Almindelige salgs- og leveringsbetingelser for firmaet Lund & Paarmann

CVR-nummer 29 89 49 14

Skitseprojekt: Enfamiliehus

Lund & Paarmann udarbejder skitseprojekt til bygherre, hvor bygherres formulerede ønsker og krav forsøges indarbejdet i projektet. Disse krav og ønsker kan være i forhold til størrelse, materialer, funktioner, energiforbrug, pris etc., dog har Lund & Paarmann ret og pligt til at undlade uhensigtsmæssige løsninger.

Forudgående undersøgelser af f.eks. jordbundsforhold er bygherres ansvar.

Skitseprojektet vil typisk forløbe i flg. faser:

Indledende møde med formulering af krav, ønsker og præsentation af grund. Hvis bygherre og Lund & Paarmann er enige om, at der vil være grundlag for samarbejde, underskrives projektaftale og Lund & Paarmann modtager forskud svarende til 25 % af det samlede honorar udregnet på baggrund af bygherres ønske om husets størrelse (se nedenstående). Der udarbejdes samtidig vejledende tidsplan.

Første, løse skitseudkast udarbejdes og præsenteres herefter for bygherre. Her præsenteres min. planløsning 1:50 og 3Dillustrationer af eksteriør.

Anden version med eventuelle ændringer, materialebeskrivelser, og anslået pris for den fulde entreprise udarbejdes og præsenteres for bygherre. Her præsenteres plan 1:50, snit 1:50 og 3D-illustrationer af eksteriør og min. 2 interiør billeder. Efter denne fase udbetales forskud 2. rate tilpasset således at 1. & 2. rate forskud svarer til 50 % procent af det endelige honorar udregnet efter nedenfor nævnte metode på baggrund af det endelige m2 antal.

Eventuelle ændringer og præsentation af disse.

Endelig godkendelse af projektet som består af flg. tegnings- og billedmateriale:

Plan 1:50

Nødvendige snit 1:50 eller 1:20

Facader og opstalter 1:50

3D eksteriørbilleder af byggeriet set fra 4 sider.

3D interiør billeder set fra min. 4 steder.

Materialebeskrivelse.

Skrevet eller tegnet beskrivelse af svære eller utraditionelle løsninger.

Herefter overdrages projektet til evt. ingeniør og bygningstekniker til eventuelle beregninger og udarbejdelse af myndighedstegninger. 3. rate forskud på 25 % af det samlede honorar udbetales til Lund & Paarmann.

Ved endelig godkendelse hos myndighederne udbetales det resterende honorar.

Honorar for skitseprojekt udgør 4 % af den samlede, anslåede entreprisepris ved en m2pris på 12.000,- kr. ex. moms for opvarmede m2 – og 6000 kr. for uopvarmede kvadratmeter. Disse priser er alene vejledende og vil blive justeret løbende. Justeringen har dog ingen indflydelse på beregning af honoraret. Det samlede honorar vil dog min. udgøre 30.000, - kr. + moms uanset byggeriets størrelse.

Ansvar: Lund og Paarmann påtager sig udelukkende ansvar for skitseprojektets udarbejdelse. Myndighedstegninger, ingeniørberegninger, klargørelse til udbud og byggestyring er bygherres ansvar. Lund & Paarmann er gerne behjælpelig med at anvise både ingeniør og bygningskonstruktør og står til rådighed med alle nødvendige informationer med henblik på at få projektet gennemført så fornuftigt som muligt.

I tilfælde af at uløselig uenighed skulle opstå i forløbet mellem bygherre og Lund & Paarmann er aftalen opsigelig for begge parter. Aftalen opsiges skriftlig. Udbetalt honorar tilbagebetales ikke. Opsiges aftalen mellem 2 rater på et tidspunkt, hvor der vil være udført arbejde, der således ikke er dækket af honoraret vil det ikke dækkede, forbrugte timeantal blive faktureret med 700, - kr. + moms pr. time.