Header image
Dagbog fra sommerferien 2009 i Spanien
  HOME ::

Turen til Spanien 2009

Efter nogle travle mdr. på arbejde kom vores ventede ferie. Fredag d. 3 juli 15.20 tøffede vi ud af indkørslen og vi havde nu 1900 km og en slat til Spanien.

Billedet er fra sidste år (taget fra pladsen i boofzheim), men det viser vogntoget

Dag 1

Første spændende mål var Hamborg, om vi nu kunne undgå kø? -det kunne vi ikke, ca 10 min kø, men hvad er det når feriehumøret er højt!
Lige før Elbtunnelen holdt bilerne på stribe med kølerhjelmene oppe og flere havde buler.
(derfor køen) varmen nåede 35 grader, men vores peugeot 307 HDI med CV Adria 542 tk bag på holdt til det.
Vi skulle kun køre 450 km og første stop var i
Bad Gandersheim i udkanten af Harzen på en superfin transit plads, hvor der var mange danskere, prisen var overkommelig kun 17.50 euro for 4 personer med strøm.
 Vi var meget trætte da vi kom frem kl ca 21.20 så vi hyggede lige en 1/2 time med en rest hvidvin og lidt sodawasser til ungerne inden vi gjorde klar til lidt søvn.
Om natten kom der torden og lidt regn, men ikke noget vi ikke havde prøvet før.
ZZZZZZZZZZZZZZ vi ses imorgen!

DAG 2

Vejret var super fint ca 22 grader fra morgenstunden og vi fik handlet lidt morgenmad inden vi skulle videre til næste stop på turen, Boofzheim i Alsace en lille tur på 516 km og risiko for meget vejarbejde og kø, der var masser af vejarbejde men ingen kø og inden middag var temperaturen igen oppe på 35 grader og vi smuttede stille og roligt igennem det hele og var fremme på campingpladsen kl 18.00, igen en af vores foretrukne pladser med masser af danskere og superhyggelige omgivelser med storke i nærheden og majsmarker så langt øjet rækker.
Camping-fatter taler gerne tysk eller engelsk og der er gaver til børnene og honninghjerte til konen og et supergult indkøbsnet til herren (hvorfor skal jeg have det jeg vil da hellere have en flaske sprut, det var kun en joke vi er sq taknemlige for det vi har fået, ungerne elsker det).
Vi finder hurtigt en plads og ungerne styrter op til poolen mens vi pakker ud og får handlet inden supermarkedet lukker (ligger lige uden for pladsen). Vi gør klar til en gang grillmad + resten af hvidvinen, igen en hyggelig dag og vi gik i seng kl 22.00 udmattede efter en varm dag og stadig mærket af det hårde arbejde vi har haft de sidste 8 mdr. (finans krise).
ZZZZZZZZZZZZZZZZ vi ses imorgen

Dag 3

Solen står igen højt og varmen når 25 grader inden vi har været bad. Vi får hurtigt pakket sammen og gør klar til endnu etape på turen som gerne skulle ende i Valence i det sydlige Frankrig.
Det første stykke går fint og vores ny GPS ( tomtom GO 630T ) virker fint, men omkring Lyon siger den at der kø og vi først vil være fremme kl 06.30 næste dag, så vi siger ja tak til en hurtigere vej uden om Lyon, men vi kan ikke rigtig se at der er andre som kører den vej, så vi vi kører igen ind på den oprindelige rute og finder ud af der slet ikke har været kø og vi fortsætter mod Valence. vejret er stadig superfint og temperatuen når 37 grader, men omkring Valence kommer der kø men uden at TMC reagerede på det og der sidder vi så i 30 min. inden vi skal dreje af til
campingpladsen, som jeg ikke vil kalde campingplads men nærmer et hul i skoven og med en dårlig og slidt toilet og bad bygning (der var dog toilet papir som ikke er særligt normalt i Frankring, men de skulle forsvare prisen på pladsen som kom op på 29.90 euro) der skulle også være pool på pladsen (på den anden side af vejen ved et hotel) minigolf skuller der også være (også ved hotellet men det var helt tilgroet og bolden ville aldrig komme hul, hvis man ikke ligefrem gravede hullet ud igen ) men vi skulle også kun sove der, så det gik nok.
men vi fik pakket ud og gjort klar til en gang gourmet mad (ravioli som ungerne elsker).
+ en lille dansk øl, derefter gik vi en lang tur langs rohne floden og afsluttede med lidt hygge. samlet antal km 569
ZZZZZZZZZZ det samme som dag 1 og 2

Dag 4

Guten morgen, vi havde overvejet to dage på pladsen, men efter at have set pladsen an valgte vi at køre de sidste 433 km til Spanien, en dag før end vi skulle ankomme (ungerne er superglade)
vejret er igen super lækkert og feriestemningen er høj det er jo kun 433 km vi skal køre og vi burde være på pladsen kl 14.00 men halvvejs på ruten kommer der igen kø på 3 timer og vores tomtom siger at vi skal vælge en anden rute da køen er extrem lang og vi kører af og kommer nu i en længere kø uden at Tomtom'en kommer med nogen advarsel, lorte maskine eller er det bare TMC i Frankring som ikke rigtig virker (som så meget andet), men vi kommer ud af køen efter ca 2 timer. og vi skynder os videre med en del forsinkelse , men hov nu er det en familie i en autocamper som pejer på vores campingvogn og det første jeg tænker er at de vil have os til at stoppe så de kan røve os, men vi lader dem komme et stykke foran før vi stopper og opdager at vores tagluge har stået åben de sidste 300 km og den sidder der stadig men fuldt åben (utrolig nok).
vi skynder os at lukke lugen og komme videre, vi skulle jo gerne til Spanien idag.
Vi nærmer os nu den Spanske grænse hvor det virkelig trækker op til regn, men vi holder humøret højt og nægter at tro at det vil give særligt meget regn.
Men hold da k... der kom regn over passet ved grænsen, mere end vi næsten turde kører i eller nogensinde havde set + der kom hagl, men vi fortsatte og håbede at det forsvandt inden ankomst til pladsen som vi skal være på de næste 13 dage.
Men ca 10 km før pladsen skulle vi til venstre, men vi kørte lidt for hurtig og GPS'en sagde vi skulle tage næste vej til venstre, sagt som gjort drejede vi og der stod et skilt at autocampere ikke måtte køre denne vej, men vi har jo CV bag på, så vi fortsatte og jeg forstod godt hvorfor autocampere ikke måtte køre den vej (og heller ikke os med CV) lige pludselig hang vi fast mit inde i en lille spansk by hvor vejen kun var ca 2.4 meter bred nok til at en brombasse kunne komme forbi på begge sider, byen lignede noget der var bygget i 1700 og grønlangkål, hvor de brugte æsler som transport, jeg kunne ikke se luften langs vognen og de lokale stod med hænderne i vejret og råbte stop. så der var vi så midt i centrum (hvis der var noget der hed centrum i den by) og vidste ikke hvad vi skulle.
Så resten af familien blev gennet ud af bilen og samråd med de lokale fandt vi en lille snørklet vej igennem byen.
Den ene var så venlig at køre foran og hoppe ud af bilen og slå mine spejle ind da jeg ikke kunne komme ud af døren og spejlene ville blive revet af bilen og derefter guide mig igennem og resten af familien stod bag CV'en og råbte når jeg var tæt på altanen eller væggene, det var en yderst spændende oplevelse, som vi sent glemmer og en speciel stor tak til de lokale som hjalp og dem som hang på altanerne og heppede.
nå men det holdt op med at regne og
campingpladsen have kort forinden fået en kæmpe skylle og vi ville vente med at slå fortelt op til næste dag for der var vejret sikkert blevet bedre, men vi snakkede med nogle danskere vi havde mødt før, at det nok var en god ide at slå det op inden vi gik i seng for vejret havde ikke været godt de sidste par dage, så vi slog det op og var glade for det, for regnen fossede ned noget af natten.
nå men tilbage til dag 4, vi fik handlet lidt grillmad og vi skulle nå ud til vores Bodega inden de lukkede
(MAS GUSO) super sted med dejlig vin og sangria (noget man bare skal smage) fåes i 1, 2 eller 5 liters dunke som man selv tanker fra store tønder (super fed ting ), nå men færdig tanket og tilbage på pladsen, hvor grillen næsten er klar til grillspyd og bagt kartoffel og hygge (en dansk ting).
vi nyder den stille aften og stemningen omkring os.
godt trætte går vi i seng og er klar til en solskinsdag.
ZZZZZZZZ vi gør klar til solen, Good night

