51

Vilkårlig trekant.. 51

Sinusrelationerne: 51

Cosinusrelationerne: 51

Ret- vinklet  trekant.. 52

(Pytha- goras,   Sinus,  Cosinus  og  Tangens) 52

Hvornår bruges hvilke formler ved trekantberegning ?. 53

Eksponenter.. 53

Logaritmer.. 54

Omvendt proportionalitet.. 54

Vækst.. 55

Lineær vækst.. 55

Eksponentiel vækst.. 55

Potens-vækst.. 55

 

 

 


Forord

Dette hefte er en del af et interaktivt læresystem i matematik hf, og beregnet til at blive brugt på en pc med Explorer koblet på Internettet (mahf.dk). Herved bliver det muligt at benytte diverse links til E-opgaver, interaktive opgaver og til videoer. Sideløbende hermed kan det være praktisk at benytte en papirudgave, som kan printes direkte fra mahf.dk.

 

mahf.dk findes dette hefte både i HTML-format med links og i et printvenligt PDF-format, hvor de fleste links er inaktive.

 

Videoerne bør ses i brudstykker på kun nogle få minutter af gangen.

 

Besvarelser af  E-opgaver sendes automatisk via Internettet til læreren.

 

Med denne matematik-pakke følger endvidere et elektronisk afleveringsark, RegneRobot med matematik-editor og CAS , hvor elever/kursister kan besvare opgaver og også her automatisk få sendt opgavebesvarelserne til læreren.

RegneRobot indeholder en række faciliteter, der gør det lettere at besvare opgaver.

 

Indholdsfortegnelsen kan benyttes som links.

Uanset hvor man er i dokumentet, kan man komme til indholdsfortegnelsen ved at taste Ctrl+Home  ,  PageDown ,  PageDown.

 

Søgning på bestemte ord (svarende til stikordsregister) foretages ved at taste Ctrl+f

 

Denne udgave, Matematik C interaktivt del 2 for hf version 6.5 adskiller sig kun i dette forord fra 6.4 og  fra 6.3 ved en lille omskrivning af lektion 16.

 

Denne undervisningspakke er under stadig udvikling

 

Eventuelle forslag og rettelser til denne pakke er velkomne på lyngbydata.dk/rettelser  

 



Flere eksemplarer af denne matematik-pakke kan bestilles via  lyngbydata.dk/pakke    

 

               

           /Peter Sørensen

 

 

Link til Indholdsfortegnelse   

 


 

Lektion 15:     Potens-funktioner

 

Udfør følgende 6 punkter

1)  Se:     Video med potens-funktioner
                                                               

 

2)  Læs om: Rapportopgave: ”Mønt  falder ned

Gå op i et hus med flere etager og lad med forsigtighed en mønt falde ned fra et vindue.

Tag tid på faldtiden og beregn vinduets højde over jorden.
Rapporten skal ikke laves før, du når til punkt  6).

 

Rapporten skal bl.a. indeholde:

En beskrivelse af problemet og af huset.

Alternative løsningsmetoder med fordele og ulemper.

Valg af løsningsmetode med begrundelse.

Måleresultater og beregning.

Evaluering med bl.a. en omtale af anvendt matematik (ligning, potensfunktion, osv.).

 

 

3)  Læs:

Definition:      
En funktion, der har en regneforskrift af formen  y = b·xa   ,
hvor b>0 og x>0,  kaldes en potensfunktion.
a kan være et hvilket som helst tal forskelligt fra 0.
Hvis a<0 er funktionen aftagende.

 

Eksempel:
Hvis man lader en mønt falde ned fra et højhus, kan faldet med
god tilnærmelse beskrives ved modellen
y = 5·x2 , hvor x er antal sekunder efter, der er blevet givet slip på mønten og y er antal meter, som mønten er faldet. I dette eksempel er b=5 og a=2
b
er y-værdien når x er 1

Sådan findes en regneforskrift

Hvis man kender 2 funktionsværdier, kan man finde en regneforskrift.

a kan beregnes ved formlen:

 

 

 

 

a   = 

 

 

 

Herefter kan b findes ved hjælp af formlen:

 

 

b = y1 · x1-a  =   y1/ x1a 

 

Eks.

x

3

11

y

57

253

 

a   =    =  1,14704…   =  1,1470

 

b   =  57/3 ·1,14704…   =  16,1657…   =  16,166

 

Regneforskriften bliver således:  y = 16,166· x1,470 

 

Fx fås for x=25:   y = 16,1657… · 251,4704…   =  648,779…  =  648,78

Her har vi ikke brugt de afrundede værdier af a og b, men de mere nøjagtige, som er gemt i lommeregner eller i regneark.

 

Sammenhæng mellem x og  y ved potens-vækst

Lad os betragte potens-funktionen: y = 7·x3
og lad os betragte en x-værdi og den tilsvarende y-værdi: 7·x3.

 

Vi vil nu fremskrive x med 20%.

Dvs. x ganges med fremskrivningsfaktoren (1+20%) = 1,20.

Den nye y-værdi bliver 7·(x·1,20)3   =  7·x3 · 1,203    = y · 1,203    

 

Altså: y skal ganges med 1,203    =   1,728

 

hvilket er det samme som at fremskrive y med (1,728 – 1) · 100%  = 72,8%

 

Vi bemærker, at når x fremskrives med faktoren 1,20,
så fremskrives y med faktoren 1,203  
 

 

Eller sagt på en anden måde:

Når x fremskrives med 20%, så fremskrives y med (1,203  - 1) · 100%

 

Generelt gælder om en potens-funktion:
Når x fremskrives med faktoren (1+r) så fremskrives y med faktoren (1+r)a

eller:

Når x fremskrives med faktoren (1+p%) så fremskrives y med faktoren (1+p%)a
Eller sagt på en anden måde:

Når x fremskrives med  p%,  så fremskrives y med ((1+p%)a – 1) · 100%

 

Dvs, om en potens-funktion gælder:

Når x vokser med en bestemt procent,
så vil y også vokse med en bestemt procent,
og ud fra den %-vise vækst af x kan man beregne den %-vise vækst af y.

 

Det modsatte gælder også:

Enhver funktion, der har ovenstående egenskab, er en potens-funktion.

 

Eksempel:
y=5000·x - 0,7

En %-vis forøgelse af x med 30% til (x ·1,30) giver
en ny y-værdi på  5000·(
x·1,30) -0,7 5000·x - 0,7 · 1,30 -0,7 

 

Altså y forøges med faktoren 1,30 -0,7 
svarende til en %-vis forøgelse på  (1,30 -0,7 - 1)·100 %  =  -16,77…%  =  -16,8%. (Det er en aftagende funktion.) 

 

Øveopgaver


Tegning af graf for en potens-funktion

Hvis man vil tegne en potens-funktion kan man med fordel benytte et såkaldt dobbelt logaritmisk koordinatsystem hvor tallene på både x-aksen og y-aksen er placeret således at grafen for en potens-funktion bliver en ret linje.
Dobbelt logaritmisk koordinatsystem tegnes normalt i
dobbelt logaritmisk papir eller ved hjælp af regneark.

 

Et koordinatsystem i Excel regneark ændres til dobbelt logaritmisk koordinatsystem ved at klikke i et tal på både x-aksen og y-aksen med højre musetast og begge gange vælge ”Formater akse.. ” 

 

I Excel 97-2003 vælges derefter faneblad ”Skala” og  der sættes flueben i
Logaritmisk Skala.
Til sidst klikkes OK.

 

I Excel 2007 sættes blot flueben i Logaritmisk Skala.

Til sidst klikkes Luk.

 

Hvis støttepunkterne i en tabel flugter en linje i et dobbelt logaritmisk koordinatsystem, kan man konkludere, der med god tilnærmelse er tale om en potens-funktion.

 

Hermed skulle været forklaret rigeligt til at kunne regne afleverings-opgaver.    

  

4)      Løs interaktiv øvelsesopgave  potensfunktion

 

5)      Løs E-opgaver:      Link:      E-opgaver_15_Potens-funktion.htm                                                                                                                                      

 

6)           Løs og aflever rapportopgaven ”Mønt falder ned” i punkt 2) og

opgaverne: 1.016, 1.017 , 1.018   i  Vejledende eksamensopgaver 

Se evt. video:   Video om opg. 1.016  

 

 

Link til Indholdsfortegnelse   


 

Lektion 16:     Statistik

Udfør følgende 5 punkter

 

1)    Se:     Video med Statistik                                                                                                

 

2)                 Læs:

Formålet  med statistik er at få overblik over et stort talmateriale.

Vi anvender nogle såkaldte deskriptorer, der beskriver talmaterialet.

De enkelte tal i talmaterialet kaldes observationer.

Hele talmaterialet kaldes observationssættet

 

Vi vil her lærer betydningen af følgende såkaldte deskriptorer:

Mindsteværdi (den mindste observation)

Størsteværdi  (Den største observation)

Middeltal (gennemsnit),

Median  (midten af observationerne, altså grænsen efter første halvdel)

Første kvartil eller nedre kvartil  (Grænsen efter første fjerdedel af observationerne) 

Tredje kvartil  eller  øvre kvartil (Grænsen efter tredje fjerdedel af observationerne)

Kvartilsæt  (de 3 tal 1. kvartil, median og 3. kvartil)

Første kvartil og nedre kvartil er det samme. Ligeledes er tredje kvartil lig øvre kvartil.  Den præcise betydning af median, første kvartil og tredje kvartil vil senere blive beskrevet.

