Spring navigationen over og gå direkte til indhold

De nye offentlige grundvurderinger

På denne side har vi samlet det meste af den information, der er relevant ift. de nye vurderinger, så I kan få et bedre overblik.

ABF ændrer standardvedtægter

For at sikre foreningerne fremover, har ABF nu lavet en ændring til de standardvedtægter, som langt de fleste andelsboligforeninger bruger.

FAQ for bestyrelser

Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, man ofte sidder med i bestyrelsen. Husk, at du også kan finde en masse viden i vores lov & fakta-sektion og i ABF-håndbogen.

seneste nyheder

Mindre kalk i vandet til HOFOR’s kunder

Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, HOFOR, starter nu udrulningen af blødere v...

 

Styrelse har genberegnet visse grundvurderinger

To typer af de foreløbige grundvurderinger er blevet genberegnet - de pågældende...

 

Nye timesatser for værdien af eget arbejde

Nu offentliggør ABF de nye timesatser for værdien af eget arbejde på baggrund af...

 

Feststemte gæster hyldede ABF’s første 50 år

Med balloner, bobler og politisk opbakning har ABF skudt gang i jubilæumsfejring...

 

Andelsboligforeningernes FællesrepræsentationLandsdækkende rådgivning og politisk aktør for private andelsboligforeninger

Om ABF

Vidste du, at ABF løbende lancerer arrangementer såsom "Mød eksperterne" eller online fyraftensmøder om aktuelle politiske emner?

Hold løbende øje med aktiviteter

MEDLEMSFORDELE
Det får foreningen ud af jeres medlemskab

  • Gratis juridisk og økonomisk rådgivning 

  • Skræddersyede standarddokumenter til bestyrelsesarbejdet

  • Bestyrelseskurser og -arrangementer over hele landet

  • Medlemsbladet ABFnyt til alle andelshavere

Aktiviteter

Persondata 1/3: Foreningens dokumenter og samarbejdspartnere

Når andelsboligforeningen har fx navne, adresser og telefonnumre på deres andelshavere, behandler foreningen personoplysninger – og det er derfor alle foreninger, store som små, der skal overholde lovreglerne om persondata. Men hvordan tilrettelægger bestyrelsen arbejdet, så reglerne bliver overholdt? Hvilke dokumenter skal være på plads, og hvad med forholdet til administrator og revisor?

Dette webinar er det første af tre webinarer i serien ”Persondata”. Her bliver du gennem tre webinarer klædt godt på til at håndtere de personoplysninger, som foreningen har ansvaret for. Webinarerne er tænkt som sammenhængende oplæg, men det er også muligt at deltage på et af de tre webinarer uafhængigt af hinanden:

Dato: 04/04 Persondata: Foreningens dokumenter og samarbejdspartnere (1/3)

Dato: 11/04 Persondata: Andelshavernes rettigheder (2/3)

Dato: 18/04 Persondata: Sletning og sikkerhed (3/3)

Deltag i webinaret ”Persondata: Foreningens dokumenter og samarbejdspartnere” og bliv klogere på:

  • Hvad er en behandlingshjemmel, og hvorfor er det vigtigt, at bestyrelsen tager stilling til, hvilken hjemmel, der skal bruges?
  • Hvad er en privatlivspolitik og en fortegnelse, og hvorfor skal foreningen have begge dele?
  • Hvilke aftaler skal foreningen have på plads med sine samarbejdspartnere?

Deltagelse er gratis.

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret. Det er en god idé at koble sig på lidt før, så teknikken er afprøvet og på plads inden start, da webinaret starter præcist. Det er ikke muligt for deltagerne at tænde egen mikrofon under dette arrangement. ABF yder ikke teknisk support. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage. Formålet med optagelsen er, at deltagerne kan gense webinaret og at tilmeldte deltagere, som blev forhindret i at se webinaret live, kan se det efterfølgende. Optagelsen er kun tilgængelig via det fremsendte link, og optagelsen slettes efter 30 dage.

Link til optagelsen vil blive fremsendt efterfølgende.

Læs ABF's persondatapolitik her: Persondatapolitik (abf-rep.dk)

LÆS MERE
  • 04. april 2024
  • 15:00-15:30
  • Webinar
  • Gratis
  • Kun for medlemmer
  • Online
Persondata 1/3: Foreningens dokumenter og samarbejdspartnere

ABF ændrer standardvedtægter efter Højesteretsdom

En andelshaver kan ikke nødvendigvis stilles til ansvar, hvis andelshaveren får bygget om og noget går galt, så den fælles ejendom bliver ødelagt. Det er konsekvensen af en nylig Højesteretsdom. For at sikre foreningerne fremover, har ABF nu lavet en ændring til de standardvedtægter, som langt de fleste andelsboligforeninger bruger.

ABF inviterer til webinar, hvor baggrunden for ændringerne bliver gennemgået, og de nye tilføjelser til forandringsbestemmelsen og eksklusionsbestemmelsen i ABF’s standardvedtægter bliver præsenteret.

På dette webinar kommer vi blandt andet ind på:

  • Hvem er ansvarlig, når en andelshaver bygger om i boligen, og der sker en skade?
  • Hvilke krav kan foreningen stille til en andelshaver, der gerne vil bygge om?
  • Hvilke ændringer til andelsboligforeningers vedtægter anbefaler ABF – og hvorfor?
  • Hvilke sanktionsmuligheder er der, hvis en andelshaver bygger om i strid med vedtægternes regler?

Deltagelse er gratis.

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret. Det er en god idé at koble sig på lidt før, så teknikken er afprøvet og på plads inden start, da webinaret starter præcist. Det er ikke muligt for deltagerne at tænde egen mikrofon under dette arrangement. ABF yder ikke teknisk support. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage. Formålet med optagelsen er, at deltagerne kan gense webinaret, og at tilmeldte deltagere, som blev forhindret i at se webinaret live, kan se det efterfølgende. Optagelsen er kun tilgængelig via det fremsendte link, og optagelsen slettes efter 30 dage.

Læs ABF's persondatapolitik her: Persondatapolitik (abf-rep.dk)

Underviser: Rådgiver fra ABF

LÆS MERE
  • 08. april 2024
  • 15:00-15:30
  • Webinar
  • Gratis
  • Kun for medlemmer
  • Online
ABF ændrer standardvedtægter efter Højesteretsdom

Dialogmøde - Dianalund

Andelsboligforeninger der ikke er medlem af ABF men er interesseret i arrangementet, kan sende en mail til kursus@abf-rep.dk.

Kreds Vestsjælland inviterer dig og medlemmer af din bestyrelse til dialogmøde for andelsboligforeninger, der ligger i og omkring Dianalund.

Dialogmødet er et arrangement, hvor din lokale kredsbestyrelse inviterer lokale ABF-medlemmer og ikke-medlemmer til erfaringsudveksling mellem bestyrelser. Vi tager sammen fat på det, som ligger jer på sinde, og dialogmødet tager derfor udgangspunkt i jeres hverdag.

Emner på mødet:

  • Hvordan håndteres Ventelister/Interesselister?
  • Hvordan laver I Vedligeholdelsesplan/Budget til vedligeholdelsesplaner?
  • Hvordan foregår kommunikationen i jeres forening?

ABF’s medlemsrådgivning deltager ikke i et dialogmøde. Det er derimod et møde, hvor man kan sparre med hinanden på tværs af andelsboligforeninger.

På mødet kan max deltage 2 bestyrelsesmedlemmer per forening.

Kreds Vestsjælland byder på en kop kaffe, te og kage.

LÆS MERE
  • 08. april 2024
  • 18:30-21:00
  • Kredsarrangement
  • Gratis
  • Kun for medlemmer
  • Sjælland
Dialogmøde - Dianalund

Bestyrelsen var i tvivl om, hvor meget tid vi skulle bruge på en personsag. Administrator anbefalede ABF for en second opinion.

A/B Peblinge Dossering 26 A&B