fredag den 29. april 2011

Porto og Dourodalen - med portvin

Her smager vi på portvinen og ser, hvor druerne vokser. Dourodalen er helt vidunderlig - vi tager en dagsudflugt med toget langt ind i dalen og kører langs floden meget af tiden.Alle bjergskråningerne er spækkede med vin på terrasser med oliven ind i mellem. Flot som bare pokker.
Byen Porto er en rejse værd. På billedet ser I en gammel portvinsbåd, der tidligere fragtede portvin. Nu kører de den i store lastbiler med kæmpecontainere,
Vi trasker - igen - op og ned og ned og op af alle de snævre gyder. Her er en meget intim stemning i den gamle bydel, som også er kommet på UNESCO's kulturarvsliste. En af dagene kører vi ud af Portugal - det må jo ende en dag. Det her dejlige eventyr. KH Jørgen og Bodil

onsdag den 27. april 2011

Coimbra - en by i Midtportugal

Sidder nu på torvet i Coimbra (ml. Lissabon og Porto). Her vrimler med unge mennesker - vist i alt 26.000 studerende er indskrevet på universitetet, der skulle være et af Europas smukkeste. Og det ER smukt. Byen ligger på en bjergknold, så det går op og ned og ud og ind. Jørgen er sej og går med hele vejen - også da vi for vild.
Byen har også den 'fineste' og største romanske katedral i Portugal med dobbelte søjlegange og beklædt indvendigt med gamle azulheros. Også H.C. Andersen var glad for at komme her - og vi er vilde med at være i byen. Bliver i 5 dage og holder 'ferie' - sådan da. Vejret er blevet varmt igen - sol og 30 grader nu. Kærlig hilsen Jørgen og Bodil

Mere Lissabon - azulheros

Bare så I lige kan se, hvordan husene kan se ud med de bemalede fliser ( azulheros ) - nogle er meget fine og andre særdeles forfaldne. Vi har nok set de første 500 forskellige eksempler på fliserne - helt vildt. Godt vi har digitalfoto med - for de fleste er blevet fotograferet.
KH Jørgen og Bodil

søndag den 24. april 2011

Lissabon

Det er ganske forpustende at komme til Lissabon - selv for os vagabonder - efter alle rejseoplevelserne indtil nu.
Her er saa fremmedartet - fyldt med mennesker fra de gamle kolonier, som Portugal har haft i baade Afrika, Indien, Fjernøsten og Sydamerika. Byen er meget farvestraelende, levende og meget mere. Husene er beklaedte med bemalede kakler og baade forfald og skoenhed findes overalt. Vi koerer rundt med sporvogn og ser paa det hele - byen ligger paa 7 hoeje, saa det gaar op og ned. Fantastisk at lade sig transportere rundt med en gammeldags vognstyrer bag rattet.
Regn hver nat ( forestil jer at sove i en blikaeske med trommen paa taget ) - men vi bliver benaadet med sol det meste af dagen.
Paasken ser vi ikke noget til - ingen paaskeprocessioner som i spanien.
KH Joergen og Bodil

tirsdag den 19. april 2011

Bondelandet mellem sydkysten og Lissabon

Alentejo, som bondelandet hedder, er fyldt med vin, hvede, oliven og hvide byer i et smukt 'blødt' landskab. Vi har besøgt og sovet i byerne Beja og Evora - den sidste er intet mindre end et mirakel, og er da også på UNESCO's liste over bevaringsværdige steder.
Her er masser af proff. vin- og olivenolieproducenter og vi besøger et af dem, hvor vi bliver mødt med stor gæstfrihed. Og her køber vi godt ind :-)

Desværre er her sket et stort vejrskifte - fik nok 100 mm regn i nat. Er lige kommet til Lissabon og det bliver nok med regn, vi kommer til at se byen. Nå pyt - vi har været så heldige indtil nu. KH og god påske til jer alle fra Jørgen og Bodil

