Forside   Arrangementer   Jollen   Klubben   Udstyr   Links   Galleri   
Søgning:  
      Print   
Anbefalet guide til trimning af Trapezjollen
 
af: Jacob Olsen
Tom Bøjland, red.

Forord

Da der også i år er kommet mange nye sejlere i klassen, og da de tilsyneladende også er begyndt at sejle kapsejlads, vil jeg mene, at det også er på tide, de kommer til at sejle lidt stærkere. Derfor har jeg fældet mine egne erfaringer ned i dette digre værk.

Disse mål og tal der nu følger, skal naturligvis ikke følges slavisk, idet der er utroligt mange teorier og metoder mh.t. trimning af Trapezen, men nedenstående er mine praktiske erfaringer og følger man dem i store træk, kan det ikke gå helt galt.
 
Masten

For at gøre en kort historie lang vil jeg starte med masten. Alle mål af mastehældningen gøres fra spilerfaldet til det øverste punkt på stævnbeslaget (ikke håndtaget), idet hvis man måler fra mastetoppen til rorbeslaget kan man ikke regne med målet, da det ændrer sig efter hvor meget sidediamanten er spændt.

Fra let luft og op til 7-8 m/s sejler jeg med målet 520-522 cm., og når der begynder at komme lidt luft rykker jeg riggen bagover, så målet bliver på 530-532 cm. Ligeledes har jeg masten lidt længere tilbage, når søen bliver grov, idet lateralcentret bliver rykket tilbage, når besætningen går tilbage i jollen for at få den op over søerne.
 
Diamanten

Diamanten trimmes ret individuelt efter besætning og sejl, men generelt kan siges, at sidediamanterne skal strammes meget hårdt, masten kan faktisk med fordel være permanent bagoverbukket. Fordelen ved dette er at masten ikke falder ret meget ud til læ på krydset, og når man sejler slør med slæk på storsejlet bliver det automatisk hulere (mere fart og trækkraft), idet masten kun kan bukke bagover og ikke til siden.

Fordiamanten kan man populært kalde speederen i en Trapezjolle, for der kan hentes utroligt meget fart ved at trimme den optimalt. Fordiamanten bestemmer hvor meget masten skal bukke bagover. Det er meget individuelt, hvordan denne skal trimmes, da det kommer an på dels sejl, mast, besætningens vægt vindstyrke, og meget andet. Jeg vil beskrive, hvordan det kan gøres, men mål kan ikke gives, idet vi alle er meget forskellige (heldigvis).

I helt tynd luft slækker vi meget på fordiamanten for at storsejlet ikke skal lukke for meget, så luften ikke kan slippe fri af sejlet. Når vinden så frisker lidt, så vi skal op og sidde på kanten begge to, så strammes fordiamanten til tickleren i agterliget af storsejlet (lad os for nemheds skyld kun tale om den tickler, der sidder ved den øverste sejlpind (fig.2.)) er forsvundet i ca. 50% af tiden Hvis den står fladt bagud i den luft er storsejlet for åbent.

Når der kommer mere luft, strammer vi endnu mere i fordiamanten for at komme ud i trapez så tidligt som muligt, da det er en fordel (mere trækktaft). Fra det punkt og videre op ad vindskalaen slækker vi på fordiamanten, for det er utroligt vigtigt at Trapezen ikke krænger, for da vil den bare fyldes med vand og gå i stå. Vi slækker så meget på fordiamenten, at vi kan holde jollen oprejst uden at skulle slække alt for meget ud i storsejlet så det blafrer, med andre ord sejlet bliver altså fladere og driver jollen frem i stedet for ned. Derfor giver 5mm slæk i fordiamanten mere fart end 10 kg. hængevest.
 
Bomnedhalet

Bomnedhalet eller kicking-strapen, som det også kaldes, er også en vigtig ting i trimningen af storsejlet. Generelt skal det bruges i samarbejde med fordiamanten for at sejlets tvist er den ønskede.

Jeg bruger mest bomnedhalet på kryds i hård luft, det sikrer at når man slækker ud på storsejlet retter masten sig ikke op og huler sejlet, men det forbliver fladt.Trapezen har nogle naturlige skavanker, der gør, at bomnedhalet ikke er helt effektivt, bommen er blød, og bomnedhalet sidder ikke langt nok ude på bommen, men det er bedre end ingenting.
 
Bomnokudhal

Nokudhalet er ikke særligt vigtigt, idet det er i bunden af sejlet, hvor ændringerne ikke særligt langt op. Jeg "grovtrimmer" dette forstået på den måde, at når vi kan holde jollen, er det inderste hul benyttet, når vi begynder at skulle flade sejlet betragteligt, benytter vi det midterste hul og når det er overlevelse, er det ud i det yderste hul.
 
