Annonce:
Annonce:

Humac ser stort på reklamationsretten

Vagthundene: Efter et år holdt Annas computer pludselig op med at virke. Men gælder den fulde reklamationsret så stadig?

Efter et år uden problemer vil Annas Mac-computer pludselig ikke lade batteriet op. Men det skal du selv betale - 7000 kroner, svarer firmaet. Kan det virkelig passe? (Foto: Rasmus Flindt Pedersen)
Efter et år uden problemer vil Annas Mac-computer pludselig ikke lade batteriet op. Men det skal du selv betale - 7000 kroner, svarer firmaet. Kan det virkelig passe? (Foto: Rasmus Flindt Pedersen)
Annonce:
Annonce:

Kære vagthunde
Jeg købte en Mac-computer i januar 2008 hos Humac i Århus, og den har virket rigtig fint det første års tid. Men pludselig en dag ville den ikke længere lade op, og jeg skal nu have netstikket sat i computeren for at kunne bruge den.

Jeg indleverede den til reparation hos Humac i Århus for et par uger siden mod et gebyr på 500 kroner. Efter et stykke tid modtog jeg et brev fra Humac om, at min Mac ikke er dækket af reklamationsretten, og at det vil koste ca. 7000 kroner at reparere den. De siger, at bundkortet i den er ødelagt.

Da jeg kontaktede dem for at få af vide, hvad der er galt med bundkortet, henviste de mig til det værksted, de havde sendt den til. Da jeg ringede til værkstedet for at få at vide, hvad der var galt, og hvordan det var sket, kunne de ikke fortælle mig noget som helst.

Jeg ville jo gerne vide, hvordan min Mac ellers kunne virke normalt, bortset det med ladningen, men alligevel skulle have hele bundkortet skiftet.

Jeg har efterfølgende skrevet et brev til Humacs hovedkontor og klaget over beslutningen, men jeg fik svar tilbage, at fejlen ikke er dækket af reklamationsretten.

Mit spørgsmål er så, om de har ret? Har jeg handlet korrekt, hvis jeg ønsker at klage til forbrugerklagenævnet? Jeg mener ikke, at jeg har ødelagt min Mac og er meget uforstående over for, at reparationen ikke er dækket af reklamationsretten.

Med venlig hilsen Anna (som ønsker at være anonym af personlige årsager, red.)

Det kræver vurdering fra en uvildig ekspert
Kære Anna

Det er rigtigt, at du altid har to års reklamationsret i henhold til købeloven.

Men når de første seks måneder er gået, er det dig, der skal bevise, at du ikke selv har ødelagt varen - og det kan være vanskeligt med netop en computer, fordi du ikke selv kan se ind i den og se, hvad der er i vejen.

Humac har undersøgt din computer for dig og har sagt, at det er bundkortet, den er gal med. Jeg kan desværre ikke svare dig på, om de har ret i, at fejlen ikke er dækket af reklamationsretten, da det afhænger af, hvad fejlen skyldes.

Du har gjort det helt rigtige ved at klage over deres beslutning og bede om en nærmere forklaring, og det er dårlig service, at Humac ikke kommer med denne.

Annonce:

Jeg kan forstå, at du har betalt 500 kroner for at få lov til at indlevere din computer til reparation. Som udgangspunkt har du krav på at kunne indlevere din computer til undersøgelse inden for den to-årige reklamationsperiode, uden at du skal betale for det.

Derfor bør Humac heller ikke opkræve betaling forud for undersøgelsen, når de ikke har taget stilling til, om de mener, at fejlen er dækket af reklamationsretten.

Ifølge Forbrugerklagenævnets praksis, har du formentlig ret til at få beløbet tilbagebetalt, hvis det ved en nærmere undersøgelse af computeren viser sig, at fejlen er dækket af købelovens regler.

Hvis du vil gå videre med sagen, har du mulighed for at indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet, hvor din computer vil blive undersøgt af en uvildig sagkyndig for at forsøge at få afklaret, om du selv er skyld i fejlen, eller om computeren er solgt til dig med fejlen.

