mandag den 3. marts 2008

Vedtægter

Vedtægter for
Fællesrådet for foreninger i Ibsker, Listed, Svaneke og Årsdale

§ 1
Fællesrådet har hjemsted i Ibsker, Listed, Svaneke og Årsdale.

§ 2
Fællesrådet er en paraplyorganisation, der varetager de tilsluttede foreningers interesser.

§ 3
Enhver forening i området Ibsker, Listed, Svaneke og Årsdale, hvis virksomhed reguleres af vedtægter, kan indmeldes som medlem i Fællesrådet mod at betale kontingent.

§ 4
Udelukkelse af et medlem kan besluttes af generalforsamlingen.
Udmeldelse af Fællesrådet kan ske ved udgangen af et kalenderår ved skriftlig henvendelse til Fællesrådets bestyrelse.

§ 5
Stk. 1
Fællesrådets øverste myndighed er generalforsamlingen.
Stk. 2
Kun medlemmer af de indmeldte foreninger har adgang til generalforsamlingen.
Hver forening har én stemme.
Hver forening anmelder en repræsentant, der udøver foreningens stemmeret.
Stk.3
Der afholdes ordinær generalforsamling hvert år inden udgangen af januar kvartal.
Generalforsamlingen indkaldes ved skriftlig meddelelse til medlemsforeningerne senest 3 uger forinden. Fællesrådets regnskab samt eventuelle underudvalgs regnskaber skal foreligge revideret for Fællesrådets medlemsforeninger senest 8 dage før generalforsamlingen.
Regnskabsåret følger kalenderåret.
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen skal være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen. Eventuelle forslag skal afleveres skriftligt.
Forslag til vedtægtsændringer skal være bestyrelsen i hænde inden 1. januar.
Bestyrelsen udsender disse til medlemsforeningerne..

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent og 2 stemmetællere.
2. Bestyrelsens beretning til godkendelse.
3. Forelæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse.
4. Indkomne forslag.
5. Fastsættelse af kontingent.
6. Valg til bestyrelsen.
7. Valg af 2 suppleanter.
8. Valg af 2 revisorer samt 1 revisorsuppleant.
9. Eventuelt.
Der føres beslutningsreferat som underskrives af dirigenten.

Stk. 4
Generalforsamlingens dirigent afgør med bindende virkning alle spørgsmål angående
behandling og afstemningsmetoder, dog skal der i tilfælde af stemmelighed ved personvalg først afholdes omvalg, dernæst eventuel lodtrækning. Der skal foretages skriftlig afstemning, såfremt em medlemsforening måtte ønske dette.
Beslutninger vedtages ved simpelt flertal. Ved vedtægtsændringer dog med 2/3 af de afgivne stemmer.
Beslutning om Fællesrådets ophævelse er kun gyldig, når 2/3 af de afgivne stemmer på 2 efter
hinanden følgende generalforsamlinger stemmer herfor.

Stk. 5
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når en
medlemsforening skriftligt begærer og motiverer dette. Afholdelse af ekstraordinær
generalforsamling meddeles skriftligt til medlemsforeningerne. Den ekstraordinære
generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter begæringens modtagelse.
Kun de på denne dagsorden anførte punkter kan behandles.

§ 6
Stk. 1
Fællesrådets daglige ledelse forestås af en bestyrelse på 7 medlemmer, der vælges på
generalforsamlingen. Der vælges 3 medlemmer til bestyrelsen i lige år og 4 medlemmer i ulige år. Et bestyrelsesmedlem skal være medlem i en af Fællesrådets medlemsforeninger.
Umiddelbart efter generalforsamlingen konstituerer bestyrelsen sig med en formand, en
næstformand, en kasserer, en sekretær og yderligere 3 bestyrelsesmedlemmer.
Stk.2
Der afholdes bestyrelsesmøder efter behov. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, såfremt 4
bestyrelsesmedlemmer er til stede, herunder formanden eller næstformanden, hvis stemme tæller dobbelt ved stemmelighed.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelsen fører beslutningsprotokol.
Stk. 3
Formanden tegner Fællesrådet og er bemyndiget til at udføre bestyrelsens beslutninger.
Ved økonomiske beslutninger kræves kassererens medunderskrift.

