Spring navigationen over og gå direkte til indhold

De nye offentlige grundvurderinger

På denne side har vi samlet det meste af den information, der er relevant ift. de nye vurderinger, så I kan få et bedre overblik.

ABF ændrer standardvedtægter

For at sikre foreningerne fremover, har ABF nu lavet en ændring til de standardvedtægter, som langt de fleste andelsboligforeninger bruger.

FAQ for bestyrelser

Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, man ofte sidder med i bestyrelsen. Husk, at du også kan finde en masse viden i vores lov & fakta-sektion og i ABF-håndbogen.

seneste nyheder

Højesteretsdom: Sælger skal erstatte mangler ved selvbyg

Højesteret har taget stilling til et principielt spørgsmål i anledning af et ers...

 

ABFnyt april er online

Medlemsbladet ABFnyt april Hovedstaden og medlemsbladet ABFnyt DK er på vej ud i...

 

Lov om værdiansættelse: Sådan bruger I de nye muligheder

Fra og med den 15. april 2024 er der er flere nye muligheder, når I skal værdian...

 

Andelsboligforening blev erstatningsansvarlig i sag om opl...

En strid om, hvornår en aftale om overdragelse er endelig, gjorde udslaget, da e...

 

Andelsboligforeningernes FællesrepræsentationLandsdækkende rådgivning og politisk aktør for private andelsboligforeninger

Om ABF

Vidste du, at ABF løbende lancerer arrangementer såsom "Mød eksperterne" eller online fyraftensmøder om aktuelle politiske emner?

Hold løbende øje med aktiviteter

MEDLEMSFORDELE
Det får foreningen ud af jeres medlemskab

  • Gratis juridisk og økonomisk rådgivning 

  • Skræddersyede standarddokumenter til bestyrelsesarbejdet

  • Bestyrelseskurser og -arrangementer over hele landet

  • Medlemsbladet ABFnyt til alle andelshavere

Aktiviteter

Andelsboliger på Bornholm - Jubilæum

Andelsboligforeninger der ikke er medlem af ABF men er interesseret i arrangementet, kan sende en mail til kursus@abf-rep.dk.

Den 15. marts fyldte ABF 50 år og den 18. april har ABF’s lokale Kreds Bornholm 30-års jubilæum. I den anledning sættes der spot på behovet for andelsboliger og blandede bymiljøer.

- Vi har inviteret til et dialog- og debatmøde med temaet ”Andelsboliger på Bornholm - muligheder og begrænsninger, fortæller Lars ”Lasse” Bjarne Pedersen, der er kredsens formand.

Mødet finder sted på Hasle gamle Rådhus, og i panelet er folketingsmedlem Lea Wermelin, borgmester Jakob Trøst, viceborgmester Morten Riis, SF-formand Andreas Grosbøll og ABF’s landsformand Hans Erik Lund. 

Herudover er en række andre vigtige aktører inviteret til at deltage i dialogen. 

ABF har knapt 5500 medlemsforeninger og repræsenterer omkring 200.000 mennesker der bor i andelsbolig.

- Vi har 38 private andelsboligforeninger her på Bornholm, og alle bestyrelser er velkomne til arrangementet. Men vi vil jo gerne være flere. Der mangler simpelthen andelsboliger på Bornholm, for der er ikke nogen til salg. Det vil vi gerne sætte fokus på, fortælle kredsformanden.

Alle bestyrelsesmedlemmer og andelshavere er velkomne, men kræver tilmelding. 

Program:                                                                           

Kl. 14.00:     Indskrivning og netværk med andre deltagere

Kl. 14.15:      Velkomst v.
                      Kredsformand Lars Bjarne Pedersen, ABF
                      Landsformand Hans Erik Lund, ABF

Kl. 15.00:      Debatmøde
Andelsboliger på Bornholm - muligheder og  begrænsninger

                      Folketingsmedlem Lea Wermelin (S)
                      Borgmester Jakob Trøst (K)
                      Viceborgmester Morten Riis, (EL)
                      Formand Andreas Grosbøll (SF)
                      Landsformand Hans Erik Lund, ABF

Ordstyrer: Kirsten Holm, Næstformand i ABF

Kl. 16.15:     Socialt samvær

Kl. 17.00:     Tak for i dag

LÆS MERE
  • 18. april 2024
  • 14:00-17:00
  • Kredsarrangement
  • Gratis
  • Kun for medlemmer
  • Hovedstad
Andelsboliger på Bornholm - Jubilæum

Persondata 3/3: Sletning og sikkerhed

Når foreningen har behandlingshjemmel, databehandleraftaler og andelshavernes rettigheder på plads, er arbejdet godt begyndt, men aldrig helt færdigt. Bestyrelsen skal løbende sørge for sletning eller anonymisering af personoplysninger, som foreningen ikke har brug for mere – og naturligvis sørge for at passe godt på de oplysninger, som foreningen stadig har. Men hvad skal slettes og hvornår? Og hvilke krav er der egentlig til sikkerheden ved opbevaring af personoplysninger?

Dette webinar er det tredje af tre webinarer i serien ”Persondata”. Her bliver du gennem tre webinarer klædt godt på til at håndtere de personoplysninger, som foreningen har ansvaret for. Webinarerne er tænkt som sammenhængende oplæg, men det er også muligt at deltage på et af de tre webinarer uafhængigt af hinanden:

Dato: 04/04 Persondata: Foreningens dokumenter og samarbejdspartnere (1/3)

Dato: 11/04 Persondata: Andelshavernes rettigheder (2/3)

Dato: 18/04 Persondata: Sletning og sikkerhed (3/3)

Deltag i webinaret ”Persondata: Sletning og sikkerhed” og bliv klogere på:

  • Hvordan fastsætter bestyrelsen slettefrister, og kan man også blive for grundig i sin iver for at slette?
  • Hvilke sikkerhedsforanstaltninger bør foreningen have på plads i forhold til systemer, fysiske dokumenter og retningslinjer i bestyrelsen?
  • Hvad skal bestyrelsen gøre, hvis der sker et brud på sikkerheden?

Deltagelse er gratis.

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret. Det er en god idé at koble sig på lidt før, så teknikken er afprøvet og på plads inden start, da webinaret starter præcist. Det er ikke muligt for deltagerne at tænde egen mikrofon under dette arrangement. ABF yder ikke teknisk support. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage. Formålet med optagelsen er, at deltagerne kan gense webinaret og at tilmeldte deltagere, som blev forhindret i at se webinaret live, kan se det efterfølgende. Optagelsen er kun tilgængelig via det fremsendte link, og optagelsen slettes efter 30 dage.

Link til optagelsen vil blive fremsendt efterfølgende.

Læs ABF's persondatapolitik her: Persondatapolitik (abf-rep.dk)

LÆS MERE
  • 18. april 2024
  • 15:00-15:30
  • Webinar
  • Gratis
  • Kun for medlemmer
  • Online
Persondata 3/3: Sletning og sikkerhed

Ny lov om værdiansættelse

En ny lov om værdiansættelse af andelsboligforeningers ejendomme er blevet vedtaget, med ikrafttrædelse den 15. april 2024.
Loven åbner nye muligheder for alle landets andelsboligforeninger.

ABF inviterer til webinar den 23. april.

På dette webinar kommer vi blandt andet ind på:

  • Hvilke nye muligheder er der for at værdiansætte ejendommen i andelsværdiberegningen?
  • Hvilke overvejelser bør foreningerne gøre sig i forbindelse med den ny lov?
  • Hvordan skal foreningerne forholde sig til værdiansættelsen af ejendommen i balancen, når en valuarvurdering har en længere gyldighedsperiode?


Deltagelse er gratis.

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret. Det er en god idé at koble sig på lidt før, så teknikken er afprøvet og på plads inden start, da webinaret starter præcist. Det er ikke muligt for deltagerne at tænde egen mikrofon under dette arrangement, men der kan stilles spørgsmål i chatfunktionen. ABF yder ikke teknisk support. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage. Formålet med optagelsen er, at deltagerne kan gense webinaret, og at tilmeldte deltagere, som blev forhindret i at se webinaret live, kan se det efterfølgende. Optagelsen er kun tilgængelig via det fremsendte link, og optagelsen slettes efter 30 dage.

Læs ABF's persondatapolitik her: Persondatapolitik (abf-rep.dk)

LÆS MERE
  • 23. april 2024
  • 17:00-17:45
  • Webinar
  • Gratis
  • Kun for medlemmer
  • Online
Ny lov om værdiansættelse

Bestyrelsen var i tvivl om, hvor meget tid vi skulle bruge på en personsag. Administrator anbefalede ABF for en second opinion.

A/B Peblinge Dossering 26 A&B