Prisen på pasning 2011
- Lav udvikling af takster
- reduceret omsorg
- tidlig overflytning
Prisen på pasning 2011 - Lav udvikling af takster - reduceret omsorg - tidlig overflytning
P RISEN PÅ PASNING 2011 Prisen på pasning 2011 Undersøgelsen er udført af seniorkonsulenterne Niels Glavind og Susanne Pade, Bureau 2000. Studentermedarbejder: Lennart Anthony Undersøgelsen er udført på bestilling af FOA Fag og Arbejde Henvendelser: FOA Fag og Arbejde Staunings Plads 1-3 1790 Købe
P RISEN PÅ PASNING 2011 Indholdsfortegnelse Forord .................................................................................................................................. 5 1. Hovedresultater .................................................................................................
P RISEN PÅ PASNING 2011 4 ___________________________________________________________
P RISEN PÅ PASNING 2011 Forord Det er kun et år siden, danskerne især de velstillede kunne glæde sig over massive skattelettelser. Nu betales regningen. Efterlønnen skal væk, siger regeringen. Og i kommunerne har man såkaldt nulvækst, som i realiteten betyder massive nedskæringer, bl.a. på daginst
P RISEN PÅ PASNING 2011 6 ___________________________________________________________
P RISEN PÅ PASNING 2011 1. Hovedresultater 1.1. Undersøgelsens baggrund og metode Undersøgelsen er gennemført af Bureau 2000 for FOA og er en opfølgning af tidligere undersøgelser omkring priser på børnepasning. Undersøgelsen bygger på en rundspørge til alle kommuner. De indsamlede data er efterfølg
P RISEN PÅ PASNING 2011 end priserne generelt. For vuggestuerne hænger det sammen med, at kommunerne har droppet de fleste ekstraordinære taksttilskud. For SFO-erne hænger det sammen med, at der ikke er noget loft for forældrebetalingen. Når det gælder modulbetaling, er der i dag kun 14 kommuner (mo
P RISEN PÅ PASNING 2011 Figur 1 Procentvis reduktion i driftsudgiften pr. børnehaveplads i de største -12 -10 -8 -6 -4 -2 kommuner -16 -14 København Frederiksberg -3 Gentofte Gladsaxe Helsingør -4,5 Køge 0 -1 -0,6 0 -3 ROSKILDE -14 Holbæk Slagelse -0,5 -4 Næstved Odense Esbjerg Horsens Kolding Vejle
P RISEN PÅ PASNING 2011 Fase 1) Dette er fasen, hvor der vedtages en række lovændringer, der fører til, at institutionerne må afsætte mere tid til andet arbejde end det direkte arbejde med børn. Disse lovændringer er: - 2004: Indførelse af pædagogiske læreplaner i daginstitutionerne. Ved fremsættels
P RISEN PÅ PASNING 2011 1.4. Bliver det lettere at være småbørnsfamilie? I lighed med tidligere år har Bureau 2000 beregnet, hvor meget en familie skal tjene for at have penge nok (efter skat) til pasning af to børn. Det gennemsnitlige krav til indtjening på landsplan fremgår af Tabel 1.2. Tabel 1.2
P RISEN PÅ PASNING 2011 Der er desuden gennemført en analyse på grundlag af hverdagen i en gennemsnitsinstitution, således som den tegner sig ud fra normeringsundersøgelsen. Undersøgelsen viste, at vuggestuegrupperne i gennemsnit kun har én voksen pr. børnegruppe i 21 minutter, hvis vi alene ser på
P RISEN PÅ PASNING 2011 2. Taksterne 2011 2.1. De lovgivningsmæssige rammer Juni 2010 blev lovgivningen om forældrebetalingen i daginstitutioner ændret endnu engang. Årsagen var den kritik, der var rejst, også internt i regeringspartierne, af de nye regler omkring madordninger. Ændringen betød: - at
P RISEN PÅ PASNING 2011 2.2. Takstudviklingen for børn i dagpleje/vuggestuealderen De senere år er aldersgrænserne for pasning blevet rykket ned i stadig flere kommuner. Det skyldes næppe, at børnene bliver tidligere modne, men hvis man fx kan sænke aldersgrænsen mellem dagpleje og børnehave med 2 m
P RISEN PÅ PASNING 2011 De 26 kommuner omfatter 21,2 pct. af de indskrevne 0-2 årige børn. Det skal nævnes, at Frederiksberg kommune har genindført 3 års grænsen som den normale grænse mellem vuggestue- og børnehavebørn 2 . Til gengæld har Gentofte, Hørsholm, Egedal, Ringsted, Lolland, Middelfart, R
P RISEN PÅ PASNING 2011 Tårnby Vallensbæk Frederikssund Greve Halsnæs Lejre Sønderborg Tønder Esbjerg Varde Horsens Kolding Randers Ikast-Brande Skive Brønderslev Frederikshavn Læsø Mariagerfjord Jammerbugt Otte kommuner har valgt ikke at lade kosten indgå i kerneydelsen, men at yde tilskud til udgi
P RISEN PÅ PASNING 2011 en sikker måde. 3 I 18 af de 98 kommuner er der mulighed for deltidspladser i dagplejen (dvs. op til 32 timer om ugen). I 2010 var tallet 22, i 2009 var tallet 24, i 2008 26 og i 2007 31 kommuner. 2.3. Takstudviklingen i institutioner for børn i børnehavealderen Ligesom overg
P RISEN PÅ PASNING 2011 I nogle kommuner har man en særlig takst (og særlige bemandingsregler) for de måneder, hvor barnet går i SFO/fritidshjem uden at være begyndt i skole. De fleste steder betaler de kommende skolebørn dog samme takst som børn i børnehaveklassen (men bemandingen er ofte udvidet,
P RISEN PÅ PASNING 2011 Dragør Hvidovre Furesø Fanø 17 kommuner har tilbud til skolebørn såvel i fritidshjem (fritidshjemsgrupper) som i SFO. I fx København er fritidshjem den dominerende pasningsform for denne aldersgruppe. De 17 kommuner fremgår af Tabel 2.5. Tabel 2.5. Takster (omregnet til 12 md
P RISEN PÅ PASNING 2011 Tabel 2.6. Indskrevne i fritidshjem og fritidshjemsgrupper 2004-2009 ifølge Danmarks Statistik 6-9 årige i Fritidshjems- Indskrevne i aldersintegrere- pladser i alt SFO de institutioner i (kommunale og kommuner med -privatskoler) Indskrevne i en takst for År fritidshjem denne
P RISEN PÅ PASNING 2011 Takstsystemerne i skolefritidsordninger er i øvrigt fortsat meget forskellige. Tabel 2.8. viser fordelingen på takstsystemer, hvis man opgør efter to dimensioner: Opdeling af dagen og opdeling efter antal aldersgrupper. Der er f.eks. to aldersgrupper, hvis der er én takst for
P RISEN PÅ PASNING 2011 Sønderborg: 1.677 kr. mdl. i 11 mdr. for en fuldtidsplads. Deltidsplads (6:30-13:00): 902 kr. SFO-klub 828 kr. mdl. for 5 dage om ugen. 535 kr. for tre dage. Tønder: 1.655 kr. mdl. i 11 mdr. for fuld tid. 1.325 kr. for 20 ugentlige pasningstimer. 497 kr. for morgenåbning. Som
P RISEN PÅ PASNING 2011 I Esbjerg betaler man 336 kr. mdl. hele året, hvis man ønsker pasning af barnet i SFO på skolefri dage. 22 kommuner har 12 mdr. betaling i SFO, 71 har 11 mdr. En kommune har 10 mdr. 2.4. Modulordninger i institutioner for småbørn De såkaldte familiefleksordninger synes på ret
P RISEN PÅ PASNING 2011 Køge: Børnehaver 24 timer ugl: 1.051 kr mdl. 34 timer: 1.278. Småbørnsgrupper: 24 timer: 1.463 kr. 34 timer: 1.845 kr. mdl. 2.227 kr. for fuld tid. (u. mad). Vuggestuer 24 timer: 1.712 mdl. 34 timer: 2.167 kr. (u. mad) Roskilde: Børnehaver: 25/35/45/53,4 timer/u.: 1.074/1.225
P RISEN PÅ PASNING 2011 0-2 årige. 25 timer/32 timer/fuld tid hhv. 1.774/2.364/2.956 kr. Egentlige vuggestuer halvtid 1.942 kr. Fuld tid 3.236 kr. mdl. Frederikshavn: Ingen deltidspladser i vuggestuerne, men institutionerne i øvrigt har fleksible pladser (32 timer) til 1.140 kr. mdl. uden mad og 1.6
P RISEN PÅ PASNING 2011 Tabel 2.11. Udviklingen i gennemsnitstakster 2001-2011 År Dagpleje Institutio- Institutio- Fritids- SFO, fuld SFO, ef- ner for 0- ner for 3- hjem tid termid- 2 årige 5 årige dag 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Udvikling 2010-2011 Udvikling 2001-2011 Kr.