Dag 5

Solen er der ikke, men der er overskyet og total vindstille og vi satser på bedre vejr i løbet af dagen, for solen skinner jo altid hernede, men nej ingen sol så vi tager på en lang cykeltur ud i det blå for at opleve nu hvor temperatuen kun er på 27 grader.
Turen gik langs stranden og ud igennem
Mas Guso's plantager en tur på ca 10 km alt ialt
vel tilbage igen på pladsen står den på afslapning og et lille håb om lidt sol.
Men nej ingen sol så vi tager ind for at shoppe i Figueres og handle sportstøj som altid er billig hernede.
Resten af dagen går med afslapning og aftensmad og hygge på Xiringuito (lille hyggelig bar på stranden) hvor der senere vil komme show med noget ild, flot show.
og når vi nu skulle hygge fik vi en sex on the beach (drink og ikke andet) med extremt meget vodka i (ikke værst på en lun aften).
Det var så den dag, igen uden sol og strand
ZZZZZZZZZ

Dag 6

Guten morgen, men stadig ingen sol
og vi overvejer kraftigt at tage til Frankrig over på anden side af pyrenæerne, men hov nu kom solen i 10 min. og igen kom den frem, men vi tør ikke håbe og tager på en lang cykeltur til
L'escala og vejret er varmt omkring 29 grader, vi tager forbi den gamle by som er utrolig flot og hyggelig, udsigten oppe fra byen er fantastisk og vi fortsætter ind til byen langs stranden forbi ruinerne som de er ved at udgrave.
I L'escala tager vi hele vejen rundt om byen langs starnden og havnen for at ankomme på deres strandpromonade hvor det hele sker, vi vælger at spise frokost på en resturant som hang ud over stranden og nyde et glas iskold Lokal øl (jo glassene havde været fryseren og var dækket med is) den bedste øl i mands minde og dertil hørende super pizza, ungerne syntes det var fedt.
Turen retur gik højt i tempo vi ville hjem på stranden og ud for at have sol.
arhhhh det var dejligt og vandet var super, det var nogle hyggelige timer med lidt sol og drageflyvning.
Resten af dagen stod den hygge og is.

Dag 7

Solen er helt væk, lige som de andre dage og der er helt vindstille og lidt køligt omkring 23 grader, så dagen går med en gang tennis fra morgenstunden og afslapning.
Ungerne tager en tur i poolen jeg tager mig sammen til at skrive dette som kommer på hjemmesiden når jeg kommer hjem.
Vi føler at det er lidt surt når vejret ikke er bedre.
 Vi sidder nu med et glas sangria og gør klar til aftensmad og aftenhygge som hele familen nyder.
Ja sikken en hygge, ungerne spillede tennis sammen med nogen danskere de havde mødt. og omkring midnat ville jeg lige hente dem på cyklen, men inden jeg nåede op på jernhesten væltede jeg hen over den og fik styret trykket op i ribbenene og benet fik en gang hudafskrabinger og den ene hånd fik et ordenlig tryk (mulig forstuvning), og cyklen fik trykket kæden af og den ene pedalarm blev skæv. så ikke mere sangria til mig den dag.
ZZZZZZZZZZZZ  vi håber at solen snart kommer frem
vi bliver jo helt fit med alt det cykling (jeg trænger måske til det men det er en anden historie)

Dag 8

Det bliver en god morgen, solen er stået op og vi skal bare have lidt morgenmad og så hurtigt til stranden, lige som resten af campingpladsen.
hold da op det var dejligt med en dukkert og sol på himlen.
Så blev det frokost og den står på melon og skinke (ikke som den danske pumpede skinke, men en god lokal cerano skinke, det er bare super.
senere tager vi til stranden for at flyve med drage og knægten prøver den store drage og jeg holder fast i ham så han ikke flyver væk.
Aftensmaden nærmer sig og vi skal lige i bad inden vi cykler ind til Mas Guso (vores lille lokale spisested). vi snakkes senere når vi har fået årets første måltid på Mas Guso.
Puha det var godt vi elsker deres tapas og kæmpe isdesserter, vi skal derhen igen min. en gang til inden vi skal hjem, så der blev slået mave og hygget resten af aftenen.

Dag 9

ren stranddag og lidt tennis i 32 grader.

Dag 10

Vi var blevet stegt på stranden dagen før så vi kørte en tur langs kysten ned til Tossa del mar,
men sikken en tur vi var tre mand der blev køresyge og var tæt på at kaste op.
Vi ville have gået en tur i playa D'aro men det var fuldstændig umuligt at finde en P plads så vi kørte helt til Tossa del mar for at spise og gå på promonade. men turen mellem de to byer var simpelt hen for hidsig for vores maver (ren bjergkørsel) men utrolig flot udsigt, og vi havde samme problem i Tossa del mar, for der var heller ingen P muligheder så efter 45 min. søgning efter en plads kørte vi hjemad af motorvejen, så vi lige kunne nå en dukkert inden aftensmaden og ellers bare hygge.

Dag 11

super morgen igen,vi skal til stranden og have lidt sol og ellers bare hygge.

Dag 12

Vi skal ned og besøge Min kones kusine og mand med børn som ligger på
El delfin verde, som skulle være en stor og lækker campingplads og kun 25 km fra os.
Ved ankomst virkede den stor og lækker, men vi manglede nogle småting som vi sætter stor pris på (toilet papir som hænger inde ved toilettet istedet for uden for døren (surt hvis du har taget for lidt med ind) +  hvis du ikke finder en plads tæt på stranden har du et stykke du skal gå + kvaliteten på saniteten ikke er helt ok og rene) ting som vi lige manglede, men er bagateller i andres øjne, men ellers en super dejlig plads med det hele så man ikke behøver at køre uden for pladsen for at handle eller gå på restaurant eller hvad man nu ellers behøver.
Nå men dagen gik med strandtur og sikken en strandtur, bølgerne var kæmpestore jeg vil skyde på ca 3 - 3,5 meter, så vi skulle rigtig ud og lege mand i de bølger, men de var mere end vi næsten kunne magte, jeg kom derfra med ondt i ryg og nakke og et knæ som vrikkede ud af led ( gammel fodboldskade) + vi blev mørbankede på hele kroppen.
vi burde næsten ikke pive for der var en anden som kom så meget til skade at helikopteren hentede hende (vi hørte at det muligvis var nakken der var brækket og hun var ved at drukne P.g.a de store bølger).
Men fed oplevelse da helikopteren kom ind fra vandet og lavt ind over folk på stranden for at lande 100 meter derfra.
Så kl 18.00 var vi brugte og klar til at tage tilbage til vores campingplads godt solbrændte, vi aftalte at vi hurtigt kørte hjem og gik i bad for så senere at tage ud og spise, så kunne afslutte en hyggelig dag.
Vi tog til E'scala (Cala mongo) en lille hyggelig bugt med fed atmosfære og vores høje humør,
maden var ok/super og vi sluttede kl 23 for at køre hver til sit-
Tak for en hyggelig dag.

