Udgangspunktet er corporate blogging som dækker over organisationer der har en blog enten til ekstern eller intern brug. Eksternt bruges bloggen ofte til branding eller PR, mens den internt kan bruges til at styrke kommunikationen eller kulturen i organisationen.
Jeg har valgt at koncentrere mig om den interne blog. Mange udenlandske virksomheder bruger allerede bloggen som intern kommunikationsredskab, men kun få danske virksomheder er hoppet med på vognen. Ifølge flere danske ledere og kommunikationsfolk er det en skam, og de roser bloggen som værende et fantastisk redskab til at fremme den interne kommunikation – især i forhold til videndeling og relationsskabning. (Se fx artiklen ”Læg hovedet på bloggen!” af Peter Munch-Madsen)
Jeg vil i mit speciale gerne undersøge, hvordan en intern blog fungerer i praksis – er den overhovedet så godt et redskab til intern virksomhedskommunikation, som der bliver påstået. Er kommunikationen via en blog bedre end de kommunikationsformer virksomheden brugte i forvejen? Idéen med en intern blog i en virksomhed er bl.a., at der skal ske en udveksling af viden imellem medarbejderne, fordi de som medskribenter er mere villige til at dele erfaringer og idéer, men engagerer rollen som medskribent medarbejderne stærkere end de fleste traditionelle kommunikationsformer? Desuden kunne det være spændende at se på, hvad virksomheden og medarbejderne forventede af bloggen, og om den nye kommunikationsform har levet op til forventningerne? Har bloggen skabt mere dialog i virksomheden? Alle disse spørgsmål har indtil videre ledt mig frem til følgende problemformulering:
Hvordan fungerer intern corporate blogging i praksis, og kan den fremme en virksomheds interne kommunikation?
Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt jeg overhovedet kan kalde det for ”intern corporate blogging”, eller om jeg bare skal kalde det for ”en intern blog” og at corporate så er underforstået eller måske redegjort for indledningsvist. Og i stedet for ”fremme en virksomheds interne kommunikation” så vælger jeg måske i stedet at skrive: ”skabe mere dialog i virksomheden”. Men det må jeg lige overveje lidt nærmere. Erfaring viser også at problemformuleringer ofte bliver ændret undervejs i takt med, at man får mere viden på sit område.
Ved at undersøge hvordan en virksomhed (eller flere) griber den interne blog an på, håber jeg at kunne hjælpe andre til at forstå bloggens muligheder og begrænsninger og måske lære af deres metoder.