Intranet
fleksible XML baserede registreringssystemer
brugervenlig indsamling og deling af data
pålidelige værktøjer i sundhedssektoren
forside
løsninger
dataindsamling
kunder
om os
kontakt
Sår journal  

Mere sundhed for pengene
- Større effektivitet i sårbehandlingen
- Mere livskvalitet til patienterne
- Færre indlæggelser
- Frigørelse af ressourcer

Større effektivitet i sårbehandlingen
Giv patienterne større kvalitet i behandlingen og let arbejdsgangene for sundhedspersonalet. Få større effektivitet med den nyeste elektroniske registreringsteknik fra Dansk Telemedicin A/S.

Sårbehandling
Behandlingen af sår koster i dag mange penge. God heling af sår kræver teamwork og tæt opfølgning med konstant tilpasning af behandlingen.

En stor del af behandlingen foregår i hjemmet og fortages i høj grad af den lokale hjemmesygeplejerske eller sundhedsassistent ud fra uger gamle instrukser fra læge eller sårsygeplejerske. De eneste muligheder, der er i dag for at følge tæt op på patienten er at indlægge eller transportere patienten til lægen. Dette er omkostningstungt og ufleksibelt. 

Effektiv kommunikation og behandling
Den internetbaserede sårjournal giver sundhedsteamet mulighed for et effektivt samarbejde og en løbende dialog mellem læge og behandler, mens patienten fortsat er i hjemmet. Det sparer både tid og giver en mere effektiv behandling af såret, da der straks kan sættes ind med ændret behandling.

Dialogen foregår via Internettet, elektronisk papir og mobiltelefon, hvor behandleren optager billeder af såret ved hvert besøg og sender til journalen. Her registreres de straks - uden brug af personale tid. Journalen anvendes til vurdering af såret, der kan foretages af læge eller sygeplejerske på baggrund af sårets udvikling og ikke kun et øjebliksbillede, hvilket giver et optimal beslutningsgrundlag for den videre behandling.

Resultatet er hurtigere heling, færre indlæggelser, færre amputationer, mindre personaleforbrug på registrering, mindre transport – altså bedre behandling, mere effektivt.

Patientens livskvalitet
Når såret behandles mere effektivt, får patienten automatisk bedre livskvalitet. De kan fx igen få fodtøj på og gå. Derved kommer de hurtigere tilbage til arbejdspladsen. Patienten opnår også en mindre risiko for at miste førlighed eller lemmer for evigt. Med videokonference eller billeder spares patienten for lang transporttid og spildtid. I særlige tilfælde vil en patient selv kunne indsende nye billeder, og dermed helt fjerne arbejdsopgaven fra sundhedspersonalet.

Økonomien
Sårjournalen kræver ikke den store investering, og der er endda mulighed for væsentlig effektivisering. Rambøll Management har udarbejdet en rapport i marts 2007 om anvendelse af videokonsultation, der konkluderer:

”Beregninger af forsøg med videokonsultation og videojournaler til sårbehandling viser, at der kan skabes omkring 600 stillinger grundet reduceret tid til pleje og mindre behov for pleje grundet færre amputationer.

Af ovennævnte kan ses at mulighederne for frigørelse af personaleressourcer er store. 

Integration med andre systemer
Systemet er godkendt af Medcom, hvilket betyder, at informationerne kan distribueres i sundhedssystemerne i Danmark.
Ældre journal  

Den ældre i centrum for ældreplejen
- Bedre struktur i ældreplejen
- God opfølgning på genoptræningen
- Mere livskvalitet til de ældre
- Frigørelse af ressourcer

Bedre struktur i ældreplejen
Ældrejournalen
Giv de ældre struktureret behandlings- og plejetilbud og let arbejdsgangene for sundheds– og omsorgspersonalet. Få større effektivitet med den nyeste elektroniske registreringsteknik fra Dansk Telemedicin A/S.

Den ældre i centrum for ældreplejen

Pleje og behandling af ældre er i dag en stor udgift, og i årene fremover vil der blive flere ældre, men der kommer næppe flere penge til området. Derfor er nytænkning vigtig omkring, registreringen og vurderingen af funktionsniveau hos den ældre, samt hvilke indsatser der er behov for.
For at få den ældre i centrum for ældreplejen kræves et tæt teamwork imellem hospital, egen læge, plejehjem, kommune koordinator, hjemmesygeplejerske, hjælpemiddelcentralen og andre behandlere. Alle disse personer skal opnå et hurtigt overblik over den ældres nuværende og tidligere funktionsdygtighed.

Effektiv registrering og kommunikation

I den internetbaserede ældrejournal registreres alle indsatser overfor den ældre, hvilket giver et godt overblik over indsatsen. 

Registrering er enkel og kan fx foretages på følgende måder:
direkte i den internetbaserede ældrejournal
via den praktiserende læges praksissystem
via elektronisk papir

Informationerne er straks tilgængelige for hele teamet, så ventetiden i kommunikationen forsvinder.

God opfølgning på genoptræningen
Alle funktionsevnemålinger registreres i systemet. Dermed opnås et hurtigt overblik over fremgangen i forbindelse med genoptræningen. Det er muligt at følge forskellige genoptræningsområder for patienten.

De ældres livskvalitet

Mange ældre mister funktionsdygtighed - nogle lidt af gangen, andre akut. Jo længere de ældre kan klare sig i hjemmet desto større livskvalitet oplever de. Men når man er blevet ældre, er ventetid endnu værre end når man er yngre – man har jo ikke så lang tid tilbage. Livsgnisten og initiativet daler hurtigt, hvis de ikke hurtigt får den hjælp og støtte, som de har behov for.