Dag 13

Dagen startede lidt skyet og den blev mere skyet da Ulla vækkede mig grædende efter hun havde hentet vasketøjet for hun havde banket hovedet ind i en jernport som rengøringspersonalet ikke havde kørt helt op, så hun blev ramt i toppen af hovedet og jeg styrtede ud af sengen for at trøste og hente noget is så bulen ikke blev større, men der var ikke hul og hun slap med en stor hovedpine og en bule (jeg var lidt nervøs for vi skulle have været på skadestuen med hende for hun var jo faldet om i vaskerummet, men der var en anden venlig dame som hjalp hende op og lidt vand i hovedet), men vi slap og ferien kunne fortsætte , men nu var solen højt på himlen og vi slappede af ved pladsen og ved stranden, vi var mørbanket af den tur i de høje bølger fra dagen før.
Dagen sluttede med lidt kylling og salat og hygge resten af aftenen.

Dag 14

Super dejlig morgen med skyfri himmel, men kun indtil kl 11.00 så væltede de mørke skyer indover campingpladsen og min lillebror Jesper og hans kæreste Marianne skulle komme på besøg nede fra Blanes så det skulle gerne blive ok vejr.
De ankom ved frokost og vi spiste en hurtig frokost for så bagefter at tage en hurtig badetur i det lune vand, men kolde luft (så vi holdt os under).
Senere på eftermiddagen begyndte det af blæse meget op og vi fik en lille sandstom på stranden og alt knaste.
Vi gik alle i bad (ikke det samme) og valgte at spise på vores hyggelige spisested Mas Guso, men vejret blev dårligere og det blæste rigtig meget, så meget så barken fløj af træerne og ned i vores mad og sangria.
Vi skulle selvfølgelig have deres store dessert og jeg valgte at kaste den i halsen med lynets hast for det nærmede sig storm og vores fortelt stod åben i den ene side, så Rasmus og Jeg skyndte os hjem til pladsen (kun ca 3 km) hvor alt var kaos og folk bankede pløkker i lige så hurtig de fik dem op af posen.
Vores telt stod der stadig, men det ene hjørne var sunket sammen og Rasmus hang i teltet for det ikke skulle flyve mens jeg fik rettet det hele op igen og sat extra pløkker i og sat den sidste forside på og pløkket hele teltet + dobbelt storm badun og til sidst det store sorte stormbånd henover forteltet, de andre fik betalt og kom tilbage til pladsen hvor vi fik sagt farvel, for Jesper og Marianne vidste ikke om det blæste lige så meget i Blanes så de ville gerne hjem til deres telt (men det viste sig senere at det var vindstille i Blanes, godt for dem) tak for en hyggelig dag.
Vi andre fire kæmpede med at holde fast i forteltet i en lille time hvorefter vinden lagde sig en smule og vi fik strammet op hvor vi nu kunne.
Vi valgte at tage en lille gåtur rundt på pladsen og kunne se at der var flere der havde mistet det hele, nogle stod og græd, mens andre kæmpede for at pløkke det sidste inden blæsten vendte tilbage og det gjorde den ved midnat, så meget at jeg valgte at sove (det blev mere til blunden) i forteltet indtil til 03,30 hvor Ulla vækkede mig og stormen var drevet over så jeg gik i seng og sov de sidste timer i min seng. det var en hård aften og nat, men vores telt holdt og jeg er tilfreds.
Rasmus min søn på 13 gjorde en kæmpe indsats for at det hele holdt, du er en ren supermand, søn.