Storsejlet

Storsejlets trim hænger jo nøje sammen med Diamantstag, nokudhal og bomnedhal, men hvad angår design og facon på sejlet, kan jeg efter personlige erfaringer anbefale EuroSails standard model til besætninger på under 140kg og til dem der vejer lige over vil jeg nok lukke de syninger, der er lige mellem og over sejlnumrene med 3-4mm hver. Men også her er det meget individuelt, da det bl.a. kommer an på, om man har en stiv eller blød mast.
 
Fokken

Fokkens trim afhænger også meget af vind og sø og hvordan resten af skibet er trimmet. Fra 0 og op til 10 m/s er vores trim således. Fokkens hals er løfter ca. 10 cm. fra stævnen (fig 1), det skal passe sådan, at fokken kun lige berører dækket. Det betyder mere sejlareal og samtidig kommer sejlcentret højere op i luften. Vores fok er generelt trimmet ret hul i forliget, og man skal lave cunningham'en nede i bunden af fokken, så dan kan trimmes mellem sejladsene.

Skødeviserne trimmes efter både vind og sø. Der er ikke til at angive et nøjagtigt mål, men generelt kan siges, at når man skøder ned giver det højde og ikke så meget fart, når man skøder op virker det fantastisk nok modsat. Når det er ovelevelsesvejr skal man med sikkerhed skøde i top, så man kan få lukket lidt af luften ud. Jeg kan samtidig anbefale at montere en tickler i agterliget af fokken. Denne tickler skal under de fleste forhold pege lige bagud. I rigtig grov sø mener jeg dog at den skal pege bagud 70-80% af tiden.
 
Spiler

Angående spilertrimmet er der ikke så meget at sige om det. Dog sejler en stor del af jollerne rundt uden at trimme deres sejl efter hinanden, men ser mange joller, der enten har hevet for meget i fokken eller også slækket den for meget, samtidig er det også vigtigt, specielt i let luft at storsejlet ikke lukker for meget i toppen, fordi man sejler med et bomnedhal, der er sat for hårdt. Det betyder nemlig, at storsejlet "staller" i toppen, idet vinden ikke er drejet rundt af spileren deroppe, dette er lidt svært at forklare, men der skal holdes meget øje med tickleren i storsejlet på løberen.

Det er en fordel at installlere en tickler midt i sejlet 50cm under topsejlpinden, så kan man bedre se, hvordan vinden løber hen over sejlet. Generelt er det meget vigtigt at trimme meget på spileren, specielt i luft, da der er utroligt meget fart gemt i denne, for det er nu engang sjovere at sejle forbi konkurrenterne på slør, dels går det stærkt, og desuden passerer man tæt forbi, så kan kan se panikken lyse i øjnene på dem.
 
Jollen

Med hensyn til jollen, så er der selvfølgelig ikke så mange julenumre man der kan lave for at sejle hurtigere, men man skal naturligvis altid sørge for at ens grej er på toppen, der er ikke noget, der er mere irriterende ned at skulle udgå fordi en lille split er slidt over. På vores jolle er lavet nogle få, men lovlige ændringer. I roret er monteret en ekstra bolt igennem, det betyder, at det er betydeligt stivere og du har en meget bedre kontrol over jollen. Det er noget, der giver fart.

På fordiamanten er monteret vantskrue, så vi har mulighed for at trimme på diamenten mellem sejladserne, vi benytter en af fabrikatet StayMaster, der har den fordel at der står tal på den, så man kan altid i en fart finde sit optimale trim. På de joller, der er monteret med standardbeslag er man nødt til at have en skruetrækker med og de har den uheldige egenskab, at de ikke kan flyde, så derfor den anden løsning. Ydermere har vi nogle ticklers på sidestagene - det gør det lidt lettere at trimme optimalt i let luft.
 
Besætningen

Besætningens placering i jollen er også meget vigtig. Som grundregel skal vægten være koncentreret så meget som muligt, idet jollen går meget bedre i søerne når vægten er koncentreret, ligeledes er det meget vigtigt at man ikke sidder for langt bagud eller forude, men skal helst finde en gylden middelvej, så jollen ikke dykker for meget eller slæber for meget vand efter sig, og vigtigst af alt, den skal ligge FLADT.

Dette var nogle af mine egne erfaringer der hermed er til fri afbenyttelse til at udvikle sit eget trim efter. Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, så lad det endelig komme frem.