Ikke grupperede observationer

 

Eksempel:

Vi betragter et selskab på 9 personer og deres vægte i kg:

55, 55, 60 , 61, 65,  70, 88,  90 og 95



Mindsteværdi:               55 kg

Størsteværdi:                95 kg

Middeltal:                      (55+55+60+61+65+70+88+90+95)kg / 9

Median:                         65 kg

1. kvartil:                       57,5 kg   (Når der ikke er noget tal i midten, tager vi midten af de 2 midterste tal)

3. kvartil:                       89 kg

Kvartilsæt:                    57.5 kg ,   65 kg,  89 kg

 

Boksplot (eller kassediagram): 

En boksplot er en grafisk fremstilling af nogle observationer.

Boksplotten viser mindsteværdien, de 3 kvartiler og størsteværdien.

I en boksplot indgår et rektangel, hvor de to tider angiver 1. og 3. kvartil.

Parellelt med disse sider er inde i rektanglet et linjestykke, som viser 2. kvartil (medianen)

Vinkelret herpå, tværs gennem rektanglet, er et linjestykke, hvis endepunkter viser mindste og størsteværdi.

 

Eksempel:

Der er et selskab på 7 mennesker med følgende aldre:  3, 5, 9, 10, 12, 14, 20

        

Mindsteværdien               =   3

1. kvartil                        =   5

Median                            =  10

3. kvarttil                         =  14

Størsteværdien                =  20

 

            


Få regneark til at tegne et boksplot m m.  Link:  Boksplot v. Jens Runge

Definition af middeltal  ved ikke grupperede observationer

Middeltallet, også kaldet gennemsnittet, er summen af alle observationer divideret med antallet.

Hvis observationerne er grupperet i intervaller, kan denne beregningsmetode ikke bruges. Vi vil senere se, hvordan vi beregner middeltallet ved grupperede observationer.

 

Grupperede observationer

Når der er mange forskellige observationer vælger man ofte at gruppere observationerne, fx:

Alder:

0 à 29

30 à 59

60 à 89

90 à 120

Alder:

[0;30[

[30;60[

[60;90[

[90;120[

Antal  (hyppighed)

3500

3000

2000

1500

frekvens

35%

30%

20%

15%

 

Bemærk, 0 à 29 svarer til intervallet [0;30[, fordi folk siger de 29 lige indtil blot én dag før, de fylder 30. Denne særhed afspejles ved statistik med alder.


Boksplot kan bruges både ved

grupperede observationer og ved ikke-grupperede observationer.

 

Histogram

Vi ser ovenfor endnu en deskriptor nemlig frekvens.  Frekvensen angiver hvor stor en brøkdel, der er i et interval i forhold til alle observationer.

 

Frekvens   =   hyppighed / antal observationer i alt

Frekvens kan angives i % eller som decimalbrøk, fx 35% eller 0,35

Frekvensen (eller hyppigheden) kan fremstilles grafisk i et såkaldt histogram:

 

HISTOGRAM

 

     

Skabelon til tegning af histogram:  Skabelon_histogram.xls  

 

Middeltal ved grupperede observationer

Ved grupperede observationer kan man ikke vide, hvordan observationerne fordeler sig i hvert interval, men man har vedtaget at betragte det som om, de fordeler sig jævnt.

Ved beregning af middeltallet kommer det ud på det samme, som at betragte det som om, alle observationer i hvert interval ligger midt i intervallet.

 

Derfor beregnes middeltallet ved for hvert interval at gange intervalmidtpunktet med intervallets frekvens og derefter lægge alle produkterne sammen

 

I ovenstående eksempel er intervalmidtpunkterne 15, 45, 75 og 105.

 

Middeltallet = 15·35% + 45·30% + 75·20% + 105·15% = 49,5

Sumkurve

Der findes yderligere nogle deskriptorer:

 

Kumuleret hyppighed, der beregnes ved at lægge hyppigheder sammen.

 

Kumuleret frekvens, der beregnes ved at lægge frekvenser sammen.

 

Hvis frekvenserne er afrundede tal, kan det være mere nøjagtigt i stedet at dividere kumuleret hyppighed med antal observationer i alt.

 

Her ses et skema med beregninger af kumuleret hyppighed og kumuleret frekvens:

Alder:

0 à 29

30 à 59

60 à 89

90 à 120

Alder:

[0;30[

[30;60[

[60;90[

[90;120[

Antal  (hyppighed)

h

3500

3000

2000

1500

frekvens

f

35%

30%

20%

15%

Kumuleert hyppighed

H

3500

6500

8500

10000

Kumuleret frekvens

F

35%

65%

85%

100%


h, f, H og F er hyppigt anvendte forkortelser for hyppighed, frekvens , kumuleret hyppighed og kumuleret frekvens.

Den kumulerede frekvens F er en funktion, der fortæller hvor mange %, der er under en bestemt alder. Fx ses at 65% er under 60 år.

Grafen for denne funktion kaldes en sumkurve og sumkurver tegnes altid med rette linjestykker mellem støttepunkterne.  De rette linjestykker er udtryk for, at man igen betragter observationerne, som om de fordeler sig jævnt i hvert interval.

Støttepunkter:

Alder

0

30

60

90

120

F

0%

35%

65%

85%

100%

 

Definition af median og kvartiler

 

Median og kvartiler defineres på én måde ved grupperede funktioner og på en anden måde ved ikke grupperede observationer.

 

Ved ikke grupperede observationer defineres således:

Observationerne sorteres i stigende orden

 

Ved et ulige antal observationer defineres medianen som den midterste observation.

Ved et lige antal observationer defineres medianen som  midtpunktet af de 2 midterste observationer.

 

Første kvartil eller 1. kvartil eller nedre kvartil defineres som medianen for de observationer, der ligger til venstre for hele observationssættets median.

 

Tredje kvartil eller 3. kvartil eller øvre kvartil defineres som medianen for de observationer, der ligger til højre for hele observationssættets median.

 

 

Ved grupperede observationer defineres således:

Ved grupperede observationer aflæser vi kvartilsættet ved hjælp af sumkurven:

1. kvartil:   Gå vandret fra 25% på 2.aksen til sumkurven og så lodret til 1.aksen.

Medianen:  Gå vandret fra 50% på 2.aksen til sumkurven og så lodret til 1.aksen.

3. kvartil:   Gå vandret fra 75% på 2.aksen til sumkurven og så lodret til 1.aksen.

-

Ved ovenstående sumkurve bliver kvartilsættet: 22 år, 45 år, 75 år

Prøv skabelon til tegning af sumkurve m.m. Link:  Skabelon_sumkurve.xls

 

 

  3)   Løs                       Interaktiv statistik-opgave

 

   4)   Løs E-opgaver: 

E-opgaver_16a_Statistik.htm  

                      E-opgaver_16b_Statistik.htm

5)   Løs  afleveringsopgaver:  1.019, 1.020, 2.006, 2.016

                                            i Vejledende eksamensopgaver 


Link til Indholdsfortegnelse   

Lektion 17:  Repetition og flere beviser  mv.

Udfør følgende 5 punkter

 

1)     Se   videoerne:

 

Video om geometri med beviser  

 

 

Lineære funktioner med_beviser

 

Potensfunktion med beviser

 

2)  Læs:

Geometri

Arealet af en trekant er ½ højde gange grundline

Vi bruger formlen:  A=½h·g


Vi vil nu anskueliggøre formlen.

Betragt et rektangel med samme grundlinje og højde:

Firkantens areal er h·g

Vi ser De to områder med er lige store og de to områder med er lige store.

Derfor er arealet af trekanten det halve af firekantens areal, altså :  A=½h·g

 

Vinkler

Ensliggende vinkler er lige store

 

Topvinkler er lige store

 

 

 


Vinkelsummen i en trekant er 180°

Det bevises således:

Ved trekantvinklen u er tegnet en linje parallel med modstående side.

De to vinkler v er lige store fordi det er ensliggende vinkler ved parallelle linjer.

Det samme gælder de to vinkler w

De to vinkler u er lige store, fordi de er topvinkler.

Herefter ses det umiddelbart at vinkelsummen u + v + w  = 180°

 

Vinkelsummen af de to spidse vinkler i en retvinklet trekant er 90°

Bevis:

Vinkelsummen er lig 180° minus den rette vinkel på 90°, altså 180° – 90°  =  90°

 

 

Pythagoras’s sætning

  

 

    c² = a² + b²

 

Sagt med ord:   kvadratet på hypotenusen er lig summen af kateternes kvadrater

 


 

Pythagoras’s sætning kan illustreres således:

 

                                                                                    

Det store kvadrat og de to små har samme areal.

 

 

Her vil blive vist to beviser af Pythagoras sætning.

Du behøver kun at kunne det ene til mundtlig eksamen.

 

Bevis 1:

Vi betragter et kvadrat med sidelængden a+b

Vi placerer 4 kopier af den retvinklede trekant inde i kvadratet som vist på figuren.

                                    

 

Firkanten inde i midten er et kvadrat fordi siderne er lige lange nemlig c og alle vinkler er 90°. Det er de fordi de sammen med deres nabovinkler er 180° og nabovinklerne udgør 90°, nemlig de 2 spidse vinkler i den retvinklede trekant.

