Kære læsere af min blog,

Jeg har ikke haft tid til at skrive på bloggen her i lang tid. Det vil glæde mig, hvis du vil følge min blog på www.denoffentlige.dk, du kan f.eks. abonnere på deres nyhedsbrev.

Kærligst,

Anders

Motorvejsmad i GPX

Advarsel: Denne artikel bliver meget teknisk undervejs.

Mad skal være sundt og nærende, og helst forudsigeligt og sikkert. For nogle år siden kastede mine drenge deres kærlighed på Subway-reastauranternes brød med alt muligt indhold som man selv vælger. Det ser sundt ud, og der er ingen pomfritter – jo, det er lidt bedre end burgere fra Mc Donalds. Så nu er det Subway, der er hovedleverandør af frokost når vi kører gennem Tyskland på ferie. Og kun Subway!

Turen på ferie gennem Tyskland er en tradition i familien. Lukket inde i vores trofaste Renault Espace sidder vi gerne i mange timer mens den ene Ausfart efter den anden suser forbi. De eneste byer vi ser er Kassel og Frankfurt, ellers står den på skov, bakker og asfalt. De amerikanske Barracks ved Ludvigshafen er en anden seværdighed, og så er der Strasbourg, i Alsace, men det er jo ikke Tyskland 🙂

Subway er heldigvis store i Tyskland, men desværre meget, meget små i min Garmin GPS.

Vores GPS hedder “Nana” og hun er blevet et medlem af familien, en god støtte under vejs: “Om 247 km, drej af motorvejen!”

Så det er enormt vigtigt, at hun kan guide os til en Subway vi kan bruge – når vi er sultne.

Nå, jeg har fixet problemet. Jeg kiggede i koden til deres hjemmeside og fandt ud af at de trækker listen over restauranter fra en database på deres hjemmeside, der leverer en XML fil, hvis man giver nogle søgeparametre. Den returnerer nogle “marker”-tags:

<marker name="SUBWAY Restaurant Esslingen">
 <lat>48.740139</lat>
 <long>9.303520</long>
 <adresse><![CDATA[<strong>SUBWAY&reg; Restaurant Esslingen</strong><br>Martinstraße 8<br>73728 Esslingen<br>&nbsp;<br>Telefon: 0711 / 3001333<br>&nbsp;<br>&nbsp;<br><a href="http://subway.com/applications/CustService/frmCustomerService.aspx?CC=GER&LC=GER" target="_blank">Kundenfeedback</a>]]></adresse>
 <oeffnung><![CDATA[<p><b><span style="font-size: 8pt; font-family: Verdana; ">Öffnungszeiten</span></b></p><div><table width="200" border="0" class="text"><tbody><tr><td width="50%">Montag:</td><td width="21%" align="right">09:00</td><td width="6%" align="center">-</td><td width="21%">23:00</td></tr><tr><td>Dienstag:</td><td align="right">09:00</td><td align="center">-</td><td>23:00</td></tr><tr><td>Mittwoch:</td><td align="right">09:00</td><td align="center">-</td><td>23:00</td></tr><tr><td>Donnerstag:</td><td align="right">09:00</td><td align="center">-</td><td>23:00</td></tr><tr><td>Freitag:</td><td align="right">09:00</td><td align="center">-</td><td>01:00</td></tr><tr><td>Samstag:</td><td align="right">09:00</td><td align="center">-</td><td>01:00</td></tr><tr><td>Sonn-/Feiertag:</td><td align="right">12:00</td><td align="center">-</td><td>23:00</td></tr></tbody></table></div>]]></oeffnung>
 <aktion><![CDATA[###73728###Esslingen]]></aktion> 
 </marker>

Hvis man søger på “D”, så får man hele Tyskland:

http://www.subway-sandwiches.de/index.php?id=71&no_cache=1&country=D

Et lille Python program konverterer det til GPX med WPT tags:

import xml.etree.ElementTree as ET
import urllib
import re

f = open("Subway-D.gpx", 'w+')
f.write("""<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-2"?>
<gpx xmlns="http://www.topografix.com/GPX/1/1" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:schemaLocation="http://www.topografix.com/GPX/1/1 http://www.topografix.com/GPX/1/1/gpx.xsd" version="1.1" creator="Anders Dinsen">
""")
# Filen er hentet herfra: 
# http://www.subway-sandwiches.de/typo3conf/ext/subway_storelocator/res/index.php?id=71&no_cache=1&country=D
tree = ET.parse('subway.xml')

def strip_tags(text):
    if text:
        return re.sub(' +',' ', re.sub('&[a-z]*;', '', re.sub('(<[^<]+?>)+', ' ', re.sub('(</tr>|</b></p>)', '\n', text.replace('\n',''))))).strip()
    else:
        return ''

root = tree.getroot()
markers = root.findall('marker')
for i in markers:
    f.write('<wpt lat="'+
          i.find('lat').text.strip() +
          '" lon="' +
          i.find('long').text.strip() +
          '">\n<name>' +
          i.attrib['name'].strip() +
          '</name>\n<cmt>'+
          strip_tags(i.find('oeffnung').text)+
          '</cmt>\n<desc>'+
          strip_tags(i.find('adresse').text)+
          '</desc>\n<sym>Restaurant</sym>\n</wpt>\n')
f.write('</gpx>')

GPX filen kan importeres med Garmins POI Loader.