§ 7
Fællesrådet hæfter alene med sin formue. Ingen har noget personligt ansvar for Fællesrådets
forpligtelser.

§ 8
Der kan til enhver tid oprettes undergrupper, aktivitetsudvalg, bladudvalg m.v.

§ 9
Ved Fællesrådets ophør tilfalder eventuelle midler, de på det aktuelle tidspunkt, tilsluttede medlemsforeninger ligeligt.

Disse vedtægter er besluttet på stiftende generalforsamling, den 13. maj 2002
og ændret på generalforsamlingen den 24. marts 2004.
Steen Hansen: Dirigent
Svend Gunnar Kofoed-Dam: Formand

tirsdag den 28. august 2007

Referat fællesrådet

Fællesrådet

Referat

fra

bestyrelsesmøde nr. 40

Tirsdag, den 12. juni 2007, kl. 19.00 på Svaneke Rådhus.

Tilstede: Sv. Gunnar Kofoed-Dam ,Steen Hansen, Henrik Ibsen, Lis Gilbertsson, Lone Christoffersen, Orla Søborg-Madsen, Lars Bloch (ref..

Niels Bjerre deltog i behandlingen af Hjemmeside/Netavis.

Afbud fra Jesper Vigel.

Mødet blev afsluttet kl. 21.30.

Dagsorden

  1. Godkendelse af referat nr. 39 fra mødet den 11/4 2007.

      Referatet blev godkendt uden anmærkninger.

      Lone Christoffersen påpegede at den udsendte dagsorden ikke var ”helt efter bogen”, idet punkt 3. ”Valg af sekretær efter Knud Henrik Koefoeds udtræden” burde være sat ind som punkt 1. eller 2., da det ellers ville være svært at have et fyldestgørende referat fra bestyrelsesmødet.

      Bemærkningen blev taget til efterretning.

2. Drøftelse af Hjemmeside/Netavis.

      Niels Bjerre redegjorde for fordelene ved den nye hjemmeside, der foreløbig kan ses under demo.svaneke.net. Det forventes at den nye hjemmeside afløser den nuværende hjemmeside www.svaneke.net. I løbet af en uges tid. Herefter vil der være noget efterfølgende videreudviklingsarbejde af hjemmesiden. Dette kan varetages sideløbende med at hjemmesiden er i funktion.

      Siden er opbygget således, at der vises såvel de lokale arrangementer og udstillinger som de øvrige arrangementer fra Bornholm. Sidstnævnte hentes via KultNaut fra DR Bornholms hjemmeside.

      Ifølge Niels Bjerre ville der desuden være relevante links på hjemmesiden, som kun ville henvise til det nyeste indhold på medlemsforeningernes hjemmesider.



      Samtidig får medlemsforeningerne under Fællesrådet adgang til at lægge deres egne aktiviteter/sæsonprogrammer og nyheder på hjemmesiden. I forbindelse med sidstnævnte vil Niels Bjerre og Steen Hansen kontakte medlemsforeninger og tilbyde dem individuel rådgivning.

      Det blev besluttet at målgruppen for hjemmesiden primært skal være den lokale befolkning. Dvs. at turisterne naturligvis også skal kunne benytte sig af hjemmesiden, da de har en naturlig interesse i at se, hvad der sker i Svaneke og omegn. Fordelen for turisterne er, at de kan få vist de forskellige butikker med videre på et geografisk kort.

      Desuden vedtog bestyrelsen at Niels og Steen skulle kontakte en lokal weebdesigner for at hjemmesiden kunne få en attraktiv interface/brugerflade.

      Desuden blev der drøftet forskellige spørgsmål i relation til hvem der er ansvarlig for hjemmesiden og om det ville være en fordel at Fællesrådet blev momsregistreret af hensyn til den kommende afregning for at få siden i gang.

