Bøger:

Anmeldelser af ADFÆRDSMODIFIKATION










ADFÆRDSMODIFIKATION
- en praktisk basisbog om positive behandlingsmetoder
af Preben Wagner & Mogens Baadsgaard 
(Illustrationer af Karen Brandt)

ANMELDELSER:

Cand.psych. Bent Jørgensen i "dansk Psykolognyt" (Anmeldelse af 1. udgave):
 
Da jeg, i knap 2 år, bl. a. har fungeret som supervisor for det pædagogiske personale på en større institution for udviklingshæmmede og dels har oplevet forfatternes synspunkter anvendelige i praksis og dels har oplevet et behov for en sådan grundbog. har jeg fundet det væsentligt at anmelde denne bog i Dansk Psykolog Nyt.
Meget er skrevet om adfærdsterapi. Meget lidt al dette, trods adfærdsterapiens åbenlyse intentioner herom, er imidlertid skrevet med det primære formål at oplyse og instruere involverede parter herom. Det kan denne bog i vid udstrækning.
Forfatterens intentioner med bogen er at give en overskuelig og let tilgængelig introduktion til den adfærdsterapeutiske teori og praksis med hovedvægt på anvendeligheden over for udviklingshæmmede mennesker — på institutioner, i skoler og i hjem. Kun personer med grundig teoretisk indsigt og mange erfaringer i den praktiske anvendelse, kan stille sig selv en sådan opgave.
Forfatterne er veluddannede. Preben Wagner er cand. psych, med klinisk efteruddannelse inden for såvel voksen- som børneområdet. Ligeledes har han gennemført adfærdsterapeutisk efteruddannelse i Sverige. Mogens Baadsgaard er lærer med klinisk psykologisk efteruddannelse. Endvidere har de hver for sig og sammen et "hav" af praktiske erfaringer i analyse og intervention overfor mangeartede adfærdsmæssige problemer. 
Preben Wagner har bl. a. fungeret på en lang række forskellige behandlingsinstitutioner, og han har de sidste 5—6 år udført konsulentopgaver ved de fleste større institutioner for udviklingshæmmede i Danmark. Mogens Baadsgaard har bl. a. deltaget i projekt-arbejder omkring udviklingshæmmede/psykotiske elever på Rødbygård. i 5 år arbejdet med specialundervisning af blinde/svagsynede på Refnæsskolen og ligeledes de sidste S år udført korssulestopgaver på de fleste store institutioner for udviklingshæmmede i Danmark. Flere al disse projekter er bl. a. støttet og publiceret af Socialstyrelsen. Hertil kommer. at begge forfatterne — i vidt omfang — har superviseret og undervist personale og forældre, ligesom de har ledet efteruddannelseskurser. bl. a. for psykologer i England, Sverige og Finland Bogen bærer i bøj grad præg heraf, og det er klart for læseren, at den er født og udviklet i nær tilknytning til praktisk arbejde.
Med udgangspunkt i nogle af de klassiske eksperimenter beskrives den mest grundlæggende indlæringspsykologiske viden, — klassisk betingning, operant betingning og imitationsindlæring. Herudover belyses teorien om indlært hjælpeløshed. Beskrivelserne er drænet for diskussioner af mere kompliceret teoretisk og videnskabelig art, men derimod eksemplificeret med en række velvalgte situationer, som vi alle kender fra dagligdagen og samspilssituationer på institutioner.
Med dette grundlag opstilles i resten af bogen procedurer for den praktiske anvendelse, specielt over for udviklingshæmmede. Specifikke problemer som selvstimulation, aggressiv adfærd, selvskadende adfærd, urenlighedsproblemer og hjælpeløshedsreaktioner omtales specielt, idet sådanne problemer, ud over at hæmme oprettelsen at frugtbare samspil og direkte kan være skadende for klienter, også typisk kræver megen opmærksomhed og tid. De anvendte adfærdsterapeutiske metoder kan derfor, ud over at bidrage til reduktion af problematisk adfærd og indlæring af nye færdigheder, bidrage til opnåelsen af tillidsskabende og generelt udviklende relationer.