Tadaaaah! 🙂

Det daglige arbejde for “det gode liv” kan ikke købes i en restaurant. Mad er afgørende, men det er ferie, fællesskab og frihed også. Og så er det dejligt når nørderi kan få tingene til at gå op i en højere enhed, og vi kan få den mad børnene lige godt kan lide når vi er på motorvejen.

Klik på billedet for at downloade en ZIP fil med GPX’en og en BMP ikon – lige til POI Loader.

Klik her for at downloade en zip fil med GPX fil og ikon

Menneskemængden virker uoverskuelig ved Legoland denne første hverdag i efterårsferien i år. Luften er kold, men vejret er smukt. Legoland kræver min forældre-opmærksomhed når jeg har mine egne børn med. Jens og Troels har valgt at tage med denne gang. De to ældste passer sig selv hjemme.

En dreng kommer hen til os og hilser energisk på. Han hedder Lars, og han har sin søster Laura og hendes kammerat med.

Jeg har fulgt Elin, deres plejemor, gennem nogle år på Facebook, men det er første gang vi mødes. Vi er begge aktive for ADHD-sagen. Sidste år modtog Elin ADHD-foreningens pris for at have gjort noget særligt for mennesker med ADHD. I foråret udgav Elin en debatbog med 50 cases om plejeforældres vilkår, en bog, der fik daværende Socialminister Karen Hækkerup til at bede Ankestyrelsen lave en undersøgelse af området.

Laura og Lars’ daglige samliv hos deres plejeforældre står dog til at slutte nu. De skal skal anbringes på hver sin institution. Årsagerne fortaber sig for mig, og sagen virker på alle måder grotesk. Jim, Laura og Lars’ biologiske far, er frustreret på sine børns vegne: ”Det er magtmisbrug,” siger han til mig.

Plejeforældre har heldigvis tit hjertet med i jobbet, men har få egne rettigheder. Man kan sige, at børn, der er anbragt, er kommunens ansvar uanset om de er anbragt på institution eller i familiepleje. Arbejdet som plejeforælder ligner andre forældres arbejde, og de er på 24 timer i døgnet. Men til forskel for mig, der er biologisk far og har mine børn boende hjemme, så er der ting man som plejeforælder ikke må. Plejeforældre kan f.eks. ikke på egen hånd indstille at et barn i problemer bliver udredt i psykiatrien – ikke engang i samarbejde med forældrene. Det er kommunen, der afgør det. Til gengæld får man løn for arbejdet.

Mine egne børn er sårbare og de mange mennesker i Legoland er altid en udfordring. Men de to som jeg har med er tændte og glade. Vi har aldrig fået taget os sammen til at lave et handicapkort så de kan bruge hurtigkøerne ved forlystelserne, men det har Elin styr på.

Mens vi er sammen mærker jeg Lauras usikkerhed. Hun har brug for en sikker havn, et sted at finde tryghed. Sjældent, mens jeg er sammen med hende, er hun ret langt fra Elin. Jeg fanger Lauras opmærksomhed mens vi går rundt i parken. Jeg laver lidt sjov med hende. Hun virker som et sårbart barn der har kanalerne åbne og som kan blive overbelastet. Børn kan flygte ind i deres egen verden, hvis virkeligheden omkring dem bliver for truende og farlig. Psykisk sårbare børn og børn med udviklingsforstyrrelser kan gøre det i situationer, hvor man ikke forventer det – det ligger i sårbarheden.

Men Laura lader sine små frustrationer få frit løb når hun bliver usikker – hun trækker sig ikke ind. Elin rummer hende og støtter hende. Jeg ser Laura blive frustreret undervejs når forlystelsen hun gerne ville op i er stoppet på grund af en teknisk fejl, men jeg ser hende først og fremmest have en dejlig dag sammen med sin plejemor, sin ven og sin bror. Det er tydeligt for mig, at Elin er en kvinde, der med en naturlig og omsorgsfuld autoritet og et stort overskud har skabt gode rammer for sine plejebørn. Hun kender dem også rigtig godt: Laura har boet hos Elin og plejefaren siden hun var helt lille. Relationen er sund og god, det kan jeg ikke være i tvivl om.