    3. Valg af sekretær efter Knud Henrik Koefoeds udtræden.

      Lone Christoffersen blev forslået som sekretær efter Knud Henrik. Af forskellige årsager ønskede Lone ikke at varetage posten. Det blev besluttet at Lars Bloch skulle tage referat fra dagens bestyrelsesmøde.

    4. Budgetopfølgning for kulturkoordinatorbevillingen.

      Sv. G. Kofoed-Dam forelagde regnskabet fra den 1. april til den 31. maj. Regnskabet blev godkendt uden særlige bemærkninger.

      P.t. er der efter udgifter til løn/skat/kontor/bil og telefon et beløb på 15.824,79kr., som der endnu ikke er disponeret over.

      Under fremlæggelsen blev det bl.a. diskuteret om det ville være hensigtsmæssigt at Fællesrådet skulle beholde den nuværende netforbindelse til byrådssalen og erhverve en bærbar pc’er som kunne bruges i foreningens regi.

      Det blev besluttet at Fællesrådet skal opsige den nuværende bredbåndsforbindelse til Rådhuset. Sv. G. Kofoed-Dam spørger dog først byforeningen ved Niels Sivebæk, om de vil overtage netopkoblingen.

  1. Budgetopfølgning for Fællesrådet og Svanekebladet.

      Ifølge Orla Søborg-Madsen har Fællesrådet en likviditet på henholdsvis 22.170,05kr. i Nordea og 167,57kr. i Danske Bank.

      Der havde været en del besværligheder med Danske Bank, men Orla havde imidlertid fundet en løsning på problemet.

      I forbindelse med likviditeten blev det diskuteret om medlemsforeningernes kontingent skulle forøges. Da den aktuelle kontingentforhøjelse for 2007 til 400kr. var

      begrundet i oprettelse af hjemmesiden blev det besluttet at Fællesrådet i første omgang ville spæde til, i det omfang det var nødvendigt. Fra 2008 måtte kontingentet fastsættes i forhold til de konkrete udgifter til vedligehold af hjemmesiden.

      Hvad angår Svanekebladet vokser udgifterne p.t. voldsomt ifølge Orla. Det skal forstås på den måde, at det nuværende budget er overskredet og at der er et lille minus på regnskabet.

      For øjeblikket koster en udgivelse af et af de seks årlige Svanekeblade cirka 20.000kr.

      Beløbet fordeler sig på 3.000kr. til redaktøren, 1.900kr. til opsætning og resten til Bornholms Tidende.

      Ifølge Orla er der et underskud på hvert blad på cirka 4.000kr.

      Da der ikke kan spares noget på den aktuelle bladudgivelse besluttede Fællesrådet at man skulle forsøge at lave en støtteindsats i Svanekebladet. Orla supplerede med den oplysning at 3 til 4 flere annoncører pr. blad også kunne få regnskabet til at ”gå i nul.”

      Desuden blev det besluttet at Orla skulle rundsende budgettet for 2007 og halvdelen 2006 med henblik på at det skulle revideres.

      I forbindelse med Svanekebladets likviditet blev der diskuteret en del angående eventuel betaling af skat og betaling af annoncer.

      Ud over at de to budgetopfølgninger blev taget til efterretning, blev der foretaget enkelte konkrete rettelser i medlemsforeningernes kontaktpersoner.

  1. Indbydelse til informationsmøde og stiftende generalforsamling for LAG

      Bornholm 2007 – 2013. Torsdag den 21. juni 2007 kl. 19.00

      Steen Hansen orienterede om den stiftende generalforsamling af LAG, den Lokale Aktions Gruppe under landdistriktprogrammet, hvor kun fremmødte foreningers repræsentanter kan vælges og få indflydelse.

      Fællesrådet besluttede at møde så talstærkt op som muligt på den stiftende generalforsamling. Ikke mindst fordi der for de næste 3½ år er afsat 2½ mio. kr. til

      Bornholm. Foruden diverse medlemmer fra Fællesrådet havde Steen fået adskillige forhåndstilsagn fra interesserede borgere i Svaneke.

    7. Regionskommunen inviterer til dialogmøde om borgerhuse mandag den

    18. juni 2007 kl. 18.30 i Kærnehuset Allinge.

    Lis Gilbertsson tager til mødet i Allinge.

  1. Meddelelser.

      Sv. G. Kofoed-Dam har endnu ikke fået svar på sit brev angående maleriet Bognemark af Høst.

      I forbindelse med en henvendelse fra Listed Borgerforening om bænkene i Nordskoven, blev det besluttet at Fællesrådet fremfører de forskellige enkeltsager for medlemsforeningerne i en ”samlet pakke” overfor Regionskommunen. Lars sender den nye kompetenceplan på det tekniske område til Sv. Gunnar.

      Steen Hansen oplyste at der havde været to møder (primo og ultimo maj) om det kommende julemarked, der skal afholdes den 30/11 og 1/12. Noget af indholdet i julemarkedet er bl.a. fælles juletræstænding, en aftale med aktørerne i FREM, Svaneke marked i Pakhuset, at samtlige forretninger har åbent til julemarkedet, heste- og ponyridning, historiefortællinger m.v.

      Julemarkedet tænkes markedsført i en stor fællesannonce lige som det var tilfældet med den nyligt overståede AIDS koncert i FREM.

  1. Eventuelt.

      Sv. G. Kofoed-Dam havde modtaget en invitation fra Svaneke skole med henblik på at holde en stiftende generalforsamling for bevarelse af Svaneke skole som en hel skole – torsdag, den 14. juni kl. 19.30.

      Lone Christoffersen spurgte om Fællesrådet kunne tage kontakt til Regionskommunen for at få ordnet/rettet på 16/25 skærver der var lagt ud i Parken, da det var blevet umuligt at køre rundt med kørestolsbrugerne fra Svaneke Sundhedscenter.

      Steen spurgte om det var for tidligt at henvende sig til Regionskommunen i forbindelse med det nye udspil, om det skulle udpeges 30 ekstra sommerhusgrunde på Bornholm. Her med henblik på at inddrage det tidligere foreslåede areal bag Svanebakken.

      Ref. Lars Bloch

søndag den 10. juni 2007

Referat kulturforeningen

Fællesrådets Kulturforening

Referat

fra

konstituerende bestyrelsesmøde

0nsdag den 2. maj 2007 kl. 19.oo på Svaneke Rådhus.

Afbud fra Orla Søborg-Madsen.

Fællesrådet besluttede på sit møde den 11. april 2007 at genudpege alle de tidligere valgte til bestyrelsen:

Sv.Gunnar Kofoed-Dam, Orla Søborg-Madsen, Henrik Ibsen, Knud Henrik Koefoed, Lis Gilbertsson, Niels Dam og Jane Sonne-Hansen.

Efterfølgende har Knud Henrik Koefoed anmodet om tilladelse til at udtræde af helbreds grunde.

Anmodningen blev imødekommet

Dagsorden


    1. Godkendelse af referatet fra mødet den 7. februar 2007.

      Godkendtes.

    2. Konstituering.

    Valg af formand. Lis Gilbertsson valgtes

    Valg af næstformand Sv.Gunnar Kofoed-Dam valgtes

    Valg af kasserer. Henrik Ibsen valgtes

    Valg af sekretær. Sv.Gunnar Kofoed-Dam valgtes

  1. Underskrift af regnskabet for 2006.

    Underskrevet idet Orla Søborg-Madsen mangler

  1. Ansøgninger om tilskud.
    1. Arrangementsgruppen for DM i Svaneke for juniorsejlere.

      I forbindelse med et påtænkt DM for juniorsejlere i Svaneke søger arrange-

      mentsgruppen om et tilskud på 15.000 kr. som sidste år ved VM sejladsen.

      Der foreligger et budget på kr. 140.855 , hvor den er sikkerhed for indtægter på

      33.600 kr.

      Det besluttedes at yde et tilskud på 10.000 kr. forudsat, at restfinansieringen falder

      på plads, så arrangementet bliver sikret.

      b. Ansøgning om støtte til rejselegat til Svanekegårdens Censurerede Efterårs-

    udstilling.