Under omtale al adfærdsanalyse, intervention og evaluering heraf understreger forfatterne vigtigheden al meget grundige observationer, som sikrer korrekt forståelse. hensigtsmæssig intervention og en fortløbende realistisk evaluering. Konkrete observationsmetoder beskrives, ligesom der bilagene forefindes eksempler på brugbare observationsskemaer. Det anbefales, at videoopagelser kan være en væsentlig observationskilde, selv om det kan være vanskeligt at ,turde bruge dette medie. Vigtigheden al denne observationskilde bør, efter anmelderens mening, understreges yderligere og på det nærmeste betegnes som uundværlig, idet udviklingshæmmedes problemadfærd oftest er en del at et kompliceret samspil, som vanskeligt lader sig analysere ud fra observationer, der er erhvervet og formidlet på anden vis. Videooptagelser gør de’ også muligt at udnytte eventuel supervisor-bistand. Forfatterne advarer imod at betragte problemadfærd isoleret og søge reduktion heraf, uden indlæring af nye, meningsfulde og brugbare færdigheder. Forsøg herpå vil mislykkes. Ligeledes opfordres til nøje observation at den udviklingshæmmedes allerede eksisterende, men uhensigtsmæssigt anvendte eller mangelfuldt udviklede, ressourcer.
Der advaret mod brugen at strafprocedurer, da følgerne kan blive uoverskuelige. Specielt tilførsel at et ubehag som konsekvens af en adfærd omtales som indiskutabelt uetisk, udover at metoden er ineffektiv.
Beskrivelserne at de adfærdsterapeutiske procedurer og specifikke teknikker eksemplificeres ligeledes med en række gode menneskelige iagttagelser.
Der lægges i bogen op til et nuanceret syn på menneskets totale liv. Focus er rettet mod de menneskelige relationer, og bogen er et redskab for personale og andre, der har med udviklingshæmmede at gøre. Et redskab der kan inspirere til at overvinde ‘bremseklodser de enkelte personale-medlemmer (f. eks. angst for at diskutere egen arbejdsfunktion evt, ud fra videooptagelser) og er med til at gøre bogen til noget andet og mere end det bare adfærdsterapi.
Bogen er dog først og fremmest en sober vejledning i brugen af adfærdsterapeutiske metoder og i at systematisere som pædagogik. Den klargør, hvorledes vi altid, med eller uden adfærdsterapi, påvirker via vores holdninger, institutionelle rutiner, uenigheder, nonverbale udtryk og meget andet. Bogen fremstår sober, fordi den understreger, at metoderne bruges med omhu og løbende kontrolleres. I nogle tilfælde (f. eks. polet-systemer) anbefales kvalificeret supervision udefra (anmelderen: og det kunne vel være psykologer?)
Bogen er levende, oplysende, humoristisk og til tider provokerende. Illustrationerne bør endvidere fremhæves som inspirerende for læsningen og supplerer, i al deres enkelthed, indholdet.
Bogen fremstår som et velintegreret hele, hvilket imidlertid kan vanskeliggøre en anvendelse som opslagsbog, når specifikke problemer melder sig. Skulle nogle alligevel fristes hertil, henvises dog til en overskuelig og særdeles let tilgængelig grundbog, der bør læses i sin helhed, før man overvejer at starte anvendelsen af de beskrevne metoder i praksis.
Nogle kunne måske Ønske flere forhold belyst grundigere, men bogens formål taget i betragtning synes de forskellige problematikker belyst tilstrækkeligt. Det er en basisbog i ordets bogstaveligste forstand.
For interesserede, måske specielt studerende og fagfolk, kunne bogen have oplyst flere relevante kilder, der mere dybtgående belyser den specifikke teori, anvendte metoder og adfærdsterapeutiske procedurer og teknikker.
Bogen henvender sig således glimrende »til pædagoger, lærere, studerende og forældre», men også praktisk tænkende og arbejdende psykologer vil kunne finde viden, inspiration og støtte, — ikke kun i forbindelse med terapeutisk arbejde, men måske specielt til personalesupervision og undervisning. Sluttelig bør det nævnes, at netop særforsorgens klientel/personale er helt urimeligt underforsynet med psykologbistand. Arbejde synes at ligge forude, hvis vi vil, kan og tør kvalificere os hertil (anmelderens bemærkning).
TILBAGE TIL BØGER

Positiv adfærdsterapi
Ole Klüwer
Preben Wagner og Mogens Baadsgaard: Adfærdsmodifikation. E.J.B.A. Press,  206 sider, ill. 200 kr.
 
