08-10-2008

Det Gyldne Snit
Det Gyldne Snit er en af de grundlæggende elementer ved en god komposition. Reglen udspringer af praksis, og kan bedst illustreres ved at fornemme det selv.

Men teknikken går ud på at billedet deles  op i 9 felter, hvor rammen omkring det midterste felt kan kaldes "det gyldne snit".
Bemærk at flere nyere kameraer giver mulighed for at indsætte dette "trådnet" i søgeren.

Men forsøg nu med nedenstående billeder at se hvordan det samme motiv giver sig ud, når personerne i midten flyttes rundt i billedet - ud til det Gyldne Snits ramme.

Bemærk: ønsker du at tage et billede, hvor hovedmotivet er placeret f.eks. til højre, så vær opmærksom på at nogle kameraer kun har autofokus i midten af søgeren. Kameraet vil derfor fokusere på det i centeret, og hovedmotivet bliver uklart. Løsningen er at dreje kameraet så centeret i søgeren peger på hovedmotivet. Pres nu udløseknappen halvt ned. Kameraet fokuserer og "låser" indstillingerne. Et lille bib lyder normalt. Drej nu kameraet, så hovedmotivet kommer ud til højre og tryk udløseren helt i bund, så billedet skydes.

 

     
Originale foto.

Familien på stenen er fokusområdet.

 
     
Her er det "gyldne" snit lagt ind over billedet.

Bemærk: den øvede fotograf vælger enten at sikre sig den rette komposition, altså placering i det gyldne snit, når billedet skydes, eller sikre sig så meget ekstra billede uden om hovedmotivet at billedet bagefter kan tilrettes ved billedbehandlingen.
 
     
Her er fokusområdet centreret, som mange fotografer ville gøre  
     
Her er fokusområdet flyttet op i det øverste højre hjørne af det gyldne snit.

Billedet bliver nu anderledes

 
     
Her er fokusområdet lagt i nederste venstre hjørne.

Det giver en anderledes komposition.

Det der driller dit øje er at menneskene kigger "ud-af-billedet". Mere om dette senere

 
     
Her ligger fokusområdet i det gyldne snits nederste højre hjørne, og personerne på billedet kigger ind i billedet.

 

Se billederne igennem igen. Tag udgangspunkt i det klassiske foto, hvor fokusområdet er centreret.

 
     
Beskæring af original billedet giver en anden komposition  
     
Her er motivet lagt i nederste linie.

Himlen er herved i fokus

2:3 himmel

 
     
Her er motivet lagt i øverste linie.

Marken bliver i fokus.

 

2:3 mark

 
     
Original foto.

 

 

     
Man sejler, går, ridder, løber altid ind mod billedets center, aldrig ud af det.