    Sidste år bevilgede kulturforeningen 5000 kr. til dette formål. Der ansøges om

    tilsvarende støtte i år.

    Bevilgedes.

  1. Eventuelt herunder næste møde.

Næste møde afholdes torsdag den 16. august

                Svend Gunnar Kofoed-Dam

lørdag den 21. april 2007

Forretningsorden Fællesrådet

Fællesrådet for foreninger i Ibsker,Listed,Svaneke og Årsdale

Forretningsorden

for bestyrelsen

Fællesrådet for foreninger er valgt til at varetage de tilsluttede foreninger interesser.

Bestyrelsens forretningsorden fastsættes i henhold til vedtægterne godkendt på den stiftende generalforsamling den 13. maj 2002.

§ 1

Et bestyrelsesmedlem skal være medlem i en af Fællesrådets medlemsforeninger, men behøver ikke nødvendigvis være udpeget af foreningen som stemmeberettiget ved generalforsamlingen. I så fald har bestyrelsesmedlemmet ingen stemme ved generalforsamlingen.

Ved udmeldelse som medlem af sin forening udtræder den pågældende automatisk af bestyrelsen.

§ 2

Umiddelbart efter en ordinær generalforsamling konstituerer bestyrelsen sig med en formand, en næstformand, en kasserer og en sekretær.

I tilfælde af afgang fra en af de nævnte poster træder bestyrelsen sammen for at konstituere sig på ny.

§ 3

Bestyrelsens opgaver er

- at opsamle synspunkter fra medlemsforeninger og fremføre disse synspunkter på rette tid og sted.

- at varetage en forenings interesser, hvis denne forening anmoder om det.

- at komme med ideer, som kan fremme udviklingen i området.

  • at forelægge sådanne ideer på et møde for samtlige foreninger.

§ 4

Der afholdes bestyrelsesmøder efter behov. Der afholdes normalt et møde i kvartalet eller oftere, hvis formanden finder det hensigtsmæssigt. Ekstraordinært bestyrelsesmøde kan fordres af mindst 3 bestyrelsesmedlemmer med angivelse af punkter til behandling.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, såfremt 4 bestyrelsesmedlemmer, herunder formanden eller næstformanden er tilstede. Der tilstræbes høj grad af enighed. I tilfælde af stemmelighed er formandens eller i dennes fravær næstformandens stemme afgørende.

§ 5

Formanden er ansvarlig for udarbejdelse af dagsorden og dens udsendelse.

Dagsorden tilstræbes udsendt senest 1 uge før mødets afholdelse.

§ 6

Formanden og i dennes fravær næstformanden leder møderne.

§ 7

Der føres beslutningsprotokol, hvor bestyrelsens beslutninger noteres.

Referatet udsendes til samtlige bestyrelsesmedlemmer umiddelbart efter mødet og godkendes på det følgende bestyrelsesmøde.

§ 8

Kassereren er overfor bestyrelsen ansvarlig for bogføringen og skal til enhver tid kunne fremlægge oversigt over indtægter og udgifter for denne.

§ 9

Formanden tegner Fællesrådet og er bemyndiget til at udføre bestyrelsens beslutninger. Ved økonomiske beslutninger skal det være i samråd med kassereren som skal være medunderskriver.

Således vedtaget på bestyrelsesmødet den 11. juni 2002


S.G.Kofoed-Dam Lone Christoffersen

Steen Hansen Orla Søborg Madsen

Thomas Ibsen Niels S. Mogensen

Per Jørgensen Sign.

Sidst godkendt 25/4 2006

torsdag den 19. april 2007

Fællesrådets referat 11-4 2007

Hermed indkaldes til konstituerende bestyrelsesmøde nr. 39
onsdag den 11. april 2007 kl. 19.oo på Svaneke Rådhus.

Efter generalforsamlingen den 13. marts 2007 består bestyrelsen af følgende:

    Sv.Gunnar Kofoed-Dam, Steen Hansen, Orla Søborg-Madsen, Lone Christoffersen, Knud Henrik Koefoed, Henrik Ibsen og Lis Gilbertsson.