Bogen giver en forholdsvis bred og grundig indføring i adfærdsmodifikation eller adfærdsterapi om man vil, specielt i arbejdet med udviklingshæmmede mennesker. Den henvender sig til alle interesserede med eller uden pædagogisk uddannelse og er da også letlæst og med mange illustrerende eksempler. Det er svært at ramme et passende niveau når man vælger så bred en målgruppe som forfatterne her har gjort; men det må siges at være lykkedes på udmærket vis. Fremstillingen kan dog sine steder virke en smule »poppet« f.eks. med udstrakt brug af udråbs- og spørgsmålstegn. Det er selvfølgelig en smagssag og ændrer ikke på bogens egnethed som formidler af et kontroversielt pædagogisk virkemiddel.
Bogens budskab er, at adfærdsmodifikation hverken bygger på straf eller er »lakridspædagogik«, ligesom det heller ikke er meningen, at den skal bruges manipulativt. Derimod frigør den (rigtigt anvendt) ressourcer hos beboeren/eleven, således at denne i større grad bliver i stand til at foretage egne valg og lettere opnår social accept (f.eks. ved renlighedstræning og eliminering af selvskadende adfærd).
Der bliver ikke lagt skjul på, at anvendelse af adfærdsmodifikation kræver et stort forarbejde og konsekvent gennemførelse for at bære frugt. Det er således først på lidt længere sigt, der er en arbejdsbesparelse at hente. Derimod kan et klient-behandler forhold bedres meget allerede under den indledende observationsfase.
Bogen burde findes på enhver institution for psykisk udviklingshæmmede og gennemlæsningen af den være den minimale betingelse for at kunne udtale sig for eller imod adfærdsmodifikation.

