Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Brutalt serveret fra høje hæle

Ny antologi indeholder lydhøre og performative tekster skrevet af forfattere, der alle er født i 1980'erne. Og nå ja, så har de også alle sammen gået på Forfatterskolen
Kultur
8. oktober 2010

Her er navnene på de forfattere, der netop har afsluttet deres kunstneriske uddannelse på Forfatterskolen i København: Theresa Salomonsen (f. 1985), Ditte-Isabel Michelsen (f. 1988), Morten Chemnitz (f. 1984), Jonas Rolsted (f. 1980), Stine Pil- gaard (f. 1984), Josefine Klougart (f. 1985), Olga Ravn (f. 1986) og Simon Bjørkman (f. 1985), og som bidrager til Forfatterskolens Afgangsantologi 2010 (med rim i - ligesom i 2009).

Jeg kan som læser forsøge at lade være med at tænke ret meget over det med Forfatterskolen og i stedet notere mig disse forfatteres fødselsår og opfatte antologien som et eksempel på, hvad ung dansk litteratur kan være.

Ikke fordi jeg mener, antologiens forfattere behøver at skjule, at de har gået på Forfatterskolen, men fordi der til denne skole er blevet knyttet et frygteligt belastet ord, der ikke, som man kunne tro, neutralt betegner litteratur skrevet af mennesker, der har gået der, men som vrænges og bruges om et litterært fantasifoster, ingen har læst eller set, men som man kan få indtryk af er skrevet i et mafialignende miljø, hvor nogle (hvem?) tvinger unge mennesker til at skrive kort og formbevidst om intimsfæriske emner, ligesom Helle Helle, Christina Hesselholdt og Kirsten Hammann gjorde i 1990'erne, underforstået at det altså bare var det, HH&H havde at byde på (rim igen).

Antologien præsenterer ung dansk litteratur som lydhør litteratur. En lydhørhed over for sprogets lyde og betydning samt de løgne, der følger med. »Jeg lærte at sige det sagte fint« messer Olga Ravns Gurupigen. Stine Pilgaards uddrag fra den komiske samtaleroman Er der en læge til stede er lige til scenen. Udvalget skaber på én måde forbindelse til det gamle Grækenland og ordet 'lyrisk', det vil sige en lyreakkompagneret optræden på et offentligt sted. Teksterne taler ud til publikum. Simon Bjørkmans visuelle digte Det og uddrag af Her Der Det ligger allerede udtalt af forfatteren på YouTube. Og så skal jeg heller ikke komme for godt i gang, for Jonas Rolsted gør faktisk lige det modsatte. Hans tekstuddrag ligner dagbogsnotater fra enerummet. De omhandler Rodin og »alt muligt«, jeg'et kan huske, måske med en hilsen til Joe Brainards I remember, måske ikke, men i hvert fald ud over barndomserindringer med en række nøgne betragtninger, der får lov at stå som de visdomsord, de faktisk er: »Jeg synes der er et eller andet med at hvis der kun er to måder en ting kan være på er det sværere at huske end hvis der er flere. Det er derfor folk bytter om på højre og venstre.«

Til oplæsning

I forbindelse med udgivelsen af antologien var der arrangeret oplæsning på Forfatterskolen, og her var Rolsteds fremførelse af disse let pludrende aforismer dybt bevægende. Han gik på efter Theresa Salomonsens kolde og pornoagtige Frames, der blev serveret brutalt fra høje hæle, og så stod han bare der og næsten hviskede sin enetale.

»Talen udgør det centrale mødested og ikke talens indhold« er endnu et citat fra Olga Ravn, der længe har bedrevet sprogligt anarki og en sær form for sang på den litterære scene, og derfor ikke just er spæd forfatter. Lidt ligesom at Josefine Klougart allerede er debuteret på Rosinante, og lad os håbe, hun kan fortsætte med at udgive sine sansebombardementer der, men den barske virkelighed er jo, at der ikke står horder af forlæggere og skriger på tekster med masser af lufthuller i som i Morten Chemnitz' smukke sproglandskaber eller på Ditte-Isabel Michelsens syrede King-socialrealisme. Men hvor ville jeg gerne se især Chemnitz' luftige tekster og Ravns utrolige løgne på et længere stræk.

Følg disse emner på mail
 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis