Ny algoritme knækker koden for simuleringer af flydende vindmøller
Bohr blev overrasket, da ingen sagde ham imod: Gør kvantefysik dig svimmel?
Andre skriver
Ørsted bliver godkendt til at bygge havvindmøllepark i USA
Brinttankstationer lukker nu også syd for grænsen
Volvo har bygget sin sidste dieselbil
Sagrada Familia skal stå færdig om to år
Seneste nyt
Som tilnærmet normalt stod gass for 20% av strømproduksjonen i 2022 innen EU og prisene på naturgass var ca 4 ganger høyere enn normalt.
Lad os holde fast på priserne på naturgas, som var ca 4 ganger højere end normalt.
Der er jo ingen grund til at de andre producenter skulle få mere end normalt. Så hvorfor steg prisen på gas?
Og trods dette skal man stadig huske på at selv i 2023 stod A-kraft for det største andel af strømproduktionen (22,9 %) (sol& vind samlet størst med 27%)
Faktum er at atomkraft er på vei ned og stadig hurtigere (mindre og mindre produksjon målt i TWh) mens vind og sol er på rask fremgang globalt og hver av dem vil gå forbi atomkraft i god tid før 2030!
Atomkraft fortsetter å være i en drøm og en illusjon og SMR er kun et håp og MSR er per definisjon ingen konkurrent til vind og sol. Bare revolusjonerende ny teknologi kan endre bilde, som reaktorer som lager hydrogen direkte (ikke umulig) eller strøm direkte (ikke umulig).
I motsetning til store Gen-3 verk kan også SMR være aktuelle som fjernvarmeverk (uten produksjon av strøm). De kan legges nærme store byer og være backup for hverandre. Men de må være konkurransedyktige og kan svikte på det punktet.
Kulkraft stod for 23% af tysk elektricitet i 2023, det er ikke nemt at erstatte.
Ikke verre enn at de nå vurderer å klare det innen 2030!
Svendborgsundbroen bæres af søjler som er mere sårbære ved skibskollision end piller med en ½ m betonvægge.
Søjlerne står dog parvist oven på ret massive fundamenter som beskytter mod is og påsejling.
Her er der siden indvielsen i 1966 gjort en stor indsats for beskytte seks af søjlepillerne med kunstige øer.
Allerede fra starten var de to bropiller ud mod gennemsejlingsfaget beskyttet af fire sænkekasser.
Senere har vejdirektoratet anlagt stensætninger til beskyttelse af de yderste bropiller mellem 4 m og 2 m kurverne. Som beskyttelse mod alt hvad der stikker dybere en 2 m.
Se Svendborgsundbroen - kort på Krak
Hvis man se på Krak luftfoto, kan man se bunden, hvor stensætningerne er anlagt.
Alternativ søkort:
https://kart.gulesider.no/?c=55.047038,10.604156&z=17&l=nautical
Søjlerne blev valgt af Anker Engelund for gøre broen gennemsigtig fra siderne.
Det er nu også en meget elegant konstruktion.
Det fremgår et sted, at bagbords anker blev smidt.
Jeg mangler motiv til sådan en handling. Et løstgående kæmpe-skib uden motor-kraft ankrer op mellem to bro-piller?
Mon ikke det bare var et forsøg på at svinge skibet mod bagbord ?
Problemet er transmissionskapacitet.
Det er muligt ved værende højspændingsmaste, at opgradere højspændingslinier.