Dag 15

Det er nu blevet lørdag og det er dagen før vi skal videre på vores ferie og solen skinner fra en skyfri himmel og vi skynder os med morgenmad så vi kan komme ned og bade.
resten af dagen går med at handle hvad vi skal have med hjem af drikkelse og mad og aftenen går med lækker grillmad og pakken sammen og til sidst lidt hygge:

Dag 16

Det er nu dagen hvor vi skal videre og kl ca 10.30 er vi igen på farten, men vi skal kun køre 200 km den dag, da vi vil tage 3 overnatninger i syd Frankrig på en plads i Agde men alt er optaget og vi vælger at køre til Le Castellas (mellem Sete og Agde) en plads vi før har lagt på og ungerne er helt vild med den, men de har kun en plads tilbage uden strøm og hvad kan vi bruge den til når vi i denne verden har brug for 220 V.
så turen går videre til Frontingnan og ud til en 4 stjernet Campingplads som hedder
Les Tamaris, vi havde ringet til dem for at være sikker på en plads og vi fik den sidste.
campingpladsen var fin i sig selv med alt hvad man skal bruge (strand + pool + supermarked + resturant o.s.v. men pladserne var ikke større en 35 m2 og bygget op i møllehjul så man havde en trekantet plads og har man en større CV som vi har, kan man næsten ikke komme rundt på pladsen uden at få buler i CV.
Vi ville have været der i tre dage, men valgte kun 1 overnatning da vi fik klaus af pladsen.
vi blev enige om at køre til Meursault nær Beaune næste dag, op til en plads som vi før har ligget på.

Dag 17

Vi skyndte os at pakke og spise så vi kunne komme hurtigt afsted, vejret var perfekt og 33 grader, vi skulle kun køre 478 km så vi nåede det nok inden aftensmaden.
Her kommer lidt oplevelser fra de franske veje+mototveje på dag 17.
1. Vi lavede en lille fejl i en rundkørsel og blev staffet med horn og tilsvinning (skide franskmand)

2. I en anden rundkørsel holdt vi tilbage for at komme ud i rundkørslen og to andre biler havde set sig sure på hindanden så der blev dyttet og næsten skuret blier for så til sidst, at den ene kastede et stykke brød efter den anden, imens de kørte rundt foran os (skide franskmænd) tag jer da sammen.

3. I et lyskryds holdt vi for rødt og fra siden styrtede der folk frem for at vaske ruder på bilerne (sigøjnere( ikke noget racistisk)) og vi skyndte os at lukke vinduerne så de ikke kunne nuppe noget, men de ville kun vaske vinduer, så vi viftede med vores arme at vi ikke skulle have vasket noget som helst, men knægten tegnede et hjerte på ruden med sæbe og lignede så et uskyldigt lam hvorefter vi viftede mere med armene for vi ville ikke have vasket noget, men han gjorde det alligevel og han forlangte penge, men vi kunne kun fortælle ham at vi ikke havde nogen og han valgte at tage den næste bil og vi kunne så køre videre. et nej er sq et nej (skide franskmand)

4. på motorvejen trillede vi derudaf med ca 105 kmt i inderste spor, hvorefter vi blev overhalet af en tysk bil i spor 2 og en fransk kassevogn i spor 3 , de kørte måske 110 kmt så vi kunne se alt hvad hvad der skete.
Den franske vogn havde åbenbart set sig sur på den tyske mand så han fik først tømt en flaske med vand udover bilen hvorefter franskmanden kylede plastflasken efter bilen men han ramte ikke (jo den lande ca. 10 meter foran vores bil så vi fik den banket op i bunde af bilen da vi kørte over den) SKIDE FRANKMÆND

5. Selv ved betalingsanlæggende bliver der dyttet hvis ikke køen arter sig som franskmændene vil (skide franskmænd)

6. Vi skulle igennem Lyon og det var et under vi kom igennem uden buler, de kører som rådne æg lugter ad H til.

Jeg hader ikke franskmændene, men jeg er ikke vilde med dem og bliver det heller ikke nogen sinde, magen til arrogant og selvglad folkefærd skal man lede længe efter.