 

Arealet af den store firkant kan dels beregnes således:

(a+b)²  = (a+b)·(a+b) = a² + ab + ab + b²  =  a² + b²  + 2ab

 

og dels  således:

Arealet af det lille kvadrat inden I midten plus arealet af de 4 trekanter

= c² + 4·½·a·b  =  c² + 2ab

 

Altså    c² + 2ab  =   a² + b²  + 2ab   ó  c² = a² + b²   hvilket skulle vises.

 

 

 

Bevis 2:

 

Vinkel C er   90°

Denne retvinklede trekant kopieres 4 gange over i et stort kvadrat med sidelængden a+b.

Se nedenfor til venstre. Der opstår et kvadrat inde i midten med sidelængden c og arealet .

 

Det store kvadrat til højre er magen til. Her indtegnes et lille kvadrat oppe i venstre hjørne med sidelængden a og i nederste højre hjørne et kvadrat med sidelængden b. Resten af det store kvadrat fyldes ud med 4 kopier af den forelagte retvinklede trekant.

Lighedstegnet mellem de to figurer betyder, at de har samme areal.

 

 

=

 

 

Vi fjerner nu 4 trekanter fra både figuren til venstre og fra figuren til højre, og vi får:

 

   

=

    

 Altså                  

=

a² + b²

 

Man kan måske tvivle på om firkanten til venstre nu også er et kvadrat. 

Lad bevise at firkanten er et kvadrat.

En firkant kaldes et kvadrat, hvis alle sider er lige lange og alle vinkler er 90°.

1)    De 4 sider har alle længden c og er således lige lange.

2)    Vi betragter den ene af vinklerne samt dens 2 nabovinkler.
                                    
Vi skal bevise at v = 90°

Vinkel A og B er de to spidse vinkler i den oprindelige retvinklede trekant, og er tilsammen 90°.
Vinkel  v må således være 90°, da summen af de 3vinkler er 180
°

 

Et tilsvarende argument gælder for de 3 andre firkantvinkler, og derfor er firkanten et kvadrat.

 

 

 

 

 

 

Definition af Sinus og Cosinus

Til enhver spids vinkel kan vi knytte et tal, vi kalder sinus til vinklen og et tal , vi kalder cosinus til vinklen.

 

Det gør vi på følgende måde:

 

Lad os betragte en spids vinkel v.

 

 

Den placerer vi i et koordinatsystem således, at vinklens toppunkt ligger i koordinatsystemets begyndelsespunkt og så højrebenet falder sammen med x-aksen.

 

I koordinatsystemet tegnes en cirkel med radius 1 og centrum i koordinatsystemets begyndelsespunkt.

 

 

Fra skæringspunktet mellem vinklens venstre ben og cirklen tegnes en lodret linje hen til x-aksen. Det tal, som denne linje rammer kaldes Cos(v) eller blot Cos v. Det udtales cosinus til vinklen.

 

Endvidere tegnes fra skæringspunktet en vandret linje hen til y-aksen. Det tal, som denne linje rammer kaldes Sin(v) eller blot Sin v. Det udtales sinus til vinklen.

 

    

Der er opstået en retvinklet trekant med den ene katete langs x-aksen og da radius er 1, får denne trekant en hypotenuse med længden 1.

En retvinklet trekant med hypotenusen 1 kaldes en standardtrekant

Den til vinkel v hosliggende katete i standardtrekanten har længden Cos v,  og den modstående katete har længden Sin v.

Bevis for Sinus- og Cosinusformlerne

Vi betragter en retvinklet trekant:


og en standardtrekant ensvinklet med den forelagte:     

 

Vi skal bevise  

 

Skalafaktoren (forstørrelsesfaktoren) fra standardtrekanten til den forelagte er c

og

 

,  hvilket skulle vises

 

Cosinusformlen bevises på tilsvarende måde.

 

Tangens

Definition:        

 

Formel:        

hvor bogstaverne henviser til en retvinklet ΔABC med den rette vinkel i C

 

Bevis:

 

,    hvilket skulle bevises.

 

Bevis for Sinus- og Cosinusrelationerne indgår ikke i pensum på Matematik C

 

Lineær funktion

 

Definition:

En funktion kaldes lineær, hvis grafen er en linje eller en del af en linje.

 

Her er 2 eksempler på lineære funktioner:

 

Den til venstre er ikke defineret for x ≥ 0.


Begyndelsesværdien b er det tal på y-aksen,

 hvor grafen eller dens forlængelse skærer y-aksen.

 

Hældningskoefficienten  a  er den tilvækst, der kommer i y når x gøres én større. Se tegning:

 

Formel:

Hvis man kender 2 punkter på grafen: (x1 , y1 )   og  (x2 , y2kan a beregnes, idet

     
     

 

Bevis:

Vi vil kun gennemføre beviset for en voksende funktion defineret for alle x. Dvs. grafen er en opadgående linje.

Nedenfor ses en sådan graf med de 2 grafpunkter markeret.

Endvidere er a markeret

 

På tegningen optræder 2 ensvinklede trekanter, en rød og en grøn.

Skalafaktoren (forstørrelsesfaktoren) fra den røde trekant til den grønne kan beregnes ved at dividere tilsvarende sider.

 

Ved at dividere de 2 lodrette fås  (y2 - y1)/a

 

Ved at dividere de 2 vandrette fås  (x2-x1) / 1  =  (x2-x1)

 

Altså   (x2-x1)  =  (y2 - y1)/a

 

ó    a (x2-x1)  =  (y2 - y1)

ó

  

Hvilket skulle vises.

                     

Regel

For en lineær funktion gælder at regneforskriften er:   y = ax + b

 

Bevis

Vi betragter et punkt (x , y) og vil finde en formel for y.

Vi betragter yderligere punktet (0, b)


Disse 2 punkter indsættes i formlen for a og vi får


a  =  (y - b)/(x - 0)   ó


a  =  (y - b) / x    ó


ax  =  (y - b)   ó


ax + b   =  y       Hvilket skulle bevises

 

 

Formel:   b  = y- a x1

 

Bevis

y= a x1 + b   ó   y- a x1 =  b   Hvilket skulle bevises


 

 

 

Potensfunktioner

 

Definition:   y=b·xa ,  b>0 og x>0

 

Der gælder:

Log  y er en liner funktion af log x

 

Det ses ved at tage log på begge sider af lighedstegnet.

 

Log y  = Log (b·xa)                         Ved anvendelse af en af logaritmereglerne fås

 

Log y  = Log b +Log (xa)                Ved at anvende en anden logaritmeregel fås 

 

Log y  = Log b +a · Log x   ,        som er regneforskriften for en lineær

                                                    funktion af Log x, idet begyndelsesværdien

                                                    er Log b og hældningskoefficienten er a.
                                                    Grafen bliver en linje i dobbelt logaritmisk

papir.
a kan findes ved at måle på grafen eller ved at aflæse to 

grafpunkter og bruge formlen:

     

                                                   

                                   b findes ved            

  ó

        

()

 

Fremskrivning af y med fremskrivningsfaktoren (1+r)

 

Vi betragter y1 = b·x1a

 

og fremskriver x1   fremskrivningsfaktoren (1+r)

 

Det giver en ny x-værdi x2 = x1·(1+r)

 

og en ny y-værdi y2  =  b·( x1·(1+r))a     .

 

Ud fra reglerne om regning med eksponenter fås:

 

y2  b·x1 a·(1+r)a        og  da  y1 = b·x1a   fås

y2  y1·(1+r)a      

 

 Altså  når x fremskrives med faktoren (1+r) ,  så fremskrives y med (1+r)a       

 

 

 

  3)  Løs  E-opgaver:       

 

 

Link:    

 

E-opgaver_17_eksp

 

  E-opgaver_14b_lineær_og_eksponentiel funktion

  

  E-opgaver_17_eksponentiel funktion

 

 Følgende e-opgaver er med henblik på mundtlig eksamen.

  E-opgaver 18a Mundtlig eksamen. Var.samh. & grafer

  E-opgaver 18b Mundtlig eksamen. % & rente

  E-opgaver 18c Mundtlig eksamen. Lineær vækst

  E-opgaver 18d Mundtlig eksamen. Eksponentiel vækst

  E-opgaver 18e Mundtlig eksamen. Potensfunktioner

  E-opgaver 18f Mundtlig eksamen. Trekantberegning

  E-opgaver 18g Mundtlig eksamen. Statistik

 

 

4)  Løs        resten af  opgaverne i Vejledende eksamensopgaver

                            Desuden anbefales ekstra terminsprøver

Link til Undervisningsministeriets hjemmesider med prøvesæt:       

 

                                                       http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/eksamen/opgaver/matematik-ny.htm?menuid=150560    (Vælg C-niveau)

 

Terminsprøver bør udføres på 3 timer i ét stræk og uden forstyrrelser.
           

 

 

 

 

Link til Indholdsfortegnelse   


Lektion 18   Mundtlig eksamen 


Udfør  1) og 2)

 

1)     Læs.

 

Pensum til mundtlig eksamen er nedfældet i en undervisningsbeskrivelse. Både undervisningsbeskrivelsen og eksamensspørgsmålene offentliggøres i god tid før eksamen på skolens hjemmeside.

 

 

Eksempel på undervisningsbeskrivelse svarende til denne undervisningspakke:         

 

 Link:     Undervisningsbeskrivelse

 

 

Eksempel på eksamens-spørgsmål:

 

                                           

1. Procent- og rentesregning

Gør rede for begrebet fremskrivningsfaktor.

