Indregistrering af russisk motorcykel.

Hvis du vil købe en Ural el. lign. som har en tvivlsom fortid med evt. manglende registreringsattest, kan restaureringsprojektet blive væsentlig fordyret.
Undgår man enkelte faldgrupper, skulle det med lidt held ikke give problemer.
Umiddelbart efter et køb af et køretøj er det fornuftigt at kontakte politiets hittegodskontor, for at høre om den er efterlyst.
Det er vigtig at undersøge dette først, for det er ærgerligt at skulle aflevere et fordyret restaureringsprojekt tilbage til dens rette ejermand. (selvom han sikkert bliver rigtig glad for synet)
Tabet må du selv dække. For sælgeren skal juridisk kun refundere dig det, du har betalt til ham.

Det næste skridt er at kontakte genpartskontoret (tlf 36481488) under centralregisteret for motorkøretøjer.
De kan ud fra serienummeret undersøge om køretøjet har været registreret inden for de sidste 5 år.
Har den det, kan man mod forevisning af kopi af købskontrakt få en erstatning for en registreringsattest.
Hvis dokumentation for køretøjets tidligere registrering ikke kan fremskaffes, skal der vedlægges tilladelse fra centralregisteret til, at køretøjet kan synes og registreres uden fremlæggelse af dokumentation for tidligere registrering.
Hvis de ønsker at vide hvad afgiften er på et importeret køretøj, skal de udfylde en forespørgsels-blanket (nr21.009) som de kan få ved told og skatteregionen f.eks. vejle (tlf 76404400).

Her følger der en nærmere beskrivelse med om det nærmere forløb.
Når syns-tilladelsen foreligger, kan det være en god ide, at være lidt forberedt.
Synsfolkene, som skal bedømme årgangen, ved som regel ikke en pind om dette, derfor kan det være en god ide at have noget på skrift om produktionsåret, idet dette har stor betydning for afgiften (Min egen Ural M63 årg.65 kostede i 1999. 1966 Kr. i afgift).
Til synet er det vigtigt at bremser, lys og horn virker, og at der ikke er slør i styretøjet, alt det andet er de stort set ligeglade med, hvis der skulle være nogle små fejl er de til at snakke med.

Efter godkendelsen går turen til told og skatteregionen, hvor der skal betales et depositum for afgiften.
Folkene herfra skal også lige ud at se om stelnr. passer overens med det som skrives i 21.009 blanketten, så det er en god ide at tage dyret med?
Hvis der har været mangel på alle papirer for tidligere registrering el.lign. får man på et tidspunkt en tid til en besigtigelse hos vurderingsnævnet.
Det er et par professionelle fyre der efter tur rejser rundt til de forskellige synshaller og bedømmer karakter samt afgift på div. tvivlsomme køretøjer.
Hvis russeren står i original stand, er dette kun en formsag, hvorefter man med god samvittighed kan trille stolt ud på vejene når motor kontoret også har fået sit besøg.

I nogle tilfælde skal et køretøj forbi en Kgl. Vægt før et syn.
Dennes adresse kan du få oplyst hos synshallen.
Med mindre du har fået det oplyst ved bestilling af et syn, undgår du en nærmere undersøgelse af dette.
Skulle du under et syn få at vide at den skulle have været vejet plejer de at syne den alligevel, men du får nok at vide at du efter en anbefalet vejning kan vende tilbage til synshallen med bevis for dette, hvorefter du får et synsstempel.

Herefter kan du køre til dit forsikringsselskab hvor du skal have tegnet en ansvars-forsikring.
Denne forsikring skal man have for at kunne få den indregistreret med nr. plader.
Derefter går turen til motorkontoret, hvor du viser bilag for forsikring samt div. andre papirer bl.a. synsattest.
Hvis du har en tidligere reg. attest fra et andet land bliver denne destrueret.
Efter udfyldt midlertidig reg. attest kan du mod betaling af (vist nok for tiden ?) 450 kr. får du en nr. plade samt reg. attest.
Det originale reg. papir dukker som regel op inden for 3 uger.

Et syn koster 250 kr. og en vejning 150 kr.
Depositum for afgift kan for gamle Mc'er ligge på det dobbelte af hvad der reelt skal betales. Men tag det roligt, du får som regel efter op til en måned efter differencen refunderet.

(Finn Olesen)