Dette var kun et udpluk fra vores tur til Meursault /Baune som ellers gik fint og vi var fremme kl ca 17.00 og der var lige en plads til os for vi havde ringet i forvejen og pladsen
(CAMPING LA GRAPPE D'OR)var som vi husker den, super dejlig, med en udsigt som ikke fåes bedre end her, vinmarker alle steder og folk er mere afslappet end længere sydpå så vi fik stillet op og spist inden vi skulle gå en lille tur og så i seng.

Dag 18

Super dejlig dag med solskin og ca 30 grader så vi spiste vores morgenmad og skyndte os i badetøjet for pladsen havde en vandrutsjebane og vi havde lovet ungerne sådan en.
Omkring ved 14 tiden fik vi frokost og derefter valgte vi at cykle en lang tur i det varme vejr og sikken en tur for det var en ren bjergetape, vi havde købt en 1.5 liters vand i Meursault og vi troede det var nok, men vi kom på andre tanker.
Bjerget var virkeligt stejlt men der stod at for enden af turen ville der være et udsigtspunkt og det ville vi da gerne op for at se og tage lidt billeder ud over alle de vinmarker som er i området.
Vi mødte en Franskmand på vej op og han stoppede og spurgte om vi skulle helt op og vi nikkede og han grinede bare og kørte videre.
Vi kørte alle i første gear og havde flere vandpauser op af bjerget som gik igennem vinmarkerne ad bitte små veje.
Det var den hårdeste tur jeg havde været på (vidst også de andre) Mia og Rasmus havde begge en stor krise undervejs, men med fælles hjælp kom vi alle op på toppen og det var hele turen værd for udsigten for var super skøn og vi fik taget en masse billeder.
Da vi ved at være klar til turen ned kom der en gammel Golf kørende med to unge kortklippede franskmænd og et par kamphunde (de skulle vidst luftes)
Jeg sagde til ungerne at de skulle tage deres cykler i en fandens fart inden de lukkede hundene ud af bilen for man havde jo hørt en masse grimt om disse hunde og vi vidste jo ikke om de havde dem i snor ( de så lidt böse ud), så de spænede hen til cyklerne og vi kom afsted i en fart ned af bjerget.
Et stykke nede holdt vi ind for at nyde udsigten og det endte med at Mia kørte ind i Rasmus og fik revet noget at storetå neglen af ,men det klarede hun i fin stil og vi fortsatte ned til byen, hvor vi fandt en lille bjergbæk hvor vi skyllede tæer og hyggede lidt inden vi kørte de sidste stykke til pladsen godt svedige.
Så vi valgte at springe i poolen igen inden vi skulle lave aftensmad og hygge.
Men ungerne blev ved poolen lidt længere og vi gik i bad og kom i tanke om at vi ikke havde noget lokal vin til maden. så vi cyklede ned til det første chateau på vejen ind mod byen og ville bare købe en enkelt flaske, men det endte med at vi fik lov til at se kælderen under chateauet med alle tønderne  og vi fik lov til at smage 5 af deres hvidvine i prisklassen 22 - 44 euro pr flaske, men det var ikke lige den prisklasse vi havde regnet med til hakkebøffer på webergrillen, men han sluttede af med en rosevin til 2.9 euro og den smagte faktisk rigtigt godt, så den købte vi og sagde at vi ville komme forbi dagen og købe noget af det andet for vi var kun på cykel. så takkede pænt for vinsmagningen og undervisningen i vin (vi lærte faktisk noget nyt) og skyndte os tilbage til campingpladsen for at lave mad og hygge med ungerne inden vi skulle sove efter den hårde dag på cykel.
Men jeg fik ikke sovet meget den nat for der var uvejr og blæste og det var et godt stykke over 20 grader uden for så vi svedte + i en campingvogn der gynger det let i stormvejr og jeg vågner let (beskytterinstinkt kalder jeg det).
men et par timer blev det da til