En lignende sag er kommenteret i et læserbrev i Fyens Stiftstidende den 20. november. Her ønsker Odense kommune at få plejeforældrene til at gå ned i løn. Læserbrevsskribenten Elisabeth Berg spørger: ”Lever jeg i en region, hvor en kommunal økonomisk drejebog for anbragte børn skal følges uanset konsekvensen for det enkelte menneske?” Jeg ved det ikke.

Der kæmpes fra flere sider for at Laura og Lars kan blive ved deres plejemor, men om Odense kommune i sidste ende lader det ske vides ikke. Det er endnu også for tidligt at sige, hvad Ankestyrelsens undersøgelse af vilkårene for plejeforældre leder frem til.

Der er oprettet en facebookgruppe for dem. I aften går man fakkeltog. Det burde ikke være nødvendigt, og jeg er dybt berørt af sagen.

For hvordan kan man dog begrunde, at fjerne et par børn fra de plejeforældre som de holder af og trives ved? Hvordan kan man begrunde at det er bedre for søskende, der har levet hele livet sammen og som fungerer godt sammen, at komme på hver sin institution? Og hvordan kan man begrunde at gå imod børnenes egne og den biologiske forælders udtrykkelige ønske?

Hvis der er en faglig begrundelse for at vælge en dyrere og mere indgribende foranstaltning, når det nuværende fungerer godt, hvad er det da for en faglighed der tillader dette menneskelige overgreb?

Jim, Lars og Lauras far har godkendt dette indlæg inden det blev offentliggjort.Billede

Laura kigger ud mellem sæderne. Lars råber hej til fotografen.

Når jeg har snakket med Jenny Bohr gennem de sidste år, så har hun tit fortalt om sine projekter ude på de skoler, hvor hun kommer. Projekter, hvis formål er at hjælpe lærererne med at tilpasse fællesskabet så flere kan inkluderes i skolen.

I januar 2010 mødtes jeg med Jenny en tidlig søndag morgen. Vi ville skrive en kort artikel, der definerede, hvad det var vi stod for: Vi følte nok begge at lærere og politikere stod på, hver deres side og slog hinanden i hovederne mens børnene og selve kernen i inklusionstanken var taber. Vi ville sige, hvad vi mente ud fra et forældreperspektiv, hvor vores stærkeste ønske er at vores barn er en del af fællesskabet i skolen.

Det blev til dette indlæg på min blog. Det er senere er blevet brugt i forskellige sammenhænge og jeg er stadig særligt glad for det: Forældreperspektiver på rummelighed og inklusion i folkeskolen 2010

I sin nye bog tager Jenny rollen som faglig konsulent, men tankerne i bogen ligger i direkte forlængelse af det vi skrev dengang.

Direktør i ADHD Foreningen, Camilla Lydiksen, skriver i sit forord til bogen:

Jeg vil tro, at du ligesom jeg er overbevist om, at vores arbejdspladser har stor gavn af de forskellige roller og kompetencer, vi hver især byder ind med når vi går på arbejde. Det kan være forskellighed hvad angår kompetencer, køn, alder og kulturer – og vi føler samstemmende at ”vores forskelligheder” giver en synergi som er så afgørende for vores arbejdsklima og konkurrencestyrke. God og synlig ledelse er mantra fordi det giver retning og svar på hvordan vi kommer fælles i mål.

Jenny Bohr: Problemløsende Inklusion

Jennys bog handler netop om ledelse: Ledelse af skoleklasser med forskelligheder, sådan som skoleklasser altid har været, og sådan som de i særdeleshed er i dag, hvor inklusion er det nye almentænkende. Bogen handler ikke om, hvordan vi hjælper det enkelte barn, men om hvordan vi leder klassen så børn med f.eks. ADHD kan klare sig bedre.

Og det skal vi, både fordi der ”blæser nye vinde” i folkeskolen i Danmark, og fordi der der rigtig mange børn, der fortjener at være med i den samme skole som alle andre for at opleve sig som en del af fællesskabet.

Bogen falder i to dele. Den første del er en teoretisk del, hvor Jenny introducerer emnet: Hvorfor børn med ADHD og lignende udfordringer har det svært i skolen. Børnesynet, der er så afgørende som grundlag i arbejdet med inklusion. Og Jennys eget koncept: ”Problemløsende inklusion” som bygger på Ross Greenes ideer og principper fra hans problemløsende samarbejde.

Den anden del er en praksisdel, hvor den viden hun har introduceret bliver omsat til virkelighed. Omdrejningspunktet for anden del er at lærerens ledelsesudfordring handler om at alle børn har overblik over de 9 H’er i undervisningen:

  • Hvad skal vi lave?
  • Hvorfor skal vi lave det?
  • Hvor skal vi lave det?
  • Hvornår skal det ske?
  • Hvor længe skal vi være i gang?
  • Hvem skal vi lave det med?
  • Hvor meget skal vi lave?
  • Hvad skal vi bagefter?