TILBAGE TIL BØGER

Kjell Olaf Edvardsen
Cand.psychol. faglig leder, Glenne Senter (1993)
Den som har opplevd Preben og Mogens utfolde sine atferdskunster på seminarer og kurs over hele Skandinavia, vet noe grunnleggende om atferdsmodifikasjon, nemlig at systematisk påvirkning og endring av menneskelig atferd ikke er et lukket fordypningsområde for noen få innvidde “eksperter”, men et håndverk som gjennom riktig opplæring både kan og bør utøves av nærpersoner, altså mennesker som til daglig samhandler med målpersonen.
Det er således neppe noen overdrivelse å hevde at til tross for sin danske bakgrunn er det Preben Wagner og Mogens Baadsgaard som framfor noen her i landet har brakt anvendt atferdsanalyse “ut til folket”. Og dette er en pedagogisk virksomhet de har utøvd på en måte som fremmer respekt for atferdsmodifikasjon som et komplisert fagområde, samtidig som nærpersoner og fagfolk stimuleres og får økt selvtillit ved at de rett og slett mestrer problemene i hverdagen bedre.
Det er Wagners og Baadsgaards fortjeneste at de foruten å være dyktige terapeuter og veiledere, har en helt spesiell evne til å gjøre behandlingsmetodikk tilgjengelig på en lettfattelig, overbevisende og ikke minst underholdende måte som skaper begeistring og optimisme.
Og nettopp disse egenskapene er det som framkommer i boken “Atferdsmodifikasjon”:  For første gang presenteres en helhetlig og pedagogisk oppbygd innføring i de sentrale metoder, analyseredskaper og teknikker innenfor anvendt atferdsanalyse. Her er teoretiske betraktninger som begrunner og gir rasjonaler for de ulike observasjons- og behandlingsteknikkene, videre presenteres, drøftes og eksemplifiseres viktige begreper som forsterkning, straff og utslokning. Fenomenet lært hjelpeløshet og dets betydning for miljøterapeutisk arbeid med psykisk utviklingshemmede gis spesiell plass, likeledes betydningen av systematisk observasjon og evaluering som viktige elementer i resultatorienterte behandlingsopplegg.
Wagner og Baadsgaard legger stor vekt på instruks-kontroll som en forutsetning for læring av nye ferdigheter, og vier hele tre kapitler til dette temaet. I forhold til den tradisjonelle debatten omkring effektene av reduksjonsprosedyrer, inntar forfatterne et standpunkt som klart favoriserer bruken av positive endringsstrategier og generelt fraråder bruk av straff og aversiv kontroll i trening og behandling, bortsett fra i spesielle tilfeller (et syn det nok fremdeles vil være delte oppfatninger omkring innenfor det atferdsanalytiske miljøet i Norge!).
Boken illustrerer på en glimrende måte de sentrale hjelpebetingelser og strategier for innlæring av ny atferd hos psykisk utviklingshemmede: Shaping, prompting, fading, håndledelse, imitasjonstrening og instrukskontroll. Spesielle teknikker som tegn-økonomi og prinsippene for renslighetstrening gjennomgås i detalj, og boken avsluttes med en planmessig beskrivelse av skritt for skritt i tilretteleggingen av et praktisk gjennomførbart behandlingsopplegg.
“Atferdsmodifikasjon” er en levende og praktisk bruksbok, full av illustrerende eksempler fra miljøterapeuters, pedagogers og foreldres hverdag. Mange vil nikke gjenkjennende til de situasjonene som beskrives og oppleve forbauselse over den nye innsikten i sin egen praksis som forfatternes analyser av eksemplene medfører. Lesere som er uinnvidde i anvendt atferdsanalyse vil dessuten forbauses over den store vekten på positive endringsstrategier som gjennomsyrer boken - i motsetning til de populære misforståelsene om “atferdsterapi og straffemetoder” som fortsatt florerer.
”Atferdsmodifikasjon” bidrar til å avlive mytene omkring atferdsmodifikasjon, samtidig som innholdet avspeiler en høyverdig etisk sans hos forfatterne og en respekt for såvel metodene som de menneskene metodene er utviklet for å hjelpe.
Selv har jeg i en årrekke brukt de danske utgavene av boken i undervisning og opplæring ved institusjoner og etter hvert kommunale tiltak for psykisk utviklingshemmede i Norge, til nytte for mange personalgrupper og pårørende med et vidt spekter av omsorgs- og behandlingsmessige oppgaver.
Det har som kjent skjedd avgjørende endringer i  rammebetingelsene for miljøterapeutisk arbeid her i landet i de årene som er gått siden boken utkom i 1984. Likevel er innholdet i “Atferdsmodifikasjon” ikke blitt mindre aktuelt nå etter HVPU-reformen. Tvertimot ser vi et sterkt økende behov for tilførsel av praktisk anvendelig kompetanse til personalgrupper i spredte, ofte faglig isolerte boliger og andre kommunale tiltak, til familier med psykisk utviklingshemmede barn, eller til pedagogisk personale i barnehager og forsterkede (og vanlige) skoler som skal “integrere” denne målgruppen i normalmiljøet. “Atferdsmodifikasjon” imøtekommer behovet for lettlest, konkret framstilt og lett tilgjengelig fagstoff om et komplekst tema, og representerer et tilbud som fortsatt er mangelvare i Norge.
Fordi det vil øke tilgjengeligheten av stoffet i boken at den kommer i norsk utgave, har det også vært en spesiell glede for meg å oversette “Adfærdsmodifikation”. Det er mitt håp at den omarbeidede oversettelsen vil “matche” norske forhold på en så treffende måte at alle som har den danske versjonen finner det bryet verdt å supplere sitt eksemplar med et norskspråklig.

TILBAGE TIL BØGER
  TILBAGE TIL START


BGER.htmlBGER.htmlBGER.htmlSTART.htmlshapeimage_3_link_0shapeimage_3_link_1shapeimage_3_link_2shapeimage_3_link_3