Gør rede for renteformlen for kapitalfremskrivning og for gennemsnitlig årlig rente, gerne med udgangspunkt i et konkret eksempel.

 

 

2. Procent- og rentesregning

Gør rede for begrebet fremskrivningsfaktor.

Gør rede for indekstal.

Gør rede for renteformlen for kapitalfremskrivning

 

 

3. Variabelsammenhænge og grafer

Gør rede for variabelsammenhænge bestemt ved en regneforskrift og ved en graf.

Vis hvordan, man tegner grafer, gerne med udgangspunkt i rapporten ”Temperatur” .

Vis et eksempler på grafer for lineære funktioner og forklar betydningen af  b i regneforskriften: y=ax+b .

 


4. Variabelsammenhænge og grafer

Gør rede for variabelsammenhænge bestemt ved en regneforskrift og ved en graf.

Vis hvordan, man tegner grafer, gerne med udgangspunkt i rapporten temperatur.

Gør rede for ligefrem proportionalitet og for omvendt proportionalitet.

 

5. Lineær vækst

Definer lineær funktion.

Du skal bl.a. komme ind på betydningen af tallene a og b og på, hvordan a og b kan bestemmes.

Bevis formlen for a

6. Lineær vækst

Definer lineær funktion

Du skal bl.a. komme ind på betydningen af tallene a og b og på, hvordan a og b kan bestemmes.

Bevis at regneforskriften er .

 

7. Eksponentiel vækst

Gør rede for den eksponentielle vækstmodel .

Du skal bl.a. komme ind på betydningen af tallene a og b og på, hvordan a og b kan bestemmes.

 

8. Eksponentiel vækst

Gør rede for den eksponentielle vækstmodel .

Du skal bl.a. komme ind på enkeltlogaritmisk koordinatsystem.

 

9. Eksponentiel vækst

Gør rede for den eksponentielle vækstmodel .

Du skal bl.a. komme ind på bestemmelse af fordoblingstid og halveringstid.

 

10. Potensfunktioner

Gør rede for potensfunktionen  , gerne med udgangspunkt i rapporten: “Mønt falder ned”.

Du skal bl.a. komme ind på betydningen af tallene a og b og på, hvordan a og b kan bestemmes.

 

11. Potensfunktioner
Gør rede for potensfunktionen  , gerne med udgangspunkt i rapporten: “Mønt falder ned”.

Du skal bl.a. komme ind på dobbeltlogaritmisk koordinatsystem.

 


12. Trekantsberegning

Gør rede for ensvinklede trekanter, gerne med udgangspunkt i rapportopgaven ”Find højden”.

Gør rede for sinus og cosinus i den retvinklede trekant.

Forklar og bevis Pythagoras’ sætning.

 

13. Trekantsberegning

Gør rede for ensvinklede trekanter gerne med udgangspunkt i rapporten ”Find højden”.

Gør rede for sinus og cosinus i den retvinklede trekant.

Bevis sinus- og cosinusformlerne

 

14. Trekantsberegning

Gør rede for sinus, cosinus og tangens i den retvinklede trekant.

Forklar og bevis formlen for tangens

 

15. Statistik    (bilag vedlagt)

Gør rede for kvartiler, både for et ikke grupperet og for et grupperet observationssæt.
Du skal desuden komme ind på begrebet boksplot.

Du må gerne tage udgangspunkt i et eller to konkrete eksempler, eventuelt fra bilaget.

 

16. Statistik    (bilag vedlagt)

Gør rede for kvartiler, både for et ikke grupperet og for et grupperet observationssæt. Du skal desuden komme ind på begrebet sumkurve.

Du må gerne tage udgangspunkt i et eller to konkrete eksempler, eventuelt fra bilaget..                                                                                              

 

 

BILAG:

Eksempel 1:

Der er et selskab på 7 mennesker med følgende aldre:  3, 5, 9, 10, 12, 14, 20

Eksempel 2

Alder:

0 à 29

30 à 59

60 à 89

90 à 120

Antal  (hyppighed)

3500

3000

2000

1500

 

 

Link til Indholdsfortegnelse   

 

Om Eksamen

Alle hjælpemidler er tilladte, også andres notater, dog er kommunikation med omverden ikke tilladt.

Under eksaminationen bør man ikke kigge for meget i sine notater. Direkte oplæsning eller afskrift fra notater vil ikke tælle positivt ved bedømmelsen.

Hvis man går i stå under fremlæggelsen, kan man kigge i notaterne, men man bør holde mund mens man kigger.

 

 

Mundtlig eksamen er todelt.

Første del er kursistens fremlæggelse (se nedenstående dispositioner og videoer)

Anden del er samtale

Første del vil typisk vare over halvdelen af tiden 12 à 15 min.

 

Anden del vil typisk vare 5 à 10 min og tage udgangspunkt i kursistens fremlæggelse. Samtalen kan ikke bevæge sig uden for hovedoverskriften.

 

Man forbereder sig til mundtlig eksamen ved til hvert spørgsmål at udarbejde en disposition og et foredrag.

 

Nogen af spørgsmålene ligner hinanden og foredragene vil være næsten ens.

Man kan således nøjes med at forberede ét foredrag  til spørgsmål 1 og 2, og et foredrag til spørgsmål 3 og 4, osv.

Der skal således forberedes 7 foredrag.

 

Foredrag til procent og rentesregning bør indeholde alle de emner, der er i spørgsmål 1 og spørgsmål 2 tilsammen og gerne lidt mere; men rækkefølgen er forskellig. Det er vigtigt, at man først taler om de emner, der er nævnt i det spørgsmål man har trukket.. Derefter kan man tale om de andre emner, der hører under hovedoverskriften.

 

Tilsvarende med Variabelsammenhænge og grafer og alle de andre spørgsmål.

 

Det er en fordel at forberede foredrag med så mange emner som muligt, så man har rigeligt at fortælle om.

 

Sørg for at kunne alle 7 foredrag lige godt.

 

Man bør på forhånd have afprøvet alle 7 foredrag som en slags generalprøve. Det er en god idé at være nogen stykker, der træner sammen ved en tavle og skiftes til at holde foredrag for hinanden.


Link til Indholdsfortegnelse   

 

Eksempler på dispositioner                                         

1. Procent- og rentesregning

Fremskrivningsfaktor.

Kapitalfremskrivning

Gennemsnitlig årlig rente

Indekstal

 

2. Procent- og rentesregning

Fremskrivningsfaktor.

Kapitalfremskrivning

Indekstal

Gennemsnitlig årlig rente

3. Variabelsammenhænge og grafer

Regneforskrift

Graf.

Tegning af grafer.

Grafer for  den lineære funktion: y=2x+3

Betydningen af b og a

Proportionalitet

Omvendt proportionalitet

 

4. Variabelsammenhænge og grafer

Regneforskrift

Graf.

Tegning af grafer.

Proportionalitet

Omvendt proportionalitet

Grafer for  den lineære funktion: y=2x+3

Betydningen af b og a

 

5. Lineær vækst

Definer lineær funktion.

Definer a og b

Formlen for a

Formlen for b

Bevis formlen for a

Regneforskriften y=ax+b

Bevis  regneforskriften y=ax+b

Konklussion: Regneforskrift kan bestemmes ud fra 2 grafpunkter


6. Lineær vækst

Definer lineær funktion.

Definer a og b

Bevis  regneforskriften y=ax+b

Bevis formlen for a

Bevis formlen for b

Konklusion: Regneforskrift kan bestemmes ud fra 2 grafpunkter

 

7. Eksponentiel vækst

Definition af eksponentiel vækst   .

Betydningen af a og b

Formlen for a

Formlen for  b

Bevis formlen for a

Bevis formlen ofr b

Konklusion: Regneforskrift kan bestemmes ud fra 2 grafpunkter

Enkelt logaritmisk koordinatsystem

T2  og T½

Find  T2  og T½  grafisk

Bevis formlerne for T2  og T½


8. Eksponentiel vækst

Definition af eksponentiel vækst    .

Betydningen af a og b

Enkelt logaritmisk koordinatsystem

T2  og T½

Find  T2  og T½  grafisk

Bevis formlerne for T2  og T½

Formlen for a

Formlen for  b

Bevis formlen for a

Bevis formlen ofr b

Konklusion: Regneforskrift kan bestemmes ud fra 2 grafpunkter

 

9. Eksponentiel vækst

Definition af eksponentiel vækst   .

Betydningen af a og b

Enkelt logaritmisk koordinatsystem

T2  og T½

Find  T2  og T½  grafisk

Bevis formlerne for T2  og T½

Formlen for a

Formlen for  b

Bevis formlen for a

Bevis formlen for b

Konklusion: Regneforskrift kan bestemmes ud fra 2 grafpunkter

 

10. Potensfunktioner

Definition af  potensfunktion  .

Betydningen af a og b

Formlen for a

Formlen for  b

Bevis formlen for a

Bevis formlen for b

Dobbeltlogaritmisk koordinatsystem

 

 

 

11. Potensfunktioner
Definition af  potensfunktion  .

Betydningen af a og b

Dobbeltlogaritmisk koordinatsystem

Formlen for a

Formlen for  b

Bevis formlen for a

Bevis formlen for b

 

12. Trekantsberegning

Ensvinklede trekanter.

Højden af en flagstang el. Lign.

Definition af sinus og cosinus

Sin- og Cosinusformlerne

Forklar Pythagoras’ sætning.