Dag 19

Vi vågnede alle med et sæt for der kom et kæmpe brag fra et tordenvejr som var lige over os og det regnede som bare F..... men efter en time klarede det op til godt vejr og 32 grader og vi sprang i poolen med lynets hast inden vi skulle ind for at handle det sidste i Frankrig inden vi skulle til Tyskland (makrel som findes i mange flere varianter og smager bedre end den ene med tomat som man kan købe i Dk + icetea som kun koster en brøkdel at det der hjemme og smager meget bedre).
Men vi blev færdige med at handle og ville lige køre ned til vores lille vinsted for at købe lidt vin til reolen derhjemme, men vi kom for sent derned for han lukkede lige for næsen af os, så vi kørte tilbage på campingpladsen og købte en flaske lokal vin til aftensmaden i kiosken, så vi fik ingen vin med hjem derfra, men det gik jo nok for vi var helt fyldt op fra Spanien.
Så vi fik spist og pakket det sidste, så vi bare lige skulle spænde for dagen efter og ud af porten.

Dag 20

Dagen startede lun men lidt overskyet, så vi fik spændt for og trillede ud af pladsen kl 9.45 og kørte mod Tyskland.
Da vi nærmede os Tyskland trak det gevaldigt op til regn og vi fik nogle få byger. vi tændte radioen for nu var vi Tyskland og vi kunne forstå hvad de sagde, men det som kom ud af den lød ikke så godt, de lovede nemlig storm med orkan vindstød i det område vi kørte i (Freiburg /Baden Baden)og extrem kraftig regn og her kørte vi nu med campingvogn og ville blive fanget inden længe i uvejret.
Vi kunne se at det blev meget mørkt på himlen og uvejret nærmede sig, men motorvejen drejede i en anden retning og vi kørte væk fra det så vi åndede lettet op og skyndte os videre væk fra regn og uvejr.
Efter et stykke tid lagde vi mærke til at der var extremt mange blade på motorvejen og der var træer som var knækket og folk begyndte at køre langsommere og det gik op for os at uvejret lige havde været her på denne strækning og radioen meldte de om døde og tilskadekomne og omkring 100 veje der var lukket i området så vi skyndte videre til vores
campingplads i nærheden og håbede at det ville være ovre for resten af dagen.
 Vi hørte senere i radioen at det ville trække mod München så vi tøffede ind på en rigtig hyggelig plads med helt nye sanitære forhold og ville tage en overnatning inden vi skulle til Hartzen dagen efter.

Dag 21

Solen skinnede og vi gjorde klar til afgang fra campingpladsen videre mod Hartzen hvor vi skulle være i 2 dage, for vi skulle ud og køre rodelbahn/ bobslæde + svævebane.
Turen igennem Tyskland gik fint og hurtigt (kun 450 km) så vi ankom til
campingpladsen ved 16 tiden. en plads vi havde været på før og som ligger i meget smukke omgivelser og så er der masser af danskere på pladsen. så fik hurtigt sat CV på plads og nød resten af dagen på pladsen.

Dag 22

jubii vi skal ud og lege, turen går idag til Thale hvor der er et super område for folk i alle aldre, med Bob, svævebane, kæmpe lege områder, minigolf. etc.
så dagen gik med Bob slæde og svævebane i kraftig blæst så var et par stykker der havde racerrøv da vi kom ned fra turen.
Men dagen forløb perfekt og vi ville slutte den sidste dag af med lidt mad fra restauranten på pladsen, lillemor havde sådan lyst til wienerschnitzel mit pommes, så kl 17.30 troppede vi op som de eneste og fik et hyggeligt bord og bestilte to kæmpe fadbamser og wienerbørger til os alle og jeg skal love for at der var kræset for maden, for det var den bedste wienerschnitzel jeg havde fået i mands minde og der var tre der ikke spiste op. så vi vraltede tilbage til vognen og hyggede resten af aftenen, for imorgen skulle vi hjem efter en dejlig lang ferie.

Dag 23

Turen går nu mod Dk og et lille smut forbi fleggard inden vi var hjemme ved 17 tiden.
Super dejlig sommerferie igen.