Hjemmesiden skrives og redigeres af Kristian Wiese og har til formål at få en bred debat om Tunø´s fremtid – men også og at samle informationer, kommentarer og ideer i et overskuelig forum.
Øen har mere end 50.000 årlige besøgende og alle opfordres til at kommentere artikler og skrive indlæg uanset om du er fastboende, weekend-tunbo, sommerhusejer, lejer, politiker, sejler, fastligger på teltpladsen, festival-freak eller noget helt niende.
Har du et tip, billeder du vil dele – eller mod på at skrive en artikel , så send en mail til kristian.wiese@gmail.com.
Du kan også ringe på 60804065, 86553023 eller 97510065
Kære Kristian!
Dejlig med en aktiv debatside/hjemmeside for Tunø – jeg skal nok ”bladre” op på siden en gang imellem.
VH
Bent Jacobsen
(byrådsmedlem)
Tusind tak for alle de super gode indspark.
Helt enig i, at det er vigtigt med en grundig analyse – og med at tænke i helhed.
Jeg kunne jo godt drømme om, at vi kan skabe en situation, hvor det virkelig er attraktivt at bosætte sig på Tunø – både alene og som familie.
At kunne bedrive beskæftigelse via IT og/eller ved regelmæssige stunder på fastlandet, udfolde et fritidsliv – både som barn og voksen, udvikle de erhvevspotentialer der må være osv.
Min tanke bag forslaget om en udviklingsplan er simpelthen, at jeg er groft træt af, at vi som kommune altid er på bagkant af udviklingen, ønskerne og behovene.
På den vis kommer Tunø ofte til at fremstå i debatten – og de kommunale beslutninger, som et noget besværligt (eller dyrt) halevedhæng til resten af kommunen.
Det er sgu da dumt!
Tunø kan lige så godt være det unikke sted, vi kan lade borgere i alle aldre udfolde sig – og hvor man måske ligefrem kan udfolde kreativitet og eksperimentelle tilbøjeligheder – være foregangs – samfund, om du I vil…
Ja, ja, det er nemt at sidde i Odder og være vidtløftig, men jeg er virkelig sikker på, at det både kunne være meget mere spændende at være tunbo og at være gæst, hvis vi kom nogle skridt videre.
Glæder mig til at læse mere
Mange hilsener
Sanne Rubinke
(byrådsmedlem)
Klippet fra http://www.tunø.dk
Tunøs erhvervsvirksomheder skal finansiere containerpladsen
Dette må være en sag for beboerforeningen……….
I disse dage udsender RenoSyd regninger ud til alle momsregistre-rede firmaer og personer på såkaldt genbrugspladsgebyr.
Efter “bekendtgørelse om affald” som er indgået i en aftale mellem regeringen og Kommunernes Landsforening, skal områdets firmaer som udgangspunkt betale 15% af driften af kommunens genbrugspladser, uanset, om de benytter dem eller ej.
Rent praktisk har man gjort det således, at der skal betales en afgift på X antal enheder i forhold til virksomhedens omsætning i 2007. Virksomheder med en omsætning under kr. 50.000,- slipper for at betale.
Det bliver også de erhvervsdrivende selv, der skal holde øje med om omsætningen stiger eller falder, hvis betalingen skal reguleres, for RenoSyd kan ikke hente disse oplysninger i databasen.
Det kan kommunen derimod, og er det ikke dem er egentlig skal opkræve gebyrerne? Kunne de så ikke fortælle RenoSyd i hvilken kategori, de enkelte virksomheder befinder sig?
Iflg. den regning, vi lige har modtaget, består en enhed af et genbrugs-gebyr på kr. 640,- og et gebyr, som de kalder “Administration og planlægning”? på kr. 360,- +moms.
Det mindste en erhvervsdrivende kan komme til at betale, hvis omsætningen altså overstiger kr. 50.000,- er derfor kr.1.250,- om året.
Jeg tror ikke, at nogen af de erhvervsvirksomheder, der findes på Tunø benytter containerpladsen mere end en normal privat husstand, og skal vi så være med til at finansiere genbrugspladserne i Odder?
Er det overhovedet lovligt at opkræve genbrugspladsgebyr på Tunø?
Da Odder kommune i samarbejde med RenoSyd besluttede at oprette en genbrugsplads på øen, fik de at vide, at det måtte de slet ikke. Der er nemlig en regel, der siger, at der i hver kommune kun må være et vist antal genbrugspladser i forhold til indbyggertallet, og denne kvote havde Odder allerede udnyttet.
Dette omgik man ved at kalde genbrugspladsen på Tunø for en containerplads.
Men må man opkræve genbrugspladsgebyrer på en containerplads?
Og hvad med gebyret “Administration og planlægning” Hvad omfatter det?
Jeg håber, at der er nogen, der tager den sag op med kommunen. Ellers må vi gå til Kommunernes Landsforening eller om nødvendigt, Indenrigsministeriet.
Nu da vi jo ikke har en egentlig erhvervsforening på øen, ville det så ikke være en opgave for beboerforeningen?