lørdag den 16. april 2011

Mødet med Portugal

Vi har nu været i Portugal i lidt over 3 døgn - og hvilke dage og hvilket møde med et nyt land. Slet og ret mageløst. Bor i en by, Olhao, på den ikke turistede Algarvekyst lige ved vandet. Det er en lagunekyst med de dejligste småøer, som vi sejler ud og besøger - og den er en del af et stort naturområde med masser af fugle og mærkelige fisk. Vi har mødt storken igen - den eneste slange i paradiset er en hulens masse myg. Og de spiser mig - og Jørgen, den heldige rad, går fri. Her er 'hyggeligt', hvor Spanien er voldsomt.Byen har det mest overdådige fiskemarked, vi nogensinde har set - og vi spiser vidunderlige fiskemåltider. Uhm :-)
Vejret er stadig dejligt og heldigvis nu knap så varmt. I morgen går det nordpå. KH Jørgen og Bodil

tirsdag den 12. april 2011

Spaniens svar på Mexico

El Rocio er en lille by i Spaniens største naturområde - langt væk fra alting. Vi er i Sevillamarsken og El Rocio er den mest forunderlige by med sand i gaderne og på de store pladser. Den ligner mest af alt om en 'western' i Mexico med heste og sand i gaderne og tutti. Marskvådområderne går lige op til byens sandede gader, og her fouragerer heste og flamingoer side om side. Det brager med sol - heden er overvældende. Vi har 35 grader i dag. Efter siestaen fik vi mod på en lang cykeltur ud i reservatet for at hilse på flamingoerne - det var herligt. KH Jørgen og Bodil

Fra bjergene til havet

Det er vidunderligt at komme til havet igen efter alle de store bjerge. Vi slår lejr et par nætter, bare 1 km fra Atlanterhavet tæt på sydspidsen af Spanien. Bader i det mest turkisblå og salte hav med bred sandstrand. Skønt. Søndag tager vi på udflugt til Cadiz, der er en smuk og levende by. Den ligger på en lille smal halvø. så vandet til alle sider sammen med solen giver et enestående lys. Vi finder en tapasbar, der spiller flamingomusik, og hvor tjeneren klapper med i takten, når han ikke lige langer glas og tapas over disken. Så der er vi ret vilde med at være. Kærlig hilsen J og B

fredag den 8. april 2011

Tak til Falck i udlandet

I går i Setenil, en af de små pueblos blancos, hvor mange af husene er bygget ind i huler fra førhistorisk tid ( måske kan man se det på billedet), måtte vi have akut hjælp fra Falck i udlandet. Godt vi sad på et hyggeligt lille torv i skyggen i en by med liv - og ikke ude i den romerske udgravningsby midt i bjergene, langt fra alt. Hjælpen var prima. Det var tændingslåsen, der strejkede. Også selv om den blev udskiftet lige før rejsen - de siger hernede, at den er monteret forkert. Og vi skal vente en måned, hvis de skal sætte en ny ind. Så vi kører frejdigt videre. I morgen mod den sydligste spids her i Spanien - til byen Tarifa. Kærlig hilsen Jørgen og Bodil

Pueblos blancos

De hvide byer ligger som fine dunklatter rundt om i det vældige og meget smukke 'Grazalema', som bjergene bag kysten her Andalusien kaldes. Olvera er en af dem ( se billedet )og her har vi nu haft 14 dejlige dage.Boet lige under kirken og bag borgen. Joergens knae er dog meget begejstrede for ikke at skulle bo i en bjergby på laengere sigt. Vi har koert rundt et par gange og besøgt de hvide byer og sogar ogsaa en stor gammel udgravningsby fra romertiden. De har vaeret overalt hernede.
Kassebilen måtte en af dagene af dagene stå for et eftersyn af Guardia Civil ( det tidligere meget frygtede politi) - blev vinket ind til siden midt inde i bjergene.Og først da vi hev kasserne frem bagi med vores kluns faldt de til ro og fandt ud af, at vi ikke transporterer illegale flygtninge. Og så blev de yderst venlige.

Kærlig hilsen Jørgen og Bodil

mandag den 4. april 2011

På vandring i Olvera

Det går op og ned i Olvera, når man vandrer rundt i byen. Her, hvor jeg sidder, ligger der en herlig bar Valentinos, hvor vi tit får en kop kaffe eller et par tapas og dos copa de vino tinto ( www.valentinos.es - her kan I se mange flere billeder med fine udsigter ) I fredags tog vi bussen til Sevilla - afgang fra Olvera 6.30 og hjemme igen kl 21. Vidunderligt gensyn med den pragtfulde by og da vi kørte ud af byen kl 19 var der 31 grader. I går dagsregn, men så er der jo rig anledning til bare at fordøje alle de mange indtryk. KH fra jørgen og Bodil