Jeg føler mig lige nu lidt som en, der afslører slutningen på en kriminalroman, men jeg er nødt til at nævne det her, for det er virkelig så centralt: Det er netop de 9 H’er man skal arbejde med at gøre tydelige fordi det er dem som børn med kognitive forstyrrelser har problemer med. Deres problem er nemlig ikke (som man ellers tit traditionelt tænker) dårlig motivation eller vrangvillighed, men at de simpelthen ”løber sur” i dagligdagen.

Og så er Jennys budskab så stærkt: At det at hjælpe med disse ting kan gøres i fællesskabet: Det kræver ikke individuelle løsninger.

I vores blogindlæg skrev vi:

Børn i kørestol har brug for ramper. På samme måde har børn med kognitive funktionsnedsættelser brug for større struktur og tydelighed end andre børn for at deres ressourcer kan komme i spil. Rampen er en naturlig del af skolens indretning i dag, og ikke navngivet det enkelte barn, der har brug for den. På samme måde kunne en rummelig skole have en visuel struktur, der var gennemgående i hele læringsmiljøet, og på den måde gøre hverdagen lettere for børn med kognitive vanskeligheder.

Jennys bog handler om at “bygge ramper” så børn med kognitive udfordringer kan “finde rundt” i undervisnngen.

Men er Jennys værktøjer så den endelige og eneste løsning på inklusionsudfordringerne for børn med ADHD?

Det bliver til et både-og.

For børn med ADHD har jo tit mange andre problemer i livet end at overskue undervisningen i skolen, og de skal jo ikke negligeres bare fordi de ”er med” i fællesskabet i folkeskolen. Men hvis vi stiller skarpt på kerneproblemet for børn med ADHD i skolen, så må jeg sige at svaret er et klart ja: Det er jo ikke at de ikke gider skolen, men at de ikke kan finde rundt i det, der foregår.

Handler det så kun om børn med ADHD? Nej, slet ikke! Der kunne lige så godt have stået om inklusion af børn med sociale udfordringer, børn, der af den ene eller anden årsag er i ”krise” (det kunne være pga skilsmisse), eller børn der er decideret ramt af depression. Med Jennys værktøjer kan alle, hvor der ikke er et grundlæggende problem med at være en del af et klassefællesskab eller et decideret behandlingsbehov, inkluderes i skolen.

For det som er universelt for alle disse grupper af børn er, at de har større eller mindre problemer med at navigere i undervisningen. Velfungerende, såkaldt normale børn, tager imod alle lærerens almindelige mundtlige og skriftlige beskeder og kan i hovedet holde overblik over de 9 H’er, mens dem, der er i problemer af den ene eller anden art, i varierende grad løber sur i netop dem.

Og det fantastiske ved den tilgang som Jenny har (og er nærmest helt firkantet omkring!) er, at det ikke kræver en individuelt rettet indsats at hjælpe disse børn: Vi kan gøre det i fællesskabet. Vi behøver ikke på forhånd udpege disse børn, trække dem igennem udredning og diagnosticering og igangsætte forskellige former for ‘behandling’ af deres problemer med at ”finde rundt”. Vi kan indrette skolen og undervisningen så de selv kan bruge værktøjerne.

Dermed undgår vi problemet med stigmatisering, som specialundervisning og støtte tit kan medføre.

Og så længe det er, så er det jo meget bedre.

Det lyder for fantastisk?

Jenny gør det i virkeligheden – og Jenny er godt nok min ven så jeg har en klar bias, men jeg kan alligevel ikke lade være med at sige: Alle bør gøre det! Det vil hjælpe rigtig mange børn, give skolen et væsentligt løft – og være et vigtigt skridt på vejen mod ikke bare en inkluderende skole, men et inkluderende samfund.

Jenny Bohr.
Problemløsende inklusion – Viden og værktøjer til inklusion af børn og unge med ADHD og andre kognitive forstyrrelser.
VIA Systime, 2013.

Bogen kan bl.a. købes hos forlaget.

Er mit barn inkluderet – eller kun på “tålt ophold”? Vi har snakket om det hjemme hos os nogle gange i årenes løb.

Det er ikke nemt at svare på – det afhænger jo bl.a. af øjene, der ser. Hvad vil det egentlig sige at være “inkluderet”? Sådan helt konkret…

Det er der mange, der har skrevet gode ord om (bl.a. Jenny Bohr i hendes nye bog Problemløsende Inklusion – jeg skriver om den her når jeg har læst den færdig), men det kan være svært at bruge som almindelig forælder.

Jeg plejer at råde andre forældre til at se på om barnet udvikler sig fagligt og om det trives: Lærer barnet lidt hver dag (ikke nødvendigvis i samme takt som andre, men det har mod på at lære og får noget med hjem), og går barnet glad i skole de aller fleste dage og har venner. Så er det nok ikke helt galt.

Men mens jeg læser Jennys bog er det gået op for mig hvor vigtigt det er at huske på værdigrundlaget for inklusion.