Til gengæld liver den ældre ofte op og klarer livets opgaver længere, hvis de får den hjælp, der er behov for lige nu og her. Ældrejournalen giver netop mulighed for hurtigt reaktion på ændringer i den ældres situation og dermed en højere livskvalitet.

Økonomien

Ældrejournalen kræver ikke den store investering, og der er endda mulighed for effektivisering af personalets tidsforbrug på registrering, som vil frigive personaleressourcer. Genoptræningsforløbet kan forkortes, da ventetiden imellem de forskellige indsatser reduceres, hvilket betyder, at den ældre hurtigere vil kunne klare sig med mindre hjælp.

Integration med andre systemer

Systemet er godkendt af Medcom, hvilket betyder, at informationerne kan distribueres i og deles mellem sundhedssystemerne i Danmark.

Læs artikel og se video om telemedicin & ældre i Region Syd

http://tvsyd.dk/page/13?article_id=21684
Hud journalen  

Flere behandlinger for pengene - telemedicin

Behandling af hud lidelser
- Større effektivitet omkring hudlidelser
- Større fleksibilitet
- Hurtigere til specialist
- Frigørelse af ressourcer

Større effektivitet omkring hudlidelser

Hud journalen

Giv patienterne større kvalitet i behandlingen og let arbejdsgangene for sundhedspersonalet. Få større effektivitet med den nyeste elektroniske registreringsteknik.

Behandling af hudlidelser
Hudlidelser er mangeartede og har indtil nu krævet, at patienten og lægen var tilstede samme sted, samme tid. Dette er ikke mere nødvendigt med Dansk Telemedicins internetbaserede hudjournal, hvilket giver en optimal fleksibilitet for læge og patient.

Effektiv kommunikation og behandling

Den internetbaserede hudjournal indeholder de sædvanlige stamdata på patienten, men samtidig indeholder den knivskarpe billeder af de hudproblemer, som patienten har. Det giver mulighed for, at lægen kan diagnosticere hudlidelsen ud fra billedet. Det betyder besparelse af transporttid, ventetid og bedre udnyttelse af lægens ressourcer, da diagnosticeringen kan finde sted når som helst, hvor som helst. 
Du arbejder med hudjournalen via Internettet, elektronisk papir, digitalt kamera og mobiltelefon. Billedet optages og sendes derefter elektronisk til journalen. Her registreres de straks - uden brug af personale tid, og kan ses af lægen. Hvis der er behov for flere personers vurdering, kan de se i journalen samtidig og dermed diskutere diagnosticering og behandling.
Resultatet er mulighed for diagnosticering over afstande, større fleksibilitet, mindre personaleforbrug på registrering, mindre transport – altså flere behandlinger for de samme penge.


Tilbagevendende lidelser
Hudlidelser er ofte tilbagevendende, og patienterne må tit rejse en længere distance for at komme til specialist. Det medfører, at patienten ofte venter med at gå til lægen, indtil lidelsen er blevet af et større omfang. 

Når billederne kan optages i bopælen eller hos egen læge, vil det være lettere for patienten og grundet sparet transporttid bliver den tabte arbejdstid bliver mindre. Derfor henvender patienten sig tidligere i forløbet, og behandlingen får en kortere tidshorisont, da omfanget er mindre

Økonomien

Hudjournalen kræver ikke den store investering, og der er endda mulighed for effektivisering af personalets tidsforbrug på registrering og patienters og evt. lægers rejsetid.

Det er også en effektiv måde, at bringe specialisten ud i yderområderne til en fornuftig omkostning.

Integration med andre systemer
Systemet er godkendt af Medcom, hvilket betyder, at informationerne kan distribueres og deles i sundhedssystemerne

Evaluer.dk  

At lytte til hinanden
.
Konstruktiv kritik skaber bedre resultater på de fleste områder. At lære af fejl er en hjørnesten i uddannelsessystemet. For at kunne få glæde af dette, er det vigtig at læger under videreuddanelse bedømmer de afdelinger de har været på, og vice versa. 

Kun på denne måde kan større og mindre problemer ryddes af vejen, til gavn for alle. For at gøre betragtningerne så objektive og oversigtlige som mulig, har Dansk Telemedicin udviklet evaluer.dk. 

Foruden at sætte system i evalueringerne af de mange læger og afdelinger, holder programmet styr på den ofte komplicerede logistik, herunder hvor uddannelseslægen befinder sig på hvilket som helst tidspunkt i uddannelsesforløbet. Dette giver unikke muligheder for at forbedre planlægning af den enkeltes forløb, og undgå overlapninger og flaskehalse. 

Når overblik er et krav

Tiden er løbet fra papirskemaer og tidkrævende manuelle sammentællinger. Med internettets generelle udbredelse og tilgænglighed er det naturligt at anvende dette til mange opgaver der tidligere baserede sig på papir og omstændelige måder at arkivere og genfinde data. Tidens tempo er et andet end tidligere, og alle må tilpasse sig de forøgede krav. 

Med Evaluer.dk kan alle evalueringer tastes direkte ind via netbaserede skemaer, og herefter ved et tastetryk arkiveres hvor de hører hjemme. Alle der arbejder med at administrere opgaverne omkring evaluering og logistik i lægernes videreuddannelse får et helt andet overblik over situationen fra dag til dag, og kan reagere på oplysninger med det samme. 

Evaluer.dk har vist sin værdi i store dele af Danmark, og givet et kraftigt værktøj i logistik, hensigtsmæssigt ressourceforbrug og -allokering, og dokumentation. Programmet bliver som de andre af Dansk Telemedicin‘s produkter løbende udviklet i takt med behovet, og altid i nært samarbejde med de involverede brugere. 
  Dansk Telemedicin A/S | Robert Jacobsens Vej 68, 2300 København S | +45 49252565 | info@telemed.dk