Lidt om Google+

·

·

Så kom Google igen med et forsøg på at lave noget socialt. De kalder det Google+ (når du ser nogen henvise til G+ er det det samme). Denne gang et reelt socialt netværk (ikke så bloated som Orkut, men meget mere end Jaiku og Buzz), som forsøger at ramme øjeblikkets to centrale delingstjenester, Twitter og Facebook. Og det gør det ganske fornuftigt. Om det betyder, at de kan få folk til at flytte fra to tjenester, hvor man allerede har lagt masser af energi, viden og indhold er en anden sag. Teknikken er god og det er godt designet. Find mig her.

Hvad er Google+?

Der er masser af nye begreber der skal læres med Google+, men de giver mening og derfor går det helt sikkert rigtig hurtigt for de fleste. Herunder finder du en gennemgang af de forskellige begreber, som heldigvis også alle er funktionaliteter. Hvis Google+ bliver meget populært, går det ud over især Twitter og Facebook. Jeg forsøger for hver funktionalitet at gætte på, hvilken tjeneste den enkelte funktionalitet er rettet mod. For Google+ er ikke nytænkning, men et forsøg på at vriste magten, trafikken og reklamepengene fra især Facebook.

+1

Det startede med Googles Like-knap, som hedder +1. Den har et stykke tid levet i Googles søgeresultater, men flere og flere smider den på deres sites også. Blandt andet mig. Den bliver meget snart smidt ud over hele cyberspace, og så er der vist ikke så meget andet at sige til det. Så længe Google-søgning er stort, vil +1 være mere værd for dig end Facebook-likes. For ved en almindelig Google-søgning kan du se, om du eller nogle i dit netværk tidligere har +1’et linket. Og det kan være meget værd som kvalitetsindikator.

Desuden kan man – som likes på Twitter, men modsat linkes på Facebook – se en oversigt over, hvad man har +1’et. Det kan jeg rigtig godt lide!

Google+ +1
Ting jeg har +1’et

Hvem går det ud over?

Det går ud over Facebook Like. Ingen gider have et hav af knapper, og det er mere værd for det enkelte website at have fået en masse +1’er end en masse Facebook Like. Facebook deler kun på Facebook, +1 deler på Google+ og får sitet til at blive mere populært på Google. Men det sker selvfølgelig kun, hvis Google+ nogensinde kommer i nærheden af at blive lige så populært som Facebook.

Sparks

Google+ Sparks
Sparks

Sparks er en nytænkning af hhv. Google-søgninger, Google News og Google Reader. Angiv hvad du interesserer dig for, og Sparks giver dig kontinuerligt nye og spændende nyheder, blogindlæg, videoer og billeder. Med Sparks søger Google hele tiden for dig, så se det som en doven-udgave af Google, hvor alle Google-brugeres (især dit netværks) positive tilkendegivelser (+1) om forskelligt indhold kommer dig til gode. Tanken er selvfølgelig, at du skal dele det bedste med dit netværk. I Google+.

Hvem går det ud over?

Sparks er først og fremmest en fornyet udgave af Google selv – og feeds. Men det er også et angreb på Twitter Lists, som for manges vedkommende aldrig har været specielt populært. I stedet for at følge en Twitterliste med folk, der ved noget om eksempelvis Manchester City, kan jeg lige så godt få serveret det hele direkte fra kilden i Google+ under mit Manchester City Spark og så diskutere det der, hvis det er diskussionsværdigt. Som videndelingstjeneste er Twitter ofte et ekstra led mellem mig og selve nyheden. Og så er Sparks angreb på de traditionelle medier og medieaggregatorerne til iPad, iPhone osv.

Circles

Google+ Circles
Circles

Circles er Facebook tænkt rigtigt. Med Circles grupperer du dine bekendtskaber og interessante mennesker og bestemmer selv, hvem du deler hvad med. Hvorfor så ikke kalde det grupper? Fordi det ikke er grupper. I en gruppe er alle klar over, at de er en del af omtalte gruppe. En circle er noget den enkelte bestemmer over helt suverænt. Andre ved ikke, hvilke circles du har smidt dem i.

På den måde minder det om Facebook lists, som de færreste bruger, fordi det er for uoverskueligt at skulle lave lister med 500 venner. Og mange vælger derfor at være ligeglade. På Twitter kan man se, hvilke lister man er en del af. Det er godt til at opdage nye mennesker at følge, men knap så smart, hvis det er for at udelukke nogen fra strømmen…

Circles tager følge-begrebet fra Twitter. Du kan følge alle dem, du har lyst til – også selv om de ikke følger dig. Du kan kun se de ting, de deler offentligt, men sådan er det jo også på Twitter. Blot er man tvunget til at dele enten alt eller intet på Twitter.

Circles er helt centralt for Google+. Som delingsmedie er det fantastisk godt tænkt og det eneste rigtige. Som samarbejdsværktøj er det ærgerligt, at man ikke har en egentlig gruppe-funktion, hvor alle medlemmer er klar over og enige om, at de er en gruppe og at det, man deler med denne gruppe, kommer ud til alle gruppens medlemmer. Men det kan jo være, at det kommer senere.

Hvem går det ud over?

Som sådan, ingen. På den anden side både Facebook og Twitter. Som det måske mest populære delingsmedie står Twitter selvfølgelig øverst på listen over tjenester, det går ud over, men det er udelukkende på grund af følge-begrebet. Som delingsmedie gør Twitter noget andet. Google+-strømmen er som Facebook med masser af billeder, videoer og kommentarer. Det fylder meget! Twitter er godt til en nemt overskuelig oversigt – eller i hvert fald til en hurtig gennemgang af mange delinger. Og som direkte konkurrent til Facebook med alt-i-selve-strømmen-tankegangen, er Google+ dybest set en bedre Facebook fordi circles er langt nemmere at bruge og implementeret fra starten. Og er implementeret som navigation i stedet for strøm-filter.

Instant Upload & Huddles

Du kan sætte din mobiltelefon til at uploade alle billeder og videoer, du tager, til Google+ (på nuværende tidspunkt er der kun app til Android, men iPhone-udgave er på vej, hvis Apple godkender den 🙂 ). De kalder det Instant Upload. Billederne deles ikke automatisk, så de ligger bare klar til at du på et tidspunkt vil dele. Hvilket du selvfølgelig kan gøre direkte fra telefonen med det samme eller vente til du er ved din computer igen. Du har på denne måde en form for automatisk backup af alle dine billeder. Læg dog mærke til at store billeder (mere end 2.048×2.048px) nedskaleres (tak til Thomas for at gøre opmærksom på det). Et stort plus i forhold til Facebook og Twitter er, at billeder og videoer uploades til Googles tjenester til den slags, Picasa og YouTube. At have sine offentligt tilgængelige videoer på YouTube burde ikke være en dårlig idé – og gør det nemt for andre at embedde. Mit bud er, at 95 % af de videoer, der deles på Facebook, ligger på YouTube. Og så har Google+ billedredigering. Ja, redigering. Det er selvfølgelig en skrabet udgave, men den er der.

Google+ Huddles
Huddles

Huddles er en anden mobile only-funktion. Det er en slags gruppe-sms, som er hurtigere og billigere end sms. Kald det gerne chat (det er jo nu engang det, det er), men jeg ser det hellere som sms. Personligt gider jeg i hvert fald ikke chatte specielt meget fra mobilen, så den funktion, Huddles har mulighed for at overtage hos mig, er sms.

Desuden har mobilappen selvfølgelig mulighed for at checke in på forskellige steder. Jeg har ikke brugt det nok endnu, men mon ikke det er koblet op på steder fra Google Maps? Det vil i hvert fald være oplagt.

Hvem går det ud over?

Instant Upload er et angreb på billeddeling på især Facebook og Flickr, men også Twitter, hvor mange også deler billeder via forskellige tjenester. Hvis billedet allerede ligger på Google+, hvorfor så uploade til en anden tjeneste også? Huddles er et angreb på personlige tweets (alternativt støj på Twitter), korte e-mails og mobiloperatørernes sms-pengemaskiner.

Check-ins kan sagtens være dødsstødet til Foursquare og en direkte konkurrent til Facebook Places.

Hangouts

Google+ Hangouts
Hangouts

Hangouts er små rum, man lynhurtigt kan tilgå. Det er dybest set (gruppe-)videochat, så mon ikke Huddles og Hangouts på et tidspunkt bliver slået sammen? Men i hvert fald er det en nemmere udgave af Skype og en funktionalitet hverken Facebook eller Twitter har. Denne den kalder lidt på en computer-klient, men det skal nok komme. På nuværende tidspunkt kan man max være 10 mennesker og man kan ikke bruge det på mobilen. Men som nævnt må det komme på et tidspunkt.

Google+ har selvfølgelig også almindelig chat, som man kender det fra GMail.

Hvem går det ud over?

Det går ud over Skype og det går potentielt ud over Facebook. Og så selvfølgelig Google Video Chat i GMail…

Tip & tricks

Jeg var egentlig gået i gang med at komme med eksempler på små fif. Så fandt jeg Tony Fadels Basic Google+ Tips via Tore.

Sikkerhed og Privatliv

Dine data er dine data og du kan altid tage dem med videre. Takket være Data Liberation Front har vi nemlig muligheden for at hive det hele ud igen. Det gør man under Account Settings > Data liberation. Som tidligere nævnt skal jeg nok skifte konto på et tidspunkt, og jeg håber, at jeg da får mulighed for at eksportere fra den nuværende profil og importere til den nye. Den mulighed virker dog ikke umiddelbart til at være på vej. Den findes nemlig ikke til alle de andre Google-produkter.