Bevis Pythagoras’ sætning.

Bevis Sin- og Cosinusformlerne

Definer Tangens

Bevis tangensformlen

Eksempel på anvendelse af formlerne

 

13. Trekantsberegning

Ensvinklede trekanter.

Højden af en flagstang el. Lign.

Definition af sinus og cosinus

Sin- og Cosinusformlerne

Bevis Sin- og Cosinusformlerne

Definer Tangens

Bevis tangensformlen

Forklar Pythagoras’ sætning.

Bevis Pythagoras’ sætning.

Eksempel på anvendelse af formlerne

 

14. Trekantsberegning

Definition af sinus og cosinus

Sin- og Cosinusformlerne

Definer Tangens

Bevis tangensformlen

Bevis Sin- og Cosinusformlerne

Forklar Pythagoras’ sætning.

Bevis Pythagoras’ sætning.

Ensvinklede trekanter.

Eksempel på anvendelse af formlerne

 

 


15. Statistik   

Fortæl om formål med statistik

Betragt observationssættet: 3, 5, 9, 10, 12, 14, 20

Definer median

Definer nedre kvartil

Definer øvre kvartil

Definer mindsteværdi og størsteværdi

Tegn et boksplot

Middeltal = gennemsnit   (3+5+9+10+12+14+20)/7 = 10,4… = 10

 

Betragt følgende observationssæt for grupperede observationer

 

Alder:

 

[ 0; 30 [

[ 30; 60 [

[60 ; 90 [

 [ 90 ; 120 [


h  Antal
     (hyppighed)


3500

3000

2000

1500


H  kumuleret
      hyppighed

3500

6500

8500

10000


f   frekvens

3500/10000 = 35%

3000/10000 = 30%

2000/10000 = 20%

1500/10000 = 15%


F  kumuleret
     frekvens

3500/10000 = 35%

6500/10000 = 65%

8500/10000 = 85%

100%

 

Tegn sumkurven ud fra støttepunkterne:

Alder:

0

30

60

90

120

F

0%

35%

65%

85%

100%

Definer median

Definer nedre kvartil

Definer øvre kvartil

Definer middeltal     (Sum af interval-midtpunkt gange frekvens:  15·0,35 + 45·0,30 + 75·0,20 + 105·0,15 = 49,5)

Fortæl om forskel på median og middeltal

Tegn histogram

 


16. Statistik   

Fortæl om formål med statistik

Betragt observationssættet: 3, 5, 9, 10, 12, 14, 20

Definer median

Definer nedre kvartil

Definer øvre kvartil

Definer mindsteværdi og størsteværdi

Middeltal = gennemsnit   (3+5+9+10+12+14+20)/7 = 10,4… = 10

 

Betragt følgende observationssæt for grupperede observationer

 

Alder:

 

[ 0; 30 [

[ 30; 60 [

[60 ; 90 [

 [ 90 ; 120 [


h  Antal
     (hyppighed)


3500

3000

2000

1500


H  kumuleret
      hyppighed

3500

6500

8500

10000


f   frekvens

3500/10000 = 35%

3000/10000 = 30%

2000/10000 = 20%

1500/10000 = 15%


F  kumuleret
     frekvens

3500/10000 = 35%

6500/10000 = 65%

8500/10000 = 85%

100%

Definer median

Definer nedre kvartil

Definer øvre kvartil

Definer middeltal     (Sum af interval-midtpunkt gange frekvens:  15·0,35 + 45·0,30 + 75·0,20 + 105·0,15 = 49,5)

Fortæl om forskel på median og middeltal

Tegn histogram

Tegn et boksplot

 

 

2)     Se            Videoer med demo af mundtlig eksamen      
 
Variabelsammenhænge   (De første 2 min er i forringet billedkvalitet)   

Procent og rentesregning
   

Trekantberegning      (samme video som i Lektion 17)
     

Lineær Vækst  
   

Eksponentiel vækst

Potensfunktioner         

Statistik   

 
                                                                 Link til Indholdsfortegnelse


Facitliste for  vejledende eksamensopgaver

Opg. 1001

 

 

 

 

 

 

 

Værdien af maleriet efter 5 år:

60000 kr *1,12^5  =

105.740,50

kr

 

Den 11-årige fremskrivningsfaktor (1+r)^11 =

125000/85000  =

1,470588

 

Gennemsnitlig årlig fremskrivningsfaktor:

(1+r)  =

1,47…^(1/11) =

1,035682

 

Gennemsnitlig årlig %-vis vækst:  r  =

1,035…-1 =

3,57%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1002

 

 

 

 

 

 

 

Antal år fra 1960 til 2000:

2000-1960 = 40

 

 

 

Gennemsnitlig årlig vækst af befolkningstallet: (29,986/8,157)^(1/40)-1=

3,31%

Antal år fra 2000 til 2010:     

2010-2000 = 10

 

 

 

Prognosen viser en befolkning i 2010 på:

29,986*1,025^10 mio =

38,385

mio

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.003

 

 

 

 

 

 

A = 4 · π · r²

 

 

 

 

 

 

Ved at indsætte 1000 i stedet for A fås:

 

 

 

 

1000 = 4 · π · r²  <=>  1000/(4·π) = r²

 

 

 

 

<=>  r² = 

79,57747

 

 

 

 

 

 

<=> r  =

8,920621

 

 

 

 

 

 

DVS radius er 8,9 cm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.004a

 

 

 

 

 

 

Jeg indsætter i formlen og får:

 

 

 

 

 

BMI  = 68/1,66²  = 

24,677021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.004b

 

 

 

 

 

 

Også her indsætter jeg i formlen og her får jeg, idet x betegner vægt i kg:

 

22 = x/1,71²   <=>   22·1,71² = x   <=>  

64,3302

  =    x

 

 

Personens vægt er 64,33 kg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.005

 

 

 

 

 

 

Jeg vil beskrive den linæere model ved en regneforskrift y= ax+b

 

 

y er befolkningen i millioner og x er antal år efter 1911 (regnet med fortegn)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Støttepunkter:

 

 

 

 

 

 

Årstal

1911

1950

 

 

 

 

 

x

0

39

 

 

 

 

 

y

1,003076

1,610123

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

b  =  1,003

    (svarende til x=0)

 

 

 

 

 

a  =  (y2-y1) / (x2 - x1)     =

0,0156

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

f(x)  =  0,0156x + 1,003     

 

 

 

 

 

 

Dm(f) = [-11; 54]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.006

 

 

 

 

 

 

Antal sendte sms'er:

(486-630·0,70)/0,20 =

225

 

 

 

x betyder antal sms'er og t betyder antal minuuter samtale

 

 

SMS'er plus samtaler koster:

0,20x+0,70t

 

 

 

 

 

Link til Indholdsfortegnelse   

  

Opg. 1.007

 

 

 

 

 

Prisen for 1 sms fås ved at sætte x=1 og t = 0

 

 

B = 0,30·1 + 0,70·0  = 0,30

 

 

 

 

Prisen for en sms er 30 øre

 

 

 

 

Minutprisen for samtaler fås ved at sætte x=0 og t =1:

 

 

B = 0,30·0 + 0,70·1  = 0,70

 

 

 

 

Minutprisen for samtaler er 70 øre

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.008

 

 

 

 

 

B = V / H²

 

 

 

 

 

 

Ved at indsætte i denne formel fås

 

 

 

23  =  V / 1,80²   ó                      V  =

23*1,80²  ó V =

74,52

 

 

 

Personens vægt er 74,52 kg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.009

 

 

 

 

 

p og V er omvendt proportionale.

 

 

 

 

Dvs p*V = k   hvor k er konstant

 

 

 

 

Af tabellens 2. kollonne fås k = 4*20 = 80

 

 

 

i 1. kollonne fås V = 80/2=40

 

 

 

 

i 3. kollonne fås p = 80/16=5

 

 

 

 

Den udfyldte tabel se således ud:

 

 

 

 

p

2

4

5

 

 

 

V

40

20

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1010

 

 

 

 

 

 

0,218 er stigning i modstand målt i ohmnår temperaturen forøges 1 grad celcius.

56 er modstanden i ohm ved 0°C

 

 

 

 

Jeg indsætter 65 i stedet foir y og får

 

 

 

65 = 0,218x+56 <=>  

9 = 0,218x  <=>  x =

41,2844

 

 

Ved modstanden 65 ohm er temperaturen 41,3°C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.011

 

 

 

 

 

-2600 fortæller at antallet af landbrug falder med 2600 om året

 

98680 fortæller at der i 1983 svarede til x=0 var 98680 landbrug

 

2010 svarer til x=27

 

 

 

 

 

Udfra modellen beregnes antal landbrug i 2010 til: -2600*27+98680 =

28480

Jeg vil nu finde det x hvor antal landbrug er 40 000 i henhold til modellen

40000 = -2600x + 98680     <=>

 

 

 

 

2600x =  98680-40000        <=>

 

 

 

 

2600x  = 58680                  <=>

 

 

 

 

x    =  

22,56923

 

 

 

 

 

Dvs der vl gå 23 år før antal landbrug kommer under 40000

 

Det bliver i året: 1983+23 =

2006

 

 

 

 

Opg. 1.012

 

 

 

 

 

 

 

Støttepunkter:

 

 

 

 

 

 

 

x

20

80

 

 

 

 

 

 

y

16,3

34,6

 

 

 

 

 

 

a =  (34,6-16,3) / (80-20) =

0,305

 

 

 

 

 

b = 16,3 - 20·a  =

10,2

 

 

 

 

 

 

Ved 24,5 cm er loddets vægt x bestemt ved:

 

 

 

 

 

24,5 = ax + b   

 <=>

 

 

 

 

 

 

24,5 - b   =

ax

 <=>

 

 

 

 

 

 

(24,5-b)/a =

x

 <=>

 

 

 

 

 

 

46,89

 = x

 

 

 

 

 

 

 

Dvs loddet vejer 46,89 g

 

 

 

 

 

 

Hvis der hænges yderligere 8,0 g på ændres fjederens position: 8,0·a=

2,44

cm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg 1.013

 

 

 

 

 

 

 

Fra 1986 til 1998 er 12 år

 

 

 

 

 

 

Fra 1998 til 2010 er også 12 år

 

 

 

 

 

Hvis udgifterne vokser linert fås:

 

 

 

 

 

 

Væksten i en 12-års periode er 88,5 mia - 43,8 mia  =

44,7

mia

 

 

Udgifter til undervisning i 2010:

88,5 mia + 44,7 mia =

133,2

mia

 

 

Hvis udgifterne vokser eksponentielt fås:

 

 

 

 

 

12-årig fremskrivningsfaktor:  (88,5 / 43,8)

 

 

 

 

Udgifter til undervisning i 2010:

88,5 * (88,5 / 43,8) =

178,8

mia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.014

 

 

 

 

 

 

 

Det er en eksponentielt aftagende funktion med regneforskriften y=b·a^x

 

 

hvor y er trykket  i hektopascal og x er højden over jorden i km

 

 

 

a = (1-11,5%) = 0,885

 

 

 

 

 

 

 

b= 1020

 

 

 

 

 

 

 

 

y = 1020*0,885^x

 

 

 

 

 

 

 

Trykket 1,5 km over jordoverfladen: 1020*0,885^1,5 hektoåascal =

849,21

hektopascal

 

Hvis trykket er 750 hektopascal fås:

 

 

 

 

 

 1020*0,885^x  =  750

 

 

ó

 

 

 

 

         0,885^x  =  750

 /  1020

 

ó

 

 

 

 

x*Log(0,885)   =  Log(750/1020)

 

ó

 

 

 

 

    

x   =   Log(750/1020) / Log(0,885)

ó

 

 

 

 

 

x   =  

2,517

 

 

 

 

 

 

Dvs trykket er 750 hektopascccal i en højde på 2,517 km

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link til Indholdsfortegnelse   


 

ALTERNATIV LØSNINGSMETODE:

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.014

 

 

 

 

 

 

 

Fremskrivningsfaktor svarende til en forøgelse af højden på 1 km: (1-11,5%) = 0,885

 

Trykket ved jordoverfladen: 1020 hektopascal

 

 

 

 

 

Trykket 1,5 km over jordoverfladen: 1020*0,885^1,5 hektoåascal =

849,21

hektopascal

 

h angiver højden i km, hvor trykket er 750 hektopascal.

 

 

 

 

Der må gælde:  1020*0,885^h = 750

 

 

 

 

 

 

0,885^h

     =

750/1020

 

 

ó

 

 

 

Log(0,885^h)   =

Log(750/1020)

 

ó

 

 

 

h*Log*(0,885)  =

Log(750/1020)

 

ó

 

 

 

h

      =

Log(750/1020)    / 

Log(0,885)

ó

 

 

 

h

      =

2,517

 

 

 

 

 

 

Dvs trykket er 750 hektopascccal i en højde på 2,517 km

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.015

 

 

 

 

 

 

 

Jeg aflæser på grafen

 

 

 

 

 

 

 

x

0

6

 

 

 

 

 

 

y

20

40

 

 

 

 

 

 

Da 40 er det dobbelte af 20 er fordonlingstiden (6-0)    =

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.016

 

 

 

 

 

 

 

En tilvækst i x på 11% forøger y med1,11^2,56-1  =

30,6%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.0017

 

 

 

 

 

 

 

Hvis indtagelsen af frugt og grønt forøges med 20%,

 

 

 

 

så vil det årlige antal kræftdødsfald i danmark stige med 1,20^(-0,5)-1 =

-8,7%

 

 

DVS antal kræftdødsfald vil være 8,7% mindre

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.018

 

 

 

 

 

 

 

442 er indiens befolkningstal i mio i 1961

 

 

 

 

 

1,0217 er den faktor befolkningstallet fremskrives med hvert år.

 

 

 

Dvs befolkningen forøges med 2,17% hver år.

 

 

 

 

Befolkningstallet = 884 mio

 <=>

 

 

 

 

 

442·1,0217^x = 884

 

 <=>

 

 

 

 

 

1,0217^x   =  2

 

 <=>

 

 

 

 

 

x·Log 1,0217 = Log 2

 

 <=>

 

 

 

 

 

x    =

Log 2 / Log 1,0217

 

 

 

 

 

 

x    =

32,2876

 

 

 

 

 

 

 

Befolkningstallet var 884 mio i året 1961+32=

1993

 

 

 

 

Året 2004 svarer til x = 2004 -1961 =

43

 

 

 

 

Befolkningstal i 2004:

442mio*1,0217^43  =

1112,6

mio

 

 

 

Modellen har været heldig, da 1112,6 mio er relativt tæt på det faktiske

 

 

beolkningstal 1100 mio og hvis man afrunder 1112,6 mio  fås faktisk 1100 mio

 

 

 

 

 

Link til Indholdsfortegnelse   

 

Opg. 1.019

 

 

 

 

 

 

Af sumkurven ses, at 78% af de ledige var under 55 år, Se bilag (som dog ikke er med her)

Også af sumkurven ses at under 40 år var:

50%

 

 

 

og under 30 år var:

 

 

20%

 

 

 

Mellem 30 og 40 år var  (50% - 20% )   =

30%

 

 

 

 

Opg. 1.020

 

 

 

 

 

 

 

Venstre intervalgrænse

6,0

7,0

8,0

9,0

10,0

Højre interavlgrænse

 

7,0

8,0

9,0

10,0

11,0

Hyyppighed    h

 

15

15

12

6

2

Kumuleret hyppighed  H

15

30

42

48

50

Frekvens    f

 

30%

30%

24%

12%

4%

Kumuleret frekvens  F

 

30%

60%

84%

96%

100%

 

 

 

 

 

 

 

 

Intervalmidtpunkt

6,5

7,5

8,5

9,5

10,5

Interval-midtpunkt gange frekvens:

2,0

2,3

2,0

1,1

0,4

Middeltal = summen af ovenstående:

 

 

 

7,8

 

 

 

 

 

 

 

På grundlag af kumuleret frekvens tegnes sumkurven:

 

 

 

 

 

 

 

 

Af sumkurven aflæses øvre kvartil =  8,6

 

 

 

 

 

Ligeledes ses at 85% havde et eksamensresultat på under 9,2

 

 

 

 

 

 

 

 

Dvs 15% havde et eksamensresultat på 9,2 eller derover.

 

 

 

 

 

 

 

 

Histogram tegnes ud fra frekvenserne f:

 

 

Opgave 1.021

 

 

 

 

 

 

|B'C'| = (6/4) * 3 =

4,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.022

 

 

 

 

 

 

Ved hjælp af Paint i Windows har jeg tegnet:

 

 

 

 

(for at få billedet fra Paint kopieret over, måtte jeg først kopiere til Word)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

q =  17,4 / cos(27°) =

19,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.023

 

 

 

 

 

 

Sin A  =  4,5 / 8,3     =

 

0,5421687

 

 

 

 

 

Vinkel A =  33°

 

Vinkel B = 90°

 

 

 

 

 

 


Vinkel A =  57°

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link til Indholdsfortegnelse   


 

Opg. 1.024

 

 

 

 

 

 

Cos A =       3/5

=

0,6

 

 

 

 

 

Vinkle A =

53

°

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

|BD|   =

(21^2 + 40^2)^(1/2)m  =

45,177…m

   =

45,18m

 

 

Tan(vinkel B i trekant ABD):

21 / 40   =

0,525

 

 

 

Vinkle B i trekant ABC:

27,699

°

 

 

 

Vinkle B i trekant BCD:

60° - 27,699°   =

32,301

°

 

|BC|  =  45,177...·cos 32,301…°  =

38,187

 

 

 

 

|CD| = 45,177...·sin 32,301…°  =

24,141

 

 

 

 

Byggegrundens areal     =    0,5*40 * 21  +  0,5 * 38,187…* 24,141… =

881

 

 

 

 

 

 

(Eksponenten ² fås ved at taste Alt+253 på num. Tastatur)

 

 

 

(Grader ° fåsved at taste Alt + 248)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 1.026

 

 

 

 

 

 

|AC| = 5,0*sin 34,0° =

2,7960

 

 

 

 

|CB| = 5,0·cos 34,0° =

4,1452

 

 

 

 

Trekantens areal:  0,5·2,79… · 4,14…   =  5,8

5,8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link til Indholdsfortegnelse   

 

Facitliste for ”Vejledende prøvesæt 1”  
Fra og med opg. 2001  i opgavehæftet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 2001   

 

 

 

 

 

 

 

 

|AB| =

Kvadratrod(12²+5²) =

13

 

 

 

 

 

Skalafaktor:

13 / 6,5   =

 

2

 

 

 

 

 

|DF| =

5 / 2   =

 

2,5

 

 

 

 

 

Opg. 2002

 

 

 

 

 

 

 

 

Punkterne P og Q:

 

 

 

 

 

 

 

x

2

8

 

 

 

 

 

 

y

3

-1

 

 

 

 

 

 

a =

(-1-3) / (8 - 2)  =

   - 2/3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

opg. 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg indsætter de anførte værdier i formlen og får:

 

 

 

 

 

500            =      ½·a·17²   <=>

 

 

 

 

 

 

1000          =     a·17²    <=>

 

 

 

 

 

 

1000 / 17²   =     a

 

 

 

 

 

 

 

  a             =

3,460

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 2004

 

 

 

 

 

 

 

 

Af grafen, bilag A, ses at, energibehovet for en vade fugl på 140g er 210 kJ/døgn

 

 

 

 

 

 

 

I bilaget har jeg tegnet markering lodret ved 140 på 1. aksen og fra det punkt, hvor denne markering

skærer grafen har jeg tegnet en markering hen til 2.aksen og der aflæst de 210

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 2005

 

 

 

 

 

 

 

 

Stigens højde op ad muren betegnes x

 

 

 

 

 

Sin 62°        =  x / 7,5     <=>

 

 

 

 

 

 

7,5·Sin 62°   =   x

 

 

 

 

 

 

 

x    =

6,622

 

 

 

 

 

 

Stigen når 6,62m op ad muren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

De 15 priser i kr er:

 

 

 

 

 

 

 

Pris

1

7,55

 

 

 

 

 

 

Pris

2

7,95

 

 

 

 

 

 

Pris

3

7,95

 

 

 

 

 

 

Pris

4

7,95

 

 

 

 

 

 

Pris

5

7,98

 

 

 

 

 

 

Pris

6

7,98

 

 

 

 

 

 

Pris

7

8,05

 

 

 

 

 

 

Pris

8

8,15

 

 

 

 

 

 

Pris

9

8,25

 

 

 

 

 

 

Pris

10

8,55

 

 

 

 

 

 

Pris

11

8,55

 

 

 

 

 

 

Pris

12

8,75

 

 

 

 

 

 

Pris

13

8,95

 

 

 

 

 

 

Pris

14

8,95

 

 

 

 

 

 

Pris

15

9,05

 

 

 

 

 

 

Sum

:

124,61

 

 

 

 

 

 

Middeltallet fås ved at dividere ovenstående sum med 15:

8,31

 

 

 

Det ses priserne er i stigende orden

 

 

 

 

 

 

Medianen er den midterste pris, altså den 8.:

 

8,15

 

 

 

Af figuren i bilaget ses, at den største pris er uændret, men

 

 

 

 

 

 

 

at 75% af priserne er faldet til under den oprindelige mindste pris.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

x betegner turens længde i km

 

 

 

 

 

 

y betegner turens pris i kr

 

 

 

 

 

 

y = 10,55x + 33,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis prisen er 200 kr fås:

 

 

 

 

 

 

200 = 10,55x + 33,00  

<=>

 

 

 

 

 

 

 200 - 33,00  =  10,55x

<=>

 

 

 

 

 

 

167

=  10,55x

<=>

 

 

 

 

 

 

15,829

=  x

 

 

 

 

 

 

 

DVS for 200 kr kan man køre 15,829 km

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

Lysintensitet i 2,5 m dybde:

100·0,69^2,5 =

39,55

 

 

 

Halveringskonstanten:

 

Log 0,5 / log 0,69  =

1,87

 

 

 

Dvs at lysintensisteten halveres hver gang dybden forøges med 1,87 m

 

 

En forøgelse på 1,0m betyder at lysintensiteten aftager med (1-0,69)·100%   =

31%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opg. 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

Indeks for basisåret 1998 er 100

 

 

 

 

 

 

Indeks for året 2003 er:

 

100 · 25708/22066 =

117

 

 

 

Fremskrivningsfaktor 1998 - 2003

for månedsløn:

25708/22066  =

1,17

 

Fremskrivningsfaktor 1998 - 2003

for husprisen:

173,3 / 134,4  =

1,29

 

Dvs husprisen er steget stærkest.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link til Indholdsfortegnelse   

 


Facitliste til ”vejledende prøvesæt 2” 
Fra og med opgave 2010 i opgavehæftet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opgave 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

Proportionalitetsfaktor:  9/2 =

4,5

 

 

 

 

 

x

2

3

4

10

 

 

 

 

y

9

13,5

18

45

 

 

 

 

 

 

Opgave 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

|BC| = 32,9 * sin(52)  =

25,9

 

 

 

 

 

|AC| = 32,9 * cos(52) =

20,3

 

 

 

 

 

Arealt af trekant ABC: 0,5 * |BC| * |AC| =

262,6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opgave 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

x

0

5

 

 

 

 

 

 

y

53500

88400

 

 

 

 

 

 

b = 53500

   (svarende til x=0)

 

 

 

 

 

 

a = (88400 - 53500) / (5-0)   =

6980

 

 

 

 

 

b er antal golfspillere i 1992

 

 

 

 

 

a er stigningen i antal golfspillere pr år

 

 

 

 

 

2004 svarer til x = 2004 - 1992 = 12

 

 

 

 

 

Antal golfspillere i 2004: 6980 * 12 + 53500  =

137260

 

 

 

 

Man må sige væksten har været større efter 2001 end svarende til den linere model

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opgave 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

3(x+1) + 4  =  27 - x

   <=>

 

 

 

 

 

 

3x + 3 + 4  =  27 - x

   <=>

 

 

 

 

 

 

4x  = 20

 

   <=>

 

 

 

 

 

 

x = 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opgave 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo efter 12 år:  15000 kr *1,0256^12  =

20315,49

kr

 

 

 

I % er vokser beløbet på 5 år:  (1,0256^5 - 1) * 100% =

13,47%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opgave 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

På grafen aflæses:

 

 

 

 

 

 

 

x

2

6,5

 

 

 

 

 

 

y

8

4

 

 

 

 

 

 

Det bemærkes at y halveres når x vokser fra 2 til 6,5

 

 

 

 

Halveringskonstanten = 6,5 - 2 =

4,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opgave 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

Aldersfordeling, og højre intervalgrænse er her den alder,

 

 

 

der lige akurat overstiger alle aldre i intervallet.

 

 

 

 

 

Fx ved "5-19",er højre ingtervalggrænse være  20

 

 

 

 

Venstre intervalgrænse

15

20

25

30

35

40

Højre interavlgrænse

20

25

30

35

40

45

Frekvens    f

1,9%

16,2%

37,7%

32,2%

10,5%

1,5%

Kumuleret frekvens  F

1,9%

18,1%

55,8%

88,0%

98,5%

100,0%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Medianen aflæses til 29,2 år

 

 

 

 

 

 

Medianen fortæller , at halvdelen af de fødende kvinde er under 29,2 år

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Opgave 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

417000 er skovarealet målt i hektar i 1990

 

 

 

 

 

1,007 fortæller at skovarealet stiger med 0,7 % hvert år efter 1990

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opgave 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

15 meter høje rødgraner skal have en tæthed på: 168000*15^(-2)pr ha  = 746,6…pr ha  = 747 pr ha

747

 pr hektar

 

Når tætheden y er 3000 rødgran pr hektar må gælde:

 

 

 

 

3000 = 168000*x^(-2)

 

 

 

 

 

 

 

3000/168000  = x^(-2)    

 

 

 

 

 

 

 

x  = (3000/168000)^(1/(-2))

 

 

 

 

 

 

x   =   7,5

 

 

 

 

 

 

 

 

Træhøjden skal være 7,5 meter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link til Indholdsfortegnelse   

 


Formelsamling Mat. C

 

 

Brøker

 

 

Regel

Formel

Eksempel

Helt tal gange brøk

Det hele tal ganges ind i tælleren

Brøk gange brøk

Tæller gang tæller og nævner gang nævner

Brøk divideret med
helt tal

Det hele tal ganges ind i nævneren

:

Helt tal divideret
med brøk

Man dividerer med en brøk ved at gange med den omvendte

k  :

   

 

=

Brøk divideret med brøk

Man dividerer med en brøk ved at gange med den omvendte

 

 

Forkorte en brøk

Tæller og nævner divideres med samme tal

 

Forlænge en brøk

Tæller og nævner ganges med samme tal

 

Brøk plus brøk med
samme nævner

Tæller plus tæller og behold den fælles nævner

Brøk minus brøk med
samme nævner

Tæller minus tæller og behold den fælles nævner

  =

Find fællesnævner
for 2 brøker

De to nævnere ganges med hinanden

 

 

 

                                                  

 


Ligninger

Regel

Regel sagt på
en anden måde

Eksempel

 

Man må lægge samme størrelse  til på begge sider af lighedstegnet.

 

Man må trække damme størrelse fra på begge sider af lighedstegnet

 

Man må flytte en størrelse over på den anden side af lighedstegnet, hvis man skifter fortegn på størrelsen

          3x     = 2x + 7 

ó  

          3x – 2x =   7

Man må gange med samme størrelse på begge sider. Dog ikke med nul.