    Fraværende: Knud-Henrik Kofoed & Orla Søborg-Madsen Referat nr. 39

Dagsorden


    1. Godkendelse af referat nr. 38 fra mødet den 6/3 2007.

      Godkendt


    1. Protokollat fra generalforsamlingen 13. marts 2007.

      Til underskrift af dirigent og protokolfører.

Henrik Ibsen sørger for underskrifter

    1. Konstituering.

      Valg af formand. På valg er Sv.G.Kofoed-Dam.

      Valg af næstformand. På valg er Steen Hansen.

      Valg af kasserer. På valg er Orla Søborg-Madsen.

      Valg af sekretær. På valg er Knud Henrik Koefoed.

      Udpegning af 5 – 7 bestyrelsesmedlemmer til Fællesrådets Kulturforening:

      Udpegning sker for et år og kan bestå af personer fra og udenfor Fællesrådets bestyrelse.Pt. består bestyrelsen af: Sv. Gunnar Kofoed-Dam, Orla Søborg-Madsen, Knud Henrik Koefoed, Henrik Brandt Ibsen, Lis Gilbertsson, Jane Sonne Hansen og Niels Dam.

      Udpegning af bladudvalg. I henhold til forretningsorden for bladudvalget består bladudvalget mindst af en ansvarshavende redaktør og en kasserer. Derudover har der hidtil været en annonceansvarlig

    Genvalg på alle pladser.

      Bladudvalget består af Redaktør Mette Zacho, annonceansvarlig Steen Hansen, Kasserer Orla Søborg-Madsen

    4. Forretningsorden for bestyrelsen.

    Udarbejdet efter stiftende generalforsamling den 11. juni 2002. Sidst gennemgået og godkendt 26. april 2006.

    I § 4 tilføjes: Bestyrelses suppleanter inviteres til alle møder.

5. Referat fra generalforsamling i De Bornholmske Borgerforeningers Samvirke.

v. Steen Hansen.

Kort orientering – Taget til efterretning. Ved møde m/fødevareministeren d. 26/4 deltager Steen Hansen

6. Udbetaling af tilskud til borgerforeninger 2007.

    Meddelelse fra regionskommunen om at der kan udbetales til Svaneke Fællesråd kr. 13.781,95.

    En forudsætning for udbetaling, er at der er indsendt regnskab for forbruget i 2006.

Formanden har indsendt regnskab 2006. Tilskuddet overføres til Kulturforeningen.

7. Henvendelse fra menighedsrådet.

Projektørerne der blev anskaffet til by jubilæet foræres til Svaneke Kirke

8. Forslag til udformning af Svaneke Torv.

Fra arkitekt Robert Kure er der 21. marts modtaget et forslag til ændringer på Svaneke Torv efter borgermøde og møde med handlende.

På ”bodegasiden” fjernes pullert af hensyn til varelevering. Modsat side: Det foreslås at der IKKE opmales parkerings båse. Svanekes Venner opfordres til at arbejde videre med ideen om et træ på torvet.

9. Nye bevarende lokalplaner på Bornholm.

Referat fra møde mellem borgerforeningerne og Teknik- og miljøudvalget.

Taget til efterretning

10. Svanekebladet.

Redegørelse for situationen efter redaktørskifte. v. Steen Hansen.

Den nye redaktør Mette Zacho modtager meget stof til de kommende numre.

11. Anmodning fra Bornholms Regionskommune om deltagelse i strandrensnings-dag den 2. juni 2007.

Steen Hansen forsøger at samle et hold frivillige.

12. Eventuelt. Herunder fastsættelse af næste møde.

Kultur koordinatoren: Der har været afholdt koncerter på Frem og d. 26/5 arrangeres Aids støtte koncert. Der planlægges en Brygger festival & en Nordisk musik & tekst Festival i Kulturugen.

Svaneke Net: Kort orientering, der arbejdes videre med færdiggørelsen. Niels Bjerre Inviteres til næste møde.

Næste møde: Tirsdag d. 12/6 kl. 19.00