Jeg har udvalgt tre cykler, en Honda VTR1000 F, og en Yamaha R6, og en Kawasaki ZXR400
Det var dem hvor jeg umiddelbart kunne finde tilgængelige data for gearing samt ydelse.
Ydelseskurverne, der ligger til grund for mine beregninger er fundet på nettet for
VTR'en og R6'erens vedkommende, ZXR'ens kurver er doneret af en DFM'er, og dataene er ikke
verificeret, og er derfor ikke nødvendigvis korrekte.
Kurverne for VTR'en er noget optimistiske i forhold til fabriksopgivelserne,
vel omkring + 10%, men det betyder ikke så meget for det jeg vil vise.
Tre vidt forskellige motorer. Max momentet på R6'erens krumtap er eksempelvis
kun det halve af eksempelvis VTR'ens krumtapmoment. Hvad hestekræfter angår er
de mere lige, omend de topper ved vidt forskelligt omdrejningstal. ZXR'en falder lidt udenfor
med sin lavere ydelse, men befinder sig i samme omdrejningsområde som R6'eren
Men totalgearingen er jo også vidt forskellig de tre imellem. R6 har i
højeste gear en totaludveksling på 6,35:1 VTR'en 4,14:1 ZXR'en 7,31:1
Så det må der korigeres for.
Så kom Y-aksen på plads, det er trods alt mere relevant hvad der
foregår på baghjulet. Men men, kurven er stadig angivet i forhold til
omdrejningstallet på krumpeteren, og som sådan ikke særlig
anvendelig. Det er langt mere interessant hvilket moment, der er til rådighed ved
en given hastighed ude på landevejen.
Så X-aksen skal også
korigeres for cyklernes forskellige totalgearing.
Hov ! Hvad er nu det ? Hvis man ser bort fra at VTR'ens lidt optimistiske kurve, og
at R6'erens kurve er lidt ujævn i den lave ende, jamen så er kurverne for
VTR'en og R6'eren jo ens ! ZXR'en mangler moment i den lave ende af skalaen, og har generelt
meget lavere ydelse, men er regelmæssig i mellemregistret. Tankevækkende er det,
at ZXR'en "dør ud" før R6'eren omdrejningsmæssigt.
Hvad så i de lavere gear ? Lad os se på 3. gear.
En ganske lille forskydning til VTR'ens fordel. De ændringer der ses
på R6 kurven skyldes, at jeg har mange flere punkter for R6'erens momentkurve.
Jeg vælger det punkt, der er nærmest idealpunktet. Jeg kunne også
have interpoleret mellem punkterne.
Hvor er V2'erens fabelagtige bundtræk ? Hvad blev der af den "peaky"
R6 ? Lyden er forskellig, men performance er skræmmende ens. Virkeligheden er vist,
at folk vil bedrages.......Selv "screameren" ZXR'en er jo helt omgængelig.
Hva' så med
|