Med venlig hilsen
Martine Kiding

Humac: Anna får pengene retur
Den administrerende direktør i Humac, Sten Mortensen, er ked af den behandling, som Anna fra Århus har fået, og han lover, at sagen bliver åbnet igen.

Annonce:

- Det kunne vi have gjort bedre. Hun skulle have haft et kvalificeret svar på, hvorfor bundkortet i computeren er i stykker. Det skyldes formentlig, at værkstedet blot har registreret, at bundkortet ikke kan repareres, men det kan hun jo ikke bruge til noget. Hvis hun indleverer sin computer, kigger vi på den igen.

- Forbrugerstyrelsen mener ikke, at det er berettiget, at I opkræver betaling forud for undersøgelsen. Får hun sine 500 kroner igen?

- Hvis en kunde indleverer en computer til reparation i en anden butik end der, hvor den er købt, tager vi et gebyr. Men i dette tilfælde har hun købt sin computer hos Humac i Århus og indleveret den til reparation samme sted. Derfor er jeg enig i, at hun ikke skulle have betalt de 500 kroner. Dem skal hun have tilbage, lover Sten Mortensen.

Har du en sag, som vagthundene skal se på, så skriv til vagthund@eb.dk

Gode råd
- En sælger kan kun kræve et undersøgelsesgebyr, hvis det ved en nærmere undersøgelse viser sig, at fejlen ikke kan konstateres, eller at du selv har ødelagt varen.
- Følgende betingelser skal være opfyldt for, at sælgeren kan kræve et undersøgelsesgebyr:
du skal være gjort udtrykkeligt opmærksom på gebyret og dets størrelse, inden det opkræves
du skal have accepteret at betale
gebyret må ikke være urimeligt stort
der må ikke være en mangel ved varen, som er omfattet af den toårige reklamationsret

Kilde: Forbrugerstyrelsen

Annas ønske om at være anonym på billedet er begrundet i private årsager og har ingen sammenhæng med hendes uoverensstemmelser med Humac. Annas fulde navn og adresse er redaktionen bekendt.

Skriv til Vagthundene:

kup! og juristerne Christian Schreitmüller og Martine Kiding fra Forbrugerstyrelsen hjælper hver uge læsere der er kommet i klemme. Mailadressen er: vagthund@eb.dk

Det kan du klage over

- Du kan gå til Vagthundene med klager over fejl, mangler og problemer med en konkret vare. Du kan også henvende dig med dårlige ydelser såsom abonnementer, rådgivning og behandling.

- Det er vigtigt, at du har købt eller bestilt varen eller ydelsen som privatperson og ikke på vegne af en virksomhed.

- Beløbet, du har købt for, skal være over 500 kroner.

- Du skal - hvis vi beder dig om det - være i stand til at kunne dokumentere dine synspunkter skriftligt (eksempelvis med faktura eller bon).

- Du kan som udgangspunkt ikke gå til Vagthundene med klager over handel med fast ejendom og tjenesteydelser ved fast ejendom. Det samme gælder visse sundhedsydelser såsom fejlbehandling, som du dog fortsat kan gå til Ekstra Bladets journalister med.

- Husk at besvare følgende i din mail: Hvilket produkt og hvilken pris er der tale om? Hvilken forhandler/firma? Hvornår blev handlen indgået? Hvornår klagede du til forhandleren/firmaet? Hvordan reagerede forhandleren/firmaet på din klage?

Vagthundene kan desværre ikke nå at behandle alle sager, som sendes til kup! Men vi vil gøre os umage for at udvælge de sager, som flest muligt læsere ville kunne genkende samt sager af principiel karakter.

Mailadressen er: vagthund@eb.dk

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce:

fik prygl i pusher street

fik prygl i pusher street

fik prygl i pusher street

fik prygl i pusher street

fik prygl i pusher street

fik prygl i pusher street

fik prygl i pusher street

fik prygl i pusher street

fik prygl i pusher street

fik prygl i pusher street

fik prygl i pusher street

fik prygl i pusher street

fik prygl i pusher street

fik prygl i pusher street

fik prygl i pusher street

fik prygl i pusher street

fik prygl i pusher street

Annonce:
Annonce:
Hendes krop er blevet smadret.
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Annonce: