Maria Camitz og Leif Hesselberg spiller guitarduetter i Rundetaarn søndag d. 17. maj kl 20.
Entré: Kr. 75, musikskoleelever og studerende 40 kr.




Om programmet:

Aftenen indledes med intet mindre end 1. satsen fra den berømte London symfoni af Joseph Haydn i Ferdinandido Carullis arrangement publiceret 1827. Det kan måske for nogle forekomme en anelse postuleret at Carulli reducerer en symfonisk sats til  to guitarer. Savner man f. eks. ikke paukerne i den dramatiske introduktion?  Og hvad med alle de klanglige farver et symfoniorkester kan fremvise? Men det var faktisk såre almindeligt at man, på en tid hvor udbuddet af symfoniske koncerter var begrænset og hvor indspilninger ikke eksisterede, stiftede bekendtskab med de store mesterværker ved ganske enkelt selv at spille dem.
Dette har uden tvivl været Carullis ambition. Jeg havde egentlig regnet med at revidere Carullis udgave, men efter at have studeret orkesterpartituret har jeg ikke følt trang til dette.

Aftenens næste værk er ligeledes en vellykket krydsning af to komponister. Livet igennem var  Johann Sebastian Bach en ivrig beundrer af italiensk musik. I sin ungdom  studerede  han  partiturer af de italienske mestre og bearbejdede en del af disse for cembalo eller orgel. Concerto er en bearbejdelse  for cembalo af Marcellos berømte obokoncert i d-mol, der dog i denne udgave for to guitarer er  transponeret til g-mol.

Programmet tager et stilskifte med det næste værk af  den danske komponist Axel Borup-Jørgensen.
Borup-Jørgensen har en omfattende produktion og guitarværkerne fylder betragteligt  i værklisten. Parafrase er et lyrisk  stykke, der bygger på tematisk stof fra en samling tidlige klaverstykker fra 1949 med titlen  Marine skitser. Dette poetiske stykke indvarsler komponistens fascination  af naturflageoletter, en teknik han har udviklet meget i de senere års guitarværker. 

Første afdeling slutter med  klaverstykket  Bajo la palmera af Isaac Albeniz fra samlingen Cantos de España, mesterligt arrangeret for to guitarer af den spanske guitarist Miguel Llobet(1875-1937).

Hovedværket efter pausen er atter musik af  Borup-Jørgensen. En bearbejdelse af en bratch og klaversonate komponeret i 1953. Man mærker her et tydeligt stilskift i komponistens produktion. Inspirationen fra giganten  Bela Bartok er vel tydelig. Jeg blev opmærksom på værket i 1995 og fik straks lyst til at transkribere det for to guitarer. Imidlertid strandede jeg ved 2. satsen der viste sig vanskelig at overføre. Nu har komponisten selv lavet en helt ny 2. sats, der er en fri bearbejdning af den oprindelige sats, hvilket muliggjorde en færdiggørelse af sonaten. En kærkommen tilføjelse til guitarens repertoire fra midten af 1900-tallet.

Aftenens sidste værk er fuldkommen originalt komponeret for to guitarer. Fernando Sors Souvenir de Russie er en fantasi i form af variationer over et russisk folklore tema.
Hør Sor: Allegretto her!


Vel mødt til en aften med herlig  guitarmusik!

Om musikerne:

Maria Camitz og Leif Hesselberg har gennem mange år haft et indgående musikalsk samarbejde som medlemmer Guitatrio 1+2, der har en omfattende koncertvirksomhed bag sig. Maria Camitz og Leif Hesselberg fremtræder for tiden som guitarduo i forbindelse med et igangværende CD projekt med Borup-Jørgensens sene guitarværker.