P RISEN PÅ PASNING 2011 Figur 2 Udvikling i takster, lønninger og priser 160 140 120 100 Index 2001=100 80 60 40 20 0 2001 2002 Børnepasning 2003 2004 2005 Forbrugerpriser 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Lønindex den private sektor 2.6. Variationen i taksterne Tabel 2.12. viser, hvor taksterne i 2011
P RISEN PÅ PASNING 2011 Tabel 2.12. Højeste og laveste takster 2011. Omregnet til 12 mdr. betaling De 10 kommuner med den laveste betaling i dagpleje 2011 Nr. Kommune Kr. mdl. 1 Herning 1.968 2 Struer 1.975 3 Kalundborg 1.989 4 Odense 2.001 5 Rebild 2.026 6 Vallensbæk 2.028 7 Nyborg 2.048 8 Randers
P RISEN PÅ PASNING 2011 De 10 kommuner med den laveste betaling i børnehave 2011 uden mad Nr. Kommune Kr. mdl. 1 Vordingborg 1.260 2 Jammerbugt 1.314 3 Fanø 1.333 4 Norddjurs 1.340 5 Aabenraa 1.348 6 Randers 1.348 7 Ringsted 1.350 8 Guldborgsund 1.351 9 Viborg 1.352 10 Fredensborg 1.353 De 10 kommun
P RISEN PÅ PASNING 2011 3. Hvad ligger der bag takstudviklingen? For første gang i en årrække kan man fra 2010 til 2011 konstatere, at nogle af taksterne for børnepasning falder. Tager man fx de kommuner, der oplyste en takst for en børnehaveplads uden mad begge år, er gennemsnitstaksten faldet fra
P RISEN PÅ PASNING 2011 Tabel 3.1. KLs pris- og lønskøn. Procentvis stigning år for år. 2008- 2009- 2010- 2011- 2012- 2009 2010 2011 2012 2013 2013- 2014 Løn 5,41 3,35 0,34 2 2 2 Priser i alt Løn og priser i alt 1,44 2,35 1,85 1,85 1,85 1,85 4 3 0,8 2 2 2 Note: KLs pris- og lønskøn er lidt forskelli
P RISEN PÅ PASNING 2011 Ud fra disse samtaler, har Bureau 2000 for hver enkelt kommune skønnet, hvor meget de reale enhedsomkostninger er reduceret i hver enkelt kommune. Bureau 2000s skøn fremgår af Tabel 3.2. Tabel 3.2 Anslået procentvis reduktion i enhedsomkostningerne i de 21 kommuner med flest
P RISEN PÅ PASNING 2011 Det skal bemærkes, at nogle af de strukturelle ændringer, som gennemføres, kan ramme institutionerne, uden at det giver sig udslag i lavere enhedsomkostninger. Et eksempel er sænkning af aldersgrænserne. Antager vi, at et vuggestuebarn alt andet lige kræver dobbelt så meget p
P RISEN PÅ PASNING 2011 I 2003 fremsatte socialminister Henriette Kjær lovforslaget om pædagogiske læreplaner i dagtilbud, som trådte i kraft i 2004. Om de økonomiske konsekvenser hed det i lovforslaget (L 124): Lovforslaget skønnes at medføre samlede merudgifter på 25,0 mio. kr. i hvert af årene 20
P RISEN PÅ PASNING 2011 Der blev færre varme hænder. Dokumentationen stjal tiden fra børnene, lød kritikken. Regeringen iværksatte derfor et udredningsarbejde med henblik at finde frem til områder, hvor dokumentationsarbejdet kunne begrænses. For daginstitutionsområdet blev en kortlægning af persona
P RISEN PÅ PASNING 2011 Figur 3 Praktiske gøremål, Samtaler Fordeling af pædagogernes arbejdstid i følge Deloitte med fx oprydning, som forældre udføres sammen 6 med børnene 9 Forberedelse og dokumentation af aktiviteter med børn 5 Forberedelse m.v. af forældrekontakt, forældrebestyrelser, Aktivitet
P RISEN PÅ PASNING 2011 dagtilbudsloven med følgende elementer: - børnemiljøvurderinger slås sammen med evaluering af læreplaner - læreplanerne skal kun evalueres hvert andet år - sprogvurderingerne skal ikke være et frivilligt tilbud for alle 3-årige, men gives mere målrettet til børn, der har beho
P RISEN PÅ PASNING 2011 I den forbindelse har Kommunernes Landsforening fremstillet et regneark, som kommunerne kan bruge til at beregne, hvor stor en besparelse, de kan regne med i deres egen kommune på de enkelte poster, hvis de alligevel vælger at de forudsatte poster i mere tid til velfærd blive
