torsdag den 24. februar 2011

Gør ingeniører livet lettere?

Spørgsmålet er næsten kættersk i disse teknologi- og inovationsbesatte dage. Ingeniørtankegangen om at finde gyldne tekniske løsninger på alle vores problemstillinger gennemsyrer vores samfund og i særdeleshed en industrivirksomhed som den jeg arbejder i. Men er tekniske løsninger altid vejen frem?

En af de tre subkulturer Edgar H. Schein identificerer i sit hovedværk Organizational culture and leadership er ingeniørtankegangen, hvor man kan erstatte menneske, en kilde til fejl, med maskiner. Og netop det tekniske løsningsforslag kommer ofte frem når der bliver diskuteret såvel tekniske, arbejdsmiljømæssige og kommunikationsproblemstillinger på min arbejdsplads.

Kommunikation kan være alt fra interne tv skærme, reklamefilm, blogs, interaktive tavler osv.

Et godt sted at starte er den elefantkirkegård vi kalder internettet. WWW er fyld med forældede hjemmesider som skulle gøre arbejdet for marketing. Forlag mente f.eks. at store hjemmesider med billeder af forfattere og meget tekst ville redde dem fra den udvikling der ramte en uforberedt musikbranche. Disse sider bliver ikke vedligeholdt særlig tit efter lanceringen og ligger nu som døde armadilloer i ørkenvejkanten. Hjemmesider kan ikke sælge et produkt eller en information af sig selv. Der skal være en værdi for brugeren, noget unikt som personen vil have og endnu bedre en mulighed for at være interaktiv og selv skabe.

Hjemme i mit køkken, som ikke er særligt veludstyret, er der tolv elektriske køkkenmaskiner. Det som undrer mig er hvor mange af dem som er konstrueret med det formål at rotere og blande madvarerne på en smart måde: røremaskine, el-pisker, blender, stav-blender og endelig er der en æltefunktion i bagemaskinen. Ingeniører har nok kunne finde ud af at løse det problem som er i køkkenet med at skulle rotere og blande maden, men det kræver nu fem forskellige maskiner at løse det som træskeen, piskeriset og kniven gjorde i gamle dage (og ingen af de tre analoge køkkenværktøjer er blevet overflødige). Jeg kan nu hurtigere og med færre kræfter lave mad, men har en højere elregning, mere opvask og går i træningscenteret for at træne mine under- og overarme.

Fordelene ved maskinerne er vel størst i et industrikøkken hvor man laver mad til mange mennesker og ikke mit lille husholdningskøkken?

Endelig dukker IT-løsningerne op gentagne gange som noget der gøre vores hverdag lettere. Projekterne er svære at styre, de gør at vi overlader ansvaret for at løse vores problemer til IT-nørderne, og de flytter bare besværet.

SKAT har effektiviseret ved at vi nu selv skal sidde og taste vores tal ind. Regningen er dog blot sendt videre til os borgere og virksomheder, da det nu er vores tid der går med at taste ind i regneark og vente i telefonen på at få lov til at tale med de få tilbageblevne mennesker i SKAT-koncernen.

I de fleste organisationer har man sparet de HK’ere væk der før i tiden lavede tastearbejdet. Det gør operatørerne selv nu, så vi har fået flere operatører og folk der kontrollere operatørerne.

Man har sparet skrivestuerne der skrev brevene, det gør folk nu selv via PC’en, som så bruger tid på at skrive breve fyldt med stavefejl. Folk som typisk får mere i løn end den typiske HK’er. Der er helt sikkert blevet sparet penge, man skal bare huske at man ikke afskaffer alt arbejdet – man flytter bare en stor del af det.

Og så er vi tilbage ved min anke ved blindt at indføre de nye tekniske løsninger som skal gøre kommunikationen lettere. Er det overhovedet interessant for modtageren, står effekten mål med investeringen og flytter vi i virkeligheden bare arbejdet over til nogle andre og skaber afstand når vi burde skabe nærvær?

Et konkret eksempel fra min virkelighed er, om vi skal sætte en fladskærm op der kan vise slides og dermed informationer til medarbejderne i kantinen? Det findes i mange virksomheder allerede nu. Spørgsmålet er bare: gider kollegaerne overhovedet at se på det i deres pause eller bliver de blinde efter et stykke tid? Står omkostningen mål med investering? erstatter det vores interne nyhedsbrev, interne mails, fællesmøder osv. eller supplere det dem bare og hvem skal producere de slides som skal køre på skærmen?

Flytter vi bare arbejdet i stedet for at afskaffe det som jo egentlig er basis for ingeniørtankegangen?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar