Tuesday, May 15, 2007

SMTTE model – udviklingstænkning

Smittemodellen

Sammenhæng --> Mål --> Tegn --> Tiltag --> Evaluering

SMTTE er et redskab til planlægning og udvikling. Når man anvender SMTTE, skal man konkretisere sine mål og fokusere på, hvad det er, man skal sanse - se, høre, føle, mærke på vejen mod målet. SMTTE skal opfattes som et dynamisk redskab, hvor man springer frem og tilbage mellem de 5 elementer.
SMTTE er:
Velegnet som redskab på alle niveauer i skolens/institutionens arbejde.
Særligt velegnet til planlægning, hvor man undervejs har mulighed for at justere tiltagene.

Det særlige ved SMTTE er:
Begrebet tegn, hvor man konkretiserer sine mål ved at overveje, hvad det er, man skal holde øje med på vejen mod målet. Tegnene bliver både en hjælp i planlægningsarbejdet og undervejs i forløbet, hvor man kan justere, hvis man ikke ser, hører og mærker det ønskede.

Eksempler på anvendelse:
En afdeling på en skole anvendte SMTTE, da de planlagde deres samarbejde det kommende skoleår.
Et lærerteam brugte SMTTE, da de satte fælles mål for elevernes almene personlige udvikling.
En lærer anvendte SMTTE til at planlægge et fagligt forløb i engelsk


Sammenhæng:
- Baggrunde og forudsætninger for det, vi ønsker at planlægge
Hvad er udgangspunktet, og hvad er rammerne?
Hvor er jeg/vi på det område, jeg/vi vil arbejde med?
Hvilke muligheder har jeg/vi for at handle?

Mål:
- Ønsket tilstand efter gennemførelsen.
Hvad vil jeg/vi?
Hvad er det konkret, vi gerne vil opnå?
- Ved planlægning af undervisning.
Hvad skal eleverne lære?
Hvilke forskellige mål skal spille sammen?

Tegn:
- Sanseindtryk. Konkretisering af målet.
Hvad skal jeg/vi holde øje med for at se, om vi nærmer os målet?
Hvad skal jeg/vi se, høre og mærke på vej mod og når målet er nået?

Tiltag:
- Handlinger.
Hvad skal skabe ændringer.
Hvad skal jeg/vi sætte i gang for at bevæge os frem mod målet?
Hvad kræver det jeg/vi vil af mig/os?
Hvem har ansvar for hvad hvornår?

Evaluering:
Hvordan skal de enkelte mål evalueres?
Hvilke værktøjer vil være velegnede til at evaluere de enkelte mål?
Hvem skal evaluere?
Hvornår skal der evalueres?
Hvordan og til hvad skal evalueringen bruges?
Hvordan skal evalueringen formidles og til hvem?

Når man planlægger efter SMTTE modellen, er det hensigtsmæssigt at springe frem og tilbage mellem de forskellige punkter for bedst muligt at se tingene i en sammenhæng. Det er endvidere tanken, at man undervejs i gennemførslen af det planlagte justerer tiltagene, hvis man ikke får øje på de ønskede eller forventede tegn.

1 comment:

Onkel rejsende Ulrik i USA said...

Vil du bruge SMITTE til KOL. He he. Det er egentlig meget amerikansk sådan at lave sådan en slags forkortelse. De bruger dem hele tiden herovre.
Lyder ellers som om at den gode ALf er godt kørende.
Freain' Awesome