 

     

      

ó 

         

ó

         2x  +  15  =  27

 

Man må dividere med samme størrelse på begge sider

 

 

         7x  = 35

ó     

          x = 5

 

 

                                                    

 

Parenteser

 

Regel

Formel

Eksempel

 

Tal gange parentes

 

Tallet ganges med hvert led i parentesen

Parentes gange parentes

Hvert led i den ene ganges med hvert led i den anden

 

      (3x – 5)(2x+1)

 

=    6x² + 3x -10x – 5

 

=    6x²   7x –  5

 

Minus parentes

Man kan hæve en minus parentes ved at
skifte fortegn på alle led

-(a-b) = -a + b

-(x-5)


= -1(x-5)

= -x + 5

                                          


 

Procent

 

 

Regel

Bogstaver

Formler

Eksempel

Tal
plus procent

Man lægger p% til et tal ved at gange med (1+p%)

 

B:     Begyndelsesværdi 

 

S:     Slutværdi

 

F:     Fremskrivningsfaktor

p%: Rentefod

 

r = p%

 

F = (1+r) = (1+p%)

 

   S = B · F

 

   S = B(1+p%)

 

   S= B(1+r)

 

  

B = 200

 

p%  =  5%  = 0,05

 

S  =  200 · (1+5%) = 200 · 1,05  =  210

 

Tal
minus procent

Man trækker p% fra et tal ved at gange med (1-p%)

 

 

At trække p% fra et tal er det samme som at lægge (-p%) til tallet

 

 

   S = B · F

 

   S = B·(1-p%)

 

   S= B·(1-r)

 

  

 

 

B = 200

 

p%  =  -5%  = -0,05

 

S  =  200 · (1-5%)
     = 200 · 0,95  =  190

 

 

 

                                              


 

Rente

 

Bogstaver

Formler

Eksempler

Kapital- fremskrivning

 

 

 K0:     Begyndelses-kapital

 n:      
Antal terminer

 

 r:      
Rentefod

 

 K:     
Kapital efter
n terminer

 

 

 

K= K0(1+r)n

 

 
 
        =  K·(1+r)
-n

 

 

 

 B = 200,  r  =  10% ,  n = 4

 

 K  =  200 · 1,104 
      =  200·1,4641
      = 292,82

 

 K0 =  
     
       = 292,82 · 1,10-4

          
= 200

 

 Gennem-
snitlig
rentefod

 

 K0:          Begyndelses-kapital

 n:           
Antal terminer


 r = p%:  Gennemsnitlig rentefod

 

 K:           Kapital efter
n terminer

 

 

(1+r)n

 

(1+r)

  

       

 

 

 

 

1+ r = 

= 1,10


r  = 0,10


r = 10%


p%  = 10%

 

                                                  

 

 


Indeks

Bogstaver

Formler

Eksempler

 


 a:   Værdi i basisåret

 b:   Værdi et vilkårligt år

 i:     Indeks, når årets værdi er b

 

År

Basisår

Værdi

a

b

Indeks

100

i

 

 

 

 

 

 

 

 

År

 

1988

 

1989

Basis-år 1990

 

1991

 

1992

Værdi

125

200

250

300

375

Indeks

i

 

100

 

j

 

 

 


 
c:   Den gamle indeks-værdi i det nye basisår

 d:   Gammel Indeks-værdi et vilkårligt år
 e:   Nyt indeks, når årets gamle indeks er d

 

År

Gam-melt
basisår

Nyt
basisår

Gam-
melt
indeks

100

c

d

Nyt
indeks

100

e

 

 

      

År

Gam-melt
basisår
1990

1991

Nyt

basisår
1992

1993

1994

Gam-
melt
indeks

100

150

300

Nyt
indeks

100

e

 

 

 

 

             

 

 

                                                    

 

 

Geometri 

 

Bogstaver

Formler

Eksempler

Areal 
af   trekant

 

 

T = Areal =
½ højde · grundlinje

 

 

T = ½·h·g

 

 

 

T= 0,5·a·ha = 0,5ab·Sin C

 

T= 0,5·b·hb = 0,5bc·Sin A

 

T= 0,5·c·hc = 0,5ca·Sin B

 

 

T = ½·10·15 = 75


 

 

 

T =

0,5·4·9·Sin(30°)

 

 

Herons formel:

T=

hvor    

 

 

 

Vinkelsum
i en trekant

 

 

Vinkelsummen
i en trekant
er 180°

v + u + w  = 180°



u =180° - 70° - 80°

 

Ens-
vinklede trekanter

 


k = skalafaktor
   = forstørrelsesfaktor


b1 = k · b

 

k =   = 1,5

b1 = 1,5 · 4  =  6

c =  =  8

Vilkårlig trekant

 

 

Sinusrelationerne:

 

 

 

 

 

 

 

 

Cosinusrelationerne:

 

c²  =  a2 + b2 – 2ab·Cos C

 

b²  =  a2 + c2 – 2ac·Cos B

 

a²  =  b2 + c2 – 2bc·Cos A

 

Cos C =

Cos B =

Cos A =



 

 

 

Sin(70°)
 5,0

=

Sin(50°)
 c

 

 

 

c

 

 

=

 

 

5,0·Sin(50°)
   Sin(70°)

 

 

 

 

 

 

 

 

b² =5,0²+4,0²-2·4,0·5,0·Cos(60°)

 

 

 

 

 

                            


 

Symboler m.m.

Formler

Eksempel

Ret-
vinklet
trekant


(Pytha-
goras,

Sinus,

Cosinus

o
g

Tangens
)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forkortelser:

 

Hyp:      Hypotenusen

 

hosl.k:   Hosliggende katete

 

modst:   Modstående katete

 

 

 

 Cos-1  og    på lommeregner svarer til

ArcSin , ArcCos  og ArcTan i Calculator.dk og i RegneRobot.

 

Også i regneark benyttes ArcSin , ArcCos  og ArcTan;  men her angives vinkler i radianer i stedet for grader.

 

Radianetal =  gradtal * 2pi() / 180

Gradtal  =  radiantal * 180 / 2pi()

 

fx: 

0,5 =Sin(30 * 2pi() / 180)

og 

30 =ArcSin(0,5) * 180 / 2pi()

 

I regneark Excel kan man konvertere med funktionerne grader og radianer.

 

Fx

0,5 =Sin(radianer(30))

og

30 =Grader(ArcSin(0,5))


 

Pythagoras

 

Kvadratet på
hypotenusen er lig
summen af
kateternes kvadrat
.

 

     

hyp2 = hosl.k2 + modst2

 

 

 

 

Sinus

     

 


     
     

Cosinus

    


    

    

 

Tangens

 

 

  

  


     
  


Pythagoras

 

 

      5² = 4² + 3²

     

 

     

 

    

 

 

 

Sinus

      
      

 

 


        3

        

 

 

Cosinus

 

     

      

          

    

 

 

 

Tangens

 

 

 

        Tan(v)= 3/4ó

 

        v=Tan-1( 3/4)=37°




     

 

Hvornår bruges hvilke formler ved trekantberegning ?

Kig efter, om der er ensvinklede trekanter

Vurder om  Areal-formlen kan bruges

Hvis de 3 vinkler er i spil, så: Vinkelsum ( i spil betyder er kendt eller ønskes beregnet)

Hvis 2 vinkler og de modstående sider er i spil, så Siusrelationerne.

Hvis alle 3 sider og en vinkel er i spil, så Cosinusrelationerne


Ved retvinklede trekanter:

Hvis kun sider er i spil: Pythagoras    

Hvis en vinkel og 2 kateter er i spil: Tangens

Hvis hosliggende katete ikke er i spil: Sinus

Ellers:  Cosinus

                                              

          

Eksponenter

Formel

Eksempel

ap·a= ap+q

53 · 54  =    53+4          

 

(a·b)p   =   ap · bp

 

(5·7)3   =   53 · 73

 

 

 


ap : bp = (a/b)p

5 3 :  7( 5/7 )3

(53)=  53·4 =  512

a-p  = 

5-3   = 

 

a-1  = 

5-1  = 

 

a=  a

51  = 5

a= 1

50 = 1

 

 

 

     Logaritmer

Formel

Eksempel

Log(a·b)   =  Log(a) + Log(b)

Log(5 · 3)  =   Log 5  +  Log(3)          

Log(ax) = x·Log(a)

Log(53)  =  3·Log(5)

 

 

 

 

           (Ligefrem)  Proportionalitet

Bogstaver

Formler

Eksempler

 


 

 k:   Proportionalititettsfaktor

 

X

Y

 

 

 

y=k·x 

 

(Lineær funktion hvor               
begyndelsesværdien er nul og
hældningskoefficienten er k)

 

 

 

x =

 

 

x

4

50

c

y

d

500

70

 

 

d =  10·4  =  40

 

 

 

 

 

                 

 

     Omvendt proportionalitet

Bogstaver

Formler

Eksempler

 


 

 

x

y

 

 

y=k · 

 

 

x

2

20

c

y

d

21

42

 

 

 



 

 

 

 

 

                                       

 


Vækst             

 

Lineær vækst

 

Eksponentiel vækst

 

Potens-vækst

 

Regne-
forskrift

 

 

 

Fordoblings-
konstant

 

 

 

 

Halverings-
konstant

 

 

 

 

 

 

 


Hvis x fremskrives
med p%  = r,

så er
 fremskrivningsfaktoren
for x:  (1+r)

og

fremskrivningsfaktoren
for y: (1+r)a

 

Procentvis ændring
af y bliver:
( (1+r)a – 1) · 100%

Anbefalet koordinat-
system

Sædvanligt

Enkelt logaritmisk

Dobbelt logaritmisk