Er der et værdigrundlag? Er det ikke kun et spørgsmål om at spare penge?

P-ordet er dumt, for når man siger det, så taber folk hovedet og al begavet tankevirksomhed ophører. Så ja, der er et vigtigt værdigrundlag: Det handler om at alle børn skal opleve sig som aktive deltagere i fællesskabet. Der ligger et menneskesyn til grund for det.

Når vi overhovedet taler om inklusion, så er det jo fordi nogle børn bare er sværere at rumme (undervise, være sammen med osv) end andre børn. Mange børn med udviklingsforstyrrelser eller sociale problemer udfordrer lærere og andre elever – hvis de da ikke er “stille” og selvdestruktive. I gamle dages sorte skole var der korporlig afstraffelse for upassende adfærd – det er for længst afskaffet, men pædagogikken i skolen er i høj grad stadig bygget på tanker om motivation og konsekvens.

Men for at inklusion kan fungere skal vi have et etisk grundlag på plads, der tager et helt andet udgangspunkt.

Et barn kan godt synes socialt “med” og se ud til at udvikle sig fagligt i et miljø, hvor man baserer sig på konsekvenser og motivation, og bruger forskellige former for adfærdsregulering: Pointsystemer, f.eks. Men det er ikke inklusion.

Udgangspunktet for inklusion er nemlig at mennesket kan være “sig selv”, for kun som “sig selv” kan det enkelte menneske lære at tage ansvar for eget liv.

Og det er jo netop dét vi gerne vil når vi inkluderer børn i folkeskolen: Vise dem en vej ind i samfundet i stedet for en vej ud.

Der er kommet en del dokumentarfilm om ADHD på det seneste, og her er endnu en, men denne gang en film jeg straks vil anbefale skoler at købe for at støtte op om arbejdet med inklusion.

Jeg blev kontaktet i sommers af pædagog og filmproducent Malene Gerd Petersen, der gerne ville fortælle om sin nye film. I filmen følger vi en dreng på 8 og en pige på 16, der begge har ADHD. Vi følger dem gennem nogle udfordringer i forhold til deres behov for struktur og overskuelighed i hverdagen.

Faktisk er filmen ikke ny, men en redigering af en film som vi i ADHD foreningen var med til at lave for nogle år siden: “Det hedder altså ikk’ DAMP“. Malene har fortalt mig, at hun ikke var helt tilfreds med filmen – den fik ikke den kvalitet, som hun ønskede. Derfor har hun valgt at bruge penge på at få den omklippet/omredigeret og bearbejdet af en helt ny klipper.

Jeg så filmen forleden aften sammen med min søn Jens, og hans reaktion på filmen siger meget mere end min ville gøre, for filmen er nemlig lavet til børn og unge:

Jens kunne rigtig godt lide den!

For det første er det en kort og overskuelig film. I mange film om ADHD følger man tre-fire mennesker, og det bliver nemt lidt overfladisk. I “Hvad fanden er ADHD?” er kun to. Det er en stor kvalitet.

Og så kunne han lide de to historier, der handler om noget han kan genkende, nemlig det at blive udfordret på det man har aller sværet ved (men som de fleste andre har nemt ved): Drengen i filmen skal flytte fra det hus han bor i, de omgivelser han kender og de venner han har, og pigen skal medvirke i en danseforestilling på efterskolen, hvilket hun glæder sig vildt til, men er rigtig nervøs over: For sidste gang gik det rigtig skidt.

“Det er der kommer 26 meget skarpe minutter ud af med et fint flow og to gode historier”, skrev Malene, og jeg er enig. Hun bruger selv filmen på søskendekurser, men jeg tænker at den er oplagt at bruge i til at støtte inklusion i skolerne: Både børn med ADHD og deres klassekammerater vil få meget ud af at se filmen, der giver et autentisk indblik i nogle dagligdags udfordringer for børn med ADHD – vel at mærke uden at stille skarpt på diagnosen som sådan: Filmen handler om virkelige mennesker med virkelige, dagligdags udfordringer.

Mere af den slags, tak!

Dokumentarfilm
Titel: Hvad fanden er ADHD?
Produceret i 2013
Varighed 26 minutter
Ingen undertekster

Flyer om filmen "Hvad fanden er ADHD?"

Trine ”tennissok” Bramsen har skabt røre i andedammen sit gæsteindlæg på Version 2. Nogle har prøvet at analysere hende og nået frem til noget i retning af at der må være noget galt inde i Trine Bramsen. Se f.eks. Georg Strøms indlæg her eller Poul Henning Kamps indlæg her. Både Georg og Poul Henning er i øvrigt mennesker jeg respekterer meget højt for deres dybe faglighed på it-området.

Men jeg synes nu alligevel at det er gået lidt for vidt, for godt nok er Trine Bramsen folketingsmedlem og kan derfor selvfølgelig frit kritiseres offentligt, og godt nok er hendes indlæg hverken synderlig begavet eller velskrevet, men det kan netop derfor slet ikke bære de analyser, der bliver lavet.

Men der er startet en debat og jeg kan nu ret godt genkende billedet af nørden med de hvide tennissokker, der taler sort. Allerede fra mine tidlige teenageår har mine omgivelser klaget over at jeg tit ikke var til at forstå.

Som når min far og jeg sad ved middagsbordet og diskuterede hardware og programmering: Så var min søster og mor ikke bare koblet af – de følte sig sikkert decideret dumme. Og stadig kan jeg opleve at højdepunktet for mig til en selskabelig sammenkomst kan være, at jeg møder en, der har lyst til at diskutere skønhederne og særhederne ved visse tidlige mikroprocessorers instruktionssæt. Se dét er et rigtigt emne!

I dag har jeg både kone, børn og en karriere som selvstændig konsulent i IT branchen. Måske har jeg været heldig at finde en kone, der tænder på IT-nørder som mig, men det kan også være at hun så nogle helt andre kvaliteter i mig?

Marianne og jeg har respekten for hinanden og en tro på at alle rummer noget forskelligt, der kan bruges, til fælles. Forskellighed er en udfordring, men også styrke. Når man, som jeg, har en stærk intuition for teknologi, men er tilsvarende svag for så vidt angår det mellemmenneskelige, så føler man sig tit ”ved siden af” fællesskabet. Jeg har f.eks. stadig svært ved at se det sjove i at gå til fest. Jeg bliver tit meget usikker på mig selv i sociale sammenhænge og kan bagefter ikke huske om jeg har sagt noget dumt.

Bramsen har stødt en del mennesker, men jeg synes vi skal passe på ikke at komme til at gøre lidt det samme som når grupper af unge 2. generationsindvandrere stiller provokerende op og råber at de kræver respekt. Jeg trækker på skuldrene og tænker at hun jo et eller andet sted har ret i det hun siger: Vi nørder skal selvfølgelig respektere at ikke alle er interesserede i teknik og vi har nok godt af en opsang engang imellem så vi ikke bliver for selvfede. Det tror jeg faktisk at alle mennesker har godt af.

Og ja, jeg kan faktisk godt lide Trine. Jeg konstaterer nemlig at hun er den mest (eneste?) entusiastiske it-ordfører i Tinget og at hun gerne vil lytte til os, der ved mere end hun nogensinde kan komme til: Hendes job er jo politik og ikke it.

DOXBIOevent og 16 biblioteker inviterer til film og debat den 27/5 kl 17-19 på biblioteker over hele landet. Debatten, der bliver live-transmitteret handler om børn i en ”diagnosetid”: ”For og imod medicinering, hvad er alternativerne?”

Det at hæfte en diagnose på menneskers sind er dilemmafyldt, for diagnosen beskriver ikke bare mennesket ud fra nogle objektive kriterier, den påvirker også dette menneskes selvbillede og identitet. Det er i modsætning til hårfarve: Dit hår ændrer sig ikke om du bliver ”diagnosticeret” som rødhåret. Det er vigtigt at psykiatriske diagnoser i hvert enkelt tilfælde bliver oplevet som en ”nøgle”, der ultimativt lukker op for bedre livskvalitet, og ikke bliver et stigmatiserende stempel.

Filmen, der vises som optakt til diskussionen er Erlend E. Mo’s ”Jeg hader ADHD, børn i en diagnosetid” med den alternative titel ”Emil, A-klassen”, hvor vi følger en specialklasse på Lindevang Skole på Frederiksberg. Der går 6 elever i klassen og børnene kæmper, ifølge beskrivelsen af filmen, med problemer som ADHD, epilepsi, aggression og sociale problemer.

Ingen har set  filmen endnu, men lige nu er jeg skeptisk, for selvom det er klart at man kan have forskellige holdninger til medicinsk behandling af ADHD og at vi som samfund selvfølgelig bør tage diskussionen for og imod diagnoser som sådan, så tænker jeg, at hvis filmens mål er at sætte fokus på nogle konkrete børns konkrete problemer i hverdagen og hvordan de bliver mødt, og alene gøre det for at stimulere en samfundsdebat om medicinering og diagnosticering, så er det altså for uambitiøst.

Jeg har mødt mange mennesker med ADHD og flere har fortalt mig om, hvordan det er at have ADHD. Nogle af dem hader det, og det er tit både ADHD’en og det at den bliver et ”stempel” i panden på dem, der er problemet.

Når vi diagnosticerer et menneske med ADHD kategoriserer vi dette menneske. Det er den samme form for kategorisering som finder sted når man i en jobsamtale bliver personlighedstestet og beskrevet som den ene eller anden type.

Vi kategoriserer jævnligt hinanden, f.eks. udfra hårfarve: Jeg er mørkhåret, lidt leverpostejsfarvet, men stænk af gråt, f.eks. Men det afgørende er at mens en beskrivelse af mit hår ikke kan ændre hverken farven eller sammensætning, så er det anderledes med personlighedstyper og især diagnoser som ADHD: Fordi diagnosen beskriver personligheden, så rører den noget mere intimt, nemlig en selv. Diagnosen bliver en del af personligheden, ja den forandrer endda personligheden. Derfor skal vi være forsigtige når vi taler om ADHD – vi skal vi tale ordentligt om det.

En af deltagerne i den efterfølgende debat er psykiater Søren Hertz som er kendt for at have et bredere syn på diagnoser end man almindeligvis har i psykiatrien. Han er nemlig kendt for at se mere på sociale faktorer end de fleste psykiatere når han møder børn og især unge i problemer. Søren Hertz er kendt som en meget dygtig ungdomspsykiater, så det bliver interessant at høre ham. De to andre deltagere i debatten kender jeg ikke.

Filmens titel og overskriften for debatten er catchy. Men den er også simplificerende: Den stiller skarpt på diagnosen, ikke mennesket. Det vil sikkert trække folk til!

Det er vigtigt at debattere, hvad det gør ved mennesker at få en diagnose, for diagnoser stigmatiserer. Men jeg vil hellere diskutere, hvad vi gør for at styrke det diagnosticerede menneskes selvbillede (og ultimativt dets selvværd), frem for at diskutere medicinen.

Problemet er jo ikke medicinen i sig selv eller diagnosen i sig selv. Problemet er, hvad vi andre gør diagnosen til og, hvordan vi andre ser på medicinen.

Diskussionen efter filmen er på forhånd sat op til at fokusere på alternativer til medicinsk behandling. Det skal de være velkomne til, men det er altså ikke et spændende emne.

Det spændende emne er, hvordan vi (dig og mig) møder mennesker, der af den ene eller anden grund, og aldrig fordi de selv er skyld i det (!), har fået en psykiatrisk diagnose og tager piller for det. Er du klar til at anerkende dem som medmennesker, der skal mødes på lige fod som alle andre, eller ser du diagnosen først? Gør du noget ekstra så de føler sig værdsat og elsket, eller er du mere optaget af at bekymre dig over at de har fået en etiket hæftet på sig og alt det dårlige du har hørt om medicin? Tænker du på dit medmenneske i problemer, eller vil du hellere filosofere over et abstrakt samfundsproblem?

For mange gør desværre det sidste, oplever jeg. Folk er meget interesserede i arrangementer som dette, der rejser dilemmaer om samfundsudviklingen. Måske fordi det handler om deres egne skattekroner – hvad ved jeg?

Jeg håber filmen er god og at debatten vil løfte sig ud over den navlepillende danskers selvoptagethed, men jeg frygter at det kan blive endnu en dum diskussion om at ADHD måske ikke findes og at nogen bare skal tage sig sammen. I den diskussion er der altid én taber: Mennesket i problemer, hvis ADHD diagnose gerne skulle være en del af en nøgle til et bedre liv.

Flyer for den kommende dokumentarfilm og debat

Flyer for den kommende dokumentarfilm og debat

Nu venter vi alle på et indgreb fra folketinget i den igangværende konflikt mellem KL og lærerne. Jeg er far til skolebørn og skolebestyrelsesmedlem, så jeg er ret spændt på, hvad der kommer til at ske og hvordan vi kommer igang igen bagefter. Det bliver nok ikke business as usual lige med det første.

Der er mange dilemmaer i konflikten – langt flere end der kommer frem. Især KL er ret dårlige til at forklare, hvad det er de gerne vil opnå.

Så vidt jeg kan se handler konflikten om et opgør med traditioner. KL siger noget i retning af at de godt vil ”normalisere” lærerfaget. Ja, hvorfor ikke bare lade det genopstå som et helt almindeligt funktionærjob?

Men her er det første dilemma: Jeg ser ikke lærerfaget som et almindeligt funktionærjob. Gode lærere ser jobbet som et kald, og det gør jeg også.

Alle skolebestyrelser drømmer om mere selvbestemmelse. En tyk manual med arbejdstidsregler giver ikke selvbestemmelse og reglerne er ikke et værktøj vi kan bruge i det daglige. Så jeg er med på KL’s tanker om mere fleksibilitet og også gerne flere timer med børnene. For undervisning i dag er ikke altid noget med timelektioner.

Tykke bøger med regler står altid i vejen for innovation – har man regler skal man derfor være sikker på at de er tidssvarende og nyttige som andet end til at sikre privilegier for lærerne.

KL er dog gået for langt. Lærerne har – for at udføre kaldet – brug for rammer, hvor det ikke kun er lokale økonomiske dagsordener, der dikterer den måde de arbejder på. Det er helt ok med mig, at der er nogle rammer.