Under Account Settings > Profile & privacy er der rige muligheder for at gør Google+ perfekt til dine ønsker og behov.

Fremtiden

Adgang for alle … med Google-konti

På nuværende tidspunkt er der kun adgang for folk med Google Profile. Og det er nødvendigt at have en @gmail.com-e-mail-adresse for at have en Google profile. Man skal med andre ord GMail-adresse for at være med på Google+. SÅ kan man jo bare oprette sådan en, ikke sandt?

Well. Selv om man rent faktisk kan ændre e-mail-adresse senere, gælder det kun til en ikke-Google-adresse. Og som så mange andre, der bruger eget domæne i e-mail-adresserne (@renecnielsen.com), bruger jeg gratisudgaven af Google Apps. Ergo kan jeg ikke smelte en gmail.com-adresse sammen med min egen e-mail-adresse. Det er noget rod. Google har i nu tre måneder lovet, at Google Profiles er på vej til Google Apps også, så mon ikke det snart kommer. Forhåbentlig før jeg får brugt Google+ for meget på min gmail.com-adresse…

Det lader til, at det også fremadrettet er nødvendigt at have en Gmail-indbakke for at benytte Google+ og derfor er det her også et sidste bud på et dødsstød til Hotmail.

Share-knap

Google Bar - Share

På nuværende tidspunkt har man en share-knap med rundt på alle Googles egne services i deres Google Bar (rød pil). Det er dog først når jeg får nem adgang til at dele via bogmærke (blå pil) eller via Google Chrome Extension (grøn pil), at jeg kommer til at bruge det meget. Google being Google sker det nok i dag eller en af de næste dage. Google Chrome vil uden tvivl lynhurtigt kramme Google+.

Google Reader

Noget andet, de må have på bedding, er synkronisering med Google Reader. De ting, jeg deler offentligt på Google Reader, bør – som Ricco nævnte – også blive delt offentligt på Google+. Det er allerede muligt at smide det ind i Google+ via Google Buzz, men det er ikke den smarteste måde at gøre det på. Desuden burde Google Reader tags blive knyttet sammen med Sparks i Google+. Det er jo netop det, Sparks er. Nyheder opdelt efter tags. Og de interesser jeg har på Google Reader, har jeg også i Google+.

Google Docs

En kobling med Google Docs ville være smart. Som nævnt ovenfor bør grupper – “Public Circles” eller “Open Circles” ligger lige for – dog komme med først, hvis Google ønsker at det skal blive et samarbejdsværktøj. Men det behøver de sådan set ikke ønske. Men at dele et Google Doc med en offentlig circle åbner for en genkomst af mange (gode) tanker bag Google Wave.

Med integration af Google Docs – og alle de tredjeparts-produktivitetsapps, der er en del af Google Apps – kan Google+ hurtigt blive meget mere relevant i arbejdssammenhænge end Facebook. Især sammen med Hangouts.

Køb & salg

Facebook har ikke gjort det særlig godt på dette område, og Google har allerede Google Product Search. Derfor kan en fornuftig implementering af en markedsmekanisme nemt blive en mulighed for både køb og salg af brugte ting, prissammenligning og overhead på videresending af købere til online shops. Vupti, væk er Craigslist og eBays indtjeningsmuligheder.

Spørgsmål og svar

Med tiden er der rig mulighed for, at Sparks kan udvides med en Quora-lignende funktionalitet. Det vil sige emnespecifikke spørgsmål og svar. Det vil give god mening sammen med generel nyhedslæsning og -deling. Og Google har prøvet med Answers før uden held, så de må have en vis interesse i at vide, hvad vi alle går og spørger om.

Spil og gøgl

Vi kommer nok ikke uden om det. Spil kommer også til Google+. Det er trods alt en af de væsentligste årsager til, at SÅ mange mennesker bruger SÅ meget tid på Facebook. Jeg bruger det ikke, og kommer efter alt at dømme heller ikke til det på Google+, Men Google har investeret rigtig mange penge i Zynga, firmaet bag sociale spil som FarmVille og CityVille, så den burde være stensikker.

Konklusion

Google+ er fedt. Google+ er på mange måder federe end Facebook. Hvis Google+ var kommet først, ville Facebook aldrig være blevet så stort. Google har simpelthen så godt fat i os alle sammen med andre tjenester, at vi ville have benyttet Google+ uden at tænke mere over det. Nu er Facebook blevet så stort, at de skal lave endnu en sikkerheds- eller privatlivsbrøler, hvis folk skal vandre i store flokke derfra. Den største fordel ved Google+ lige nu er Hangouts. Så det laver Facebook da også bare. Easy.

Hvad Facebook har i støbeskeen som modsvar, finder vi ud af i næste uge.