P RISEN PÅ PASNING 2011 4. Bliver det lettere for børnefamilierne: Forældrebetaling og bekymring for omsorgen 4.1. hvad skal der tjenes til børnepasningen? I lighed med tidligere år har Bureau 2000 for hver enkelt kommune beregnet, hvor mange penge ekstra en almindelig børnefamilie skal tjene, hvis
P RISEN PÅ PASNING 2011 Tabel 4.2. viser, hvordan udviklingen har været de sidste otte år, hvis vi måler belastningen af børnefamiliernes økonomi på denne måde. Tabel 4.2. Udviklingen i kravet til merindtjening for at få passet to børn 2001-2011 Et 0-2 årigt og et børnehavebarn Et børnehavebarn og e
P RISEN PÅ PASNING 2011 Bureau 2000 i undersøgelsen Daginstitutionernes hverdag 2010 (gennemført for FOA-Fag og Arbejde). Rapporten bygger på en rundspørge til alle landets daginstitutioner for børn under skolealderen. Der blev dels sendt et spørgeskema til institutionslederen, dels et spørgeskema t
P RISEN PÅ PASNING 2011 - Andre svarkombinationer betragtes som en mellemgruppe. Denne gruppe udgør 43 pct. Figuren neden for viser nu sammenhængen mellem oplevelsen af omsorg og den reelle belastningsgrad. Den reelle belastningsgrad har vi som tidligere nævnt defineret som det gennemsnitlige antal
P RISEN PÅ PASNING 2011 Analysen viser, at hvis institutionen befinder sig i den billige ende, er der 30 pct. af svarpersonerne, der dagligt eller flere gange dagligt har en oplevelse af ikke at kunne give tilstrækkelig omsorg. Hvis institutionen ikke befinder sig i den billige ende, er andelen 23 p
P RISEN PÅ PASNING 2011 Tabel 4.3. viser dette. Tabel 4.3. Alene med børn i tidsrummet 8-16 Pct. af børn der går Gennemsnitligt i institutioner, hvor antal minutter, en voksen er alene hvor en voksen er med børnene 8-16 alene med børnene i de institutioner, hvor det forekommer Vuggestuegrupper 37 pc
P RISEN PÅ PASNING 2011 Bilag 1 Teknikken i familieberegningerne med Odense som eksempel Taksterne i Odense kommune Forældrebetalingen i 2010 og 2011 i Odense kommune fremgår af Bilagstabel 1. Bilagstabel 1. Forældrebetaling 2010 og 2011 i Odense kommune. Fuldtidstakster Fuldtidstakst 2011 Antal bet
P RISEN PÅ PASNING 2011 arbejdsmarkedsbidrag) er over 511.304 kr., men hvor ingen af forældrene tjener over 423.804 kr., dvs. familien ligger over fripladsgrænsen, men betaler ikke topskat. I Odense kommune kan skatten af den sidst tjente krone beregnes således: Først trækkes et arbejdsmarkedsbidrag
P RISEN PÅ PASNING 2011 anderledes ud, idet der så også skal betales topskat på 15 pct. Der bliver derfor også mindre tilbage efter skat. Beregningen bliver da således: Først trækkes et arbejdsmarkedsbidrag på 8 pct. I det beløb, der er tilbage trækkes: Bundskat: 3,64 pct. Topskat: 15 pct. Kommunesk
P RISEN PÅ PASNING 2011 Hvor er det dyrest/billigst at bo, hvis man har to børn og betaler topskat Bilagstabel 2-5 viser, hvor kravene til ekstraindkomst er størst og lavest ud fra en sådan beregning. Bilagstabel 2. De 10 kommuner, hvor pasning af to småbørn kræver den største indtjening. Indkomster
P RISEN PÅ PASNING 2011 Bilagstabel 4. De 10 kommuner, hvor pasning af et børnehavebarn og et skolebarn kræver den største indtjening. Indkomster over 423.804 kr. for hver af forældrene. Nr. Kommune 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Herlev Svendborg Frederiksberg Kerteminde Kolding Nyborg Ærø Ballerup Vallensbæk