Jeg forstår også godt at lærerne er usikre på et liv uden det regelsæt de har lært at leve med. Lærere er mennesker og vi skal tage forandringerne i skridt. Ikke fordi vi har en salami vi skal have skåret op lidt ad gangen – hvis det var så enkelt burde vi selvfølgelig tage den i ét hug – men fordi vi skal være sikre på at vi ikke sætter de kvaliteter vi har over styr.

Med andre ord: Jeg håber at det kommende indgreb imødekommer lærerne. Men nu må vi se – det er en kompleks situation.

Stor gevinst, hvis ledige danskere får jobbene” står der på forsiden af dagens JP. Historien handler om at statskassen går glip af 5 og 6 cifrede beløb, hver gang en østeuropæer får et arbejde i stedet for en ledig dansker.

“Det er jo evident, at der ligger en uforståelig stor regning på mange, mange mio. kr., fordi danskere bliver fastholdt i offentlig forsørgelse, samtidig med at jobbene bliver besat af borgere fra andre lande.”

Ordene er administrerende direktør i DA, Jørn Neergaard Larsen citeret for på samme forside.

Men så lad os da lade være! Lad os da lade være med at fastholde danskere i offentlig forsørgelse. Lad os da give dem fri! Ikke?

Det lyder som om Jørn Neergaard Larsen tænker på at det rent økonomisk sommetider ikke kan betale sig, at tage et arbejde. Vi husker alle Dovne Robert, der er velfungerende, men arbejdssky, og som føler sig i sin gode ret til at bruge systemet til at fastholde sit liv. Dovne Robert har truffet et valg.

Men Dovne Robert er en undtagelse.

Min ven Kristina var interviewet i Berlingske Tidende den 23/2. Emnet var den bekymrende udvikling med ADHD: Væksten i medicinforbruget, antallet af diagnosticerede, de store regionale forskelle i hvor mange, der diagnosticeres, om mennesker med ADHD rent faktisk får den hjælp de har brug for, og om medicinen til behandling af ADHD bliver misbrugt. Der skal jo mere kontrol med recepterne siger sundhedsstyrelsen og bedre retningslinjer for diagnosticering siger sundhedsministeren. Kristina sagde:

“[Man kan] håbe, at man også begynder at yde mere hjælp til folk med ADHD, som er over 18 år. De bliver alt for ofte overladt til sig selv og til at sidde derhjemme og rådne op”

Handler dette kun om ADHD? Nej. Jeg tror det drejer sig om mennesker med alle mulige problemer i livet – nogle af dem bare arbejdsløse! Tænk på hvor mange gange du selv eller nogen du kender har været på slankekur, men er faldet i? Tænk på, hvor mange gange er du eller nogen du kender er holdt op med at ryge, men er faldet i? Sådan er almindelige mennesker. Det kræver sommetider noget helt ekstraordinært “at tage sig sammen” og gøre det fornuftige. Og mennesker i kanten af samfundet har brug for mere hjælp end de fleste.

“Mennesker gør det godt, hvis de kan.”- Ross Greene

Disse ord betyder utrolig meget for mig og min familie, men da jeg var yngre troede jeg faktisk at jeg kunne alt – bare jeg tog mig sammen. Jeg troede at det handlede om mangel på viljestyrke når jeg ikke kunne leve op til de forventninger andre havde til mig. Jeg er blevet klogere siden.

“Mennesker gør det godt, hvis de kan. Og hvis de ikke kan, så må vi finde ud af, hvad der står i vejen, så vi kan hjælpe.”

Jeg er ikke ekspert i arbejdsmarked eller psykologi, men jeg har mødt og prøvet at hjælpe nok mennesker med problemer i livet til at vide, at selvom jeg ikke kan benægte at Dovne Robert eksisterer, så er han altså ikke typisk for kontanthjælpsmodtagere og andre udenfor eller på kanten af arbejdsmarkedet. Det typiske er at folk så utrolig gerne vil, men at de ikke kan. Der kommer noget i vejen, og meget af det handler simpelthen om at samfundet generelt er ligeglad og at ingen gider hjælpe. Helt nede på jorden: Hvornår har du sidst hørt nogen give en ven en peptalk til en jobansøgning?

Disse mennesker møder en mur af modvilje, og jeg oplever at det er den mur, der fastholder dem på kanten. Ikke manglende motivation.

Og dét er i min bevidsthed det virkelige problem: Dem på kanten er kun på “tålt ophold” i samfundet og ligesom skolerne i dag arbejder med inklusion så alle kan være helt med i fællesskabet, så skal arbejdsmarkedet også gøre det.

Og det gode budskab i dagens JP-forside er at der er penge i at gøre en indsats. Det kan ganske enkelt betale sig at investere i at få folk ind på arbejdsmarkedet. Vi skal bare huske at tage deres problemer alvorligt.

DSC_1080